• Anonym (Mamma)

    Särbegåvad

    Hej, jag har en dotter på 11 år och jag tror hon är särbegåvad för hon har väldigt enkelt i skolan och mår därför dåligt, vad tror ni kommer hända om skolan får reda på det? Tror ni hon kommer få sitta i studiehallen bredvid hennes huvudklassrum med en egen elevassistent? För det skulle vara jättebra, men vad tror ni?

  • Svar på tråden Särbegåvad
  • Glinda från Oz
    AndreaBD skrev 2021-09-09 13:07:40 följande:
    Men den här tjejen verkar ju inte ligga förre de andra utan snarare ha svårt att hinna med. Eller svårt att koncentrera sig.
    Det har framkommit efter trådstarten i så fall, jag har inte läst alla inlägg. Det står att tjejen har det lätt för sig och är särbegåvad. Att ha koncentrationssvårigheter och ha svårt att hänga med är motsatsen till att ha det lätt för sig.  
  • Anonym (A)

    Varför fortsätter ni på tråden efter den snabbt visade sig vara något konstigt skämt? Så intressant är inte ämnet och det finns många trådar i om just det lockar.

  • Plupp73

    Många barn som jag träffat inom skolvärlden, som av sina föräldrar anses särbegåvade, är det faktiskt inte.

  • AndreaBD
    Glinda från Oz skrev 2021-09-09 20:05:32 följande:
    Det har framkommit efter trådstarten i så fall, jag har inte läst alla inlägg. Det står att tjejen har det lätt för sig och är särbegåvad. Att ha koncentrationssvårigheter och ha svårt att hänga med är motsatsen till att ha det lätt för sig.  
    Jag litar inte på att föräldrar alltid sätter rätt "diagnos" på sitt barn. Det är ju inte heller föräldrars bord. Hon sa att dottern inte får något gjort i skolan. Det låter mer som koncentrationssvårigheter, eller problem att hänga med. 
  • AndreaBD
    Plupp73 skrev 2021-09-09 20:24:23 följande:

    Många barn som jag träffat inom skolvärlden, som av sina föräldrar anses särbegåvade, är det faktiskt inte.


    Precis. Föräldrar tenderar till att hitta något "mindre negativt" som de tror barnet har. 
  • Anonym (:))

    Väldigt osäker hur skolor gör idag. Min bror var och är otroligt högintelligent. Där är det dock väldigt viktigt med den sociala biten med grupparbeten, samarbete med andra elever. Umgås och leka på raster osv. Överintelligenta kan lätt fastna i det de gör och sociala biten blir lidande.

    Han fick jobba mycket med det, för teori var inga problem. Idrotta mycket (vilket han också var duktig i)

    På vår tid så satt han i klassrummet som vanligt med andra elever, skillnad var att han i mellanstadiet satt med högstadieböckerna och gjorde prov efter de. I högstadiet gymnasieböcker och på gymnasiet förberedde han sig på universitetet. Dock var han ju tvungen att göra det han skulle för respektive årskurs, men fick han en mattebok så räknade han ut den på 3 dagar. Så återstående tid fick han svårare böcker.

    Skrev högskoleprovet när han var 18, fick alla rätt på det, vilket är ovanligt. Sökte in på teknisk fysik civilingenjör efter gymnasiet som hade 0 i intagningspoäng då.

    Då jag haft en bror som är otroligt intelligent så är vardagen o socialt lika viktigt, är de så pass intelligenta klarar de av båda delar. Är man som förälder att man tror att ungen bara ska läsa så är risken att det blir för mycket och slutar i psykiskt ohälsa. Avskärma från andra klasskamrater låter upplagt för brist på social kompetens.

  • Anonym (:))
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-08 20:23:18 följande:

    Hon klarar nämligen inte av att sitta i klassrummet, hon får då inget gjort! Vilket egentligen inte spelar så stor roll eftersom hon kommer ikapp hemma snabbt, men några gånger när det har kommit en elevassistent till klassen och då får en chansen att studera med henne/honom i studiehallen utanför och då blir hon klar snabbare. Och det är inte pratig i klassrummet, vi har varit på bup hon är där ibland!


