• Aurelia98

    Min sambo äter oss ur huset

    Hej! Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi lägger alltså 50/50 var på hyra och mat. Men problemet för min del är att han äter sjukt mycket mer än mig. Maten vi köper äter han nästan upp själv, det börjar bli irriterade att vi ska lägga samma peng på mat som han glufsar i sig själv.

    Min sambo styrketränar och är samtidigt överviktig.. han slutar aldrig bulka. Han trycker en familjepizza själv lätt, och även snacks på det.

    Sambon äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och nattsnacks varje dag. Medan jag äter frukost, mellis och middag.. det går inte jämt ut.

    Saker som jag köper till mig själv för att jag vill ha måste jag köpa stora mängder av för att själv få smaka. T.ex vill jag ha en chokladkaka så måste jag köpa 3 för att jag ska få någonting själv också, för att annars smaskar han i sig den lätt själv.

    Igårkväll när jag stod och borstade mina tänder så hörde jag prassel ifrån köket, då stod han och tryckte min glass som jag hade sparat till dagen efter, för att han redan ätit upp sin glass. Vi båda är studenter och har en pressad ekonomi, så för att vi ska försörja hans stora aptit har jag inte råd att göra annat, som jag skulle haft råd med om jag bara betalade för min mat. Men han tycker att det är fullt rättvist att man delar allt rakt av när man är sambos! Blir så less att jag nästan vill lämna honom, för att jag har inte råd längre. Vad göra? :(

  • Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset
  • Bananböjaren
    nihka skrev 2019-03-24 17:18:38 följande:
    Var någonstans står det att de handlar gemensamt schampo?
    Var någonstans påstod jag att de handlar gemensamt schampo?
  • KurtKoben
    Bananböjaren skrev 2019-03-24 18:51:40 följande:
    Var någonstans påstod jag att de handlar gemensamt schampo?
    Så varför tog du då upp vem som använder mest schampoo från allra början?
    Det är väl lite skillnad hur de konsumerar, dessutom är ju han lusfräck som slänger i sig det som han vet hon egentligen köpt till sig och att han ska köpa något med henne i åtanke verkar ju inte heller existera.
  • Anonym (nr)
    Bananböjaren skrev 2019-03-24 17:03:21 följande:

    Djiises vad problem folk på det här forumet har. Den här tråden tar priset. Vem använder mera schampo då?


    Så svarar bara den som har gott om pengar och inte varit i en fattigs situation.
    De är två studenter med snäv ekonomi där den ena snyltar på den andra. Varför skulle det vara okej?
  • nihka
    Bananböjaren skrev 2019-03-24 18:51:40 följande:
    Var någonstans påstod jag att de handlar gemensamt schampo?
    Du frågade vem som använder "mera schampo". Hur är den frågan relevant om man inte tänker sig att de har gemensamt schampo?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Liberté

    Svårt att förvänta sig att ni ska äta lika då ha s basbehov borde ligga 1/3 högre än ditt endast för att han är kille samt tränar.

    Däremot borde han inte äta skit. Särskilt om han redan börjar bli fet.

    Splitta er matkassarna låter som det effektivaste. Klarar han inte av att sluta snacka allt han hittar så får han väl handla det själv.

    När jag tränade som mest åt jag 3-4 större mål om dagen men drog i min 5k kcal per dag samt runt 200g protein.

    Kostade mer än dubbelt mot vad min sambo åt för och då använde jag mycket storkok.

  • Feronia

    Jag tycker att du lugnt och vänligt ska förklara att du helt enkelt inte har råd. Det spelar ingen roll om han har en princip att man ska ''dela'' 50/50, för efftersom du inte har råd med hans rättviseprincip så är den inte rättvis - då tvingas du klara något som du inte klarar. Han får vara nöjd om du i första hand har råd att försörja dig själv, helt enkelt. Med tanke på att du bidragit med mer än 50 % hittills får han vara tacksam för de fördelar han redan fått, i stället för att klaga på att du inte har råd framledes.

    Det vore ju skillnad om ni inte hade en pluggekonomi med allt vad det innebär. Har man bra ekonomi med stora marginaler vore det snålt att inte dela 50/50 eller bry sig om vem som äter mest, men så är ju inte verkligheten. Verkligheten är att du inte har råd att vara medfinansiär till hans enorma matbehov. Han får skaffa en annan bank helt enkelt eller rätta mun efter matsäck.

  • Anonym (Fel)

    Jag är förvisso gift men vi har helt gemensam ekonomi. Alla pengar är våra gemensamma som vi förfogar fritt över. Min man äter helt klart mer än jag men jag skulle aldrig anmärka på det. Det handlar bara om hans normala lite större kaloribehov. Att äta en hel familjepizza eller stjäla (för ja det är det han gör) partnerns godis har inget med behov att göra. Det är ren och skär egoism. Han behöver varken pizza eller godis men han tar det för att han vill och kan. Min man skulle inte ens dricka upp sista mjölken utan att fråga av omtänksamhet även om det nästan bara är han som dricker mjölk.

