• Fri 25 Dec 2020 22:36
    2412 visningar
    48 svar
    48
    2412

    Varför vill du inte skaffa mer än 1-2 barn?

    Snart är år 2020 slut. 2019 gick fertiliteten ner i nästan hela Norden. Varför? Det undrar jag som är intresserad av trender och livsstilsval. Läs igenom alla alternativ och välj det som passar allra, allra bäst.

    Jag vet inte om etik är det bästa forumvalet, men detta handlar om livsval som delvis kan styras av en persons etik.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför vill du inte skaffa mer än 1-2 barn?
  • Anonym (Två)
    Sun 27 Dec 2020 11:05
    #31
    Anonym (T) skrev 2020-12-27 10:50:05 följande:

    Och jag växte upp i ett hem där alla möbler var byggda av min farfar. 

    Mina föräldrar var dock inte materialister (deras enda mål med jobb var att det skulle dra in pengar till det nödvändiga, och inte alls inkräkta på livet utanför arbetstiden. Den viktiga delen), så jag lärde mig inte att förknippa "att lyxa till livet" med saker och kläder. Det var annat som prioriterades. Främst fantasi. Mamma skrev sagor som hon illustrerade, och fick mig att älska bibblan. Och så gillade pappa att springa i skogen, simma i havet och klättra. Vilket han delade med sig av. Vi gjorde det tillsammans, när jag blev större.

    Så jag vinner väl över er då, på duktighetsskalan?


    Låter fantastiskt! Vilken uppväxt!

    1 miljon poäng till dig (eller till farfar egentligen som slitit och byggt alla möbler). ;)

    Hade jag haft tid eller pengar hade jag gladeligen byggt våra möbler själva. Jag vet exakt vad jag vill ha men det finns aldrig i butikerna. Vi har massor av praktiska Ikea-möbler men majoriteten är köpta i andrahand eller som vi fått gratis. Har även lagat trasiga möbler som skänkts bort. Hur många poäng är det i duktighet? ;)
  • Anonym (K)
    Sun 27 Dec 2020 11:22
    #32
    -1
    gbgumman skrev 2020-12-27 10:35:38 följande:

    Jag ville nog helst ha ett, min man två. Vi skaffa två. Fick ett av varje kön vilket jag gillade.

    Det var mest en ekonomisk fråga och en fråga om ork. Vi ville även hinna göra karriär och satsa på oss själva under hela vuxenlivet. Vi har råd att lyxa till livet med fina saker och kläder samtidigt som vi har råd och tid att ge barnen allt vi vill ge dem. Dvs samma samma anledningar som mina föräldrar hade när de bara skaffa två barn.

    Samtidigt är vi noga med att inte överkonsumera. Vi väljer noga och köper få saker men med hög kvalité något vi också lär våra barn. Köper och mycket begagnade saker och tar till vara på ärvda kvalité möbler. Äger nästan inget från ikea eller andra billighets kedjor. Nästan allt vi äger har ett högt andra eller tredjehansvärde.


    Ni gör karriär men har ändå inte råd att ge det ni vill till mer än två barn?

    Vi har råd att ge allt vi vill till fem.

    Byt jobb. Eller inse att barn inte blir lyckligare av materiella ting.
  • gbgumm­an
    Sun 27 Dec 2020 11:52
    #33
    Anonym (T) skrev 2020-12-27 10:50:05 följande:
    Och jag växte upp i ett hem där alla möbler var byggda av min farfar. 

    Mina föräldrar var dock inte materialister (deras enda mål med jobb var att det skulle dra in pengar till det nödvändiga, och inte alls inkräkta på livet utanför arbetstiden. Den viktiga delen), så jag lärde mig inte att förknippa "att lyxa till livet" med saker och kläder. Det var annat som prioriterades. Främst fantasi. Mamma skrev sagor som hon illustrerade, och fick mig att älska bibblan. Och så gillade pappa att springa i skogen, simma i havet och klättra. Vilket han delade med sig av. Vi gjorde det tillsammans, när jag blev större.

    Så jag vinner väl över er då, på duktighetsskalan?
    Mycket det du skriver stämmer in på mig. Mycket möbler vi äger är från 30-60 talet. Hemmagjorda en del också. Vi är också mycket ute i skogen men alltid med bra kläder så ingen fryser. Min mamma är bibliotekarie så böcker äger vi nästan inga utan lånar i stort sett allt.
  • gbgumm­an
    Sun 27 Dec 2020 11:59
    #34
    Anonym (K) skrev 2020-12-27 11:22:31 följande:
    Ni gör karriär men har ändå inte råd att ge det ni vill till mer än två barn?

    Vi har råd att ge allt vi vill till fem.

