• Anonym (Förtvivlad mormor)

Hon vägrar göra abort (ej viabelt foster)

Hej!

För en tid sedan fick jag den underbara nyheten att jag skulle få mitt första barnbarn. Min äldsta dotter och hennes man skulle äntligen, efter ganska lång tid, bli föräldrar. Lyckan var självklart total, ända tills den för ett par veckor sedan förbyttes i djupaste sorg. Det lilla barnet har svåra skador, och kommer inte att överleva, kanske ett par timmar efter förlossningen som mest.

Min dotter har erbjudits abort, vilket hennes man och resten av familjen, stöder helhjärtat. Men hon säger att hon inte vill, att hon vill fullfölja graviditeten. Till saken hör att vi i vår familj inte är för abort (vi är inte emot att andra gör abort, om det är vad som känns rätt för dem, men för egen del skulle vi inte göra det. Hoppas alla förstår hur jag menar, och att jag inte dömer någon som gjort abort!).

Jag, min måg och andra i familjen har försökt tala med min dotter och förklara att det inte är fel att göra abort när situationen är som den är, att det känns grymmare att fullfölja graviditeten när barnet inte kommer få leva mer än några tuimmar osv, men hon lyssnar inte.

Jag vet inte vad jag ska göra eller såga. Min dotter har sin övertygelse gällande abort, och den vill jag inte nedvärdera eller ifrågasätta, men som sagt, det här är ju ett undantagsfall.

Min yngre dotter sade häromkvällen att "Lisa" (äldsta dottern) verkar tro eller hoppas att läkarna har fel, att det inte är något fel på barnet och att det kommer födas friskt. Men  hon har ju undersökts flera gånger av bm och olika läkare, och alla säger samma sak: barnet kommer absolut inte kunna leva efter födseln.

Jag vet inte vad vi ska göra eller säga. Har någon varit med om något liknande?

• Svar på tråden Hon vägrar göra abort (ej viabelt foster)
  • Anonym (Tänk på barnet)

Är det rätt att föda ett barn som kommer att lida några timmar och sedan dö ?

Jag tycker du och din svärson måste göra allt för att övertala henne till abort. Kanske ta hjälp av kurator.

• Anonym (tankar)

Vilken svår situation ni har hamnat i, jag har inte varit i någon liknande situation men tänker att det finns för- och nackdelar med bägge sätten. 

Med abort finns ju fördelen att hon efter genomförd abort har möjligheten att bli gravid fortare igen (om hon önskar det) och att hon då inte behöver gå igenom en "hel" graviditet för att föda fram ett barn som har dåliga chanser att överleva första dygnet. 

Nackdelen med abort är ju att det påverkar både kroppen och psyket negativt, hon verkar ju ha kommit tillräckligt långt i graviditeten för att vara tvungen att föda ut barnet och dessutom tvingas ta beslutet att genom valet göra så barnet inte har en chans att leva längre (även om det i detta fall verkar vara utgången oavsett). 

Med att behålla barnet och genomföra en förlossning finns ju fördelen att hon slipper ta beslutet om att döda sitt barn och sen föda det tidigare, men även att hon hinner bearbeta situationen och därmed hinner ta farväl av barnet på ett annat sätt. Hon får ju även en grav att gå till, vilket jag har för mig att man får oavsett efter v.22 (eller har jag fel?). 

Nackdelen med en förlossning är ju att hon då behöver genomgå en hel förlossning som sliter på kroppen för att föda fram ett barn som inte har en chans att överleva en längre stund. En annan nackdel kan vara att beroende på vad det är för fel på barnet så kanske den behöver medicinsk hjälp hela sin livstid (för att det inte ska lida eller dö lidande) och att hon därmed inte har någon större möjlighet att hålla barnet i sin famn. 

Med det sagt så tycker jag att beslutet är hennes (för att hon bär barnet och får en annan relation till det) men även hennes partners tankar och åsikter räknas (även om han inte kan ha det avgörande beslutet). Jag anser dock inte att övrig familj och släkt ska ha synpunkter på, såvida hon inte har frågat eller frågar er om råd.. 

• Anonym (A_nonym)

Jag tycker att hennes man ska försöka få henne att gå och prata med en kurator. Jag hade jättestor nytta av kuratorn som jag fick prata med när jag drabbades av detta.

