• Heloma023

Alkohol och planerar barn

Hej. 

ska försöka fatta mig jättekort?

vad anser ni om att dricka alkohol vid speciella tillfällen som bröllopp under tiden man försöker bli gravid? 

min sambo är lite kontrollerande i vår relation och nu har vi fastnat i en diskussion där vi är jätte osams angående alkohol. 

jag ska på möhippa och bröllopp (vi ska dit tsm). 

han anser att det är jättedumt att dricka 1-2 glas vin vid dessa tillfälllen. 

vi dricker aldrig typ, och nu börjar jag känna mig mentalt störd angående detta. Jag kan inte skilja på om han försöker kontrollera mig vid möhippan, observera har han bråkat med mig angående möhippan i 3 mpnader nu, för att vi ska vidare på klubb. Jag går aldeig På klubb för att jag har passerat den åldern Känner jag, detta är ett undantagsfall.

vad anser ni?

• Svar på tråden Alkohol och planerar barn
  • Heloma023

Vi bor som sagt i en annan stad, han hämtar båda barnen från 2 olika orter varje gång och lämnar de. De har alltså inte lämnat Barnen en enda gång. Han har försökt få den ena mamman att samarbeta vid något tillfälle pga tidsbrist men hon vägrade för hon tyckte inte att hon ska anstränga sig. 

tycker också det är jättekonstigt, men de har telefonkontakt när det handlar om barnen. 

vi har varit med varandra i 2,5 år nu och jag har träffat en mamman en gång när jag följde med första gpngen och skulle presentera mig. Men hon var lite halvt otrevlig. 

• Anonym (H)
    Heloma023 skrev 2023-01-15 09:38:42 följande:

Vi bor som sagt i en annan stad, han hämtar båda barnen från 2 olika orter varje gång och lämnar de. De har alltså inte lämnat Barnen en enda gång. Han har försökt få den ena mamman att samarbeta vid något tillfälle pga tidsbrist men hon vägrade för hon tyckte inte att hon ska anstränga sig. 

tycker också det är jättekonstigt, men de har telefonkontakt när det handlar om barnen. 

vi har varit med varandra i 2,5 år nu och jag har träffat en mamman en gång när jag följde med första gpngen och skulle presentera mig. Men hon var lite halvt otrevlig. 

Mm?
  • Heloma023

Tanken har ju slagit mig att jag tycker det är konstigt från yngsta mammans sida att hon aldrig krävt att få träffa mig Eller kontaktar mig. hade jag varit mamma så skulle jag velat se hur mitt barn bor eller åtminstone vem kvinnan är och vad jag får för känsla. 

• Anonym (What)
    Cereal Killer skrev 2023-01-14 01:17:41 följande:

Det forskningen som finns kring detta tyder på, är att de första 14 dagarna efter befruktningen så leder en eventuell påverkan på det befruktade ägget till så stora skador att det blir missfall. Detta baseras på studier där så pass tidigt drickande inte är associerat med fosterskador. Dock får man vara medveten om att små och mer osynliga skador som lätt nedsatt intelligens, beteendeproblematik senare i livet och liknande, är i princip omöjligt att studera på ett bra sätt, men utifrån teorin verkar det osannolikt att den typen av skador skulle kunna uppkomma så pass tidigt. 

Jag tycker att det är helt upp till var och en. Sen är det alltid svårt när det är mannen som inte vill. I slutändan är det ju kvinnans kropp och ingen annan än hon själv har rätt att avgöra vad hon gör med den, men jag kan också känna en viss förståelse för pappan. Har du inte haft ägglossning ännu och ni normalt inte dricker i alla fall, så kanske det enklaste skulle vara att hoppa över försöket den här månaden?

Källa på detta? Hatar folk som bara kastar ur sig påståenden som att skulle vara experter! Några glas vin tidigt i början av graviditeten (innan man fått reda på att man är gravid) är absolut ingen fara! Sluta nu
  • Anonym (Bea)
    Heloma023 skrev 2023-01-15 09:38:42 följande:

Det är ett minst sagt krångligt liv du skaffar dig genom den här mannen... :-/ 

Ska han skjutsa de andra barnen till skolor på två olika orter, när ni har dem, plus att ni har ert gemensamma barn som ska åt annat håll? Hur ska ni få ihop det? 

