• Atena

Ekonomiskt samarbete

En vän till mig har precis fått ett brev av Försäkringskassan om att dom anser att hon och hennes dåvarande särbo har haft ekonomiskt samarbete och därför är hon helt plötsligt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag. Dom har inga barn ihop, dom har inte bott tillsammans. Hon har haft det tufft ekonomiskt, han har haft pengar och därför velat hjälpa henne i bland. Men det gör tydligen att man förvandlas till sambos. Jag har googlat om det här men hittar ingenting som på något sätt styrker att ekonomiskt samarbete ska göra folk till sambos.

• Svar på tråden Ekonomiskt samarbete
  • LaviniaLetitia
    Drottningen1970 skrev 2022-02-18 15:57:59 följande:
    Det du beskriver är förövrigt inte bidragsbrott heller när det gäller försörjningsstöd. Det innebär bara att insättningen där någon betalt elräkningen räknas som inkomster nästa månad och utbetalning blir mindre.
    Om du har en person som tar dina räkningar ibland, och betalar dem från sitt konto, så syns det inte på ditt kontoutdrag. Det är meningen att du ska uppge det i nästa ansökan - men det gör du förstås inte. Om någon sedan skvallrar till soc, någon som känner till det här med hjälpen du får - då blir du polisanmäld. I alla fall om det har hänt upprepade gånger. 
  • Atena
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-19 09:12:43 följande:
    Om du har en person som tar dina räkningar ibland, och betalar dem från sitt konto, så syns det inte på ditt kontoutdrag. Det är meningen att du ska uppge det i nästa ansökan - men det gör du förstås inte. Om någon sedan skvallrar till soc, någon som känner till det här med hjälpen du får - då blir du polisanmäld. I alla fall om det har hänt upprepade gånger. 
    Vill du diskutera socialbidrag, kan du göra det någon annanstans än här. För det här gäller fortfarande bara bostadsbidrag! Vad är det du inte fattar?
  • riboflavin
    Faxze skrev 2022-02-19 09:10:43 följande:

För att tolka lagar och förordningar behöver man läsa förarbeten, propositioner, rättsfall mm.

Särbo finns inte reglerat i lag. Däremot kan särbo ändå jämställas med sambo t.ex. vid bedömning av bostadsbidrag för att undvika bidragsfusk. Sambo avgörs utifrån en helhetsbedömning och därmed avgörs även om särbo ska jämställas med sambo utifrån en helhetsbedömning. Så för att särbo ska jämställas med sambo (ur bidragsperspektiv) blir då kravet att det rör sig om ett parförhållande med ett ekonomiskt samarbete. 

Enstaka gåvor är inte ett ekonomiskt samarbete. Upprepade/regelbundna gåvor kan med stor sannolikhet bedömas som ekonomiskt samarbete och därmed ska sådana särbos jämställas med sambos när det kommer till rätt till bidrag.

Kortfattat: om det varit upprepad hjälp med räkningar så kan det absolut påverka rätten till bostadsbidrag.

Och att hans räkningar också har betalats via hennes konto under perioden är ju ytterligare en försvårande omständighet här.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sextiotalist

För att tolka lagar och förordningar behöver man läsa förarbeten, propositioner, rättsfall mm.

Särbo finns inte reglerat i lag. Däremot kan särbo ändå jämställas med sambo t.ex. vid bedömning av bostadsbidrag för att undvika bidragsfusk. Sambo avgörs utifrån en helhetsbedömning och därmed avgörs även om särbo ska jämställas med sambo utifrån en helhetsbedömning. Så för att särbo ska jämställas med sambo (ur bidragsperspektiv) blir då kravet att det rör sig om ett parförhållande med ett ekonomiskt samarbete. 

Enstaka gåvor är inte ett ekonomiskt samarbete. Upprepade/regelbundna gåvor kan med stor sannolikhet bedömas som ekonomiskt samarbete och därmed ska sådana särbos jämställas med sambos när det kommer till rätt till bidrag.

Kortfattat: om det varit upprepad hjälp med räkningar så kan det absolut påverka rätten till bostadsbidrag.

