• HemligaM

    Få lugnande till hund

    Hej,

    Förra nyår trodde jag att min hund skulle få hjärtstillestånd pga rädsla och raketer. Året innan det var det inga problem alls med raketer men förra nyår var katastrof. Sen dess har hon även blivit SÅ JÄVLA ljuskänslig.

    Motorcyklar, maskiner, smällar - alla höga ljud gör henne livrädd. Det är hemskt att se då det verkligen blir hinder i hennes vardag.

    Så det jag undrar är om någon har fått lugnande utskrivet till sin hund till nyår? 



    Jag förmodar att dom kollar hjärtat så det tål lugnande, vilka tester gör dom mer?


     


    Vad kostade undersökningen ungefär? Och vad kostade medicinen? 


     


    Detta är ingen lat quick fix heller, jag har försökt och försöker hjälpa henne och jobba med henne för att höra det enklare för henne men detta nyår vill jag vara förberedd så hon slipper gå igenom samma sak igen. 


     


    Ska ringa vet på måndag och boka tid men hör gärna lite från er också, hur det fungerade, vilka ni fick, vad för hund ni har osv. 


     


    Tack! 

  • Svar på tråden Få lugnande till hund
  • Anonym (Husse)
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 17:44:22 följande:
    Har haft 6 st hundar som alla varit skottfasta och oberörda av ljud, åska mm dom första åren. 4 st var oberörda hela deras liv men 2 av dom blev vettskrämda när dom var 4-5 år av smällare som kastades efter dom, Det fanns alltså inga tendenser att bryta. Det gick från oberörd till vettskrämd på en sekund.
    Tror helt ärligt att du inte träffat en panikslagen och vettskrämd hund med tanke på råden du ger!

    Remain calm so as not to transfer anxiety to the dog. The "poor-you-voice" and barking have the exact opposite effect of strengthening the dog. Think instead as "up again" as when a child has fallen. Don't reinforce a concern.

    The slow habituation to banging sounds is best set in the behavior if the dog does not also expect treats. The dog gets excited by treats, when instead it should learn not to react. But please play at the same time, because the dog does not associate the play with the crackers as with the candy that is given urgently.

  • Ordinär Man
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 17:44:22 följande:
    Har haft 6 st hundar som alla varit skottfasta och oberörda av ljud, åska mm dom första åren. 4 st var oberörda hela deras liv men 2 av dom blev vettskrämda när dom var 4-5 år av smällare som kastades efter dom, Det fanns alltså inga tendenser att bryta. Det gick från oberörd till vettskrämd på en sekund.
    Tror helt ärligt att du inte träffat en panikslagen och vettskrämd hund med tanke på råden du ger!
    Blir hunden vettskrämd om du klappar lätt med händerna?
  • Dexter dot com
    Ordinär Man skrev 2022-11-04 07:15:11 följande:
    Börja där!
    Börja med vad? Hon är helt oberörd av allt annat än fyrverkerier, skott, åska och hårt regn. Är med på jobbet dagligen på en bilverkstad med mycket höga ljud utan att reagera alls. Bryr sig inte om ljud från skott, smällare, fyrverkerier, åska på tex tv, cdskivor mm.
  • Ordinär Man
    Dexter dot com skrev 2022-11-04 11:41:47 följande:
    Börja med vad? Hon är helt oberörd av allt annat än fyrverkerier, skott, åska och hårt regn. Är med på jobbet dagligen på en bilverkstad med mycket höga ljud utan att reagera alls. Bryr sig inte om ljud från skott, smällare, fyrverkerier, åska på tex tv, cdskivor mm.
    Om du fortfarande inte, efter alla tips för, och det surfande du förväntats ja gjort, ännu inte fattat, så får du faktiskt skylla sig själv.
  • molly50
    Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 19:04:12 följande:
    Hur man hanterar sådana situationer är just det som avgör. Blir man stressad/ledsen/oroad och börjar trösta så bekräftar man för hunden att det var farligt som man ska stressa upp sig för.

    Som tips om åskrädd hunden kan man till exempel läsa:

    "Hjälp hunden att känna trygghet Håll dig lugn, låtsas som ingenting och gör dina vanliga vardagssysslor. Bekräfta inte hundens rädsla genom att ömka och trösta."

    fritillgang.com/plats/foredrag/read/99769-hur-gor-man-med-en-askradd-hund

    Dvs ungefär vad jag redan påpekat.
    De här råden kan säkert funka om hunden inte redan har hunnit bli panikslagen.
    Har den kommit till det stadiet så hjälper det inte hur lugn och oberörd man själv än är. 
  • HemligaM
    Anonym (Matte) skrev 2022-11-03 15:20:52 följande:

    Orkar inte läsa alla kommentarer så svarar bara.

    Mina hundar var totalt vettskrämda på nyår, speciellt den ena som kissade på sig och bara låg och kved.
    Vi fick Stesolid av veterinären.

    Kan inte säga att hunden blev lugn för det, men det blev iallafall uthärdligt för honom. Den andra hunden sa godnatt och sov till morgonen därpå.


     


    Tack för att du svarade på några av frågorna jag ställde! Om det så ?bara? hjälper henne att härda ut så är jag evigt tacksam.

