• Anonym (Lindäng)

Ditt livs största ledsamhet

Låt oss säga att du just nu när du läser detta ligger på dödsbädden (oavsett din ålder) och tänker tillbaka på ditt liv fram till nu. Vad känner du mest ledsamhet över som inkluderar dig och din person och som varit utanför din kontroll? Typ: 'Min mamma älskade mig inte', eller 'jag blev homosexuell och hatad för det'.

Jag skulle mest känna ledsamhet över att jag aldrig blev älskad av mitt ex. Vi hade ett 11 år långt förhållande men han älskade mig aldrig. Det känns väldigt ledsamt när jag tänker på det... Jag har verkligen älskat honom och han var perfekt på så många sätt. Det tog slut för tre år sedan då jag valde att lämna honom efter att ha gett upp att han någonsin skulle börja älska mig och det började kännas som en plåga att vara med honom. När han var på jobbresa de sista åren njöt jag av att vara själv och blev sur och grinig då han kom hem och "störde" mig i min sköna ensamhet. Då insåg jag att jag slutat älska honom och inte ville vara ihop med honom längre. Han såg mig som en kul, rolig, trevlig person att vara med och som samtidigt kunde hjälpa honom att nå ett Svensson-liv med vår gemensamma ekonomi, typ villa och husvagn.

Idag bor jag själv och trivs så himla bra med det! Har däremot inte stängt dörren för ny kärlek. Kommer den så kommer den. ????

Så vad skulle du känna mest ledsamhet över?

• Svar på tråden Ditt livs största ledsamhet
  • Anonym (Pappas kärlek)

Att jag aldrig fick den pappa jag önskade och förtjänade. Kämpat hela livet för att få honom att visa att han bryr sig och få hans respekt osv. Är 35 idag och har gett upp. Det blev bättre när jag började läsa på universitet men så fort det blev jobbigt i hans liv så försvann han. Ledsen över att ha en så egoistisk far som gjort livet svårt.

• Anonym (Badanka)

Jag skulle nog mest ångar att jag aldrig vågade ta steget att sätta mig själv i första rummet.
    Att jag hela livet ägnade tid åt att göra sådant som jag trodde skulle behaga andra och söka bekräftelse för det.
    Att jag aldrig sa ifrån på skarpen så folk lyssnade. Att jag aldrig slutade hoppas på att någon skulle bry sig om mig som person.

Att jag aldrig lärde mig att älska mig själv.

• Anonym (...)

Att min första kärlek slutade med att min pojkvän var otrogen med min vän när jag var väldigt ung. Att jag sörjde det så länge och hade så svårt att gå vidare. 
    Att jag inte klarade av min högskoleutbildning.
    Att jag blev gravid med en totalt empatistörd kille som anklagade mig, trampade på mig och inte ville veta av mig. Jag gjorde senare abort, men jag vet inte om jag ville det egentligen. Vet inte om jag kommer komma över det. 

• Anonym (Lindäng)
    Anonym (Död) skrev 2019-02-17 09:58:19 följande:

Han fick influensan som utvecklades till en lunginflammation som gav honom akut sepsis.

Det gick på 48 timmar från frisk till död. 

Usch, livet är sannerligen grymt ibland. Jag hoppas att du/ni hittat styrka att gå vidare igen.
  • Anonym (ekonomi)
    Anonym (Lindäng) skrev 2019-02-17 01:08:40 följande:
    Fy sjutton vad trist... Att folk inte kan ge en andra chans. Så himla ledsen för din skull. :'(
    tack!:)
  • Anonym (Tant)

Min största ledsamhet i livet är att jag inte vågar gå till läkare och reda ut vad som är fel i min kropp. Har alltid ont i magen, mår illa och kräks ofta, Fick veta för några år sedan att jag har förändringar på njurarna men vågade inte gå vidare med det så jag antar att det har blivit värre med det och det är därför kroppen mår som den gör. Är rädd för sprutor, blod och smärta och samtidigt för att få negativt besked.

Detta drabbar mina närstående som är oroliga och lider med mig - jag gör dom besvikna genom att inte ta tag i det. Hade det bara varit jag själv så hade jag hellre dött än gjort något åt det.

Är också ledsam över att jag levt så oeftertänksamt och impulsivt. Borde inte tagit såna snabba beslut. Mitt liv har tagit så många vändningar genom åren och jag borde ha stannat upp lite mer. Brutit många bra relationer på dumt sätt och flyttat hit och dit. Försöker göra det bästa nu men det som är gjort är gjort.

