• Anonym (TS)

Går det här att hyra ut (fritidshus)?

Har ett sommarställe som är omodernt och med eftersatt underhåll. Det drar en del pengar att göra i ordning det och att få in pengar från uthyrning skulle såklart göra skillnad. Samtidigt funderar jag på om det är för omodernt och skruttigt för att hyra ut?

Någon med tankar? Går det att hyra ut?? I så fall, till vilket pris?

Stuga ca 70 kvm i Stockholms skärgård med egen strandäng och brygga. Fin ö med trevliga promenadstråk. Liten sandstrand nära. 60-talshus med genomgående 60-tals standard. Ingen bilväg, man måste åka båt ca 10-20 min med egen båt eller med passbåten.

Kök, varm- och kallvatten, kyl o frys, bänkspis med två plattor och liten ugn. Spisen fungerar men är ofantligt långsam. Köket fungerar men är trångt och opraktiskt. Finns varken micro eller diskmaskin.

Badrum och toalett, torrtoa i separat utrymme inomhus, Separett med fläkt. Man tömmer dasshinken i en latrinkompost. Gammal duschkabin, fungerar men är gammal och skruttig. Pytteliten vvb och man måste även generellt alltid snåla med vattnet pga egen brunn.

Brunnsvattnet är ok men inte särskilt gott.

Fungerande äldre tvättmaskin.

Bastu, vedeldad, fullt fungerande, i anslutning till badrummet/duschen.

Hårda, smala sängar. En enkelsäng + två våningssängar + en modern bäddsoffa, 140 cm.

Gäststuga med modern familjevåningssäng. Gäststugan saknar vatten /avlopp.

Inga flashiga verandor eller moderna träterasser, gamla uteplatser med stenplattor och gamla utemöbler.

Diverse båtar och jollar som kan lånas beroende på nautisk kompetens.

• Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?
  • hawthorne

Oavsett vad du bestämmer dig för TS - lycka till! Solig

• Anonym (Vera)

På din beskrivning är jag helt övertygad om att du kan hyra ut. Hur mycket tänker du att du vill ha in på en vecka för att det ska löna sig? 

Förra året hyrde jag två olika hus på västkusten. Jag gillar enklare standard och har som tak max 10 000 kr per vecka. Båda husen förvånade mig att de överhuvudtaget hyrdes ut, något som inte framkom av bilderna i annonserna. 

Det första var ett brunt murrigt hus i 70-talsstuk. Madrasserna var knöliga och passade inte sängarna på bredden. På vissa elkontakter fanns lappar om att de inte kunde användas pga brandfara (!).  Det utlovade WI FI funkade vara på altanen (routern satt i ett annat hus - när de hyresgästerna flyttade var det slut med WIFI). Porslinet var udda. Städinstruktionerna inkluderade att man skulle putsa fönstren. Alla instruktioner var på tyska. Så huset hyrdes normalt inte ut till svenskar.

Det andra huset var ett dödsbo som inte städats ut eller städats överhuvudtaget. Vi var förmodligen de första hyresgästerna. Fullt med personliga saker som det kändes integritetskränkande att se. Det stod mediciner i köket och hemtjänstens platshandskar låg kvar i hallen. Det luktade gubbe i huset. Det hade varit så enkelt att ta en runda runt huset och packa ner i flyttkartonger och ställa i källaren och köra en städrunda innan första hyresgäst. Vi lämnade ingen recension på boendet då jag känner mig obekväm med att såga en uthyrare i sorg. Gick in och tittade i efterhand och såg att boendet fått massor med positva recensioner. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Vera) skrev 2021-03-16 18:00:11 följande:

På din beskrivning är jag helt övertygad om att du kan hyra ut. Hur mycket tänker du att du vill ha in på en vecka för att det ska löna sig? 

Förra året hyrde jag två olika hus på västkusten. Jag gillar enklare standard och har som tak max 10 000 kr per vecka. Båda husen förvånade mig att de överhuvudtaget hyrdes ut, något som inte framkom av bilderna i annonserna. 

Det första var ett brunt murrigt hus i 70-talsstuk. Madrasserna var knöliga och passade inte sängarna på bredden. På vissa elkontakter fanns lappar om att de inte kunde användas pga brandfara (!).  Det utlovade WI FI funkade vara på altanen (routern satt i ett annat hus - när de hyresgästerna flyttade var det slut med WIFI). Porslinet var udda. Städinstruktionerna inkluderade att man skulle putsa fönstren. Alla instruktioner var på tyska. Så huset hyrdes normalt inte ut till svenskar.