Nu är ju detta aktuellt för att kunna göra bedömningar om ett par som flyttat isär.
    Nu rör det ett par som aldrig bott ihop. Är inte ens tillsammans längre, inte haft barn ihop. Dvs ingen historik som sambos.
  • Drottningen1970
    Mandel skrev 2022-02-19 08:52:11 följande:
    Gåvor är troligen enstaka belopp vid få tillfällen oftast runt jul eller födelsedag. 
    Småsummor flera gånger i månaden från samma givare räknas troligen inte som gåvor utan hjälp, lön/ersättning för arbete/utförd tjänst alternativt ersättning för egna kostnader man orsakat den man ger pengarna till - vilket fk tolkar som någon form av relation. 
    Relation är inget hinder för bostadsbidrag 
  • Faxze
    sextiotalist skrev 2022-02-19 10:50:51 följande:
    Nu är ju detta aktuellt för att kunna göra bedömningar om ett par som flyttat isär.
    Nu rör det ett par som aldrig bott ihop. Är inte ens tillsammans längre, inte haft barn ihop. Dvs ingen historik som sambos.
    Det spelar ingen som helst roll om de har bott ihop tidigare eller ej. Om ett par väljer att inte flytta ihop, men har ett ekonomiskt samarbete så behandlas de som sambos när det t.ex. rör olika bidrag. Detta har med likabehandlingsprincipen att göra. Tillämpning av lagar och förordningar får t.ex. inte göra skillnad på särbos som tidigare har bott tillsammans och särbos som aldrig har bott tillsammans om övriga förutsättningar är likvärdiga.

Skenseparation och att välja att inte flytta ihop för att få bidrag ses som likvärdiga bidragsfusk. Har de inget ekonomiskt samarbete behandlas de som ensamstående - oavsett om de bott ihop tidigare eller ej - och då är det inte heller något fusk med bidrag. Så ska man vara särbos och den ena är i behov av ekonomiskt stöd måste se då se till att hålla ekonomin tydligt separat. Inget användande av den andres konto mm. 

Observera att detta avser hur de behandlas med avseende på bidrag. Självklart är de inte sambos i juridisk mening eftersom det kräver att de bor tillsammans. Men de kan ändå behandlas som sambos i vissa fall. Precis som sambos kan behandlas som om de vore gifta i vissa fall. Det sistnämnda står till och med uttryckligen i en del lagtexter.
  • sextiotalist
    Faxze skrev 2022-02-19 11:17:47 följande:
    Det spelar ingen som helst roll om de har bott ihop tidigare eller ej. Om ett par väljer att inte flytta ihop, men har ett ekonomiskt samarbete så behandlas de som sambos när det t.ex. rör olika bidrag. Detta har med likabehandlingsprincipen att göra. Tillämpning av lagar och förordningar får t.ex. inte göra skillnad på särbos som tidigare har bott tillsammans och särbos som aldrig har bott tillsammans om övriga förutsättningar är likvärdiga.

Skenseparation och att välja att inte flytta ihop för att få bidrag ses som likvärdiga bidragsfusk. Har de inget ekonomiskt samarbete behandlas de som ensamstående - oavsett om de bott ihop tidigare eller ej - och då är det inte heller något fusk med bidrag. Så ska man vara särbos och den ena är i behov av ekonomiskt stöd måste se då se till att hålla ekonomin tydligt separat. Inget användande av den andres konto mm. 

Observera att detta avser hur de behandlas med avseende på bidrag. Självklart är de inte sambos i juridisk mening eftersom det kräver att de bor tillsammans. Men de kan ändå behandlas som sambos i vissa fall. Precis som sambos kan behandlas som om de vore gifta i vissa fall. Det sistnämnda står till och med uttryckligen i en del lagtexter.
    Nu fanns det en förklaring till detta. 
    En annan faktor är också hur länge deras relation har pågått.
    Att även särbos hjälper varandra är inget konstigt.
    Det kunde även vart ts föräldrar som hjälpt henne. Hade hon då räknats som boende hos sina föräldrar?
  • Faxze
    sextiotalist skrev 2022-02-19 11:24:48 följande:
    Nu fanns det en förklaring till detta. 
    En annan faktor är också hur länge deras relation har pågått.
    Att även särbos hjälper varandra är inget konstigt.
    Det kunde även vart ts föräldrar som hjälpt henne. Hade hon då räknats som boende hos sina föräldrar?
    1. Ja, längden på relationen vägs också in, men det är inte den enda aspekten. Eftersom det kommit ett återbetalningskrav har uppenbarligen denna faktor bedömts vara uppfylld. Jag känner till ett rättsfall där personer har ansetts vara sambos i juridisk mening efter 11 veckors sammanboende. Det säger inte att 11 veckor är någon allmän gräns, det måste ju bedömas i varje enskilt fall och utifrån en sammantagen bedömning. Så ett kort särboförhållande med ekonomisk samarbete skulle teoretiskt kunna diskvalificera från bidrag (på grund av att den gemensamma inkomsten är för hög) från första dagen och under den tiden den relationen pågår. Men, återigen, det måste bedömas utifrån situationen i det enskilda fallet och går inte att uttala sig generellt om.

