Magical skrev 2019-10-29 08:02:50 följande:
Hej TS!
Har följt tråden med stort intresse. Jag och min man har läst den tillsammans och resonerat om allt som står här :) så nu blev jag tvungen att starta ett konto så att jag kan skriva.
Jag har ett par punkter som jag inte direkt hittade något om i tråden, (kan förstås ha missat något). Det är rätt intressant att fundera på vad du utelämnar, nämligen.
1. Varför blev det skilsmässa från början? Det är väldigt intressant för en ny partner att veta: berodde det på dig eller på din fru, eller på båda? Var någon otrogen? Berodde det på att du arbetat mycket och att frun fick dra hela lasset hemma (med tanke på att du igen och igen poängterar din ekonomi och att du jobbat hårt för den)? Som några i tråden redan kommenterat, är det inte säkert att din ekonomiska standard som plusfaktor, står över de minusfaktorer det kan innebära om partnern av hävd arbetat mycket och ansett att partnern ska ta hand om hushåll och barn till 95%. Om du är en sådan person blir risken överhängande att du, med 1-2 st ytterligare barn att försörja, behöver dra in ännu mer pengar för att hålla den standard du är van.
2. Detta resonemang leder till nästa punkt: Hur tänker du om ert ev. gemensamma hushåll ekonomiskt? Ska ni dela 50/50 på kostnader (minus det du lägger ut för dina äldre barn förstås), eller är du ok med en partner som har mycket lägre eller ingen inkomst jämfört med dig?
3. Idag när de flesta kvinnor är självförsörjande och inte "behöver" att en man kan försörja hela familjen (då skrev att mannen alltid bedömts efter sin förmåga att försörja familjen), faller den prioriteringen åtminstone delvis. Den parter som skulle välja dig till största delen pga din ekonomi, finner du kanske i väntrummet på arbetsförmedlingen, eller någon som arbetar deltid inom ett lågavlönat yrke.
4. Du har inte någonstans (som jag hittat) skrivit vilka egenskaper du önskar hos din partner - det enda jag ser är ålder, att hon vill ha barn och att hon ska visa intresse för dig.
5. Jag förstår att saker låter lite uppstyltat när du skriver och försöker förklara dina innersta tankar. Jag inser att du säkerligen har andra sidor också, som inte kommer fram här, men det som gör mig tveksam är hur du ständigt återkommer till att lyfta fram den materiella statusen. Du skriver tom att du hellre ser att en kvinna väljer dig på grundval av det än på grund av något du inte kan påverka, tex utseende (som man visst kan påverka en hel del, om vi nu ska vara petiga ;) ). Jag tror att majoriteten av befolkningen inte tänker som du. Man vill i första hand bli älskad för sin personlighet, den man är innerst inne, det som är "jag", inte att jag har ett fint hus, några mille på banken eller snygga dyra skor. Om du får en partner som i första hand väljer dig för ekonomin så ser jag det som att hon valde dig för att det inte dök upp någon "bättre" - är det verkligen så du vill bli vald av någon? (att man kan välja någon för personlighet OCH att ekonomin är ett plus, det är en annan sak)
6. Din sista fundering om att flytta ihop innan man gifter sig- ja, så gör ju i princip alla, det är klokt. Självklart ska man inte gifta sig alltför snabbt (inte flytta ihop alltför snabbt heller, med tanke på att de befintliga barnen behöver få en chans att lära känna, och vänja sig vid en ny familjekonstellation). MEN - att flytta ihop och sedan flytta isär efter ett år - tänk vilket hattande det blir för barnen! Det är en risk alla tar som flyttar ihop, men du får det mest att låta som en affärstransaktion. Tänk på hur upprivna barnen skulle bli om ni tex sålt huset, flyttat in i ett nytt gemensamt, sedan fungerade det inte, ni vill separera- du och barnen tvingas flytta igen!
Sammanfattningsvis är du just nu inte ens på ruta 1, så att säga. Du har alla de här tankarna, du har en "plan", åtminstone i tanken, men inget av det kommer att fungera förrän du faktiskt träffat någon - där du anser att hon måste visa dig intresse först, sedan kanske din "kärlek ska växa fram". Inte ett alltför smickrande scenario för många kvinnor. Ponera att hon blir förälskad i dig, du känner inte så mycket (än) - hur lång tid kan det ta innan du vet om du får tillräckligt mycket känslor för henne så att du säkert kan säga att du vill fortsätta?
Det är som om du mest ser kvinnan som ett medel så att du kan få fler barn, även om du också skriver att du vill ha en partner att dela livet med.
Det är nog tyvärr så att det kanske är din största stötesten, att just ens träffa någon? Bara du kommer förbi steg 1 så ordnar det sig nog. Eftersom du fokuserar så mkt på ekonomin och det materiella är det nog bäst att du söker efter en tjej som tänker på samma sätt, annars leder det troligen till slitningar och olika drömmar/mål i livet som kanske gör att en relation håller i några år men sedan spricker.
Hej.
Kul att du uppskattar resonemangen om min framtid :).
1) Huvudorsaken till skilsmässan är att min dåvarande fru drabbades av en mindre livskris och var ovillig eller oförmögen att ta emot mitt stöd och hjälp. Istället var hon otrogen och lämnade relationen.
Hon har gjort samma sak med flera tidigare killar, så tyvärr blev jag inte särskilt överraskad.