Det andra huset var ett dödsbo som inte städats ut eller städats överhuvudtaget. Vi var förmodligen de första hyresgästerna. Fullt med personliga saker som det kändes integritetskränkande att se. Det stod mediciner i köket och hemtjänstens platshandskar låg kvar i hallen. Det luktade gubbe i huset. Det hade varit så enkelt att ta en runda runt huset och packa ner i flyttkartonger och ställa i källaren och köra en städrunda innan första hyresgäst. Vi lämnade ingen recension på boendet då jag känner mig obekväm med att såga en uthyrare i sorg. Gick in och tittade i efterhand och såg att boendet fått massor med positva recensioner. 

Herregud. Det låter helt absurt, i alla fall dödsboet. Hur tänker man då??

Pris, ingen aning än, måste räkna på det. Det beror även på vilka av båtarna de vill disponera. Vi drar för övrigt in fiber i vår så det kommer finnas wi-fi.
  • Guldnovan

Jag skulle hyra! Vi har utedass och inget vatten i vår stuga i Härjedalen. Er låter helt ok!

• Anonya

Jag tror absolut det går att hyra ut. Allra viktigast tycker jag är att köpa nya madrasser så de inte är stenhårda. Kanske funkar det med enbart nya, rejäla bäddmadrasser? Obekväma sängar är något som för mig och många andra gör att ett ställe blir otänkbart.

Viktigt med ärlig beskrivning "enkel standard, men helt och rent" är ok för många, men då måste det förstås vara just helt och rent vilket inte verkar gälla åtm duschen. 
    Bastu är något att lyfta fram.

En ordentlig båttur krävs. Hur gör ni om den som vill hyra inte har minsta lilla båterfarenhet? Flytvästar är också en sak att tänka på. Var noggrann med om det ingår och i så fall antal och storlekar. Skriv ut att det är obligatoriskt att använda och tipsa om att man kan låna/hyra billigt barnflytvästar från en del försäkringsbolag. Hyresgäster i sjönöd är verkligen inget man vill ha. 

Andra säkerhetssaker som är viktigt då nya och kanske ovana stugboende hyr en stuga: brandvarnare, brandsläckare, brandfilt och en plåthink med lock för att tömma askan i plus info om hur man sköter det. Plåt på golvet runt bastuugnen och eventuell öppen spis borde alltid finnas, men om inte så extraviktigt då nya eldare kommer.

Viktigt att inte ha bilder på bara det som är snyggast. En stuga som inte har ordentliga bilder inifrån faller automatiskt bort för många, för då utgår man lätt från att det ser ut så att det skulle skrämma bort folk.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (K) skrev 2021-03-16 09:26:25 följande:

Finns det bara brunnsvatten alltså, inte vanligt i kranen? Den biten gör det genast svårare att hyra ut, då måste man ju ha med egna dunkar vatten! Såvida du inte tänkt ställa ut några såna själv. Där går stugan helt bort för min del i alla fall.

Haha, förlåt. Och tack för skrattet. "Inget vanligt vatten i kranen"? "Bara brunnsvatten"? Känner mig som en väldigt gammal gumma på blott 30 år som slår sig för pannan. Du har aldrig bott utanför stan va? ;)
  • Anonym (K)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-16 21:28:22 följande:
    Haha, förlåt. Och tack för skrattet. "Inget vanligt vatten i kranen"? "Bara brunnsvatten"? Känner mig som en väldigt gammal gumma på blott 30 år som slår sig för pannan. Du har aldrig bott utanför stan va? ;)
    Jo jag bodde på landet när jag var barn och vi hade egenborrad brunn, tack så mycket för dina förutfattade meningar, men det brunnsvattnet var drickbart utan att ha bismak!!

Så gå du och slå dig för pannan lite till medan du funderar på hur man beter sig online mot andra!
  • Anonym (K)
    hawthorne skrev 2021-03-16 22:02:44 följande:
    Något lättstött är man?

Det är lika roligt som ditt första inlägg faktisk. Först säga tokiga saker och sedan bli arg när andra kommenterar det. Lite som en ilsken Kalle Anka tänker jag.

Appropå beteende. Cool
    Ja mot folk som är stora i truten ja. Det är inte konstigt att ifrågasätta om det finns vatten som är drickbart!
  • Anonym (Stughurarfamilj)

Vi hyr stuga minst en gång om året. Enkel standard föredras eftersom det håller nere priset. Men vi vill att kök och badrum ska vara i sånt skick att det känns rent. Såna där äckliga diskbänkar i trä går bort liksom gamla duschkabiner med svarta skarvar och sprickor. Nya fräscha husgeråd, vattenkokare o micro är ett stort plus. Fräscha madrasser och nyinköpta täcken och kuddar höjer intrycket enormt. Torrdass är helt ok om det töms av ägaren. Jag har sldrig varit med om att behöva tömma dasset själv.

