• Tue 23 Nov 2021 23:16
    7631 visningar
    31 svar
    31
    7631

    F-ledig, ska månadslönen sänkas?

    Hej!

    Jag ska vara ledig en dag i veckan, f ledigt utan att ta ut någon f penning. Ska månadslönen sänkas då?

    Min kollega som har samma schema som jag men har kvar sin fasta månadslön men ?stämplar? ut varje vecka hon är ledig.

    Vi får samma lön, obetald ledig dag.

    Men hennes årsinkomst blir ju högre? Eftersom månadslönen ligger kvar? Min lön är sänkt från början.

    Hon har sagt att hon tar ut f-penning de dagar hon är ledig (fast hon inte gör det).

    Vem gör rätt? Hur ska man tänka?

  • Svar på tråden F-ledig, ska månadslönen sänkas?
  • GGN
    Thu 25 Nov 2021 21:19
    #21
    Seven Costanza skrev 2021-11-25 20:37:43 följande:

    Nej det måste hon inte. Hon kan minska sin arbetstid med upp till 25% utan att ta ut föräldrapenning.


    Absolut, men i det fallet är det arbetsgivaren som har sista ordet gällande hur schemat ska se ut. Jag anar att det finns en anledning till att hon ljuger om att hon tar ut dagar.
  • Thu 25 Nov 2021 22:00
    #22
    GGN skrev 2021-11-25 21:19:34 följande:

    Absolut, men i det fallet är det arbetsgivaren som har sista ordet gällande hur schemat ska se ut. Jag anar att det finns en anledning till att hon ljuger om att hon tar ut dagar.


    Jaha, du menar så. Ja det stämmer att om det är vanlig delledighet utan föräldrapenning så har den anställda endast rätt att ge önskemål om ledig dag men kan inte kräva något.
  • Fri 26 Nov 2021 07:03
    #23
    GGN skrev 2021-11-25 21:19:34 följande:
    Absolut, men i det fallet är det arbetsgivaren som har sista ordet gällande hur schemat ska se ut. Jag anar att det finns en anledning till att hon ljuger om att hon tar ut dagar.
    Det är inte arbetsgivaren som bestämmer hur ledigheten ska förläggas. Oavsett vilken sorts föräldraledighet det gäller så ska arbetstiden läggas enligt arbetstagarens önskemål om det inte innebär påtaglig störning för verksamheten. Men det här är när man arbetar med det som följer inom lagarnas regelverk (och ev. kollektivavtal). Beviljar man ledigheter utan koppling till lag så kan man heller inte förvänta sig lagens stöd i förläggning av schema. Man kan inte både ha kakan och äta den.
  • Fri 26 Nov 2021 07:06
    #24
    sextiotalist skrev 2021-11-25 14:37:00 följande:
    Suck, du har fortfarande förstått meningen med dispositiva lagar. Jag är rätt säker på att de som hanterar detta med lokala avtal är fullt medvetna om vad som gäller och fortfarande så är det inget tänjande av lagen. Lagen säger att man har rätt till 3ggr per år, men inte begränsat antalet ledigheter uppåt. Lagen säger att AG har rätt att få in ansökan tre månader innan, och kan neka om det inte uppfylls, men inte att AG måste neka om den kommer in efter tre månader 
    Det finns folk på min arbetsplats som är föräldralediga vid korta tillfällen upp till barnet börjar skolan. De är föräldralediga eftersom de tar ledig för att vara med sina barn, om de sedan tar ut pengar från FK är inget som kollas av. Här har man förtroende för sina medarbetare.
    Nej, det läggs inget schema. 
    Jag vet precis vad dispositiv betyder, mitt eget kollektivavtal använder det gällande exempelvis LAS och föräldraledighetslagen. Vilken för övrigt säger att ledighet ska sökas 2 månader innan, inte 3 månader. Men kanske är det ditt kollektivavtal som har den skrivningen?