2) Jag anser att makar ska leva på samma levnadsstandard, och det är att betala för en partner som tjänar mindre än mig så länge som relationen i övrigt är ömsesidig. En tjej utan inkomst kan också vara ok om hon är toppen i övrigt. Om hon jobbar deltid så kanske hon kan ta en större del av hushållsarbetet så att vi båda får fria kvällar.
Jag kan även tänka mig att betala för hennes tidigare barn, om sådana finns. Väljer jag en kvinna med barn så väljer jag samtidigt hennes barn. Om jag träffar en tjej som tjänar bättre än mig så antar jag att vi får diskutera hur mina barn ska finansieras. Hon väljer ju också mig och därmed barnen, men hon kan ha en annan syn på detta.
3) Du kan ha rätt, men jag tror att bedömningen är mera undermedveten. Varför gillar män dyra klockor och sportbilar? Det signalerar hög status, vilket är attraktivt.
4) Jag gillar intellektuell skärpa och öppenhet, självinsikt, nyfikenhet, energi och förändringsbenägenhet. Här är några exempel från den här tråden som jag gillar.
Anonym (Hands Up) skrev 2019-10-26 22:43:27 följande:
Intressant fråga faktiskt, vart man träffar kvinnor som mig. Jag vet faktiskt inte, och något för mig själv att reflektera över egentligen - jag befinner mig nämligen mest på jobbet, hemma, själv i naturen och med vänner på en middag (och då helt osugen att bli raggad på). Kanske på någon föreläsning eller kurs då och då men är väl generellt inte särskilt mottaglig under sådana sammanhang heller. Haha, jag tror jag får börja tänka lite utanför min box lite. Vart träffar man sådana som dig då?
Har testat dejtingappar men nej, det blir aldrig bra. Har nästan förlikat mig med att jag aldrig kommer hitta den där kemin du pratar om :) och förbli självvalt singel för resten av mitt liv.
Anonym (My) skrev 2019-10-27 22:29:28 följande:
Spännande frågeställning. Svarar utifrån mig och hoppas du kan ge respons på hur du tänker kring hur jag tänker. ..
Nu en fråga till dig. Hade du velat att en kvinna valde dig pga din ekonomi, hus, och ditt redan existerande "trygga familjeliv" än att hon väljer dig som person bortom allt det materiella och din redan existerande familjesituation? Hade du velat leva med henne om du vetat att hon inte hade valt DIG om du inte hade haft hus, pengar och barn?
Du säger att hon måste signalera ett intresse för dig. Vad menar du med det? Kan du utveckla?
Och en fråga till dig för min egen skull.
Hade du kunnat tänka dig att gifta om dig på nytt, framför vänner och familj? För det hade nog varit en deal-breaker för mig vid val av livspartner.
..
Magical skrev 2019-10-29 08:02:50 följande:
Hej TS!
Har följt tråden med stort intresse. Jag och min man har läst den tillsammans och resonerat om allt som står här :) så nu blev jag tvungen att starta ett konto så att jag kan skriva.
..
Sammanfattningsvis är du just nu inte ens på ruta 1, så att säga. Du har alla de här tankarna, du har en "plan", åtminstone i tanken, men inget av det kommer att fungera förrän du faktiskt träffat någon - ..
De här kommentarerna signalerar intellektuell skärpa, öppenhet, självinsikt och förändringsbarhet. Det här är kvinnor som jag direkt blir intresserad av att prata mer med.
5) Den här tråden gör inte mig själv rättvisa. Jag vet att jag för fram ovanliga och i många fall provocerande tankar och det är inte möjligt att bli helt förstådd i en forumtråd. Det är mängder med saker om mig som missuppfattats i tråden. Och det har blivit för mycket fokus på det materiella. Pengar är ett medel, inte ett mål.
6) Om hon inte har barn och bor i en lägenhet så kanske vi kan flytta ihop i mitt hus (så att barnen inte behöver flytta) och hon hyr ut sin lägenhet i andra hand? Sedan försöker vi behandla hemmet som gemensamt avseende skötsel och inredning även om jag formellt äger det. Efter högst ett år bestämmer vi oss om vi ska gifta oss och skaffa barn eller avsluta förhållandet. Om vi avslutar kan hon flytta tillbaks till sin lägenhet, annars hittar vi en lösning där hon blir ägare av halva vårt gemensamma hem. T.ex. att hon köper halva huset och vi upprättar en skuldsedel och ett äktenskapsförord så att jag kan behålla mitt kapital om det blir skilsmässa, eller att köper ett nytt gemensamt hus och jag säljer det gamla. Det är en tanke. Har hon barn eller ett eget hus så kanske vi får hitta någon annan lösning.
PLAN) Ja du har helt rätt, det här är en plan och inte mer i dagsläget. Den är en idé om en väg framåt till den tillvaro jag vill ha med en fler barn och en partner att älska och dela livet med. En del av planen är den här tråden. Syftet med tråden är att bedöma chanserna att träffa en kvinna som längtar efter barn och är i perfekt ålder för det. Baserat på svaren ovan så är svaret JA, det är möjligt. Det finns flera exempel. Hade svaret varit mycket mera negativt hade jag fått ändra planen.
Nästa fundering är hur jag ska göra för att komma i kontakt med dessa kvinnor? Nästan alla kvinnor jag kommer i kontakt med utanför jobbet har barn och är gifta eller sambos. Finns det några alternativ till nätdejting och tinder? Hur kommer jag förbi ruta ett?