• Sun 17 Jan 2021 17:01
    2142 visningar
    30 svar
    30
    2142

    Bebis och tv

    Min son på 4 månader föredrar när det händer grejer. Vi sitter därför ofta med leksaker och gosedjur och leker, ibland med hans rygg mot TVn medans jag halvtittar eller lyssnar på något på TVn. Saken är den att tillslut blir han alltid less på lek och leksaker och vill sitta så han ser ut i rummet och oavsett om det är något program på TVn eller bara bilder från cromecasten så dras hans ögon dit. Samma när jag på kvällen sitter och ser på tv i väntan på att han ska somna, då kan han bli uttråkad och skriker tills han får sitta så han ser TVn.

    Kan det vara skadligt för honom på något sätt att se på tv ibland? Kan tillägga att skärmen är på ordentligt avstånd.

  • Svar på tråden Bebis och tv
  • Anonym (H)
    Sun 17 Jan 2021 22:43
    #11
    Majala skrev 2021-01-17 22:35:08 följande:

    Tack för länken. Får mig dock att fundera vad som räknas som skärmtid? Själv tycker jag att skärmtid mer är när barnen börjar välja själv och ska se barnprogram och leka med föräldrarnas telefon. Inte när min som sitter i mitt knä och gosar men råkar få syn på TVn. Med det länken säger tror jag inte att det är någon fara för min som då jag inte skulle säga att den lilla tid han tittar på tv tar från något annat. Brukar bland annat få träna på att stå upp under den tiden tex.


    Och du skriver uppenbarligen i trådstarten att barnet skriker tills han får titta på teven? Säger inte det dig någonting?
  • Sun 17 Jan 2021 22:46
    #12
    +1
    Anonym (H) skrev 2021-01-17 19:33:00 följande:

    Forskningen idag säger solklart nej tull skärm före tvp år.

    Så nej. En fyramånaders ska absolut inte ha skärmtid. Och det är inte ?föräldrarna som känner barnet bäst? och ?okej Eftesom bebis är nöjd?. Med det resonemanget kan man låta sina barn äta pizza och cola varje dag, för barnet är ju nöjt då.

    Du märker ju att ditt barn störs av teven?

    Om du själv måste ha annat sällskap än ditt barn så sätt på podd eller radio.

    Det är knappast sunt för oss vuxna med teven på hela dagen heller.

    Nu kanske jag låter hård mot dig och det är egentligen inte min mening.

    Jag är bara generellt trött på samhället som försvarar beteenden som inte på något sätt är förenligt med forskningen att man känner sitt barn själv bäst


    Jösses vad får du allt ifrån? Nej han störs inte av TVn han tycker bara att den är mer intressant än vad jag skulle vilja. Lite tv-tittande kan väll inte jämföras med att utsätta sina barn för ökad risk för fetma och diabetes?

    Radio och poddar är bland det tråkigaste jag vet så nej tack jag föredra tv som underhållning då sonen ska matas, sövas eller sover och avslutar gärna det jag börjat se men jag sitter inte där hela dagen. Du får vara hur trött du vill men placera det där det hör hemma tack
  • Anonym (H)
    Sun 17 Jan 2021 22:52
    #13
    Majala skrev 2021-01-17 22:46:41 följande:

    Jösses vad får du allt ifrån? Nej han störs inte av TVn han tycker bara att den är mer intressant än vad jag skulle vilja. Lite tv-tittande kan väll inte jämföras med att utsätta sina barn för ökad risk för fetma och diabetes?

    Radio och poddar är bland det tråkigaste jag vet så nej tack jag föredra tv som underhållning då sonen ska matas, sövas eller sover och avslutar gärna det jag börjat se men jag sitter inte där hela dagen. Du får vara hur trött du vill men placera det där det hör hemma tack


    Jag har aldrig talat om diabetes och fetma? Även. Om länken kanske innehåller denna info.

    Faktumet att din son vill titta på teven vid nattning uppfattar jag som att han störs av teven? Det kanske är en feltolkning?

    Du är uppenbarligen inte mottaglig för att höra och ta till dig av informationen att barn under två år inte bör ha någon tevetid alls. Så varför skapar du då tråden?

    Kan tillägga. Ja mitt barn började titta på teve typ fem minuter två gånger i veckan vid 1,5 år. Var så länge hon orkade titta. Så jag är inte guds bäste barn jag heller.
  • Sun 17 Jan 2021 22:54
    #14
    Anonym (H) skrev 2021-01-17 22:43:34 följande:

    Och du skriver uppenbarligen i trådstarten att barnet skriker tills han får titta på teven? Säger inte det dig någonting?


