Anonym (Lovlie) skrev 2019-06-20 13:36:04 följande:
Det talar inte helt emot mitt påstående... eskapism kan vara att läsa böcker, se på film, träna... ha en affär vid sidan om. Något som får en att må bättre, kortsiktigt. Jag känner att min relation är ohållbar eftersom jag inte klarar monogami. Lite pinsamt att erkänna, men känner så stark lust till andra män att jag blir knäpp av tanken att vara monogam. Ändå försöker jag för att det är vad som förväntas av mig. Samhällets normer osv. Barnen vill se sina föräldrar tillsammans.
.
Nej det gör det inte för "att må lite bättre" innebär att man mår dåligt och vill må bättre vilket som sagt inte verkar vara fallet för majoriteten. De mår alldeles utmärkt men vill ha någon utöver det de redan har.
Samhällets normer säger ingenting om öppna förhållanden längre, det är fullt accepterat. Alla kanske inte vill leva så själva men de allra flesta accepterar att andra lever så så länge båda är med på det. Känner man att man inte trivs i ett monogamt förhållande så är man helt enkelt i fel förhållande och bör göra om det alternativt söka sig en ny partner som delar ens önskemål men det är som sagt INTE fallet för majoriteten av de som är otrogna då de inte verka vilja att deras partner har samma frihet som de ger sig själva.
Man ska inte blanda ihop otrohet och polyamori, polyamori är ett alternativt sätt att ha förhållanden men bygger fortfarande på ärlighet och respekt mot varandra, vilket otrohet inte gör. Otrohet handlar i grunden om egoism och feghet.
Anonym (Lovlie) skrev 2019-06-20 13:36:04 följande:
.
Vad som driver en till otrohet går nog djupare än att man bara vill ha lite pirr. Jag tror att om man gräver lite i VM:s undersökning skulle man nog kunna hitta så mycket mer,..
Nej det gör det absolut inte, att många inte vill tro att det kan vara så enkelt utan vill därför gräva djupare för att hitta något som sammanfaller med det du vill tro är en helt annan sak, men flera oberoende undersökningar talar sitt tydliga språk. Det betyder inte att det inte finns människor som är otrogna av de anledningar du säger, det finns det absolut, men det gäller inte alla, inte ens majoriteten om man ska tro undersökningar.