Om du och hennes man vill hjälpa henne tror jag det är den vägen ni ska gå, istället för att försöka övertyga henne att göra abort.

Jag tror att man kan vägra ta in att barnet inte kommer att klara sig. Som jag sa, det går emot ens naturliga instikter att göra abort i detta fall. Trots att jag med mitt förstånd visste att barnet inte skulle klara sig, hade jag också ologiska fantasier om att rymma, så att läkarna inte skulle kunna ta det. Samt skamklänslor för att jag inte kunde skydda mitt barn.

Oavsett beslut så är det en mycket svår situation hon är i. Så som sagt, försök få henne att prata med någon.

• Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2020-06-10 11:09:54 följande:
    Inte mycket ni kan göra. Jag kan bara försöka att tänka mig in i hennes situation och gissar på att det kan handla om att hon har en förhoppning kvar. Det spelar nog då ingen roll hur mycket omgivningen tycker att abort är det bästa.

Oavsett vad som sker tror jag inte att hon borde göra abort om hon inte är redo för det. Att fullfölja graviditeten kanske trots allt är det bästa för henne?
    Håller med
  • PelloBello

Hej. Vilket tråkigt besked.

Jag avbröt min mycket efterlängtade graviditet i torsdags. Pga fosterskador. Fick samma besked som din dotter. Det är det jobbigaste jag hört. Efter 11 månaders försök och förtvivlan vart vi äntligen gravida, (2a barnet) och så blir det såhär.

Det är sorgligt, fruktansvärt och orättvist.

Jag valde direkt att avbryta. För jag tänker att ju längre tid det går, desto mer fäst blir jag vid barnet. Och ju längre tid det går, desto mer utvecklar barnet sina sinnen, såsom känsel etc. Med det I tanken, ville jag ta slut på lidandet fort, för allas skull. På så sätt kommer kroppen även återhämta sig fortare och vem vet, vi kanske får en ny chans?

Det din dotter går igenom är så otroligt svårt. Hon vet att hon kommer förlora barnet, men hon vill inte. Hon vill inte ta beslutet att förlora det. För när hon tar beslutet så är det hennes, hennes val. Oavsett vad läkare säger kan jag tänka mig att det är så hon känner. Gör hon en abort, så är det ett val hon gjort.

Jag tror att prata om just skulden, att det inte är hennes fel, eller hennes val, kan hjälpa. Också prata om hur mycket svårare det blir om man väntar.

All kärlek till er. Och berätta för henne att hon inte är ensam. Vi är fler som gått och går igenom samma sak <3

Anonym (änglamamma) skrev 2020-06-11 06:15:22 följande:
    Jag beklagar det fruktansvärda beskedet din dotter och hennes man fått! 
    Det du ska göra nu är att stötta din dotter och svärson. Du ska inte komma med råd eller försöka övertala dottern att göra abort mot hennes vilja. Du ska vara tyst och lyssna om hon berättar om sina känslor och upplevelser för dig.
    Om du (eller din svärson) är för påstridiga i er önskan att hon ska "ta bort problemet" finns t o m risken att hon gör slut med er bägge. 
    Din dotter väntar barn. Visserligen ett barn som kommer få ett kort liv, men dock ett barn och ett liv. Väljer hon att föda barnet, ta emot det i sin famn och älska det under dess korta tid i livet, så ska du finnas där som stöd. Dela glädjen och den fruktansvärda sorgen.
    Hej, tack för ditt svar!

Du har helt rätt i det du säger (och alla andra som skrivit samma sak, kan inte citera och svara alla!).

Jag pratade länge med min dotter, och hon sade precis det som några här har sagt, att hon ville få en chans att möta och se sitt barn, få hålla det åtminstone i en liten stund. Hon har nu bestämt sig för att inte genomgå abort, och jag, hennes man och resten av familjen stöttar henne till 100% i det.

Jag och min man kommer, tillsammans med hennes mans föräldrar, att vara med vid förlossningen (självklart inte under själva födseln!) så att vi också får en chans att träffa vårt älskade barnbarn. Det kommer att bli tungt och jobbigt, men jag tänker att det också kommer vara en bra stund för oss alla, att få ta avsked.