    Jag kunde kanske ha varit tydligare där. Han skriker tills jag vänder honom så han ser ut i rummet, där TVn är. Skulle bli nöjd även om TVn inte var på men det är den oftast då jag är i behov av att distrahera mig själv tills han somnar vilket kan ta timmar om jag har otur. Större del av de timmarna brukar dock gå åt till ammande och vaggande.
  • Anonym (H)
    Sun 17 Jan 2021 22:59
    #15
    Majala skrev 2021-01-17 22:54:28 följande:

    Jag kunde kanske ha varit tydligare där. Han skriker tills jag vänder honom så han ser ut i rummet, där TVn är. Skulle bli nöjd även om TVn inte var på men det är den oftast då jag är i behov av att distrahera mig själv tills han somnar vilket kan ta timmar om jag har otur. Större del av de timmarna brukar dock gå åt till ammande och vaggande.


    Kanske kan du stänga av teven när han vill titta ut i rummet? Jag tänker att denna faktiskt kan stora insomningen? Speciellt om man nu som de brukar påstå inte skall utsätta sig för ljus från skärmar innan man sover
  • Sun 17 Jan 2021 23:04
    #16
    +1
    Anonym (H) skrev 2021-01-17 22:52:18 följande:

    Jag har aldrig talat om diabetes och fetma? Även. Om länken kanske innehåller denna info.

    Faktumet att din son vill titta på teven vid nattning uppfattar jag som att han störs av teven? Det kanske är en feltolkning?

    Du är uppenbarligen inte mottaglig för att höra och ta till dig av informationen att barn under två år inte bör ha någon tevetid alls. Så varför skapar du då tråden?

    Kan tillägga. Ja mitt barn började titta på teve typ fem minuter två gånger i veckan vid 1,5 år. Var så länge hon orkade titta. Så jag är inte guds bäste barn jag heller.


    Riskerna med dålig kost är som fet mat och mycket socker är i regel fetma och diabetes. Om det varit hälsosam kost skulle det inte vara något problem att ge det regelbundet till barn. Därför drog jag den kopplingen. Jag skulle säga att det är en feltolkning ja.

    Det jag ville veta var vad det finns för risker med tv-tittande inte allt det där andra du kom med, snudd på Mom shaming men jag kände mig allt annat än träffad av det du skrev vilket tyder på att det inte hör hit.

    Som jag skrivit tidigare här tycker jag inte riktigt att den tid min son ser på tv i dagsläget kan kallas för skärmtid/tv-tid.
  • Anonym (H)
    Sun 17 Jan 2021 23:10
    #17
    -1
    Majala skrev 2021-01-17 23:04:53 följande:

    Riskerna med dålig kost är som fet mat och mycket socker är i regel fetma och diabetes. Om det varit hälsosam kost skulle det inte vara något problem att ge det regelbundet till barn. Därför drog jag den kopplingen. Jag skulle säga att det är en feltolkning ja.

    Det jag ville veta var vad det finns för risker med tv-tittande inte allt det där andra du kom med, snudd på Mom shaming men jag kände mig allt annat än träffad av det du skrev vilket tyder på att det inte hör hit.

    Som jag skrivit tidigare här tycker jag inte riktigt att den tid min son ser på tv i dagsläget kan kallas för skärmtid/tv-tid.


    Nu hänger jag med. Jag ursäktar om du inte tyckte mitt svar var relevant alls.

    Tycker det är tråkigt att allt som handlar om att ifrågasätta uppfostran (folks åsikt om att de känner sitt barn bäst trots att forskningen är så

    Tydlig och vi alla borde fatta att en bebis garanterat inte får fördelar av att titta på tv) ska klassas som mom Shaming. Men det är ju också en annan diskussion.

    Ditt barn kommer inte dö av att du har teven på i bakgrunden, men kan garanterat påverkas negativt av det. Bland annat genom hur du interagerar med barnet, även om inte barnet själv tittar.
  • Anonym (H)
    Sun 17 Jan 2021 23:17
    #18
    +1

    Kan tillägga. Du beskriver att när han ledsnar på lek så vill han titta ut i rummet. Är teven på dras hans ögon dit. Vad händer då? Jo bland annat utsätts han för en mängd uttryck som hans hjärna inte är kapabel att klara av. MEN. Vad hade barnet gjort om teven inte var på? Jo. Tittat runt i rummet, kanske fått syn på en tavla som ni tillsammans går och tittar närmare på samtidigt som du pratar om den. Med andra ord utvecklar barnets språk och er relation och kommunikation.