    Din snubbe skor sig på dig för att han kan. Jag hade inte velat leva med en sådan person alls men om du ändå vill det så rekommenderar jag att du sätter ner foten.

  • FuckGoggleAskMe

    Räkna ut vad din matkostnad är per vecka och tag det gånger 4,5 så har du ungefärlig markostnad per månad. Gör likadant för honom. Se sedan till att du betalar ungefär din del, tex genom att sätta in din del på ett gemensamt matkonto, och han gör likadant. Visa honom uträkningen så han får tycka till om det stämmer. Berätta att du betalar bara tex 35% eller vad det blir av det totala hädanefter och har tvyärr inte råd att försörja hans matvanor. Samt säg att dela hushåll främst innebär att alla delar och får det dom vill, dvs ingen roffar åt sig all glass när den andre också ville ha.

  • Anonym (K)
    Anonym (nr) skrev 2019-03-24 21:50:10 följande:

    Så svarar bara den som har gott om pengar och inte varit i en fattigs situation.

    De är två studenter med snäv ekonomi där den ena snyltar på den andra. Varför skulle det vara okej?


    Vissa vill bara provocera / hoppa på TS i olika trådar , och absolut inte vill ge fungerande råd.

    Det är svårt att tro att någon är så blåst att hen anser man kan köpa TILL EXEMPEL smink för tusentals kronor som lösning om man inte ens har råd med tillräckligt mat eller rakhyvlar.

    Eller att man inte förstår skillnaden mellan rika människor vill ha millimeterrättvisa av principskäl jämfört med par / familjer som har så knappert att någon/några blir utan mat/nödvändigheter om en äter upp all mat/slösar all pengar på snacks.
  • Bjoer
    Aurelia98 skrev 2019-03-24 08:57:11 följande:

    Sambon tycker att det blir skevt att vi ska hålla på att mäta vem som äter vad och hur mycket och fördela pengar över det. Vi har helt olika synsätt. Han tycker att vi ska dela allt jämt av så är "båda nöjda och glada". Det blir mer jobb såklart att räkna ut vem som ska betala vad och hur mycket.

    Men det känns bara inte kul att inte ha råd att köpa rakhyvlar för att pengarna ska gå till mat som tar slut hela tiden..


    Det finns ju ett lätt sätt att göra det. Laga er egen mat en månad och kolla sen vad det kostade för varje person. Sen lägger ni så mycket var i matkassan framöver. Då behöver ni ju inte räkna ut det varje månad eller vid varje inköp.

    Jag kan fullt förstå att du inte vill finansera hans hobby, vilket i princip är vad du gör.
  • Anonym (Kakan)

    Lite OT, men jag hade en sambo som pga sitt jobb var borta 4 veckor och hemma 4 veckor. När han var hemma åt han alltid upp det godiset som jag hade köpt till mig själv. Vi hade inte gemensam ekonomi. Jag började gömma godiset och han hittade det alltid. Sen kom jag på det bästa gömstället, i lådan för mina bindor och tamponger.

  • Goingbananas

    Inte okej alls det han håller på med. Jag skulle aldrig gjort så mot en tjej. Det är tvärtom, mannen som ska bjuda på det mesta ju.

  • Anonym (---)
    Anonym (Kakan) skrev 2019-03-25 16:48:10 följande:

    Lite OT, men jag hade en sambo som pga sitt jobb var borta 4 veckor och hemma 4 veckor. När han var hemma åt han alltid upp det godiset som jag hade köpt till mig själv. Vi hade inte gemensam ekonomi. Jag började gömma godiset och han hittade det alltid. Sen kom jag på det bästa gömstället, i lådan för mina bindor och tamponger.


    Klart säkraste stället ;)
  • Jamesdio

    Gör en budget med alla inkomster och fasta utgifter som ni kommer överens om att ni ska dela på (hyra, el, telefon, abonnemang, busskort osv). Ska det sparas något? Har någon en hobby som ska betalas med egna medel? Hur mycket blir över? Hur mycket av detta ska gå till mat, hygien och andra förbrukningsvaror? SÄTT DETTA BELOPP PÅ ETT GEMENSAMT KONTO. Hur mycket blir över till var och en till kläder, nöjen och övrigt? Sätt detta på varsitt eget konto.

    Följ upp efter ett par månader. Räcker matpengarna? Gör de inte det? Varför?

  • Plupp73

    Förstår dig. Hade blivit väldigt irriterad. Tycker att ni ska dela all snacks i olika hyllor/skåp och se hur stor skillnad det blir i konsumtion. Måste bli billigt med samboskap för honom....

  • Plupp73

    Inser i mitt svar att jag stör mig på gränslöshet, det är extremt gränslöst att trycka i sig hejdlöst mycket mat. Är du säker på att han är attraktiv för dig?

  • Studentpappa

    Ett egoistiskt fetto som moffar glass innan sängdags är väl ingen keeper. Du har ju världens chans att träffa en vettig kille under studietiden.

    Byt!


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset