velvet skrev 2020-04-28 12:08:31 följande:
Hej!
Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter gällande detta.
Min sambos 13-åring (fyller 14 i år) kommer ofta över på natten och sover med sin pappa. Jag vet att han även gör det med sin mamma när han är hos henne.
Detta känns främmande för mig, jag tänker att när man kommit in i puberteten så är det ganska naturligt att man vill ha lite space och inte ligga sova med pappa/mamma?
Min sambo säger att detta är helt normalt och att alla andra han pratat med som har tonårsbarn resonerar på samma vis.
I vilket fall som helst så låter jag givetvis min sambo bestämma vad han anser vara bäst för sitt barn, men det gör mig irriterad att han får mig att känna mig totalt fel i min känsla av det hela.
Jag har själv två barn, 8 och 4 år, kanske bör tilläggas.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 14:19
En annan fråga, kan ni som inte tycker att detta känns helt bekvämt/?normalt? skriva om ni själva har eller har haft tonårsbarn. Detta brukar nämligen min sambo använda sig av som argument, att jag kommer att ?förstå? när jag själv har tonårsbarn.
Din sambos bekanta som han påstår att han har pratat med är defintivt inte representativa för föräldrar i allmänhet. Majoriteten av alla föräldrar till 13-14-åringar vill absolut inte regelbundet sova med sin tonåring. Och majoriteten av alla 13-14-åringar vill ABSOLUT INTE regelbundet sova bredvid sin förälder.
Precis som du skriver så brukar de flesta 13-14-åringar vilja ha lite eget space och värna om sin integritet.
Det är en sak att som tonårsförälder sova bredvid sin tonåring enstaka gånger, t.e.x om man bor på hotell där det bara finns en dubbelsäng i rummet eller om tonåringen är svårt sjuk och man är orolig för att han / hon ska sluta andas. Eller kanske om tonåringen kommit hem gravt berusad och man är rädd att han eller hon ska kvävas av sina egna spyor.
Men regelbundet, de flesta nätter tonåringen bor hos en? Nej, aldrig i livet, så resonerar de allra, allra flesta tonårsföräldrar och tonåringar.
Är de din sambo påstår att han pratat med också varannan veckas-föräldrar?Möjligtvis kan det isåfall vara en del av förklaringen, att föräldrar och /eller barn tycker att det är så jobbigt att vara ifrån varandra halva tiden att de vill kompensera det genom samsovning. Men det borde isåfall finnas bättre sätt att lösa situationen tycker jag, kanske ändra boendeschemat så att barnet bor tre eller fem dagar i taget hos respektive förälder istället för varannan vecka.
Att vilja sova med sin tonåring om man är förälder eller med sin förälder om man är tonåring är knappast representativt för varannan vecka-barn heller, jag föreställer mig bara att det kanske är något vanligare.
Jag har en tonåring själv, lite äldre än din sambos pojke som absolut inte skulle vilja sova bredvid mig här hemma och som inte har velat det en enda gång sedan 10-årsåldern.
Jag har också mindre barn som jag brukar samsova med men jag tycker inte att man kan jämföra en 4-åring med en 13-14-åring.