    Du får också tänka ett en fyramånaders inte har hur mycket aktivt vakentid som helst, vilket ju gör det ännu mer relevant hur den vakna tiden ?spenderas?

  • fureli­se
    Sun 17 Jan 2021 23:33
    #19

    Ställde precis samma fråga i en annan tråd!

    Samma här, 4 månaders är helt tokig för skärm, tv, telefon, allt. Jag gör mycket för att hon inte ska titta, samtidigt är jag hemma själv dag in o dag ut, man kan inte göra skit pga corona. Vi är ute 2-4 timmar/dag, annars det är bebisen och jag, och hen vägrar ens sova utan mig. Jag behöver lite skärm för att inte gå tokig. Under amning läser jag böcker eller bara myser med lillan, vi leker, lagar mat osv tillsammans med musik i bakgrunden, men på kvällen tvn är på. Vi vill titta på nyheterna framför allt. Så ju, jag vet att det inte är bäst för barnet, men vi är flera i familjen. Annars händer typ ingenting med oss, kan inte träffa kusiner, morföräldrarna, alla öppna förskolor är stängda, under promenader sover hen.... Det enda stimulans hen får är vad vi gör i hemmet. Vi leker och aktiverar barnet hela dagen, även på kvällen, men då är tvn på i bakgrunden. Jag kanske är en dålig förälder för det men det får vara så.

  • Sun 17 Jan 2021 23:47
    #20

    Det viktigaste är att PRATA med sitt barn. Om en tv är igång, tittar du på den istället för att interagera med barnet. Jag har själv tittat på tv när min son var bebis, men tv:n stod verkligen inte igång hela dagarna. 

    Vi har varit sparsamma med skärmar under de första åren. TV:n har varit igång (vår bebis ÄLSKADE väderleksrapporten, av någon anledning.) Då stod jag där som ett fån och pekade på tv:n. "Ja, titta en sol! Och där är ett moln! Vilka fina pilar, eller hur? I Malmö är det 10 grader och i Kiruna är det 2 grader, ja titta!" Ungen kände igen alla siffror upp till 12 när han var ett år gammal, troligen på grund av den jäkla väderleksrapporten. När han var 2 kunde han peka ut Sverige på en europakarta. Folk var imponerade och jag bara, "ja... vi har tittat på vädret en hel del, om man säger så."


    Nyheterna blev också lite för tidigt, om man säger så, men vi fick distrahera så att han inte tittade när något var läskigt. När mitt barn var 4 år så krävde han att jag tittade på Lilla aktuellt med honom, eftersom han tyckte att han inte riktigt förstod vad de sade, men bara nästan. Jag tyckte inte alls att han skulle titta på Lilla Aktuellt men resignerade och sade att det var okej om han ALLTID hämtade mig när det var på barnkanalen.


    Alltså: nej, skärmar och tv behöver inte vara skadligt för barn. Frågan är VAD man gör med tv-tiden. Att barnet vänder blicken mot tv:n beror högst troligt på att du stirrar dit och blir tyst. Prata, berätta och visa! Inte ens en kort film på youtube är skadlig om man SJÄLV sitter med och visar, pekar och pratar. Det blir ju "nästan" som en bok.

  • fureli­se
    Mon 18 Jan 2021 01:00
    #21
    Hyllemor skrev 2021-01-17 23:47:22 följande:

    Det viktigaste är att PRATA med sitt barn. Om en tv är igång, tittar du på den istället för att interagera med barnet. Jag har själv tittat på tv när min son var bebis, men tv:n stod verkligen inte igång hela dagarna. 

    Vi har varit sparsamma med skärmar under de första åren. TV:n har varit igång (vår bebis ÄLSKADE väderleksrapporten, av någon anledning.) Då stod jag där som ett fån och pekade på tv:n. "Ja, titta en sol! Och där är ett moln! Vilka fina pilar, eller hur? I Malmö är det 10 grader och i Kiruna är det 2 grader, ja titta!" Ungen kände igen alla siffror upp till 12 när han var ett år gammal, troligen på grund av den jäkla väderleksrapporten. När han var 2 kunde han peka ut Sverige på en europakarta. Folk var imponerade och jag bara, "ja... vi har tittat på vädret en hel del, om man säger så."