    Byt jobb. Eller inse att barn inte blir lyckligare av materiella ting.
    Rätt säker på att vi äger och införskaffat färre ägodelar än ni. Som jag skrev köper vi rätt sällan saker och slänger mycket sällan saker. Tex har vi på 20 år köpt två tv-apparater. Två soffor (den första begagnad) den andra dock apdyr.
  • gbgumm­an
    Sun 27 Dec 2020 12:13
    #35
    Anonym (T) skrev 2020-12-27 10:52:54 följande:

    Jag ber för övrigt ursäkt för drygheten där. Men jag har så svårt för sånt där med att "Vi har minsann inga saker från IKEA hemma, så vi är bättre än de som har det". Och som att varifrån möbler och kläder kommer skulle avgöra hur bra man är på att ta hand om sina barn... Det är klassförakt och snobberi, inget annat.


    Så du menar att det är klassförakt att hellre köpa en andrahands byrå på blocket eller spara länge för en dyr byrå än att köpa flera billiga som går sönder efter två år ( så länge höll den ikeamöbel vi ägde). Jag har svårt för slit och släng. Nästan allt julpynt vi äger är från mormor eller tradera.
  • Anonym (Cassa­ndra)
    Sun 27 Dec 2020 13:46
    #36

    Jag tänkte från början att ett barn är bra, två kanske vore roligt. Min man vägrade stenhårt barn nr två eftersom han har psykiska ärr av sin syster än idag.

    Och sen tänker jag på miljön och framtiden, jag anser att vi inte kan fortsätta leva som vi gör i väst och det kommer bara att bli svårare att ställa om ju fler vi blir på jorden.

    Jag tror att en ekologisk kollaps kommer att inträffa inom min livstid och att vi just nu bara lever lyckligt ovetande om det som komma skall.

  • Anonym (Fam)
    Sun 27 Dec 2020 13:50
    #37
    Hermione73 skrev 2020-12-25 22:36:24 följande:

    Snart är år 2020 slut. 2019 gick fertiliteten ner i nästan hela Norden. Varför? Det undrar jag som är intresserad av trender och livsstilsval. Läs igenom alla alternativ och välj det som passar allra, allra bäst.

    Jag vet inte om etik är det bästa forumvalet, men detta handlar om livsval som delvis kan styras av en persons etik.


    För att jag var ung och naiv allt för länge och nu är jag gammal...
  • Anonym (Fam)
    Sun 27 Dec 2020 13:53
    #38
    gbgumman skrev 2020-12-27 12:13:30 följande:

    Så du menar att det är klassförakt att hellre köpa en andrahands byrå på blocket eller spara länge för en dyr byrå än att köpa flera billiga som går sönder efter två år ( så länge höll den ikeamöbel vi ägde). Jag har svårt för slit och släng. Nästan allt julpynt vi äger är från mormor eller tradera.


    Kunskap är en del av klass.

    Är du bildad kan du leva gott nästan gratis.

    Är du obildad kan du leva torftigt trots rejäl budget.
  • Sun 27 Dec 2020 15:23
    #39
    Hermione73 skrev 2020-12-25 22:36:24 följande:

    Snart är år 2020 slut. 2019 gick fertiliteten ner i nästan hela Norden. Varför? Det undrar jag som är intresserad av trender och livsstilsval. Läs igenom alla alternativ och välj det som passar allra, allra bäst.

    Jag vet inte om etik är det bästa forumvalet, men detta handlar om livsval som delvis kan styras av en persons etik.


    Din rubrik...
    "Varför vill du inte skaffa mer än 1-2 barn?".

    Så läser man svarsalternativen och hittar denna:
    "Jag vill skaffa minst 3 barn".

    Hur tänkte du när du lade med det svarsalternativet med tanke på din fråga du har i rubriken?

    Jag misslyckas med att se samhörigheten där.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sun 27 Dec 2020 15:54
    #40

    Svensken verkar vara utrotningshotad, ja , den gamla varianten menar jag, den med råttfärgat hår och ljusblå ögon. Det framtida Sverige verkar bli betydligt färgstarkare.

  • Sun 27 Dec 2020 16:12
    #41

    En kombo av flera alternativ. Inte velat ha fler än 2. Vill hinna med de barn jag skaffat och även hinna med mig själv och livet.

    Jag skulle aldrig orka med att bara vara mamma.

    Gillar ordning och reda för mycket så fler barn skulle innebära mer stök och jag skulle få panik.

    Sedan börjar det bli trassligt redan när man skaffar barn nr 3.

    Bilar, husvagnar, hotellrum, stugor, restauranger osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Fia)
    Sun 27 Dec 2020 16:13
    #42

    Just precis nu är pandemin min ursäkt. Även om jag var säker på vad jag ville så skulle jag inte utsätta mig för risken just nu. I övrigt går mina tankar ungefär så här:

    Jag har svårt att hinna med livet som det är. Har ett krävande jobb som jag älskar och en ganska lång bit kvar att klättra i karriären innan jag kan slappna av. Vi har ett barn med asperger och ett yngre barn utan uppenbara diagnoser. Man vet aldrig vilket barn man får. Tänk om det tredje barnet får en svårare form av autism eller föds fysiskt sjukt? Hur skulle vi orka? Tänk om en av oss dör och den andra blir ensamstående med alla barn?