Jag ser att du kallar dig "änglammam", så jag förstår att du också har förlorat ett barn. Jag beklagar det verkligen, det är hemskt! {#emotions_dlg.flower}
    PelloBello skrev 2020-06-17 20:22:02 följande:

Jag avbröt min mycket efterlängtade graviditet i torsdags. Pga fosterskador. Fick samma besked som din dotter. Det är det jobbigaste jag hört. Efter 11 månaders försök och förtvivlan vart vi äntligen gravida, (2a barnet) och så blir det såhär.

Jag valde direkt att avbryta. För jag tänker att ju längre tid det går, desto mer fäst blir jag vid barnet. Och ju längre tid det går, desto mer utvecklar barnet sina sinnen, såsom känsel etc. Med det I tanken, ville jag ta slut på lidandet fort, för allas skull. På så sätt kommer kroppen även återhämta sig fortare och vem vet, vi kanske får en ny chans?

Det din dotter går igenom är så otroligt svårt. Hon vet att hon kommer förlora barnet, men hon vill inte. Hon vill inte ta beslutet att förlora det. För när hon tar beslutet så är det hennes, hennes val. Oavsett vad läkare säger kan jag tänka mig att det är så hon känner. Gör hon en abort, så är det ett val hon gjort.

Jag tror att prata om just skulden, att det inte är hennes fel, eller hennes val, kan hjälpa. Också prata om hur mycket svårare det blir om man väntar.

All kärlek till er. Och berätta för henne att hon inte är ensam. Vi är fler som gått och går igenom samma sak <3

Tack för ditt fina svar, och jag beklagar det du gått igenom. {#emotions_dlg.flower}

Det var lite så där jag tänkte gällande min dotter, att hon inte skulle bli för fäst vid barnet. Som mamma ville jag skydda henne från sorgen och smärtan hon kommer uppleva, men jag inser att jag inte kan det. Hon är inte min lilla unge längre och måste få fatta sina egna beslut även om hon kommer bli sårad.

Nu har de som sagt beslutat sig för att gravditeten ska fulföljas, och som sagt, jag och min man och dotterns svärföräldrar ska vara där när barnet föds, så att vi också får ta farväl.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Förtvivlad mormor) skrev 2020-06-26 11:00:54 följande:

Hej, tack för ditt svar!

Du har helt rätt i det du säger (och alla andra som skrivit samma sak, kan inte citera och svara alla!).

Jag pratade länge med min dotter, och hon sade precis det som några här har sagt, att hon ville få en chans att möta och se sitt barn, få hålla det åtminstone i en liten stund. Hon har nu bestämt sig för att inte genomgå abort, och jag, hennes man och resten av familjen stöttar henne till 100% i det.

Jag och min man kommer, tillsammans med hennes mans föräldrar, att vara med vid förlossningen (självklart inte under själva födseln!) så att vi också får en chans att träffa vårt älskade barnbarn. Det kommer att bli tungt och jobbigt, men jag tänker att det också kommer vara en bra stund för oss alla, att få ta avsked.

Jag ser att du kallar dig "änglammam", så jag förstår att du också har förlorat ett barn. Jag beklagar det verkligen, det är hemskt! Tack för ditt fina svar, och jag beklagar det du gått igenom.

Det var lite så där jag tänkte gällande min dotter, att hon inte skulle bli för fäst vid barnet. Som mamma ville jag skydda henne från sorgen och smärtan hon kommer uppleva, men jag inser att jag inte kan det. Hon är inte min lilla unge längre och måste få fatta sina egna beslut även om hon kommer bli sårad.

Nu har de som sagt beslutat sig för att gravditeten ska fulföljas, och som sagt, jag och min man och dotterns svärföräldrar ska vara där när barnet föds, så att vi också får ta farväl.

Men känns det inte ännu mer sorgligt att barnet ska födas bara för att dö? Jag förstår att det är ett enormt smärtsamt hur man än gör och skulle inte vilja ställas inför alla beslut. Men för barnet känns det väl mer lindrigt att graviditeten avslutas o livmodern än att tvingas födas för att sedan dö?

Anonym (Svartvitt) skrev 2020-06-10 12:48:49 följande:
    Jag tror nog också du bara ska backa och inse att detta är en av de sakerna hon väljer själv. Värre hade varit om hon velat gifta sig med en knarkare-kriminell, nu handlar det om en graviditet och ett barn som högst troligt kommer att avlida efter förlossningen och alla (?) är förberedda på det. Vill hon göra så så är det väl inte så farligt?? Låt henne göra det. Vad har du som mormor att säga om en sån sak...?