Allra viktigast är att ni har ärliga bilder i er annons. Lite slitet är ok när man vet det i förväg.

Gör punktinsatser i kök, badrum och sängar innan ni hyr ut är annars mitt råd. Och låt er personlighet synas i huset. Jag gillar att man lär sig lite om ägarna när man hyr stuga - vilken bok- och konstsmak de har, om de gillar bilar, hundar mm. Det är en stor del av charmen med att hyra av privatpersoner.

• Anonym (Stughurarfamilj)

Just det! Brandvarnare och släckningsutrustning måste finnas!

• Anonym (Landet)

Anonym K ..att förutsättta att brunnsvatten är odrickbart och att det behövs "riktigt " vatten i dunkar är liite fördomsfullt .. Jag bor själv på " landet" med egen brunn vi har alltså inget " riktigt" vatten och har aldrig haft..vårt vatten är iskallt och gott även den varmaste sommardag ..mina barn dricker helst INTE vattnet i skolan tex då de tycker det smakar konstigt- i det vattnet är klor (?)tillsatt i reningsverket då de renar sjövattnet till att bli " riktigt" vatten eftersom det vattnet måste gå många mil genom ledningar behövs kemikalier för att garantera att det håller sig fräscht.. SEN vet jag att ALLT brunnsvatten inte är lika gott och att man i vissa fall behöver ha någon forma av filter för att vattnet ska vara drickbarn för alla - kan vara för höga flour halter,för mycket järn etc i vattnet Kan inte låta bli att tänka på en historia jag hörde från en arla anställd som var ute och föreläste för oss om vikten av mjölk för små barn för många år sedan ( jobbade då i skolkök) Hon berättade då att hon brukade fråga åhörarna vilken sorts mjölk de brukade dricka och berättade samtidigt om ett liknade besök hon varit på några veckor tidigare där hon föreläst för "konstymnissar" i vår huvudstad .. Där en av dessa välutbildade människor talar om att han inte dricker komjölk ..föreläsaren hade då frågat vad han drack istället ( och tänkte då på rismjölk, mjölkersättning som var de vanligaste varianterna som fanns då istället för vanlig mjölk) varvid denna person talar om att han drack mjölk från paket i affären! Hade det inte varit för att jag hört detta direkt från föreläsaren själv, som var en känd person för flera av mina kollegor och själv " bonnabarn" så hade jag tagit detta som ännu en "08-a skröna" men iom att flera av mina kollegor kände denna person och det var hon själv och inte en av hennes kollegor som råkat ut för detta så tror jag tyvärr att detta var sant ( och hoppas innerligt att lärarna i även våra stendjungler lyckas lära våra barn var all mat kommer i från även om de inte har några bönder i närheten)

• sextiotalist
    Anonym (Landet) skrev 2021-03-19 08:09:11 följande:

Anonym K ..att förutsättta att brunnsvatten är odrickbart och att det behövs "riktigt " vatten i dunkar är liite fördomsfullt .. Jag bor själv på " landet" med egen brunn vi har alltså inget " riktigt" vatten och har aldrig haft..vårt vatten är iskallt och gott även den varmaste sommardag ..mina barn dricker helst INTE vattnet i skolan tex då de tycker det smakar konstigt- i det vattnet är klor (?)tillsatt i reningsverket då de renar sjövattnet till att bli " riktigt" vatten eftersom det vattnet måste gå många mil genom ledningar behövs kemikalier för att garantera att det håller sig fräscht.. SEN vet jag att ALLT brunnsvatten inte är lika gott och att man i vissa fall behöver ha någon forma av filter för att vattnet ska vara drickbarn för alla - kan vara för höga flour halter,för mycket järn etc i vattnet Kan inte låta bli att tänka på en historia jag hörde från en arla anställd som var ute och föreläste för oss om vikten av mjölk för små barn för många år sedan ( jobbade då i skolkök) Hon berättade då att hon brukade fråga åhörarna vilken sorts mjölk de brukade dricka och berättade samtidigt om ett liknade besök hon varit på några veckor tidigare där hon föreläst för "konstymnissar" i vår huvudstad .. Där en av dessa välutbildade människor talar om att han inte dricker komjölk ..föreläsaren hade då frågat vad han drack istället ( och tänkte då på rismjölk, mjölkersättning som var de vanligaste varianterna som fanns då istället för vanlig mjölk) varvid denna person talar om att han drack mjölk från paket i affären! Hade det inte varit för att jag hört detta direkt från föreläsaren själv, som var en känd person för flera av mina kollegor och själv " bonnabarn" så hade jag tagit detta som ännu en "08-a skröna" men iom att flera av mina kollegor kände denna person och det var hon själv och inte en av hennes kollegor som råkat ut för detta så tror jag tyvärr att detta var sant ( och hoppas innerligt att lärarna i även våra stendjungler lyckas lära våra barn var all mat kommer i från även om de inte har några bönder i närheten)

