• velvet

13-åring sover med mamma/pappa

Hej!

Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter gällande detta.

Min sambos 13-åring (fyller 14 i år) kommer ofta över på natten och sover med sin pappa. Jag vet att han även gör det med sin mamma när han är hos henne.

Detta känns främmande för mig, jag tänker att när man kommit in i puberteten så är det ganska naturligt att man vill ha lite space och inte ligga sova med pappa/mamma?

Min sambo säger att detta är helt normalt och att alla andra han pratat med som har tonårsbarn resonerar på samma vis.

I vilket fall som helst så låter jag givetvis min sambo bestämma vad han anser vara bäst för sitt barn, men det gör mig irriterad att han får mig att känna mig totalt fel i min känsla av det hela.

Jag har själv två barn, 8 och 4 år, kanske bör tilläggas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 14:19
    En annan fråga, kan ni som inte tycker att detta känns helt bekvämt/?normalt? skriva om ni själva har eller har haft tonårsbarn. Detta brukar nämligen min sambo använda sig av som argument, att jag kommer att ?förstå? när jag själv har tonårsbarn.

• Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (-) skrev 2020-04-30 17:19:19 följande:

Jag har sambo sen 7 år tillbaka...

Han har ett tålamod över alla gränser.

Fast så kan ni inte ha det, även fast det det handlar om några nätter i veckan så sabbar ju hon erat samliv helt. Fast det kanske är det som är meningen från hennes håll? Jag köper inte det här, nog för att mina ungar har legat vaken på nätterna för att de vänt på dygnet men skulle aldrig komma på fråga att de ens skulle vilja gå in o lägga sig med mig o min man.

I den åldern så bör de ha utvecklat personlig integritet och viss självständig persona.

Blir så chockad över det här gränslösa!
  • Anonym (Va?)
    Anonym (-) skrev 2020-04-30 19:21:57 följande:

I perioder kommer min 13-åring över, ja. Han sover också i sängen. Hon brukar komma över runt tre-fyra och då makar jag in mig mot mitten och hon ligger på min sida. Det händer ju inte varje natt men någon gång i veckan när hon har oroliga perioder.

Han ser henne som sitt barn också och tycker också att det är rimligare att vi gör så än att ingen av oss tre ska sova.

Självklart pratar vi alla tre om det och försöker hitta lösningar för att hon ska kunna sova hela natten i sin säng men det går ju inte att vara utan sömn hur länge som helst!

Har din 13-åring någon form av problematik/diagnos? Det är inte normalt någonstans att en 13-åring sover i mammas säng annars. Någon gång i veckan? Förundrad över att ni accepterar det överhuvudtaget
  • Anonym (Fia)

Jag är numera över 40, men minns när jag var 12-13-14, hade lite oroligt i mitt liv, och när min pappa var borta på tjänsteresor så fick jag ibland sova i hans sida i dubbelsängen när han var borta, bredvid mamma. Det var det bästa jag visste, kände mig så trygg. Var lite mörkrädd i den åldern också. Vad menar ni andra? Att man är vuxen vid 13?? Är könsmogen? Ja och? Men ge er, som det har ngn stor betydelse. Jag sover fortfarande helst med -sällskap, min man eller mina barn. För att det är tryggt framförallt, vi är väl flockdjur i grunden,? Jag var också grundtrygg under min tid som barn/tonåring, aldrig problem att sova borta hos kompisar, kollon eller ridläger (som vissa av mina kompisar hade)

• Anonym (Va?)
    Anonym (Fia) skrev 2020-04-30 22:04:36 följande:

Jag är numera över 40, men minns när jag var 12-13-14, hade lite oroligt i mitt liv, och när min pappa var borta på tjänsteresor så fick jag ibland sova i hans sida i dubbelsängen när han var borta, bredvid mamma. Det var det bästa jag visste, kände mig så trygg. Var lite mörkrädd i den åldern också. Vad menar ni andra? Att man är vuxen vid 13?? Är könsmogen? Ja och? Men ge er, som det har ngn stor betydelse. Jag sover fortfarande helst med -sällskap, min man eller mina barn. För att det är tryggt framförallt, vi är väl flockdjur i grunden,? Jag var också grundtrygg under min tid som barn/tonåring, aldrig problem att sova borta hos kompisar, kollon eller ridläger (som vissa av mina kompisar hade)

Fast här handlar det inte om när ena föräldern är borta som en speciell grej utan regelbundet med förälder och sambo i deras gemensamma säng - det är kanske ok om man är typ 5 men definitivt inte om man är 13-14
  • Anonym (Mia)