    Nyheterna blev också lite för tidigt, om man säger så, men vi fick distrahera så att han inte tittade när något var läskigt. När mitt barn var 4 år så krävde han att jag tittade på Lilla aktuellt med honom, eftersom han tyckte att han inte riktigt förstod vad de sade, men bara nästan. Jag tyckte inte alls att han skulle titta på Lilla Aktuellt men resignerade och sade att det var okej om han ALLTID hämtade mig när det var på barnkanalen.

    Alltså: nej, skärmar och tv behöver inte vara skadligt för barn. Frågan är VAD man gör med tv-tiden. Att barnet vänder blicken mot tv:n beror högst troligt på att du stirrar dit och blir tyst. Prata, berätta och visa! Inte ens en kort film på youtube är skadlig om man SJÄLV sitter med och visar, pekar och pratar. Det blir ju "nästan" som en bok.


    Det är frågan! Jag hittade artiklar som påstår att så många bild o ljud under kort tid är skadlig för hjärnans utveckling. Men alla artiklar jag hittade citerar forskning utan källhänvisning och är typ från Aftonbladet, alltså allt annat är seriös journalistik. Vi tänkte precis som du. Min man undervisar politik, han höll bebisen från dag 1 och förklarade 'Det här är Sveriges statsminister... Han är glad då han lyckades spricka Alliansen... Det här är Merkel...'och höll på flera timmars föreläsning om konflikten i Mellanöstern eller vad som helst. Vad söt att han inkluderar bebisen i sin värld! Man använder alltså tvn för att interagera med sitt barn.

    Är det dock sant som sägs att stimulansen är större än vad man kan hantera vid 4 mån då ska vi se över kvällsrutinerna. Nja, ska googla lite till.
  • Anonym (Ann o nym)
    Mon 18 Jan 2021 02:23
    #22

    Att din bebis får se en liten stund tv lär den väl knappast dö av men forskning har visat att det inte är bra. Har för mig att det gick en dokumentär om det på SVT, minns dock inte vad den hette men den var rysligt intressant. Däremot, som flera andra varit inne på, så stjäl TVn din uppmärksamhet och det är antagligen inte helt bra, framförallt för barnets språkutveckling.

  • Anonym (Ann o nym)
    Mon 18 Jan 2021 02:33
    #23

    Vetenskapens värld - skärmgenerationen heter programmet.

  • sextio­talist
    Mon 18 Jan 2021 08:34
    #24

    TV´n har ofta stått på i bakgrunden. Sonen har varit lagom intresserad, totalt ointresserad som spädbarn. 
    Hade det blivit problem, då hade vi självklart agerat. Men tyckte inte det var någon fara, när sonen hellre byggde med sitt lego än tittade på TV. Aldrig tjatade om att titta på TV.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 18 Jan 2021 08:54
    #25
    Majala skrev 2021-01-17 22:35:08 följande:
    Tack för länken. Får mig dock att fundera vad som räknas som skärmtid? Själv tycker jag att skärmtid mer är när barnen börjar välja själv och ska se barnprogram och leka med föräldrarnas telefon. Inte när min som sitter i mitt knä och gosar men råkar få syn på TVn. Med det länken säger tror jag inte att det är någon fara för min som då jag inte skulle säga att den lilla tid han tittar på tv tar från något annat. Brukar bland annat få träna på att stå upp under den tiden tex.
    Med skärmtid menas tv, dator, paddor och mobiltelefoner. Om ditt barn råkar se tv:n tre sekunder så nej, det räknas inte. Men om barnet sitter och tittar på tv:n så räknas det. Det handlar inte bara om att skärmen tar bort tid från annat utan att det formar hjärnan på ett visst sätt att använda dem, så du förstår hela biten.
  • Tom79
    Mon 18 Jan 2021 08:55
    #26
    +2

    Som vanligt missförstår människor värdet av "studier". Man tror att "studier visar" är samma sak som att "det finns vetenskaplig evidens för".

    Enkelt förklarat - det är i praktiken fullkomligt omöjligt att göra kvalitativa studier gällande sånt här. I så fall skulle man behöva  sig av kontrollgrupper, och använda små barn som studiedeltagare. Dvs man skulle behöva lotta in dem i grupper, och utsätta vissa för mycket skärmtid och andra för mindre, och sen följa dem i många år. Och sånt låter sig såklart inte göras.