Sen säger du att er familj inte är för abort, men senare säger du att du aldrig berättat om sin övertygelse för din dotter. Jag tror det är VÄLDIGT svårt att gömma en sån övertygelse under hela barnets uppväxt, klart hon sett och förstått det mellan raderna. Kanske inte då av dig om du är 150% säker på det men av någon annan i familjen. Det färgar ju hennes livssyn. Kanske en tankeställare för er familj också, om ni har så pass svartvita värderingar, när ska man få göra abort och när ska man inte? Får man trots allt göra abort om man har en tillräckligt bra orsak, och vad är en tillräckligt bra orsak? Kan utomstående komma in och bedöma det? Nu vill du som utomstående in och bedöma att abort är okej, skulle det vara lika okej om någon annan ville komma som utomstående och säga att det inte är okej. Det är väl hennes beslut.

Själv har jag svårt att förstå att man skulle tycka att en kvinna måste föda fram ett barn som inte är önskat, inte är lämpligt, kommit till på fel sätt (Av misstag då man inte kan ta emot ett barn, ett ligg med en främling, ett övergrepp...), då man vet att man man inte vill och kommer att kunna ta hand om barnet. Varför skulle abort vara fel då. Men det är då min synvinkel, då undrar jag bara var ni riktigt lagt gränsen mellan vad som är okej i abortväg och vad som inte är, då abort verkar vara inte-okej, men om barnet är sjukt blir det okej... Säkert svårt för dottern att ändra sina tankar om hon tolkat er övertygelse så svartvit som jag.

Hej, tack för ditt svar!

Jag som mormor har kanske inte med saken att göra, nej. Men jag är även mor, och som mor ville jag att min dotter skulle besparas från smärtan av att bära ett barn inom sig, känna det röra sig, fästa sig vid det och sedan hjälplöst se på när det dör. Men hon är vuxen och jag kan inte skydda henne från allt ont.

Nu är det i alla fall bestämt att hon ska fullfölja graviditeten, och hela familjen kommer självklart stötta henne och hennes man till 100%.

Vad gäller åsikten om abort och huruvida jag eller någon annan påverkat mina barfn att tycka som de gör får du givetvis tro vad du vill. Jag kan inte säga annat än att jag inte påverkat dem. Det är inte så att vi pratar abort hela dagarna. Ämnet har kommit upp givetvis, som när dotterns kompis blev gravid vid 15 års ålder. Då sade jag som jag alltid säger, att alla får göra som de vill, och sedan sade jag inte mer. Visst kan det tänkas att detta svar kan tolkas som att jag är emot, men jag har aldrig försökt "pracka på" mina barn mina åsikter om någonting, så jag hoppas och tror att de inte tolkade det svaret så.

Som exempel på att jag inte velat påverka dem att tycka och tro som jag kan jag nämna att jag är katolik. När barnen växte upp och jkag skulle på mässan sade jag alltid att jag skulle träffa en god vän (ingen lögn, det är alltid någon god vän i kyrkan!). Jag tog aldrig med dem till kyrkan, eftersom jag inte ville pressa dem att tro som jag. Här gjorde jag "fel" enligt kyrkan. En katolik "måste" uppfostra sina barn i den katolska tron. Men jag tycke de ska få välja själva. Först när de fyllt 18 fick de veta att jag är katolik. Nu är två av dem katoliker.

Ni kanske förstår nu hur svårt det var för mig att försöka få min dotter att göra abort. det är ju, som ni säkert vet, förbjudet i katolska kyrkan.

Folk överlag verkar ha svårt att tro på att någon, helt på egen hand, kommit fram till åsikten att abort är fel. Men i dagens läge verkar många tycka att att göra abort är ungefär som att gå till tandläkaren. 

Mina åsikter om abort är inte svartvita, jag tycker i alla fall inte det. Inget i abortfrågan är svart eller vitt, anser jag. Du tar upp en rad exempel på när abort borde vara "okej". Jag kan inte säga att jag håller med dig, men jag tänker heller inte rada upp egna exempel.