Precis det här ämnet diskuterade vi på jobbet idag. Jag har två killar som är 12 och 14. När pappan är bortrest sover alltid den yngsta i pappas säng (sida av sängen). Jag minns att för ett par år sen sov båda killarna med mig när pappan var borta o att de fick turas om att sova i mitten. Sedan kom äldsta in i puberteten och vips så ses det som högsta formen av straff att ens få frågan. Vi bodde en natt på hotell han o jag o då sa han inget, men att dela rum ens med lillebror på landet är numer fruktansvärt. Det går fort sen är de stora. 12 åringen kan ibland vilja somna i vår säng men då pappan går o lägger sig får han (12åringen) flytta sig till en madrass på golvet. Jag antar att min samsovning med barn snart nått vägsände då 12 åringen snart går in i puberteten. Mina killar är trygga, sover borta, somnat själva på sina rum sen de var bebisar ändå har det alltså varit lite av en lyx att somna eller sova i vår säng. Men jag tror också att det precis som för min äldsta växer bort. Sen beror det såklart på mognad och utveckling. Vissa när de är 13 andra när de är 15. På mitt jobb som jag inledde med att vi pratat om det här så hade all liknande erfarenheter o alla med ungdomar från cirka 15 saknade tiden när de kunde sova ihop. Tror faktiskt aldrig att man ska varken spekulera eller döma hur andra gör med sina barn förutom när det finns oro för barnets mående med i bilden.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Va?) skrev 2020-04-30 22:16:07 följande:

Fast här handlar det inte om när ena föräldern är borta som en speciell grej utan regelbundet med förälder och sambo i deras gemensamma säng - det är kanske ok om man är typ 5 men definitivt inte om man är 13-14

Jag tycker inte att det låter som alltid utan som att Ts sover med sin yngsta och då finns ju en plats ledig hos pappan? Som han bara bor varannan vecka med? Och kanske inte direkt hänger med efter skolan o så, det vet jag dock inte de kanske umgås supermycket...
  • Less is more

Håller med.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-30 23:14:39 följande:

Precis det här ämnet diskuterade vi på jobbet idag. Jag har två killar som är 12 och 14. När pappan är bortrest sover alltid den yngsta i pappas säng (sida av sängen). Jag minns att för ett par år sen sov båda killarna med mig när pappan var borta o att de fick turas om att sova i mitten. Sedan kom äldsta in i puberteten och vips så ses det som högsta formen av straff att ens få frågan. Vi bodde en natt på hotell han o jag o då sa han inget, men att dela rum ens med lillebror på landet är numer fruktansvärt. Det går fort sen är de stora. 12 åringen kan ibland vilja somna i vår säng men då pappan går o lägger sig får han (12åringen) flytta sig till en madrass på golvet. Jag antar att min samsovning med barn snart nått vägsände då 12 åringen snart går in i puberteten. Mina killar är trygga, sover borta, somnat själva på sina rum sen de var bebisar ändå har det alltså varit lite av en lyx att somna eller sova i vår säng. Men jag tror också att det precis som för min äldsta växer bort. Sen beror det såklart på mognad och utveckling. Vissa när de är 13 andra när de är 15. På mitt jobb som jag inledde med att vi pratat om det här så hade all liknande erfarenheter o alla med ungdomar från cirka 15 saknade tiden när de kunde sova ihop. Tror faktiskt aldrig att man ska varken spekulera eller döma hur andra gör med sina barn förutom när det finns oro för barnets mående med i bilden.

Jo, när pappa var bortrest ja. Hur ofta var pappa bortrest då? Inte varannan vecka år efter år väl? Ts har ju inte denna kärnfamiljsituation där barnen enstaka gånger sover i dubbelsängen då pappan är borta. Hon måste stå ut med att en halvvuxen kalv ockuperar dubbelsängen varannan vecka trots att hon är hemma. Det är något HELT annat.
  • Anonym (Lina)

Ja, när din pappa var borta på tjänsteresor så sov du ibland i din mammas säng, visst. Men då levde du i kärnfamilj och din pappa var bortrest. Din pappa var väl inte bortrest varannan vecka, år efter år? Ts lever ju i en bonusfamilj där fjortonåringen ska ta över hennes plats i dubbelsängen varannan vecka, trots att hon är hemma. Det är helt annorlunda.
  • Maddi

Skönt att de är så många som tycker det är ok. 13 år är ändå en ålder att vilja stå på egna ben samtidigt som man egentligen är barn och vill känna trygghet.

Jag förstår inte hur man som vuxen ens kan fundera på att de är fel...

• Anonym (Mia)
    Anonym (Lina) skrev 2020-05-01 08:08:26 följande:

Jo, när pappa var bortrest ja. Hur ofta var pappa bortrest då? Inte varannan vecka år efter år väl? Ts har ju inte denna kärnfamiljsituation där barnen enstaka gånger sover i dubbelsängen då pappan är borta. Hon måste stå ut med att en halvvuxen kalv ockuperar dubbelsängen varannan vecka trots att hon är hemma. Det är något HELT annat.

Nej men han somnar nog i vår säng någon gång varannan vecka. TS sover ju själv i sitt barns säng? Då är ju hennes sängplats ledig. Om hon ligger där sover han då mellan dem? Tycker inte riktigt det framkommer av TS
  • Anonym (Inte representativt)
    velvet skrev 2020-04-28 12:08:31 följande:

Hej!

Min sambos 13-åring (fyller 14 i år) kommer ofta över på natten och sover med sin pappa. Jag vet att han även gör det med sin mamma när han är hos henne.

