Vad är bäst för barn?
Föräldrar som håller ihop kärnfamiljen trots de egentligen inte passar ihop längre eller att de separerar och kanske får en bonusfamilj ?
Föräldrar som håller ihop kärnfamiljen trots de egentligen inte passar ihop längre eller att de separerar och kanske får en bonusfamilj ?
Jag har sett nån siffra på att var femte skilsmässa i Sverige är svår för de inblandade, särskilt barnen. Och att problemen verkar öka, konstigt nog. Internet verkar vara fullt av vuxna som är förbittrade efteråt, men å andra sidan tiger ju de andra still.
Kanske nykonservatismen pekar på en trend om att man minsann inte ska skilja sig? Eller har det med den ökande psykiska ohälsan att göra? Mobilerna?
Det är en stor förändring att uppleva skilsmässor, man kastas som barn ur en bra/bekväm/OK/dålig/hemsk barndomssituation.
Att som förälder använda barnen som en sorts verktyg/förlängda armar för att hämnas och skada sin expoartner långt efteråt borde rentav kriminaliseras.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/dags-att-kriminalisera-umgangessabotage/
Nu citerar jag inte ditt inlägg, Rudbeckius, men spinner vidare på det...
Det är nog rätt vanligt om det finns obalanser i familjen, att dessa har påverkan både på kärnfamiljslivet och senare livet efter skilsmässan. Det kanske t o m är så att problemen blir fullt synliga först iom skilsmässan. Då är det kanske lätt att som barn i familjen skylla alla problem på skilsmässan, och idealisera kärnfamiljslivet som fanns tidigare. Alternativt idealisera den ena föräldern och välja sida (ofta efter manipulation av den andra föräldern).
Kan undra när jag läser längre bakåt i tråden hur vissa är oerhört arga över sina föräldrars skilsmässa även nu när de är vuxna, om de kanske utsatts för sån manipulation av en förälder som upplevt skilsmässan som en kränkning, och framställt sig själv som ett offer och den som initierat skilsmässan som en förövare?
Kärnfamilj är bäst för barnen.
Och vad betyder det att "de egentligen inte passar ihop längre"? Hur vet dom det? Låter som en ursäkt, att man har lite tråkigt i livet, känner sig allmänt missnöjd och tror att man kan få nåt bättre.
Skilsmässa är bara förståeligt om man verkligen gör varandra illa psykiskt/fysiskt och inte lyckas lösa problemen.
Jag har ingen erfarenhet av skilsmässa från något perspektiv alls, men så tycker jag.
Min f.d bonusdotter sa ofta att hon är så glad att hennes föräldrar inte lever ihop. Hon älskar sin mammas nya man och halvsyskonen och hon älskar mig. Så en bonusfamilj har alla möjligheter att bli mycket bättre än kärnfamiljen.
Och vad betyder det att "de egentligen inte passar ihop längre"? Hur vet dom det? Låter som en ursäkt, att man har lite tråkigt i livet, känner sig allmänt missnöjd och tror att man kan få nåt bättre.
Det bästa för barnen är att föräldrarna håller ihop
Jag skulle kunna tacka gud varje dag om jag var troende för att min pappa var otrogen och tog skilsmässa, för han är inte klok.
Men i övrigt är det mer blandade kort.
Min första kille i gymnasiet var borta ett år som utbytesstudent och några månader innan han kom hem skildes hans föräldrar. Jag hade då hängt där nonstop innan i ett år och ätit många middagar och jag hade inte märkt något fel eller bråk, det hade inte heller min kille. Men pappan hade varit otrogen (same old story) och ville bo med en ny. Jag tycker kanske att hade de klarat det så långt och inte bråkade så kunde de väl hållit stilen ett par år till så yngsta barnet gick i gymnasiet i alla fall?
Det är extra skadligt för tjejer i nedre tonåren när deras farsor går ut och knullar runt. Man har nätt och jämt blivit förälskad första gången och tror att man ska dö om det tar slut och DÅ så bevisar ens egen far för en att de flesta män ändå är svin så förvänta dig inget. Tack för det...
Jag skulle kunna tacka gud varje dag om jag var troende för att min pappa var otrogen och tog skilsmässa, för han är inte klok.
Min första kille i gymnasiet var borta ett år som utbytesstudent och några månader innan han kom hem skildes hans föräldrar. Jag hade då hängt där nonstop innan i ett år och ätit många middagar och jag hade inte märkt något fel eller bråk, det hade inte heller min kille. Men pappan hade varit otrogen (same old story) och ville bo med en ny. Jag tycker kanske att hade de klarat det så långt och inte bråkade så kunde de väl hållit stilen ett par år till så yngsta barnet gick i gymnasiet i alla fall?
Det är extra skadligt för tjejer i nedre tonåren när deras farsor går ut och knullar runt. Man har nätt och jämt blivit förälskad första gången och tror att man ska dö om det tar slut och DÅ så bevisar ens egen far för en att de flesta män ändå är svin så förvänta dig inget. Tack för det...
Beror på.
Om föräldrarna är inte längre kära men fungerar som vänner och gillar varandra är det bäst för barnen om de stannar .
Men om det är skrik och bråk det är bättre att separera.
Bonusfamiljer fungerar tyvärr sällan bra. Att föräldrarna är särbo med sin nya och ses på barnfria veckor är nog bäst för barnen om bonusfamiljen inte trivs med varandra.
Problemet är med verkligheten att många fortsätter tvinga ihop sina barn med nya partners och deras ev. barn , så barnen bor i en usel förhållande där den ena personen är inte ens förälder .
Beror på.
Om föräldrarna är inte längre kära men fungerar som vänner och gillar varandra är det bäst för barnen om de stannar .
Men om det är skrik och bråk det är bättre att separera.
Bonusfamiljer fungerar tyvärr sällan bra. Att föräldrarna är särbo med sin nya och ses på barnfria veckor är nog bäst för barnen om bonusfamiljen inte trivs med varandra.
Problemet är med verkligheten att många fortsätter tvinga ihop sina barn med nya partners och deras ev. barn , så barnen bor i en usel förhållande där den ena personen är inte ens förälder .
Separera om förhållandet inte håller. Finns inget värre för ett barn än att växa upp i en dysfunktionell familj.
Tycker dock inte att man ska sträva efter bonusfamiljslivet heller. Livet funkar bra som singel och ensamstående också.
Fråga mig, som valt att skaffa barn som ensamstående. Det är fullkomligt optimalt om man har ett stort kontaktnät omkring sig.