• Anonym (Ekonom)

Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.

Som rubriken lyder.

Många som skriver här inne att pengarna inte räcker

Tyvärr är det sällan det finns en förklaring till varför man inte har en buffert.

Vore intressant att veta hur det blev så här. Tittar man på lyxfällan så är det ju oftast

Tobak, energidryck, alkohol, snabbmat, tatueringar,eller spel/shopping som ligger bakom

• Svar på tråden Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.
  • Anonym (hyresungen)
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2021-06-04 18:13:12 följande:

Det är skillnad på att leva och att överleva. Apropå låga inkomster.

Absolut är det det. Och den som ligger sömnlös och oroar sig över pengar i många år åldras fortare och kan bli sjuk av bara det, tänker jag.

Är man född med den där tyngden över sig tänker man inte att det är en så tydlig börda, men om den senare försvinner så märker man hur mycket lättare det blir att andas. Mycket av det jag har gjort i mitt liv har varit för att skapa trygghet, och jag har valt det som ger en stabil inkomst istället för det som varit roligt och mindre betalt.

Jag har det bra men jag fick aldrig vara kreativ, skriva, skapa. Min energi går till att hålla det jag gör igång och det är viktigt och meningsfullt men sen finns ingen ork kvar.
  • Anonym (svarar väl då)
    Anonym (A) skrev 2021-06-04 17:11:55 följande:
    Jag tänker på en annan tråd där någon hävdade att man kan klara sig på et par tusen. Eftersom hon klarade det så kan alla det!
    Efter mycket om och men kom det fram att personen inte betalade hyra för det gjorde sambon. Hon betalade inte för någonting. Då är det lätt at klara sig och tom spara!

Min poäng?
    Att det är totalt irrelevant vad du drar in. Det är kvoten inkomster/utgifter man ska prata om.
    Så NEJ, bara för att du kan så kan inte alla.
    Grejen är egentligen at din värld är liten. Du måste utvidga den om du ska kuna förstå at ala inte är som du.
    Fast jag skrev inte att alla kan. Jag skrev att det, emot vad EnAnonimus skrev, går, i min värld, att leva på under 12000 kr i månaden.  Så, liksom, ja, jag vet inte riktigt vad du vill mig.
  • EnAnonumius
    ALEML skrev 2021-06-04 01:41:33 följande:
    Men att se någon skriva som du och föraktfullt påstå att man inte kan leva på en så "låg" summa som 12000kr/månad tycker jag är enormt provocerande!
    Klart att det blir provocerande när du struntar i kontexten, mellan  texten jag citerade och svarade på och mitt svar till denne. 

Jag läste ditt ,ånga svar och jag kan säga dig.. Tycker inte det låter som en beskrivning på "att leva", utan mer "det går att överleva".  Tycker det är skillnad mellan "att leva" och att "överleva".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2021-06-04 18:13:12 följande:

Det är skillnad på att leva och att överleva. Apropå låga inkomster.

Håller med. Det är skillnad på att leva och överleva.

• EnAnonumius
    Anonym (svarar väl då) skrev 2021-06-04 00:43:02 följande:
    Fast eftersom min inkomst är 700 kronor mindre än så så måste jag säga att det går i min värld också. Det är inte lätt och det är inte roligt men det går. Fast EUs fastslagna fattigomsgräns för Sverige är högre an 12000 förstås.
    Tycker du beskriver överleva, än att leva.
  • Anonym (Ekonom)

Ja det är skillnad på leva och överleva.

Men tanken är väl att arbetar man kan man leva.

Arbetar man inte så ska man bara överleva.

Varför ska någon annars arbeta alls om det inte gör någon skillnad.

• Anonym (gladan)
    Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-05 10:02:44 följande:

Du verkar ha svårt att ta in att det finns väldigt många med ett arbete som "bara" överlever, trots arbetet de har. Ett arbete i sig är ingen garanti för ekonomisk trygghet, att man kan sova gott om natten och inte behöva oroa sig för hur pengarna ska räcka, att man kan ha lite guldkant och unna sig saker. 

Låter som att du svalt högerpropagandan om att det ska "löna sig att arbeta" och "inte löna sig att gå på bidrag". Att bara man har ett heltidsjobb så har man magiskt råd med utlandssemestrar, bostadsköp, överdriven konsumtion m.m. Förutom det faktum att det finns en hel del heltidsjobb (om man nu har turen att ha ett, samma högerpartier har ju förenklat för arbetsgivare att anställa folk på otrygga visstidsanställningar) som inte ger så himla hög lön så finns det en massa andra parametrar som spelar in, vilket du redan fått information om i denna tråd t.ex. en separation/skilsmässa, sjukdom, familjetragedier, försämrad arbetsförmåga, arbetslöshet, långa handläggningstider hos myndigheter, med mera med mera. 
  • Anonym (gladan)
    Anonym (Ekonom) skrev 2021-06-05 10:02:44 följande:

Och frågan vi som samhälle egentligen borde ställa oss själva är: "Varför är det så många yrken som har fruktansvärt låg lön?" (Ofta yrken inom offentlig sektor eller yrken som är samhällsbärande) istället för "Det är för liten skillnad mellan att arbeta och att få bidrag, därför måste vi sänka bidragen ännu mer så att dom inte går att leva på". 
    Vilket av dom två ovanstående hade förenklat för människor och gjort mest nytta både för individen och för samhället? Eller är det bättre att vi går mot USAs modell där lönerna är så låga att folk måste ha två, tre, fyra jobb för att få det att gå runt? För att överleva, inte leva.
  • Anonym (E)

Klassisk svans.

*svarar inte på någon fråga utan stelt postandes något intetsägande några dagar senare*

• Anonym (Ekonom)
    Anonym (gladan) skrev 2021-06-05 12:11:00 följande:

Och frågan vi som samhälle egentligen borde ställa oss själva är: "Varför är det så många yrken som har fruktansvärt låg lön?" (Ofta yrken inom offentlig sektor eller yrken som är samhällsbärande) istället för "Det är för liten skillnad mellan att arbeta och att få bidrag, därför måste vi sänka bidragen ännu mer så att dom inte går att leva på". 

Vilket av dom två ovanstående hade förenklat för människor och gjort mest nytta både för individen och för samhället? Eller är det bättre att vi går mot USAs modell där lönerna är så låga att folk måste ha två, tre, fyra jobb för att få det att gå runt? För att överleva, inte leva.

Vilket heltidsjobb i Sverige idag ger under 15 000kr i netto?

Vården brukar ju vara ett låglönejobb INGEN har under 23000kr brutto där jag har jobbat.

Vilket genererar 17-18 netto.
  • ALEML
    Jag skulle snarare säga att vi har väldigt höga löner generellt sett, särskilt om man tänker på hur mkt det kostar för arbetsgivaren att anställa folk.
    Det är lätt för dig att sitta och säga att alla borde tjäna över 30k i månaden (eller vad du nu tycker är rimligt) det är väl jättebra om folk tjänar mycket men problemet är att någon ska betala lönen också!
  • Anonym (Grodan Boll)

Vad menar du med fruktansvärt låg lön?
Svar på tråden Skulle vara intressant att se vad ni som inte klarar er lägger pengar på.