    Dessutom har jag upplevt mina förlossningar som fruktansvärda trots att de varit helt okomplicerade, så hur skulle jag klara av en komplicerad och utdragen vaginal förlossning? Och att genomgå en stor operation med alla risker det innebär känns inte heller så lockande. Jag skulle antagligen, eftersom jag inte har någon irrationell förlossningsrädsla utan endast en rationell rädsla, behöva genomgå den privat, utomlands, och sen stanna kvar i landet tills dess att vi kan flyga hem. Det blir praktiskt jobbigt, för att inte tala om dyrt. Mycket besvär bara för att jag inte vill utsätta mig för risken att behöva uppleva värsta tänkbara smärta i något dygn eller att förlora

    Samtidigt vore det helt fantastiskt med en trea. Kan jag välja min karriär och bekvämlighet framför all den glädje ett barn skulle innebära för oss föräldrar och för (det ena av) syskonen utan att ångra det om 10 eller 20 år? Förmodligen kommer jag att ångra det, men skaffar vi en trea kanske jag skulle gräma mig lika mycket över att vi inte skaffade en fyra? Någonstans måste man ju sätta gränsen.

    Usch, jag vet inte.

  • Anonym (Johan­na)
    Sun 27 Dec 2020 22:19
    #43

    Vi ville ha så många barn att vi kunde ta hand om dem själva, ifall partnern skulle bli allvarligt sjuk eller dö. 

  • Sun 27 Dec 2020 22:23
    #44

    Jag har ett barn och är snart 40 år. Min dotter är 6 år och jag tog för givet att längtan efter ett till barn skulle komma. Men det gjorde den inte. Min dotter var en ganska lugn bebis, men jag vill slippa gå igenom den tiden igen. Så svaret är "orkar inte med en till bebis". Jag brukar säga att jag kan tänka mig ett till barn men inte en till bebis. Skulle jag ändra mig om några år kommer jag vara för gammal.

  • Anonym (Tina)
    Sun 27 Dec 2020 22:34
    #45

    Har varken bra lön eller en man,så två barn är mycket.Hade jag haft bättre ekonomi,haft bra äktenskap och varit yngre.Då hade jag kanske skaffat ett barn till.

  • sextio­talist
    Mon 28 Dec 2020 11:42
    #46
    gbgumman skrev 2020-12-27 12:13:30 följande:
    Så du menar att det är klassförakt att hellre köpa en andrahands byrå på blocket eller spara länge för en dyr byrå än att köpa flera billiga som går sönder efter två år ( så länge höll den ikeamöbel vi ägde). Jag har svårt för slit och släng. Nästan allt julpynt vi äger är från mormor eller tradera.
    Vilken otur. Vi har en del IKEA-möbler hemma och de har hållit väldigt länge. En del har hängt med sedan min studenttid (över 30 år), mammas Billybokhyllor är nog över 30 år gamla, fyllda med böcker och flyttats tre gånger.
    Däremot har jag släppt blocket, både att köpa och sälja. Det är en heltidssysselsättning att hitta det man vill på blocket. 
  • Tom79
    Tue 29 Dec 2020 15:31
    #47

    Ja, jag har också väldigt svårt att se varför en standard Billy Bokhylla skulle gå sönder efter två år. Det måste vara ganska ovanligt.

    Jag personligen tycker att IEKA är fantastiskt. Just att det finns snygga och funktionella grejer till folk som varken har tid, lust eller framförallt råd att lägga hur mycket resurser som helst på något sånt som möbler. Och för barnfamiljer är det också bra att det inte är så "märkvärdiga grejer". Finns inget värre som barn än att vara livrädd för att något ska få märken eller gå sönder. Bara fråga alla som växt upp så.

  • gbgumm­an
    Tue 29 Dec 2020 17:37
    #48
    Tom79 skrev 2020-12-29 15:31:34 följande:

    Ja, jag har också väldigt svårt att se varför en standard Billy Bokhylla skulle gå sönder efter två år. Det måste vara ganska ovanligt.

    Jag personligen tycker att IEKA är fantastiskt. Just att det finns snygga och funktionella grejer till folk som varken har tid, lust eller framförallt råd att lägga hur mycket resurser som helst på något sånt som möbler. Och för barnfamiljer är det också bra att det inte är så "märkvärdiga grejer". Finns inget värre som barn än att vara livrädd för att något ska få märken eller gå sönder. Bara fråga alla som växt upp så.


    När mina möbler slits brukar jag lämna in dem på omlackering eller annan reperationer. Barnets skrivbord var min mammas som barn inköpt på auktion. Barnet sliter enormt på det och sedan ska vi slipa upp det lacka om och skaffa ny yta i skinn eller annat material. Efter tre barns slit känns det bra att snygga till den nu.
Svar på tråden Varför vill du inte skaffa mer än 1-2 barn?