    Detta låter mer som att din dotter har svårt att fokusera och inte överintelligent, intelligent kan hon absolut vara men jag tror inte det är det som är bekymret. Det är något ni måste öva på. Det är ju i skolan som hon i huvudsak ska läsa och lära sig, där finns stöd av lärare med. Sen såklart läxor hemma, men hon kommer halka efter om hon inte gör det hon ska i skolan. Hon kommer inte hinna med allt hemma.

    Självklart behöver hon ju extra stöd i skolan om hon inte får något gjort där. Men även stöd hemifrån behöver hon. Som någon nämnde kan ju en adhd utredning vara bra. Men även att ni själv succesivt hjälper henne med fokusering. Hur reagerar hon om du tar med henne till ett bibliotek en lördag och läser en bok? Om tvn är på när hon gör läxor? Bygga pussel när det är annat runt i kring?
  • Anonym (IQ)
    Anonym (:)) skrev 2021-09-10 09:59:01 följande:

    Väldigt osäker hur skolor gör idag. Min bror var och är otroligt högintelligent. Där är det dock väldigt viktigt med den sociala biten med grupparbeten, samarbete med andra elever. Umgås och leka på raster osv. Överintelligenta kan lätt fastna i det de gör och sociala biten blir lidande.

    Han fick jobba mycket med det, för teori var inga problem. Idrotta mycket (vilket han också var duktig i)

    På vår tid så satt han i klassrummet som vanligt med andra elever, skillnad var att han i mellanstadiet satt med högstadieböckerna och gjorde prov efter de. I högstadiet gymnasieböcker och på gymnasiet förberedde han sig på universitetet. Dock var han ju tvungen att göra det han skulle för respektive årskurs, men fick han en mattebok så räknade han ut den på 3 dagar. Så återstående tid fick han svårare böcker.

    Skrev högskoleprovet när han var 18, fick alla rätt på det, vilket är ovanligt. Sökte in på teknisk fysik civilingenjör efter gymnasiet som hade 0 i intagningspoäng då.

    Då jag haft en bror som är otroligt intelligent så är vardagen o socialt lika viktigt, är de så pass intelligenta klarar de av båda delar. Är man som förälder att man tror att ungen bara ska läsa så är risken att det blir för mycket och slutar i psykiskt ohälsa. Avskärma från andra klasskamrater låter upplagt för brist på social kompetens.


    Ja, enligt min erfarenhet är många som har hög IQ även intelligenta när det gäller sociala relationer. Det är så "illa" som att många begåvade människor är begåvade på alla plan - fysiskt, psykiskt och emotionellt. 

    Självklart finns det undantag som har någon diagnos, men de är inte fler inom den särbegåvade gruppen än i vilken annan grupp som helst. 

    Jag hade själv otroligt lätt för mig i skolan och lever ett helt vanligt liv med många vänner. Har fortfarande lätt att lära mig nya saker och en kunskapshunger som är betydligt större än hos de flesta människor.  
  • Anonym (:))
    Plupp73 skrev 2021-09-09 20:24:23 följande:

    Många barn som jag träffat inom skolvärlden, som av sina föräldrar anses särbegåvade, är det faktiskt inte.


    Håller helt med. Kanske föräldrarna inte är så begåvade och inte förstår bättre. Men de sätter barnet i en väldigt svår sits på detta sätt. Barnet får inte det stöd som den behöver.

    Tror dock inte föräldrar gör detta medvetet utan det beror nog på okunskap och en förhoppning om att barnet ska vara smart. Vissa idrottsföräldrar som aldrig lyckades i idrotten själva kan ju bete sig lite samma, eller Gunnila Persson på tv som ville hennes dotter skulle bli artist. Det är en fin tanke, men barnet är trots allt en egen individ och enligt mig måste man respektera det.
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2021-09-09 20:17:33 följande:

    Varför fortsätter ni på tråden efter den snabbt visade sig vara något konstigt skämt? Så intressant är inte ämnet och det finns många trådar i om just det lockar.


