Anonym (laserkvinnan) skrev 2023-02-20 18:39:51 följande:
Jag menar nog att en stor orsak till upptäckt är att personen medvetet eller undermedvetet vill bli upptäckt.
Många kan inte ta steget till ensamhet (eftersom de i grunden inte är psykologiskt självständiga) utan behöver en ny partner som språngbräda. Detta drag förstärks om personen dessutom har svag tro på sin egen förmåga att attrahera en ny partner, och även känner skuld för att man lider av vissa kristna moralfragment.
Den som är tillräckligt övertygad om sin egen förträfflighet, har kört ut Luther ur frontalloben och jagar upplevelser snarare än en utväg ur en trist relation har inte det problemet.
Drivkrafterna bakom beteendet är helt enkelt fundamentalt olika.
Håller med om att drivkraften är olika men risken att bli påkommen finns ju alltid där oavsett vad drivkraften är och jag har väldigt svårt att tro att man vill bli påkommen ens undermedvetet för man vet ju oftast mycket väl vad ett avslöjande kommer innebära, och håller man på och odlar sig en ny gräsmatta att landa på när man känner för det så vill man ju förmodligen inte bli avbruten mitt i processen utan snarare odla den i lugn och ro tills man känner sig redo att ta steget.
En språngbräda ur ett förhållande innebär ju oftast inte att bli avbruten mitt i språnget och kraschlanda på fejset utan snarare att kunna ha god tid på sig att förbereda sig och sen ta språnget utan att nån stör och göra en trippelvolt och en perfekt landning.
Jag trior att människor generellt sett är experter på att rationalisera och övertyga sig själva om att det man i grunden vet är fel och dumt kanske går ändå... man har inte råd med den där dyra prylen, men man lyckas övertyga sig själv om att det går nog att köpa den ändå, man vet att det inte är bra att käka den där godispåsen när man har 20 kg övervikt men man har ju jobbat så hårt hela dagen och man är värd att unna sig lite... eller.... man vet att man riskerar sin partner och sina ungars trygghet men man lyckas övertyga sig själv att det spelar ingen roll för ingen kommer få veta det ändå.