Atena skrev 2022-02-19 12:17:07 följande:
Tack för ett vettigt svar!
Hur räknas tex lån mellan parterna?
Det har inte varit hjälp till räkningar utan vännen har betalat räkningar åt sin partner, med hans pengar, hon har handlat åt honom eftersom han jobbat natt och liknande saker.
Så det finns egentligen ingen lag utan det är en bedömningsfråga? Det känns ju inte direkt rättssäkert. Med tanke på swish och idag och att jag faktiskt inte får lämna ut mitt kort och kod för bedrägeririsk så är ju swish eller banköverföring ett logiskt val.
Vännen sitter och går igenom samma kontoutdrag för att kunna precisera så mycket det går. Jag lider med henne, för det här står det inget om någonstans. Inte ens på försäkringskassans egen sida.
Lån behöver vara dokumenterat. Det vill säga skuldebrev, återbetalningstid, amorteringar mm. Lån räknas i normala fall inte med, men ses det som ett sätt att dölja inkomster kommer det såklart att räknas med.
Det är tyvärr din vän som behöver bevisa att det inte är ett ekonomiskt samarbete. All dokumentation är viktig. Finns det sms om "kan du handla detta åt mig, jag swishar summan"? Om din vän kan troliggöra att det endast var att hon hjälpte med sin tid och att hon inte drog nytta av de pengar som hon fick in på kontot så har hon möjlighet att få beslutet ändrat. Observera, "möjlighet" - inte att beslutet absolut kommer ändras. Datum/ tid på sms, koppla dessa till insättningar/uttag på kontot mm.
Det sitter jurister på olika nivåer som granskar ärendena. Observera att hon behör omprövning först. Det är då stor chans/risk att en jurist på lägre nivå granskar hennes ärende. Vid negativt besked går det att ompröva igen. Det finns ingen gräns för antal omprövningar. Är det ett svårare fall kan det gå ända upp till myndighetens "toppjurister" för prövning. Är man inte nöjd med omprövningsbeslutet kan man överklaga.
Ett överklagande behöver inkomma inom viss tid från det senaste omprövningsbeslutet. Vid ett överklagande skickas ärendet vidare från Försäkringskassan till förvaltningsrätten. Eftersom ärendet då lämnar myndigheten är man garanterad att en ny person tar hand om ärendet.
Jag vill påpeka att utifrån det jag ser i den här tråden så är beslutet rimligt. Men jag har ju självfallet inte tillgång till din väns dokumentation och det hade ju inte heller Försäkringskassan vid sitt beslut.
Har själv begärt omprövning av Försäkringskassans beslut vid två tillfällen och fått rätt vid båda tillfällena. Aldrig behövt överklaga. Samtidigt är jag ju van vid juridiska formuleringar och vet vad som förväntas så det är lätt för mig att uttrycka mig så deras jurister förstår vad som avses och även veta vad jag förväntas bifoga för att troliggöra att jag har rätt.