    Varför tror du att tråden är ett skämt?
  • Anonym (:))

    Jaha jag missade att tråden var ett skämt, sånt som händer :)

  • Klangen

    har läst om detta och vilka metoder som funkar bäst.. Och det enklaste är att släppa upp eleven.. Specialisten på begåvning Linda Silverman hävdar att det är viktigast att tillgodose elevens intellektuell behov framför andra behov..

    Ni kan läsa böcker från henne.

  • Anonym (J)
    Anonym (fd pedagog i skola) skrev 2021-09-09 09:11:33 följande:

    Bor ni i Sverige?

    Ledig elev assisten? Låter väldigt konstigt, alla som jobbar på skolan har väl hur många uppgifter som helst att göra.

    Undrar om du har missuppfattat, dvs att det finns en elevassistent som hjälper elever och din dotter är en av dom hon ska hjälpa vissa timmar?

    Skolan har en viss budget, när barn får en diagnos fastställd av  te x bup eller läkare kan skolan söka extra pengar för att barnet är i behov av resurs.

    Annars får skolan ta av den allmänna budgeten dvs lönen till en resurs tas då ifrån annat och sådant som andra elever också får ta del av.

    Jag har jobbat i skola och förskola, även när barn får en diagnos finns inte alltid resurser för att en elev ska få en egen resurs på heltid.

    Går ditt barn i en privatskola? 

    Har aldrig hört att ett barn får en egen elevassistent om barnet inte fått fastställd diagnos om det inte är tillfälligt i väntan på diagnos dvs under utredning och barnet inte klarar skoldagen annars.

    Utreds din dotter för något dvs autistiska drag, aspberger (heter inte så längre utan ingår inom autism spektra?

    Många med särbegåvning  utreds för det.

    Låter lite som det då din dotter inte klarar att vara i klassrummet utan att bli störd.

    Så har det varit för flera elever jag har jobbat med som är särbegåvade och flera har då någon diagnos i kombination.

    Det går hyfsat upp till högstadiet sen blir många hemmasittare.

    Det är bra att skolan tar tag i problemet med att din dotter inte kan jobba och inte får något gjort i skolan och bra om hon få hjälp av en elevassistent men har du uppfattat rätt att hon ska vara med henne hela tiden eller är det en elevassistent som hjälper flera och din dotter får hjälp vissa timmar?

    Vad säger bup? är hon under utredning? 

    Vad finns det för planer för framtiden? 

    Som sagt det blir ofta mycket värre i högstadiet när man har flera lärare och olika klassrum och mer självständighet.

    Är det samma skola i högstadiet är det ju bra för då är ju skolan insatta.


    Du är pedagog och skriver aspBerger och autism spektRA???

    Tur att det är fredag?
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2021-09-10 21:07:37 följande:

    Du är pedagog och skriver aspBerger och autism spektRA???

    Tur att det är fredag?


    Märklig koppling. Det finns många lärare och pedagoger som stavar som krattor. Det är inte alls ovanligt med både stavfel och syftningsfel i både vecko- och informationsbrev, och i annat material också.
  • Anonym (Mensa)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-08 20:47:54 följande:

    Nu har jag pratat med lärare och rektor, rektor sa att det finns en ledig elevassistent som arbetade med D-gruppen på hennes skola (D-gruppen är för dom duktiga i högstadiet) och hon är redo att ta sig an i Alice och är nu hennes egena resursperson! Nej, hon kommer inte ssitta i studiehallen om det nu blir bätree


    Jag arbetar som lärare och jag stöttar särbegåvade elever i högstadiet. Mitt hjärta spratt just till för ditt barn, men efter att jag fick läsa ovanstående inser jag att det var fejk.

    Det finns inte en elevassistent på den här sidan himlen som är med i Mensa och kan stötta särbegåvade elever på ett tillfredställande sätt. Din dotter är troligtvis en normalbegåvad elev med koncentrationssvårigheter och det bästa för henne är att ni tar det för vad det är.

    All the best!
Svar på tråden Särbegåvad