    Jag säger inte att de studier som nu finns är värdelösa - såklart inte. Men det går inte att dra klara slutsatser av dem. Detta då det är omöjligt att avgöra den påverkan och inverkan som miljön har. Rimligtvis kan det vara så att "sämre fungerande" familjer generellt sett haft sina barn mer framför skärmar, och tvärtom.

    Man kan jämföra detta med något jag hörde hela min barndom, att "studier visar att barn som äter frukost presterar bättre i skolan". Och ja. Det var sant. Men poängen var också att det ansågs helt självklart att "bra föräldrar" serverade sina barn en ordentlig frukost. Alltså kan man anta att barn som inte åt frukost i mycket högre grad levde i dysfunktionella familjer.

    Min personliga tro är att om tjugo har alla barn, oavsett samhällsklass och miljö vuxit upp med skärmar, så då visar "studierna" på annat, och stigmat är borta. Då handlar det inte om "skärmar" i sig, utan om vad som visas på skärmarna.

  • nernu
    Mon 18 Jan 2021 11:25
    #27

    Det råder delade meningar om bebisar och skärmtid. Forskningen är inte solklar. Det som däremot avråds starkt ifrån är just det du gör. Att ha tvn på i bakgrunden hela tiden. Stäng av den. Du ska ha fokus på att samspela med ditt barn den lilla tiden det är vaket. Titta på tv får du göra på andra tider.

  • nernu
    Mon 18 Jan 2021 11:26
    #28
    Majala skrev 2021-01-17 22:46:41 följande:

    Jösses vad får du allt ifrån? Nej han störs inte av TVn han tycker bara att den är mer intressant än vad jag skulle vilja. Lite tv-tittande kan väll inte jämföras med att utsätta sina barn för ökad risk för fetma och diabetes?

    Radio och poddar är bland det tråkigaste jag vet så nej tack jag föredra tv som underhållning då sonen ska matas, sövas eller sover och avslutar gärna det jag börjat se men jag sitter inte där hela dagen. Du får vara hur trött du vill men placera det där det hör hemma tack


    Vad du föredrar borde inte spela någon roll om barnet inte kan fokusera på att äta eller kommunicera eller sova för att tvn är på.
  • Mon 18 Jan 2021 14:31
    #29

    Blir så less på folk som läser sådant som inte är skrivet. Min son visar inte på något sätt att han störs de gånger TVn är på vilket absolut INTE är hela dagarna! Enda som händer är att han gärna tittar dit. Sover, leker och äter som utan problem.

    Vad jag ville veta var om det fanns några risker med tv-tittande i så ung ålder. Största oron verkar vara att han inte får nog med uppmärksamhet vilket jag anser att han får så det oroar jag mig inte för. Sedan verkar det finnas teorier om att TVn stimulerar dem på ett sätt de inte klarar av/ är riktigt redo för men det är inte vetenskapligt bevisat.

    Jag tror jag kommer fortsätta ungefär som tidigare men försöka distrahera honom från TVn ännu mer än jag gör nu. Jag tror starkt på att den bästa mamman är den som mår bra själv och i dessa covid-tider behöver jag stimulansen från tvn ibland. Lämnar nu den här tråden och all dess hets. Ha en bra dag.

  • Anonym (H)
    Mon 18 Jan 2021 14:51
    #30
    Majala skrev 2021-01-18 14:31:23 följande:

    Blir så less på folk som läser sådant som inte är skrivet. Min son visar inte på något sätt att han störs de gånger TVn är på vilket absolut INTE är hela dagarna! Enda som händer är att han gärna tittar dit. Sover, leker och äter som utan problem.

    Vad jag ville veta var om det fanns några risker med tv-tittande i så ung ålder. Största oron verkar vara att han inte får nog med uppmärksamhet vilket jag anser att han får så det oroar jag mig inte för. Sedan verkar det finnas teorier om att TVn stimulerar dem på ett sätt de inte klarar av/ är riktigt redo för men det är inte vetenskapligt bevisat.

    Jag tror jag kommer fortsätta ungefär som tidigare men försöka distrahera honom från TVn ännu mer än jag gör nu. Jag tror starkt på att den bästa mamman är den som mår bra själv och i dessa covid-tider behöver jag stimulansen från tvn ibland. Lämnar nu den här tråden och all dess hets. Ha en bra dag.


    Ts. Du beskriver i treådstarten att barnet distraheras av teven både vid matning och lek. Det är i min mening att bli störd.

    Om du sedan vill ignorera det för ditt eget psykiska mående så är det din ensam. Men inbilla dig inte att det inte påverkar ditt barn
Svar på tråden Bebis och tv