Anonym (Landet) skrev 2021-03-19 08:09:11 följande:
Anonym K ..att förutsättta att brunnsvatten är odrickbart och att det behövs "riktigt " vatten i dunkar är liite fördomsfullt .. Jag bor själv på " landet" med egen brunn vi har alltså inget " riktigt" vatten och har aldrig haft..vårt vatten är iskallt och gott även den varmaste sommardag ..mina barn dricker helst INTE vattnet i skolan tex då de tycker det smakar konstigt- i det vattnet är klor (?)tillsatt i reningsverket då de renar sjövattnet till att bli " riktigt" vatten eftersom det vattnet måste gå många mil genom ledningar behövs kemikalier för att garantera att det håller sig fräscht.. SEN vet jag att ALLT brunnsvatten inte är lika gott och att man i vissa fall behöver ha någon forma av filter för att vattnet ska vara drickbarn för alla - kan vara för höga flour halter,för mycket järn etc i vattnet Kan inte låta bli att tänka på en historia jag hörde från en arla anställd som var ute och föreläste för oss om vikten av mjölk för små barn för många år sedan ( jobbade då i skolkök) Hon berättade då att hon brukade fråga åhörarna vilken sorts mjölk de brukade dricka och berättade samtidigt om ett liknade besök hon varit på några veckor tidigare där hon föreläst för "konstymnissar" i vår huvudstad .. Där en av dessa välutbildade människor talar om att han inte dricker komjölk ..föreläsaren hade då frågat vad han drack istället ( och tänkte då på rismjölk, mjölkersättning som var de vanligaste varianterna som fanns då istället för vanlig mjölk) varvid denna person talar om att han drack mjölk från paket i affären! Hade det inte varit för att jag hört detta direkt från föreläsaren själv, som var en känd person för flera av mina kollegor och själv " bonnabarn" så hade jag tagit detta som ännu en "08-a skröna" men iom att flera av mina kollegor kände denna person och det var hon själv och inte en av hennes kollegor som råkat ut för detta så tror jag tyvärr att detta var sant ( och hoppas innerligt att lärarna i även våra stendjungler lyckas lära våra barn var all mat kommer i från även om de inte har några bönder i närheten)
Men gud vilken jobbig text helt utan styckeindelning. Jag borde få medalj som orkade läsa allt.
Att sprida skrönor och råttan-i-pizzan-sagor som fakta är inte särskilt briljant utan det sätter en själv på skalan.
Det som däremot är sant är att stadsbarn ofta tror att fisk är något som är fryst, oftast har de panering på sig. Att de kommer från djurriket är inget barnen reflekterar över för deras vardag består inte av en massa skog, kohagar eller fiskespön.
Vem är mest korkad i sammanhanget, de (oavsett bostadsort) som har erfarenhet av fiske och mjölkning eller de som har en helt annat vardag (oavsett bostadsort) som handlar mjölk och fisk i affären utan att reflektera så mycket?
Tycker dina fördomar är onyanserade och oreflekterande. Skulle jag ha suttit på samma föreläsning där någon betraktar mig som en idiot och ställer frågor på dagisnivå hade jag svarat exakt samma sak.
En skicklig föreläsare anpassar nivån efter publiken och i ditt exempel var det tydligt att hon inte klarade det. Och föreläsaren skryter om det? Hur korkat är inte detta?
Nåväl, nog om det.
Appropå brunnsvatten så finns det all anledning till att vara rätt skeptisk mot det eftersom det i princip alltid saknas effektiv rening. Många brunnsägare struntar i att lämna in vattenprover eftersom det är dyrt. Dessutom kan det bli än dyrare om det visar sig att vattnet är otjänligt. Oftast för höga halter av koliforma bakterier pga ytvatteninträngning. Du som är van vid vattnet händer inte så mycket men någon som inte är van kan få en diarre utan dess like för det tar tid att vänja sig vid en annan bakterieflora.
Så nej, det är inte fördomsfullt. Det är du som är okunnig.