    Sen handlar det inte om förtroende utan just att kalla saker vid dess rätta namn. De flesta verksamheter jag känner till vill ha koll på varför folk är lediga och inte betala ut tex. tjänstepension för tid som är "tjänstledig för att jag vill det" och inte lagstadgade ledigheter. De kan absolut förekomma om möjligheten finns i verksamheten. 
  • sextio­talist
    Fri 26 Nov 2021 07:35
    #25
    Anotherone skrev 2021-11-26 07:06:31 följande:

    Jag vet precis vad dispositiv betyder, mitt eget kollektivavtal använder det gällande exempelvis LAS och föräldraledighetslagen. Vilken för övrigt säger att ledighet ska sökas 2 månader innan, inte 3 månader. Men kanske är det ditt kollektivavtal som har den skrivningen?

    Sen handlar det inte om förtroende utan just att kalla saker vid dess rätta namn. De flesta verksamheter jag känner till vill ha koll på varför folk är lediga och inte betala ut tex. tjänstepension för tid som är "tjänstledig för att jag vill det" och inte lagstadgade ledigheter. De kan absolut förekomma om möjligheten finns i verksamheten. 


    Har ingen aning om exakt hur vårt kollektivavtal har för skrivning om detta eftersom det är passé.

    Just nu kollar jag pension ;).

    Men än en gång. AG kan, utan att varken tänja eller bryta mot lagen, bevilja 10 ggr föräldraledighet för en anställd.

    Däremot finns det begränsningar nät det gäller förmåner kring detta
  • Fri 26 Nov 2021 08:30
    #26
    sextiotalist skrev 2021-11-26 07:35:23 följande:
    Har ingen aning om exakt hur vårt kollektivavtal har för skrivning om detta eftersom det är passé.

    Just nu kollar jag pension ;).

    Men än en gång. AG kan, utan att varken tänja eller bryta mot lagen, bevilja 10 ggr föräldraledighet för en anställd.

    Däremot finns det begränsningar nät det gäller förmåner kring detta
    Men hur menar du att arbetsgivaren ska hantera eventuella förmåner om obetänksamma chefer godkänner föräldraledighet som inte är föräldraledighet? 
    Och som du refererar till lagar och dispositiva regler så bör du ha koll på att det är lagen som säger 2 mån. Inte kollektivavtal.
  • Fri 26 Nov 2021 08:34
    #27
    Bf0419 skrev 2021-11-24 21:26:53 följande:

    Åh vilka bra svar! Vad grymma ni är!

    Jag struntar i arbetsgivaren, hon vet själv varken ut eller in över detta. Tänker mer på årsinkomsten, som någon skriver behåller ju hon sin årsinkomst och får därav ut mer när hon vabbar eller blir sjuk? Mer där skon klämmer, är det rätt gör jag ju med hellre så?

    Pensionen osv, allt baseras ju på årsinkomsten och fast vi jobbar lika mycket kommer ju hon ha en bättre årsinkomst än mig och gynnas av det?


    Nu har jag läst typ fyra gånger och fattar verkligen inte. Hur kan hennes årsinkomst vara högre om hon (som du) tar en obetald ledig dag varje vecka?
  • Fri 26 Nov 2021 08:43
    #28
    Limeblad skrev 2021-11-26 08:34:36 följande:
    Nu har jag läst typ fyra gånger och fattar verkligen inte. Hur kan hennes årsinkomst vara högre om hon (som du) tar en obetald ledig dag varje vecka?
    Jag förstår inte heller det. Om inte ts menar att kollegan tar komp/flex eller liknande. Men det bygger ju i så fall på att hen arbetar mer tid andra dagar för att få loss så pass många timmar att ta ut.
  • Fri 26 Nov 2021 09:21
    #29
    Anotherone skrev 2021-11-26 08:43:56 följande:

    Jag förstår inte heller det. Om inte ts menar att kollegan tar komp/flex eller liknande. Men det bygger ju i så fall på att hen arbetar mer tid andra dagar för att få loss så pass många timmar att ta ut.