Skämtar du, själv uppvuxen 08:a och faktiskt aldrig mött någon som tror detta. Detta har skämtats om redan när jag var i tonåren, "finns det folk utanför Stockholm som tror att Stockholmare inte vet att mjölk kommer från kor"
  • Anonym (k 2)
    Anonym (Landet) skrev 2021-03-19 08:09:11 följande:
    Men gud vilken jobbig text helt utan styckeindelning. Jag borde få medalj som orkade läsa allt.

Att sprida skrönor och råttan-i-pizzan-sagor som fakta är inte särskilt briljant utan det sätter en själv på skalan.

Det som däremot är sant är att stadsbarn ofta tror att fisk är något som är fryst, oftast har de panering på sig. Att de kommer från djurriket är inget barnen reflekterar över för deras vardag består inte av en massa skog, kohagar eller fiskespön.
    Vem är mest korkad i sammanhanget, de (oavsett bostadsort) som har erfarenhet av fiske och mjölkning eller de som har en helt annat vardag (oavsett bostadsort) som handlar mjölk och fisk  i affären utan att reflektera så mycket?

Tycker dina fördomar är onyanserade och oreflekterande. Skulle jag ha suttit på samma föreläsning där någon betraktar mig som en idiot och ställer frågor på dagisnivå hade jag svarat exakt samma sak.
    En skicklig föreläsare anpassar nivån efter publiken och i ditt exempel var det tydligt att hon inte klarade det. Och föreläsaren skryter om det? Hur korkat är inte detta?

Nåväl, nog om det.
    Appropå brunnsvatten så finns det all anledning till att vara rätt skeptisk mot det eftersom det i princip alltid saknas effektiv rening. Många brunnsägare struntar i att lämna in vattenprover eftersom det är dyrt. Dessutom kan det bli än dyrare om det visar sig att vattnet är otjänligt. Oftast för höga halter av koliforma bakterier pga ytvatteninträngning. Du som är van vid vattnet händer inte så mycket men någon som inte är van kan få en diarre utan dess like för det tar tid att vänja sig vid en annan bakterieflora.

Så nej, det är inte fördomsfullt. Det är du som är okunnig.
  • Anonym (TS)

Den här sommaren har det i all fall varit helt underbart i stugan
  • Glinda från Oz

Jag ser inga problem så länge du är ärlig och priset reflekterar standarden. Kolla vad som tas för hus med samma läge och dra av 30% på priset.

De flesta verkar tycka att badrum och kök är absolut viktigast så om jag var dig skulle jag köpa en ny spis och mikro för de flesta hyresintäkterna om jag var dig. Tänk på att städa riktigt noga, tänk flyttstädning första gången, de flesta tycker det är väldigt viktigt.

Ska du hyra ut regelbundet hade jag också kört vitt, det är fler och fler som kollas upp när de annonserar på t.ex AirBnb.

• Glinda från Oz

De första hyresintäkterna ska det stå.

• Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-18 08:55:05 följande:

Jag ser inga problem så länge du är ärlig och priset reflekterar standarden. Kolla vad som tas för hus med samma läge och dra av 30% på priset.

De flesta verkar tycka att badrum och kök är absolut viktigast så om jag var dig skulle jag köpa en ny spis och mikro för de flesta hyresintäkterna om jag var dig. Tänk på att städa riktigt noga, tänk flyttstädning första gången, de flesta tycker det är väldigt viktigt.

Ska du hyra ut regelbundet hade jag också kört vitt, det är fler och fler som kollas upp när de annonserar på t.ex AirBnb.

Bra synpunkter, tack. Har kommit lite liknande kommentarer tidigare i tråden. Både ny spis o micro och ny duschkabin står ganska högt upp på listan nu. Håller också med om att det är viktigt att det är riktigt rent, det är a och o. Duschkabinen är ren men den ser ändå tråkig ut. Den är helt enkelt för gammal för att kännas fräsch.
Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?