Detta känns främmande för mig, jag tänker att när man kommit in i puberteten så är det ganska naturligt att man vill ha lite space och inte ligga sova med pappa/mamma?

Min sambo säger att detta är helt normalt och att alla andra han pratat med som har tonårsbarn resonerar på samma vis.

I vilket fall som helst så låter jag givetvis min sambo bestämma vad han anser vara bäst för sitt barn, men det gör mig irriterad att han får mig att känna mig totalt fel i min känsla av det hela.

En annan fråga, kan ni som inte tycker att detta känns helt bekvämt/?normalt? skriva om ni själva har eller har haft tonårsbarn. Detta brukar nämligen min sambo använda sig av som argument, att jag kommer att ?förstå? när jag själv har tonårsbarn.

Din sambos bekanta som han påstår att han har pratat med är defintivt inte representativa för föräldrar i allmänhet. Majoriteten av alla föräldrar till 13-14-åringar vill absolut inte regelbundet sova med sin tonåring. Och majoriteten av alla 13-14-åringar vill ABSOLUT INTE regelbundet sova bredvid sin förälder.

Precis som du skriver så brukar de flesta 13-14-åringar vilja ha lite eget space och värna om sin integritet.

Det är en sak att som tonårsförälder sova bredvid sin tonåring enstaka gånger, t.e.x om man bor på hotell där det bara finns en dubbelsäng i rummet eller om tonåringen är svårt sjuk och man är orolig för att han / hon ska sluta andas. Eller kanske om tonåringen kommit hem gravt berusad och man är rädd att han eller hon ska kvävas av sina egna spyor.

Men regelbundet, de flesta nätter tonåringen bor hos en? Nej, aldrig i livet, så resonerar de allra, allra flesta tonårsföräldrar och tonåringar.

Är de din sambo påstår att han pratat med också varannan veckas-föräldrar?Möjligtvis kan det isåfall vara en del av förklaringen, att föräldrar och /eller barn tycker att det är så jobbigt att vara ifrån varandra halva tiden att de vill kompensera det genom samsovning. Men det borde isåfall finnas bättre sätt att lösa situationen tycker jag, kanske ändra boendeschemat så att barnet bor tre eller fem dagar i taget hos respektive förälder istället för varannan vecka.

Att vilja sova med sin tonåring om man är förälder eller med sin förälder om man är tonåring är knappast representativt för varannan vecka-barn heller, jag föreställer mig bara att det kanske är något vanligare.

Jag har en tonåring själv, lite äldre än din sambos pojke som absolut inte skulle vilja sova bredvid mig här hemma och som inte har velat det en enda gång sedan 10-årsåldern.

Jag har också mindre barn som jag brukar samsova med men jag tycker inte att man kan jämföra en 4-åring med en 13-14-åring.

• Less is more
    Maddi skrev 2020-05-01 08:20:04 följande:

Skönt att de är så många som tycker det är ok. 13 år är ändå en ålder att vilja stå på egna ben samtidigt som man egentligen är barn och vill känna trygghet.

Jag förstår inte hur man som vuxen ens kan fundera på att de är fel...

Ja, många vuxna tycker ju om att sova ihop. Förr i tiden sov ju folk bredvid varandra för att hålla värmen.

Våra barn somnar själva i sina sängar. Sover en hel del nätter i sina sängar, men ibland kommer de in och lägger sig hos oss. Vi har döttrar på 9 och snart 11 år.

Jag tycker det är okej och inget konstigt.
  • Anonym (Inte representativt)
    Less is more skrev 2020-05-06 21:37:16 följande:
    Ja, många vuxna tycker ju om att sova ihop. Förr i tiden sov ju folk bredvid varandra för att hålla värmen.

Våra barn somnar själva i sina sängar. Sover en hel del nätter i sina sängar, men ibland kommer de in och lägger sig hos oss. Vi har döttrar på 9 och snart 11 år.

Jag tycker det är okej och inget konstigt.
    Men det är ändå ganska stor skillnad på att vara snart 11 och snart 14...

• Anonym (Jahapp)
    velvet skrev 2020-04-28 12:08:31 följande:

Hej!

Jag skulle inte säga att det är speciellt konstigt, iaf en period när barnet är inne i en mer trygghetskrävande fas. När min bonuspappa hastigt gick bort sov mitt då 13-åriga syskon hos vår mamma en lång period. Ser inget konstigt med det alls faktiskt.
  • Anonym (Theådåra)

Mina 2 döttrar är 15 16 kommer upp till mig å sover

• Anonym (Li)

Gör din din bonus son annat som kanske yngre barn oftare gör? Vill han ha mycket vuxenkontakt? Tillbakadragen, blyg? Är han framåt, driven, hittar på saker? Hänger med kompisar? Eller föredrar han att vara med vuxna? Kan han vara själv eller söker han sin mamma och pappa på mobilen hela tiden då? Finns det andra beteenden som sticker ut i jämförelse med jämnåriga barn?

Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa