• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2020-12-21 09:22:55 följande:
    Du jämför din begränsade studenttid med någon som ska leva såhär resten av livet? Snällt.
    Fast  nu har ju TS själv valt att få en låg pension, om du har läst TS inlägg.

De valen man gör får konsekvenser. 
  • Vanessa89
    Anonym (Isa) skrev 2020-12-21 09:09:44 följande:

Vet inte hur folk ska förklara för dig att det finns låglöneyrken där du även på heltid inte kan spara särskilt mycket. Man blir inte bidragsparasit för man har låg lön.

Alla kan spara någonting. Att man har ett låglönejobb är absolut ingen ursäkt. Du lever knappast på existensminimum om du har ett låglönejobb. Väljer man däremot att jobba deltid så är det ett aktivt val man gör.
  • Vanessa89
    Anonym (Isa) skrev 2020-12-21 09:09:44 följande:

Vet inte hur folk ska förklara för dig att det finns låglöneyrken där du även på heltid inte kan spara särskilt mycket. Man blir inte bidragsparasit för man har låg lön.

Alla kan spara någonting. Att man har ett låglönejobb är absolut ingen ursäkt. Du lever knappast på existensminimum om du har ett låglönejobb. Väljer man däremot att jobba deltid så är det ett aktivt val man gör.
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2020-12-21 09:22:40 följande:

Fast om du går upp i tid får du mer lön varje månad. Om du klarat dig på 80% tidigare, så kan du spara pengarna du får över varje månad när du får en heltidslön. 

Absolut, det har jag inte sagt något om. Men om TS nu inte prioriterat sparande och pensionssparande så får hon ju vackert klara sig på sina 12.000 i pension.

Man får ju ta konsekvenserna av de livsval man gör. TS situation är inte unik. Min mamma tillhörde visserligen en annan generation, men hon var hemmafru på 60-70-talet och hade låg pension, kanske lite högre än TS pga änkepensionen. Det var hennes val och jag hörde aldrig henne knorra om det.
  • Mrs Moneybags

Det går att klara sig på den summan. Min mamma får samma summa och har ingen sambo att dela utgifterna med. Hon sa att det var tufft de första åren efter pensionen, men när hon väl hade justerat sina utgifter blev det lättare. Hon köper i princip ingenting utöver mat. 

Det är jävligt knappt, men det går. Som tur är har hon några hundratusen sparade så att hon kan betala mediciner och glasögon vid behov. Plus att hon har fyra barn som kan hjälpa till när det krävs. 

• Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2020-12-21 10:16:17 följande:

Det går att klara sig på den summan. Min mamma får samma summa och har ingen sambo att dela utgifterna med. Hon sa att det var tufft de första åren efter pensionen, men när hon väl hade justerat sina utgifter blev det lättare. Hon köper i princip ingenting utöver mat. 

Det är jävligt knappt, men det går. Som tur är har hon några hundratusen sparade så att hon kan betala mediciner och glasögon vid behov. Plus att hon har fyra barn som kan hjälpa till när det krävs. 

Oj, hur kan hon göra av med så mycket på en månad?

Min mamma har drygt 12 000, hon har städhjälp (privat), går till frissan, fotvård. Maten går på cirka 1 500 kr per månad. Bor i hyreslägenhet. 
  • Anonym (Ekonomisk)
    Anonym (M) skrev 2020-12-21 10:23:39 följande:
    Oj, hur kan hon göra av med så mycket på en månad?

Min mamma har drygt 12 000, hon har städhjälp (privat), går till frissan, fotvård. Maten går på cirka 1 500 kr per månad. Bor i hyreslägenhet. 
    Min svärmor har i princip aldrig jobbat, mer än några år som ung. Innan hon flyttade till äldreboende hade hon egen lägenhet med hemtjänst. Hon har garantipension. De städade, tvättade och gjorde jättefint. Varje fredag tvättade de håret på svärmor och satte rullar så det blev fint. Levererade mat och näringsdrycker. Kom med piller och såg till henne dagligen. Allt detta kostade nästan inget, har man låg inkomst blir avgifterna lägre, Bostadstillägget betalade större delen av hyran. Det som blev kvar av garantipensionen räckte mycket väl till tandläkare, läkare, mediciner och nya kläder vid behov. 
  • mari123
    Anonym (funderar) skrev 2020-12-20 09:41:37 följande:

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

Ponera att din sambo betalar halva hyran....låter ju rimligt....så har du nästan 10000 att leva på i månaden! Jag vet ju inte hur mkt din sambo drar ner glädjekalkylen.......man låt han sköta sina usla affärer SJÄLV!
  • Drottningen1970
    Vanessa89 skrev 2020-12-21 09:26:05 följande:

Nej alla kan inte spara. Deltidsarbete är inte heller alltid ett val. Både din verklighetsbild och din empatiförmåga lämnar uppenbarligen en hel del att önska.
  • Drottningen1970
    Mrs Moneybags skrev 2020-12-21 10:16:17 följande:

Klart att det går att överleva. Men det är ingen livskvalitet att leva så. En extremt stor skillnad är det ju också att faktiskt ha några hundratusen på banken så att man vet att man kan köpa nya glasögon eller gå till tandläkaren. Det är oerhört betydelsefullt för psyket.
  • Ester69
    Vanessa89 skrev 2020-12-21 09:28:41 följande:

Du har ingen aning om vad låglönejobb innebär i lön?
  • Vanessa89

Jag vet mycket väl vad ett låglönejobb är. Sen går det alldeles utmärkt att spara pengar trots att du är lågavlönad.

• Ester69
    Vanessa89 skrev 2020-12-21 14:45:18 följande:

Jag vet mycket väl vad ett låglönejobb är. Sen går det alldeles utmärkt att spara pengar trots att du är lågavlönad.

Definition av låglön från dig innebär i kronor?
  • Tecum
    Drottningen1970 skrev 2020-12-21 14:21:44 följande:
    Klart att det går att överleva. Men det är ingen livskvalitet att leva så. En extremt stor skillnad är det ju också att faktiskt ha några hundratusen på banken så att man vet att man kan köpa nya glasögon eller gå till tandläkaren. Det är oerhört betydelsefullt för psyket.
    Kan bara hålla med. Det blir allt viktigare med ett sparkapital som buffert och det borde vara prioriterat för alla med låg lön att bygga upp i alla fall något kapital på banken. Det är faktiskt möjligt för de flesta.
  • Anonym (Lillemor)

Statliga pensioner blir mer och mer opålitliga. Jag bor i USA och här kan man inte ens räkna med att få något av det man är tvungen att betala in. Kanske blir det samma i Sverige? Vi gör så här:

1. Sparar i privat pensionssparande och fonder.

2. Amorterar hårt på huset så att det är avbetalt tills man är 65.

3. Räknar inte med att man kan gå i pension vid 65-67, räknar på att jobba heltid till 70-75 och sedan deltid 75-80. Räknar med att vi måste byta till enklare jobb när vi är äldre.

4. Ha ett jobb där man är garanterad viss pension genom jobbet.

5.lägger extra på pension för dom åren man måste vara hemma med barn eller jobba deltid.

6. Maxar alla pensionsförmåner på jobbet. Tex. på min mans jobb matchar dom upp till 50K per år mot pensionssparande så lägger vi 50 blir det 100.

7. Åker bara på semester vartannat år så man kan spara mer.

• Tow2Mater
    Anonym (Lillemor) skrev 2020-12-21 20:16:39 följande:

Statliga pensioner blir mer och mer opålitliga. Jag bor i USA och här kan man inte ens räkna med att få något av det man är tvungen att betala in. Kanske blir det samma i Sverige? Vi gär så här:

3. Räknar inte med att man kan gå i pension vid 65-67, räknar på att jobba heltid till 70-75 och sedan deltid 75-80. Räknar med att vi måste byta till enklare jobb när vi är äldre.

5.lägger extra på pension för dom åren man måste vara hemma med barn eller jobba deltid.

6. Maxar alla pensionsförmåner på jobbet. Tex. på min mans jobb matchar dom upp till 50K per år mot pensionssparande så lägger vi 50 blir det 100.

wow, statligt jobba va? med tanke på att det vanliga vid 401k match är typ 2-8 % av årliga länen.
  • Anonym (Lillemor)
    Tow2Mater skrev 2020-12-21 23:24:31 följande:

wow, statligt jobba va? med tanke på att det vanliga vid 401k match är typ 2-8 % av årliga länen.

50 K är i SEK inte dollar, dom matchar runt $5000 om året. Önskar det var 50K i dollar. In my dreams haha.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lillemor) skrev 2020-12-22 00:15:38 följande:
    50 K är i SEK inte dollar, dom matchar runt $5000 om året. Önskar det var 50K i dollar. In my dreams haha.
    Ah! Jag som hoppades på ett tip var man kunde hitta så välbetalda jobb ;)
  • Anonym (Ekonomisk)
    Anonym (Lillemor) skrev 2020-12-21 20:16:39 följande:

Statliga pensioner blir mer och mer opålitliga. Jag bor i USA och här kan man inte ens räkna med att få något av det man är tvungen att betala in. Kanske blir det samma i Sverige? Vi gör så här:

Otroligt, att det är så dåligt i USA att man måste jobba till 80!  De flesta punkterna gör vi också i vår familj, Amorterar av huset. Har jobb med tjänstepension. Sparar extra. Men vi hoppas ju gå i pension på heltid, vid 65 allra senast. Jag skulle vilja gå långt innan 65.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2020-12-22 09:55:47 följande:
    Otroligt, att det är så dåligt i USA att man måste jobba till 80!  De flesta punkterna gör vi också i vår familj, Amorterar av huset. Har jobb med tjänstepension. Sparar extra. Men vi hoppas ju gå i pension på heltid, vid 65 allra senast. Jag skulle vilja gå långt innan 65.
    Nej, ytterst få gör det. USA har Social Security från 55 tror jag man kan börja ta ut det, men en del tror det inte kommer att finnas i framtiden och planerar därefter.
Svar på tråden låg pension