    Jag är inne på att ts tror att det är skillnad på de här uppläggen: Ha en lön på 100% och ett löneavdrag för varje enskild dag man är ledig jämfört med att ha en lön på 80% baserat på att man är ledig 1/5 arbetsdagar i veckan (alltså utan avdrag). Årsinkomsten kommer ju på båda räknesätten vara 80% av ordinarie lön.
  • Fri 26 Nov 2021 10:05
    #30
    Limeblad skrev 2021-11-26 09:21:01 följande:
    Jag är inne på att ts tror att det är skillnad på de här uppläggen: Ha en lön på 100% och ett löneavdrag för varje enskild dag man är ledig jämfört med att ha en lön på 80% baserat på att man är ledig 1/5 arbetsdagar i veckan (alltså utan avdrag). Årsinkomsten kommer ju på båda räknesätten vara 80% av ordinarie lön.
    Saken är att det bör hanteras på samma sätt. Om jag är anställd 100% och är ledig 20% så sänker man inte någons anställning. Jag har rätt till min heltid direkt när min ledighet går ut, om jag inte ansöker om en förlängning. 
    Så om vi förutsätter att båda två har en heltid i grunden och är lediga 20% blir det sedan en schemateknisk sak att fördela de 80% som man tjänstgör. En person kan ha som önskemål att vara ledig varje fredag medan en annan istället vill arbeta varje dag måndag-fredag men gå hem tidigare. Är detta tänkt att vara längre än en månad så säger de flesta kollektivavtal att man inte gör avdrag per dag utan då lägger man 20% ledighet som dras löpande. Dvs man tar inte och räknar frånvaro som antal fredagar som infaller i en månad  x summa. Utan man drar 20% rakt av oavsett hur många fredagar som infaller under en specifik månad.
    Sen kan man förstås ha en deltidsanställning på 80% och ha ett  avtal på det. Då görs inget avdrag. 
    Skillnaden är också att en person som är anställd 100% och är ledig på deltid och skyddar sin SGI kommer att ha en SGI fastställd såsom för 100% hos F-kassan. En person som är anställd på 80% och arbetar 80% kan inte "skapa" en högre SGI genom att jobba 80% och ta FP 20% om man aldrig haft en heltidsanställning som SGI'n är beräknad på från första början. Jag kan ha fel och FK's regler är inte min specialitet men det svaret har jag själv fått.
  • Fri 26 Nov 2021 11:26
    #31
    Anotherone skrev 2021-11-26 10:05:05 följande:

    Saken är att det bör hanteras på samma sätt. Om jag är anställd 100% och är ledig 20% så sänker man inte någons anställning. Jag har rätt till min heltid direkt när min ledighet går ut, om jag inte ansöker om en förlängning. 

    Så om vi förutsätter att båda två har en heltid i grunden och är lediga 20% blir det sedan en schemateknisk sak att fördela de 80% som man tjänstgör. En person kan ha som önskemål att vara ledig varje fredag medan en annan istället vill arbeta varje dag måndag-fredag men gå hem tidigare. Är detta tänkt att vara längre än en månad så säger de flesta kollektivavtal att man inte gör avdrag per dag utan då lägger man 20% ledighet som dras löpande. Dvs man tar inte och räknar frånvaro som antal fredagar som infaller i en månad  x summa. Utan man drar 20% rakt av oavsett hur många fredagar som infaller under en specifik månad.

    Sen kan man förstås ha en deltidsanställning på 80% och ha ett  avtal på det. Då görs inget avdrag. 

    Skillnaden är också att en person som är anställd 100% och är ledig på deltid och skyddar sin SGI kommer att ha en SGI fastställd såsom för 100% hos F-kassan. En person som är anställd på 80% och arbetar 80% kan inte "skapa" en högre SGI genom att jobba 80% och ta FP 20% om man aldrig haft en heltidsanställning som SGI'n är beräknad på från första början. Jag kan ha fel och FK's regler är inte min specialitet men det svaret har jag själv fått.


    Exakt så har jag också förstått det och det är därför jag inte heller förstår hur TS menar att hennes årsinkomst sänks men inte kollegans. Bådas inkomst borde ju sänkas lika mycket men att syftet med att TS tar ut föräldrapenning är att årsinkomsten hon anger just till försäkringskassan ska vara hennes heltidsinkomst för att föräldrapenningen fortfarande ska baseras på heltid om hon tar ut en dag i veckan för att skydda sin sgi.
Svar på tråden F-ledig, ska månadslönen sänkas?