• Anonym (Leden och fattig)

    Hjälp! Varför så orättvist?!

    Separerade 2017. Han vägrar betala nåt för dottern. Alla hennes kostnader står jag för. Med allt menar jag rubbet och stubbet!

    Hon står skriven hos mig och vi har ett "växelvist" boende som funkar sådär. Inga avtal finns.

    Eftersom vi har delad vårdnad (varit gifta) så får han halva barnbidraget (som givetvis går till hans bimbo tjej och hennes barn).

    Jag är helt ensam i denna ekonmin. Kan inte sätta dit honom på nåt sätt! Kommunen kan inte ens dela förskoleavgiften!

    Vad kan jag göra?? Snart måste jag säga upp förskoleplatsen av ren panik! :(

    Jag kan tydligen inte ens få underhåll då Försäkringskassan menar att vi har ju typ delad boende,,, vad fan !! Detta är verkligen toppen för mitt ex där han får alla rättigheter men inte behöver stä för några skyldigheter!

    Alla ni smarta! Vad göra?? :(

  • Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!
  • Anonym (Leden och fattig)

    2019 ska jag vara stark och skaffa en bra jurist! Har ni tips så tar jag tacksam emot de. Detta är en djungel och en jurist borde veta hur såna jävlar sätts dit. Jag låter elak nu men han har kört över mig så länge nu att jag är platt och tom :( Känner mig så svag men samtidigt vet jag att han gör fel. Varför ska han gotta sig med sina pengar medan jag den 10:e varje månad har några hundralappar kvar till mat :(

    En gång fick jag "låna" blöjor från hennes låda på förskolan.. hade inte ens råd att köpa ett nytt paket. Stod mellan ett paket blöjor och mat för tre dagar... :( usch !

  • Anonym (K)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-29 02:06:55 följande:

    2019 ska jag vara stark och skaffa en bra jurist! Har ni tips så tar jag tacksam emot de. Detta är en djungel och en jurist borde veta hur såna jävlar sätts dit. Jag låter elak nu men han har kört över mig så länge nu att jag är platt och tom :( Känner mig så svag men samtidigt vet jag att han gör fel. Varför ska han gotta sig med sina pengar medan jag den 10:e varje månad har några hundralappar kvar till mat :(

    En gång fick jag "låna" blöjor från hennes låda på förskolan.. hade inte ens råd att köpa ett nytt paket. Stod mellan ett paket blöjor och mat för tre dagar... :( usch !


    Kolla med hemförsäkringen.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 22:38:24 följande:
    Kan man orosanmälan sånt? :(
    Man kan orosanmäla i stort sett vad som helst, men man ska veta att socialtjänsten är en farlig myndighet som inte arbetar med sanning utan de har en åsikt som de sedan arbetar utifrån. Det är lätt hänt att saker vänds 180 grader och då är det näst intill omöjligt att reda upp det hela.
  • LadyMommy

    För man fråga varför han är så arg? Hur länge var ni tillsammans och varför ni gjorde slut? Och hur ni avslutade ert förhållande? Har det något med hans bitterhet att göra?

  • Anonym (K)

    Dyker han inte upp när han ska ha henne? Men överlämningarna sker väl på förskolan?

    Undrar igen varför ni har så lite pengar. Du både pluggar och jobbar? Man kan nog få högre lån om man har barn.

  • Anonym (asdf)

    Ni har gemensam vårdnad och växelvis boende. Du ansvarar för dina veckor och han för sina. Du behöver inte sponsra honom men han behöver inte heller sponsra dig.

    Det låter som om du lever i fattigdom. Det du kan göra är att skära ner på onödiga kostnader. Flytta till mindre om möjligt, säg upp dagisplatsen om du har föräldrar som kan passa henne och köp begagnat. Satsa på att öka dina inkomster är det bästa. Ser att du pluggar. Bra för det förbättrar din ekonomi på sikt. Det är bra att ni har växelvis boende. Satsa på att jobba extra när du inte har barnet.