2. Ja, särbos hjälper varandra. Men är det mer regelbunden ekonomisk hjälp är det ett ekonomiskt samarbete. Även detta har bedömts vara uppfyllt. Bjuda på middag på restaurang ibland - helt ok. Betala räkningar åt den andra på regelbunden basis - nja, då kan det mycket väl vara ekonomiskt samarbete. 

3. Nej, för hon har inte ett samboliknande förhållande (parrelation) med sina föräldrar. Och hon räknas inte som boende hos sin särbo. Det ses som att de hade ett ekonomiskt samarbete i ett parförhållande och då ska bådas inkomster tas med, precis som om de vore sambos.

Jag har inte påstått att bedömningen absolut är korrekt i det här fallet, för det kan jag omöjligt uttala mig om. Däremot är bedömningen fullständigt rimlig utifrån det lilla vi vet här i tråden.

Det spelar ingen roll hur mycket du än försöker få detta till att det är gåvor eller att det är orimligt att detta ska räknas med. Din uppfattning stämmer inte överens med rättsläget.
  • Atena

Tack för ett vettigt svar! 
    Hur räknas tex lån mellan parterna?
    Det har inte varit hjälp till räkningar utan vännen har betalat räkningar åt sin partner, med hans pengar, hon har handlat åt honom eftersom han jobbat natt och liknande saker. 

Så det finns egentligen ingen lag utan det är en bedömningsfråga? Det känns ju inte direkt rättssäkert. Med tanke på swish och idag och att jag faktiskt inte får lämna ut mitt kort och kod för bedrägeririsk så är ju swish eller banköverföring ett logiskt val. 

Vännen sitter och går igenom samma kontoutdrag för att kunna precisera så mycket det går. Jag lider med henne, för det här står det inget om någonstans. Inte ens på försäkringskassans egen sida. 
  • Faxze
    Atena skrev 2022-02-19 12:17:07 följande:
    Tack för ett vettigt svar! 
    Hur räknas tex lån mellan parterna?
    Det har inte varit hjälp till räkningar utan vännen har betalat räkningar åt sin partner, med hans pengar, hon har handlat åt honom eftersom han jobbat natt och liknande saker. 

Så det finns egentligen ingen lag utan det är en bedömningsfråga? Det känns ju inte direkt rättssäkert. Med tanke på swish och idag och att jag faktiskt inte får lämna ut mitt kort och kod för bedrägeririsk så är ju swish eller banköverföring ett logiskt val. 

Vännen sitter och går igenom samma kontoutdrag för att kunna precisera så mycket det går. Jag lider med henne, för det här står det inget om någonstans. Inte ens på försäkringskassans egen sida. 
    Lån behöver vara dokumenterat. Det vill säga skuldebrev, återbetalningstid, amorteringar mm. Lån räknas i normala fall inte med, men ses det som ett sätt att dölja inkomster kommer det såklart att räknas med.

Det är tyvärr din vän som behöver bevisa att det inte är ett ekonomiskt samarbete. All dokumentation är viktig. Finns det sms om "kan du handla detta åt mig, jag swishar summan"? Om din vän kan troliggöra att det endast var att hon hjälpte med sin tid och att hon inte drog nytta av de pengar som hon fick in på kontot så har hon möjlighet att få beslutet ändrat. Observera, "möjlighet" - inte att beslutet absolut kommer ändras. Datum/ tid på sms, koppla dessa till insättningar/uttag på kontot mm.

Det sitter jurister på olika nivåer som granskar ärendena. Observera att hon behör omprövning först. Det är då stor chans/risk att en jurist på lägre nivå granskar hennes ärende. Vid negativt besked går det att ompröva igen. Det finns ingen gräns för antal omprövningar. Är det ett svårare fall kan det gå ända upp till myndighetens "toppjurister" för prövning. Är man inte nöjd med omprövningsbeslutet kan man överklaga.

Ett överklagande behöver inkomma inom viss tid från det senaste omprövningsbeslutet. Vid ett överklagande skickas ärendet vidare från Försäkringskassan till förvaltningsrätten. Eftersom ärendet då lämnar myndigheten är man garanterad att en ny person tar hand om ärendet.