• Ällingen
    Anonym (Maskrosen) skrev 2019-02-16 18:04:58 följande:

Är omöjligt att bara säga en sak. 

Att jag föddes av en psykiskt sjuk mamma som bara brytt sig när hon vunnit nåt på det och det sett bra ut utåt.

Att jag fått klara mig själv hela livet, jag fick visserligen mat och tak över huvudet av pappa tills jag var 16 år men aldrig kärlek. Från jag var 16 år har jag försörjt mig själv och bott själv. Att jag som 10 åring själv fick ringa akuten och fixa skjuts när jag bröt benet.

Att jag var grovt mobbad från åk 1 till åk 9. Redan i ettan kunde jag inte gå hem efter skolan, jag fick låsa in mej i ett klassrum en timme för några i sexan skulle slå mig och ingen vuxen gjorde något. 

När jag var 16 år blev jag gruppvåldtagen och det förstörde hela mej i över 20 år. Det ledde till självskadebeteende, noll självkänsla och självförtroende, noll självrespekt, otaliga självmordsförsök, missbruk av alkohol.

Efter gruppvåldtäkten hade jag nästan bara dåliga förhållanden med män som var missbrukare och som behandlat mej dåligt på olika sätt. 

Att jag gett fel män chansen och på köpet har jag råkat illa ut, främst psykiskt. 

Det var en liten, liten del av allt. Men samtidigt så utan allt det skulle jag inte stå här så stark som jag gör idag. Idag finns det ingen som kan göra mig illa och jag klarar mig själv. Jag har fixat en utbildning, jobbar och har ett stabilt liv. Enda som saknas är kärleken men jag överlever, vågar inte släppa någon så nära igen att det skulle leda till ett förhållande. Håller alla män på en armslängd avstånd... och drar mig ur efter 6-12 månader. 

Oj, det här var nog något av det sorgligaste jag läst. Tänk om jag kunde trolla med knäna, ta tillbaka dig i tiden med helt andra föräldrar och förutsättningar, då hade jag banne mig gjort det. Ingen ska behöva uppleva det som du gjort. Du är sannerligen ett maskrosbarn. Jag vill ändå hoppas på att du finner sann kärlek! All heder åt dig som ändå kommit så långt, och all kärlek till dig. (Hade gjort ett hjärta här om jag bara visste hur jag gjorde=D)
  • Anonym (-)
    Anonym (AK) skrev 2019-02-16 14:56:05 följande:

Det kommer i nästa liv istället.

Ja det återstår ju att se. Har kanske svar om ett drygt halvår.
  • Anonym (H)
    Anonym (Död) skrev 2019-02-17 09:58:19 följande:
    Han fick influensan som utvecklades till en lunginflammation som gav honom akut sepsis.
    Det gick på 48 timmar från frisk till död. 
    Så jobbigt, hoppas att du funnit styrka att ta dig vidare.
  • Anonym (Död)
    Anonym (Lindäng) skrev 2019-02-17 22:08:32 följande:
    Usch, livet är sannerligen grymt ibland. Jag hoppas att du/ni hittat styrka att gå vidare igen.
    Anonym (H) skrev 2019-02-18 20:28:18 följande:
    Så jobbigt, hoppas att du funnit styrka att ta dig vidare.
    Tack för er omtanke, den värmer.
    Jag har inte gått vidare, jag kan inte gå vidare utan honom, när han dog så dog även en bit av mig, 
    En del av mig ligger i samma grav som honom.
    Men däremot har jag lärt mig att det faktiskt går att leva med en sån här massiv sorg. 
    Trots det kan jag finna en viss glädje i livet.
    Men detsamma som innan blir det aldrig.

• Anonym (den som vandrar vidare)

Att min älskade man dog ung och oförväntat, att min yngsta antagligen inte lär minnas honom. Att min äldre håller sorgen inom sig. Dock inte att jag inte fick chansen att säga hejdå. Har man sagt jag älskar dig varje dag finns det inte så mycket mer som behöver sägas.

• Anonym (Daniel)

Tänker mycket min pappa som dog när det var tid för student och körkort. På alla de nära som har dött med några års mellanrum. Jag har sörjt och kommit tillbaka för att då falla igen. De två otroheter jag upplevt varav den senare är något som kommer sitta i hela livet. Hon som visste vad jag gått igenom och tyckte det var det jävligaste en människa kunde göra då hennes egen pappa blivit bedragen av sin mamma. Så var hon likadan. Jag känner ofta att detta är mitt liv, denna rollen ska jag ha. Inget vidare faktiskt. Men jag står upp.

Svar på tråden Ditt livs största ledsamhet