  • Anonym (Leden och fattig)
    LadyMommy skrev 2018-12-29 13:29:17 följande:

    För man fråga varför han är så arg? Hur länge var ni tillsammans och varför ni gjorde slut? Och hur ni avslutade ert förhållande? Har det något med hans bitterhet att göra?


    Vi var mer eller mindre överens om skilsmässa. Sen träffade han någon nästan direkt efter och började bli svinig mot mig. Det är som de flesta av mina vänner säger, att hans nya måste ha hjärntvättat honom. För plötsligt (efter 8 månader) ville han ha halva barnbidraget när han tidigare avstått pga min ekonomi. DÅ var han förstående men efter att han skaffat flickvän vändes allt.

    När jag sen, 1,5 år efter skilsmässan träffade en kille blev han ännu mer ilsken. Varför vet jag inte, han ville skiljas ju och han valde att träffa nån ganska snabbt - så varför arg på mig?

    Sen så har flickan visat tydligt att hon vill ha mamma vilken får honom att tända till ännu mer. Tex vid överlämning har hon några gånger skrivit "stanna hos mamma" och gråtit efter mig. Vid lucia ville hon inte länna min sida fastän hennes pappa försökte ta henne/krama henne. Hon vägrade.

    Sånt kanske gör honom bitter. Ingen aning faktiskt :(
  • Tow2Mater
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-29 19:33:32 följande:
    Vi var mer eller mindre överens om skilsmässa. Sen träffade han någon nästan direkt efter och började bli svinig mot mig. Det är som de flesta av mina vänner säger, att hans nya måste ha hjärntvättat honom. För plötsligt (efter 8 månader) ville han ha halva barnbidraget när han tidigare avstått pga min ekonomi. DÅ var han förstående men efter att han skaffat flickvän vändes allt.

    När jag sen, 1,5 år efter skilsmässan träffade en kille blev han ännu mer ilsken. Varför vet jag inte, han ville skiljas ju och han valde att träffa nån ganska snabbt - så varför arg på mig?

    Sen så har flickan visat tydligt att hon vill ha mamma vilken får honom att tända till ännu mer. Tex vid överlämning har hon några gånger skrivit "stanna hos mamma" och gråtit efter mig. Vid lucia ville hon inte länna min sida fastän hennes pappa försökte ta henne/krama henne. Hon vägrade.

    Sånt kanske gör honom bitter. Ingen aning faktiskt :(
    Hur gammal är flickan? Låter som ni kan prova varannan vecka istället för 2-2-3. Kanske det skulle föredras av pappan och hans nya?
  • Anonym (Leden och fattig)
    Tow2Mater skrev 2018-12-29 20:04:47 följande:

    Hur gammal är flickan? Låter som ni kan prova varannan vecka istället för 2-2-3. Kanske det skulle föredras av pappan och hans nya?


    Min flicka är snart 4 år. Det var pappan (eller ska jag tro att det är den nya) som ville ha 2-2-3. De orkar antagligen inte med en hel vecka. För mig spelar det ingen roll. Men dom styr och ställer och jag betalar och bär ansvaret - exakt så.
  • Tow2Mater
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-29 20:30:32 följande:
    Min flicka är snart 4 år. Det var pappan (eller ska jag tro att det är den nya) som ville ha 2-2-3. De orkar antagligen inte med en hel vecka. För mig spelar det ingen roll. Men dom styr och ställer och jag betalar och bär ansvaret - exakt så.
    Jag trodde flickan var lite äldre i o m att hon redan kan skriva och stava.... men vill de inte ha vv, så hjälper det ju inte...
  • Anonym (Leden och fattig)
    Tow2Mater skrev 2018-12-29 20:41:51 följande:

    Jag trodde flickan var lite äldre i o m att hon redan kan skriva och stava.... men vill de inte ha vv, så hjälper det ju inte...


    Förlåt! Skulle ju stått "skrikit efter mamma" inte skrivit. Hon kan inte läsa eller skriva än :)
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!