Jag vill påpeka att utifrån det jag ser i den här tråden så är beslutet rimligt. Men jag har ju självfallet inte tillgång till din väns dokumentation och det hade ju inte heller Försäkringskassan vid sitt beslut.

Har själv begärt omprövning av Försäkringskassans beslut vid två tillfällen och fått rätt vid båda tillfällena. Aldrig behövt överklaga. Samtidigt är jag ju van vid juridiska formuleringar och vet vad som förväntas så det är lätt för mig att uttrycka mig så deras jurister förstår vad som avses och även veta vad jag förväntas bifoga för att troliggöra att jag har rätt.
  • Atena
    Faxze skrev 2022-02-19 13:08:17 följande:
    Lån behöver vara dokumenterat. Det vill säga skuldebrev, återbetalningstid, amorteringar mm. Lån räknas i normala fall inte med, men ses det som ett sätt att dölja inkomster kommer det såklart att räknas med.

Det är tyvärr din vän som behöver bevisa att det inte är ett ekonomiskt samarbete. All dokumentation är viktig. Finns det sms om "kan du handla detta åt mig, jag swishar summan"? Om din vän kan troliggöra att det endast var att hon hjälpte med sin tid och att hon inte drog nytta av de pengar som hon fick in på kontot så har hon möjlighet att få beslutet ändrat. Observera, "möjlighet" - inte att beslutet absolut kommer ändras. Datum/ tid på sms, koppla dessa till insättningar/uttag på kontot mm.

Det sitter jurister på olika nivåer som granskar ärendena. Observera att hon behör omprövning först. Det är då stor chans/risk att en jurist på lägre nivå granskar hennes ärende. Vid negativt besked går det att ompröva igen. Det finns ingen gräns för antal omprövningar. Är det ett svårare fall kan det gå ända upp till myndighetens "toppjurister" för prövning. Är man inte nöjd med omprövningsbeslutet kan man överklaga.

Ett överklagande behöver inkomma inom viss tid från det senaste omprövningsbeslutet. Vid ett överklagande skickas ärendet vidare från Försäkringskassan till förvaltningsrätten. Eftersom ärendet då lämnar myndigheten är man garanterad att en ny person tar hand om ärendet.

Jag vill påpeka att utifrån det jag ser i den här tråden så är beslutet rimligt. Men jag har ju självfallet inte tillgång till din väns dokumentation och det hade ju inte heller Försäkringskassan vid sitt beslut.

Har själv begärt omprövning av Försäkringskassans beslut vid två tillfällen och fått rätt vid båda tillfällena. Aldrig behövt överklaga. Samtidigt är jag ju van vid juridiska formuleringar och vet vad som förväntas så det är lätt för mig att uttrycka mig så deras jurister förstår vad som avses och även veta vad jag förväntas bifoga för att troliggöra att jag har rätt.
    Tack igen för bra och väl förklarade svar. Jag hade som sagt själv aldrig hört talas om ekonomiskt samarbete och det här kan vara följderna och det kommer heller inte beröra mig men jag undrar hur många som faktiskt inte vet. Jag tycker grymt synd om min vän, hennes ex har inga problem hjälpa henne så gott han kan med dokumentation, jag känner båda och han känner sig också skyldig eftersom han inte heller visste och har är djupt tacksam för den hjälp hon gav honom den här tiden när han jobbade arslet av sig. 

Men som han sa, kanske dåligt ekonomiskt tänkande men ingen av dom har tänkt skriva lånehandlingar för mindre summor när tanken varit " Betala när du kan" Vi pratar inte extrema summor heller, dom största har varit när hon tex varit på Ikea åt honom. Vilket jag inte kan se som märkligt alls. 

Men ja, en käftsmäll blev det ju...jag försöker bara hjälpa henne reda ut själva begreppet och tanken bakom. 
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2022-02-19 09:08:14 följande:
    Tja du menar att ts kompis skulle jobba svart?
    Men nu var det inte inkomsten i det här fallet utan att fk ansåg att de var sambos pga ekonomin
    Skrev flera alternativ och här ser nog fk det som att någon betalar sin del av gemensamma utgifter om det swishas belopp hipp som happ. Då torde man vara sambos eller liknande.
    Min särbo swishar bara när jag köpt saker åt honom, inte annars för mat eller annat.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Ekonomiskt samarbete