• Anonym (Ts)

    Hjälp mig förstå - hur kan 20 procent definiera sig med att säga att vita kristna människor är mer värda än andra?

    SD handlar ju om människosyn. Ska man rösta på dem så handlar det ju om rasism. Att stå upp och säga att jag som är svenskfödd, vit och kristen är mer värd som människa än hen där som är född utomlands, mörkhyad eller tillhör annan religion. 

    Hur kan man stå bland sina barn, sina arbetskamrater och grannar och ha den människosynen? Småprata med varandra i kapprummet på förskolan, mötas i vardagslivet på Ica, vara läkare och patient på sjukhuset, sitta bredvid varandra på tunnelbanan?

    Jag förstår inte. 20 procent av svenskarna går runt och dömer människorna runt sig bara på hudfärg och religion. Så pass mycket att man vill att människovärdet ska påverka allt i politiken. 

    Hjälp mig förstå?!

    Och säg inte att det handlar om sakfrågorna. För det kan det inte göra. Man måste ju stödja ett partis grundläggande värderingar innan man ens börjar fundera på sakfrågorna, annars är man ju helt snett ute. Speciellt när det gäller partier med så kraftiga och uttalade ideologiska värderingar som tex SD (jag inkluderar nog även V i den kategorin. 

  • Svar på tråden Hjälp mig förstå - hur kan 20 procent definiera sig med att säga att vita kristna människor är mer värda än andra?
  • klyban
    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 18:42:51 följande:
    Trodde han jobba inom trafikverket, skrev vägskyltar.

    Tar man skylten BIDALITE kom en ny skylt upp där stod BIDALTE. 
    Ett i ska väl inte spela någon roll?
    Liknande med bokstäver blandas med siffror på reg-plåt  0 och O där man ska vara uppmärksam på formen.

    Är allt detta konstiga för du inte "förstod" att det var en autokorrekt, eller ett missat "P"?
    Kommer du till saklighet snart?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (grant)
    klyban skrev 2022-09-24 18:59:01 följande:

    Är allt detta konstiga för du inte "förstod" att det var en autokorrekt, eller ett missat "P"?
    Kommer du till saklighet snart?


    Om vi sammanfatta: En lärare som behöver autocorrect, den hjälper han och stava fel men byter inte ut ordet?  Undra vad han har för autocorrect?  som tillåter felstavning.
  • klyban
    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 20:44:23 följande:
    Om vi sammanfatta: En lärare som behöver autocorrect, den hjälper han och stava fel men byter inte ut ordet?  Undra vad han har för autocorrect?  som tillåter felstavning.
    Vet inte vad din halmgubbe har med nått att göra alls, kommer det ta låg tid innan du berättar ett "P" betyder för nått?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    låg = lång, för vet att felstavningar är ett stort problem för dig att se saklighet och med tanke på ett "P" orsakar dig såna svårigheter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (grant)
    klyban skrev 2022-09-24 20:55:22 följande:

    låg = lång, för vet att felstavningar är ett stort problem för dig att se saklighet och med tanke på ett "P" orsakar dig såna svårigheter.


    Nu gäller det ordet Förknipas, är det ens ett ord? vad jag förstår måste han själv kört över autocorrect och uppfunnit ett nytt ord.
  • klyban
    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 21:01:21 följande:
    Nu gäller det ordet Förknipas, är det ens ett ord? vad jag förstår måste han själv kört över autocorrect och uppfunnit ett nytt ord.

    Ett "p" saknades, och sen berättade du att du förstod EXAKT att det saknades ett  "P".
    Så vad är det saklighet för i denna tråden?


     


    Och hur länge ska vi vänta på sakligheten ifrån dig?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (grant)
    klyban skrev 2022-09-24 21:37:24 följande:

    Ett "p" saknades, och sen berättade du att du förstod EXAKT att det saknades ett  "P".
    Så vad är det saklighet för i denna tråden?


     


    Och hur länge ska vi vänta på sakligheten ifrån dig?


    Nu handlar det om en språkpolis, vi alla vet en språkpolis har en personlighetsstörning. Det låter hårt men sant.