    Vilka tester gjorde veterinären innan ni fick det utskrivet? Vad är det för hundar du har? 

  • Anonym (H)

    Ja för alla vet ju att det bara är till att ryta till åt personen att skärpa sig förfan, så har man botat dennes PTSD sen.


    Vilket jävla inkompetent dravel, rent ut sagt. 

    En rädd hund blir Inte räddare för att du klappar och smeker den, i avsikt att lugna. Eller att du visar att du ser och förstår, och hjälper hunden med situationen. Att själv agera lugnt och tryggt går absolut utmärkt att kombinera med tröst och stöttning. Finns forskning på sånt här. I TS fall så har hunden stora problem, lugnande mediciner/preparat kan behövas i ledet att få hunden till att inte uppleva lika stark rädsla längre. 


    Själv haft en hund bli förstörd av en idiot som sköt en raket på honom. Helt orädd hund tidigare. Enda hunden hittills som varit rädd på det där sättet. 1 av totalt 9. Den ende av våra nuvarande 7 hundar som blivit känslig för höga/skarpa ljud är 12 åringen. Har kommit på ålderns höst.

  • HemligaM
    Anonym (H) skrev 2022-11-04 21:09:30 följande:

    Ja för alla vet ju att det bara är till att ryta till åt personen att skärpa sig förfan, så har man botat dennes PTSD sen.


    Vilket jävla inkompetent dravel, rent ut sagt. 

    En rädd hund blir Inte räddare för att du klappar och smeker den, i avsikt att lugna. Eller att du visar att du ser och förstår, och hjälper hunden med situationen. Att själv agera lugnt och tryggt går absolut utmärkt att kombinera med tröst och stöttning. Finns forskning på sånt här. I TS fall så har hunden stora problem, lugnande mediciner/preparat kan behövas i ledet att få hunden till att inte uppleva lika stark rädsla längre. 


    Själv haft en hund bli förstörd av en idiot som sköt en raket på honom. Helt orädd hund tidigare. Enda hunden hittills som varit rädd på det där sättet. 1 av totalt 9. Den ende av våra nuvarande 7 hundar som blivit känslig för höga/skarpa ljud är 12 åringen. Har kommit på ålderns höst.


    Ja väljer att inte ens svara person(en/erna) som har det tankesättet och tillvägagångssätt, tack för klokt svar. 


    Precis, för både hennes och min skull så vill jag att vi så tryggt som möjligt kan ta oss igenom tolvslaget. Där efter fortsätter vi som vanligt jobba med hennes rädsla. 

  • Anonym (Ö)
    Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 09:24:00 följande:

    Jag skulle aldrig tillåta att hunden fjantade sig. En hund ska tåla fyrverkerier, trafik, ambulanssirener och åska.

    Det viktigaste är att som hundägare visa 100% lugn då ljuden kommer. Var obemärkt.

    Dalta inte med godis eller trösta eller liknande, då bekräftar man ju att det är farligt.


    Lätt för dig att säga som inte vet ett skit om hundar. Har du inget klokt att säga, gör du bäst i att hålla truten
  • molly50
    Ordinär Man skrev 2022-11-03 15:07:27 följande:
    Det är ägarens fel att inte ta hand om sin hund, och hantera problemet, utan i stället gnälla, skylla på andra, och droga ner hunden.
    Är det ägarens fel om någon skjuter en raket på hunden också?
  • Ordinär Man
    molly50 skrev 2022-11-05 12:12:32 följande:
    Är det ägarens fel om någon skjuter en raket på hunden också?
    Nej, men det är ditt fel, om det enda du gör är att gnälla och j köpa Stesolid.
  • molly50
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 12:27:09 följande:
    Nej, men det är ditt fel, om det enda du gör är att gnälla och j köpa Stesolid.
    Har aldrig haft något sådant problem med de hundar vi har haft.
    Men kan ändå förstå de som råkar ut för detta okynnesskjutande.
    Det är så fruktansvärt onödigt. 
  • Ordinär Man
    molly50 skrev 2022-11-05 12:31:22 följande:
    Har aldrig haft något sådant problem med de hundar vi har haft.
    Men kan ändå förstå de som råkar ut för detta okynnesskjutande.
    Det är så fruktansvärt onödigt. 
    Naturligvis är det ett ofog att hålla på skrämma hundar. Ibland till och med för sitt eget nöjes skull.

    Men det hindrar inte husse eller matte från att ta sitt ansvar, i stället för att gnälla och då lugnande utskrivet.
  • molly50
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 13:25:24 följande:
    Naturligvis är det ett ofog att hålla på skrämma hundar. Ibland till och med för sitt eget nöjes skull.

    Men det hindrar inte husse eller matte från att ta sitt ansvar, i stället för att gnälla och då lugnande utskrivet.
    Jag kan i och för sig förstå att de blir förbannade när någon skjuter en raket på deras hund.
    Och att detta ofog ofta pågår i flera dagar,ibland veckor både före och efter nyår.
    Det gör ju också att det är svårare att förbereda sig och sin hund på fyrverkerierna. 
    Men jag håller med om att det inte är rimligt att behöva sitta med en drogad hund under hela den tid som smällandet pågår.
Svar på tråden Få lugnande till hund