OJA77 skrev 2018-10-15 15:11:56 följande:
Om de inte hade kommit till beslutet att med tvång försöka flytta på sonen till en annan skola och specialklass hade vi förmodligen inte bytt skola utan försökt att jobba med de ansvariga på nuvarande skolan dels med att få bukt på mobbingen och en fungerande undervisning för sonen. Skolan bestämde sig redan för detta förra hösten men har gjort halvhjärtade insatser med vetskapen om att de skulle ändå flytta på honom och därför har de förmodligen inte ansökt om nåt bidrag. Det behövs ingen diagnos för att få bidrag eller stöd i ordinarie undervisning enligt skollagen!
Jag förstår hur du menar och tråkigt att höra att du upplevt tråkigheter med pappan. Jag är också noga med att backa upp pappan även när vi inte är överens för att vid ett senare tillfälle prata med hans pappa i enrum om vad jag tyckte att han gjorde fel. Vi har aldrig pratat illa om skolan inför någon av våra barn, men sonen har vetat om när vi har gått på möten. Svårt att smyga sig in i skolan. När vi har fått dåliga nyheter eller andra problem uppstått så har vi försökt att dölja det och inte pratat om det när de har varit hemma eller innan de somnat men barn känner av mer och förstår mer än man tror och givetvis går det inte att verka oberörd under två års tid som detta har pågått.... vi föräldrar är också människor och inte maskiner som kan stänga av våra känslor! Skolans beteende gentemot sonen har inte alltid varit okej och det har givetvis påverkat hans syn på skolan och vissa vuxna inom skolan....det kan inte jag eller hans pappa lastas för!
Nja inte hemskt men jag vill inte att det ska verka som att det är helt kravlöst på hemmaplan för jag vet att så inte är fallet. Självklart kan det aldrig bli som i skolan då vi är bara fyra personer som för oväsen hemma mot 20 barn i ett klassrum. Jag är medveten om att det ställs helt andra krav när barn börjar i skolan, har aldrig sagt nåt om det. Men om kraven kan mötas genom lite extra stöd i den ordinarie undervisningen så anser jag att det är att föredra än att flytta på ett i övrigt väl fungerande barn. Denna terminen har han dessutom visat på ett större ansvarstagande, nästan full närvaro, större intresse för studier, mer närvarande i klassrummet och har börjat få fler vänner samt att han fått en bästa kompis. I det här läget när framstegen är så tydliga så anser jag att det vore katastrofalt att flytta på honom, men skolan ser det inte så. De vill inte se framstegen för nu är beslutet fattat! Detta är vad som gör mig arg! De offrar hellre ett barn än att erkänna att de har haft fel! Dessa människor jobbar med ens barn men har inget barnperspektiv med sig i sin profession....tragiskt!
Jag är inte av den åsikten att det en flytt till specialklass i annan skola är en bättre lösning. Det kan dröja till nästa höst innan han får en ny skola. Han ska inte behöva flyttas runt mellan olika skolor och börja om varje gång. Dessutom anser jag att specialklass inte lämpar sig för honom och då ska han inte vara där. Du missförstår mig, jag bråkar inte med skolan! Skolan bråkar med oss föräldrar och låter oss inte vara ifred nu i väntan på en lösning och att processen för anmälan till skolinspektionen samt överklagandet om flytten ska få ha sin gång. Dessa instanser kommer avgöra om vi har fel eller om skolan har fel. Tills dess vill jag ha lugn och ro så att jag kan lägga min energi på mina barn. Att ständigt ringa och maila för att kolla om sonen fått ny skola när de vet hur det ser ut med långa köer är bara onödigt. När han väl får en plats kommer vi kontakta skolan för det är inte bara att plocka ur honom ur en skola och stoppa in honom i en annan! Men detta räcker inte för skolans rektor. Vid nåt tillfälle hade rektorn hört sonen prata om en skola (han hade hört reklam om skolan på radion, om att det var en bra skola) och skickade direkt sms till sonens pappa och frågade om det var den skolan sonen fått plats inom...Vi bråkar inte med skolan men vi försvarar vår son och står upp för hans rättigheter....en viss skillnad tycker i alla fall jag!
Jo, jag förstår vad du säger, men jag tror någonstans att skolan måste anse att det inte skulle fungera, annars skulle de inte vilja flytta på ett barn. Det kan förstås skilja sig lite mellan olika kommuner, och det ändrar sig också med tiden i samma kommun, men jag har snarare upplevt motsatsen - att man har kvar barn som inte kommer att fungera i vanlig klass, eller även i liten grupp, för att det inte finns alternativ. Så själva situationen känns mycket ovanligt.
Men oavsett, det viktiga är ju vad man ska göra nu. Och det bästa vore ju att flytta honom till en annan skola. Och då finns det ju bara två varianter - antigen direkt till en annan skola (om det går med tanke på kö), eller först till specialskolan och till en ny skola när det blir plats där.
Visst det finns fler varianter men de har jag nästan uteslutit, men de är kanske ändå värda att nämna: Barnet skulle kunna få hemundervisning, men det rekommenderar jag absolut inte. Det brukar bli mycket mindre skolarbete då och barnet kommer efter. Och det sätts in först när ett barn verkligen har varit hemma ett tag. Och det ska ju inte heller barnet vänja sig vid. Eller så trivs han så bra i specialskolan att han är kvar där längre ändå, men det får man ju se.
Ni verkar inte ha mycket val där, om ni inte får plats i någon annan skola tillräckligt snabbt. I det läget skulle jag göra så här: Ta reda på hur lång tid det tar till den skolan som ni önskar (det kanske redan är ganska säkert att det är till hösten?). Sedan pratar med nuvarande skola och rådslå med dem om man kan skapa en bra situation tills dess. Och om de inte anser sig kunna säkerställa det, så skulle jag låta barnet gå i specialskolan fram till nästa höst. Om inte annat så får han lugn och ro och kan komma ikapp med skolarbete, vilket ger honom en bättre start i en ny skola. Bättre än där han är nu, om situationen är så infekterad och han inte vill gå.