    Vi måste utreda om han är en språkanarkist.
  • Anonym (grant)
    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 22:36:20 följande:
    Nu handlar det om en språkpolis, vi alla vet en språkpolis har en personlighetsstörning. Det låter hårt men sant.

    Vi måste utreda om han är en språkanarkist.
    Eller vi vet att Klyban är en språkanarkist varför försvarar han en språkpolis,  dom står inte ens nära varandra.
  • klyban
    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 22:36:20 följande:
    Nu handlar det om en språkpolis, vi alla vet en språkpolis har en personlighetsstörning. Det låter hårt men sant.

    Vi måste utreda om han är en språkanarkist.

    Vad vill du säga med ett "P" som är ett sakligt argument?
    Undrar då du glömmer av att berätta det varje gång.


    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 22:43:26 följande:
    Eller vi vet att Klyban är en språkanarkist varför försvarar han en språkpolis,  dom står inte ens nära varandra.

    Jag är en person som har många språkfel, och berättar detta ofta.
    Så vad betyder detta sakligt för ämnet?
    För jag är genuint intresserad av din saklighet, och inte av din ad hominem.


     


    Kommer det snart?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (grant)
    klyban skrev 2022-09-24 22:50:11 följande:

    Vad vill du säga med ett "P" som är ett sakligt argument?
    Undrar då du glömmer av att berätta det varje gång.


    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 22:43:26 följande:
    Eller vi vet att Klyban är en språkanarkist varför försvarar han en språkpolis,  dom står inte ens nära varandra.

     


    Nej, vi ska ha svar från språkpolisen, när språkpolisen gör fel krävs svar.
  • klyban
    Anonym (grant) skrev 2022-09-24 22:53:38 följande:
    Nej, vi ska ha svar från språkpolisen, när språkpolisen gör fel krävs svar.

    Vad vill du säga med ett "P" som är ett sakligt argument?
    Undrar då du glömmer av att berätta det varje gång.


     


    Du glömde av att berätta igen vad detta "P" betyder som ett sakligt argument.
    Verkar som det aldrig kommer    


    Men kanske nästa inlägg? 


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2022-09-21 10:26:19 följande:
    Du har rätt. Det är nog ett argument som brukar funka. Men han är svensk. Och ung.  

    Förresten, jag ser att du citerat flera gånger i ditt inlägg, och jag har aldrig fattat hur man gör. Citera en gång är inga problem, men just flera olika kan jag inte. Kan du kanske förklara för mig hur man gör? 
    Det är bara att klicka på citera så hamnar citatet där markören är men man behöver någon tom rad under markören.
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2022-09-29 09:42:35 följande:
    Det är bara att klicka på citera så hamnar citatet där markören är men man behöver någon tom rad under markören.
    Ja, tack. Jag har förstått det nu. 
  • Anonym (Problemsyn)

    Till Ts
    Om du inverterar nästan hela din trådstart så blir det lättare att förstå för dig.
    Jag röstade inte på sd pga alla svarta får och idiotiska uttalanden som kommer därifrån men många vänner och kollegor röstade på sd.
    De är inga rasister som värdesätter sig högre än nån annan men sätter sin familj före grannen, likt man på flygplan ombeds ta på sin egen mask först innan man hjälper andra.

    Det handlar om att mkt går åt fel håll och Jimmie har samma syn på problemen som vi när det pratas i fikarummen, byggbaracker osv.
    Vi pratar om att elen blivit orimligt dyr, Jimmie säger att han vill sänka elpriset.
    Dieseln har blivit så dyr! Jimmie: vi vill sänka dieselskatten
    Vi pratar om efterlyst, gängskjutning, gruvhålsfallet osv, där så många är invandrare, Jimmie: vi vill utvisa alla invandrare som begår grova brott och ha hårdare straff.
    Han är den som låter mest som en av oss, som har samma syn på Sverige som vi har, ser samma problem.
    Därför får han många röster.

Svar på tråden Hjälp mig förstå - hur kan 20 procent definiera sig med att säga att vita kristna människor är mer värda än andra?