Att säga att man är emot abort väcker alltid starka reaktioner, allt från upprördhet till rent hat. En gång när ämnet kommit upp på en lunch med några väninnor repade en av dem min bil efteråt, för att hon blev arg över min åsikt. Det är synd att vissa människor förväntar sig att man ska acceptera och respektera deras åsikter, medan de själva inte kan acceptera och respektera andras (jag menar inte just dig nu!). Jag försöker att respektera andras åsikter, men tyvärr blir inte mina alltid respekterade.

Anonym (Ida) skrev 2020-06-26 11:15:15 följande:
    Men känns det inte ännu mer sorgligt att barnet ska födas bara för att dö? Jag förstår att det är ett enormt smärtsamt hur man än gör och skulle inte vilja ställas inför alla beslut. Men för barnet känns det väl mer lindrigt att graviditeten avslutas o livmodern än att tvingas födas för att sedan dö?
    Hej!

Du har helt rätt, det känns sorgligt. Och självklart kommer det vara smärtsamt för oss alla. samtidigt känns det på ett sätt fint att man kommer få se barnet, kanske till och med hålla det en liten stund. Och det blir nog lättare att ta farväl av barnet när man sett det. Jag vet förstås inte hur det kommer bli, det får mna se den dagen.

Barnet kommer inte känna någon smärta eftersom det saknar större delen av hjärnan. Min dotter kommer förstås ha ont p.g.a. förlossningen.
  • Anonym (änglamamma)
    Anonym (Förtvivlad mormor) skrev 2020-06-26 11:00:54 följande:
    Hej, tack för ditt svar!

Jag ser att du kallar dig "änglamamma", så jag förstår att du också har förlorat ett barn. Jag beklagar det verkligen, det är hemskt! {#emotions_dlg.flower}
    PelloBello skrev 2020-06-17 20:22:02 följande:

Jag önskar er styrka att möta och ta emot barnet, en stund av djupaste sorg och största glädje och kärlek! Speciellt din dotter och svärson, men även ni som blivande mor- och farföräldrar.
    Det är ett tungt beslut din dotter har tagit, men vad jag förstår ett beslut som ger henne frid i själen.
    Sänder en bön för er alla!

(Själv har jag en liten son som dog i magen en kort tid före förlossningen. Jag fick aldrig hålla honom levande i min famn, bara lära känna honom genom sparkarna och rörelserna i min mage när han fortfarande levde.)
  • terfje

Hej!
    Jag har  själv stått inför det valet att göra sen abort eller fortsätta graviditeten. För vår pojk fanns en överlevnads chans dock.  Han hade ett diafragmabråck och fick en 66 % chans till överlevnad. Han överlevde sina operationer men sedan togs hans liv utav en blodförgiftning.
    Vårt val enkelt för oss att fortsätta graviditeten, men det beror nog på+ att det fanns fortfarande en chans till överlevnad och ett bra liv. Nu har vi fått en liten tjej som också fick en tuff start främst för att det var något fel på mig så att hon inte växte som hon skulle i magen utöver det små hål i hjärtat där det ena kommer behöva opereras.

Stötta din dotter i hennes beslut. Nu kände jag och min sambo samma sak att fortsätta den förra graviditeten och vi skulle göra samma val igen om vi skulle ställas inför det valet. 
    Hon känner i sitt hjärta att hon vill detta trots att det kommer bli fruktansvärt tungt och det enda ni kan göra är att finnas där.
    Tror att det finns visst hopp kvar i henne men också det faktum att det varit svårt för dem att bli gravida.

Efter vår sons död fick jag ännu ett utomkvedes och vart tvungen att genomgå ivf för att överhuvudtaget få vår Matilda.

• mari123
    Anonym (Tänk på barnet) skrev 2020-06-11 07:40:23 följande:

Är det rätt att föda ett barn som kommer att lida några timmar och sedan dö ?

Jag tycker du och din svärson måste göra allt för att övertala henne till abort. Kanske ta hjälp av kurator.

Jag tänker att den som vill föda sitt barn och hålla det en liten stund även om utgången är döden är att BEUNDRA. Jag skulle grina och kräva abort och bete mig som ett tok. Jag LITAR på att inget sjukt barn i Sverige får pinas till döds.....
Svar på tråden Hon vägrar göra abort (ej viabelt foster)