Alla semestrar, jular mm måste ni ta hänsyn till ytterligare två familjers planering. När du får barn med honom blir du på sätt och vis familj med hans tidigare barn. De är syskon med ditt barn och du knyts på så vis samman med dem (och deras mödrar) på ett helt annat sätt. Du är inte längre bara pappas nya tjej. Du kommer att ha ett ansvar för att ditt barn håller kontakten med sina syskon även om du och mannen går isär. 

Träffar de andra mammorna varandra? Har deras barn en normal och välfungerande syskonrelation? Eller växlar de veckor hos er utan att träffas? 

Ni har försökt få barn sedan ca 1,5 år in i relationen, om jag räknar rätt. Det måste inte, men kan vara en varningsflagga även det. Kontrollerande män vill ofta att relationen tar snabba kliv i början. De bedyrar sin enorma kärlek och vill gifta sig, flytta ihop och få barn. Allt är ett sätt att kunna bestämma över kvinnan i fråga. 

• Anonym (Bea)
    Heloma023 skrev 2023-01-15 10:55:29 följande:

Tanken har ju slagit mig att jag tycker det är konstigt från yngsta mammans sida att hon aldrig krävt att få träffa mig Eller kontaktar mig. hade jag varit mamma så skulle jag velat se hur mitt barn bor eller åtminstone vem kvinnan är och vad jag får för känsla. 

Håller med. Och får du barn med hennes barns pappa blir du tvungen att ha med henne att göra  lång tid framöver. Hur gammalt är hennes barn? 
  • Heloma023

vi har barnen varannan helg, det funkar ej att ha de hör på vardagar pga skolorna. Då träffas syskonen varje gång, så på så sätt har det funkat. 

julen funkar också då barnen firar på dagen med mammorna och så har det alltid varit innan han träffade mig sedan på kvällen med min mans familj. Det har bara blivit så att vi aldrig ses med mammorna för man går om varandra och det är min man som åker och hämtar de, då ja kan jobba lite på helger. 

han är förövrigt en bra pappa det ska jag inte ljuga om, tar sitt ansvar vad det än är. Men nu lever jag med honom det är ju en annan femma. Hans kontrollbehov är jätte jobbigt för mig. 

vi har tjafsat återigen hela helgen om möhippan igen! Denna gång eskalerade det faktiskt så till slut sa jag att jag lämnar honom. Det tog han jätte hårt och efter 3 dagar kom jag hem igen och nu ska han verkligen ?kämpa med sitt beteende? 

han träffar en psykoterapeut också, men jag har helt ärligt inget förtroende för honom, så mitt ultimatum är att jag ska märka av skillnad nu fram till sommaren. Då har jag iaf gjort allt jag kunnat och gett psykologhjälp en ärlig chans.  vet bara att jag ej klarar av att leva såhär, är 30+ vill bara ha lugn och ro.

• Anonym (L)
    Heloma023 skrev 2023-01-18 10:01:13 följande:

vi har barnen varannan helg, det funkar ej att ha de hör på vardagar pga skolorna. Då träffas syskonen varje gång, så på så sätt har det funkat. 

julen funkar också då barnen firar på dagen med mammorna och så har det alltid varit innan han träffade mig sedan på kvällen med min mans familj. Det har bara blivit så att vi aldrig ses med mammorna för man går om varandra och det är min man som åker och hämtar de, då ja kan jobba lite på helger. 

han är förövrigt en bra pappa det ska jag inte ljuga om, tar sitt ansvar vad det än är. Men nu lever jag med honom det är ju en annan femma. Hans kontrollbehov är jätte jobbigt för mig. 

vi har tjafsat återigen hela helgen om möhippan igen! Denna gång eskalerade det faktiskt så till slut sa jag att jag lämnar honom. Det tog han jätte hårt och efter 3 dagar kom jag hem igen och nu ska han verkligen ?kämpa med sitt beteende? 

han träffar en psykoterapeut också, men jag har helt ärligt inget förtroende för honom, så mitt ultimatum är att jag ska märka av skillnad nu fram till sommaren. Då har jag iaf gjort allt jag kunnat och gett psykologhjälp en ärlig chans.  vet bara att jag ej klarar av att leva såhär, är 30+ vill bara ha lugn och ro.

Har läst svaren i tråden, det här handlar inte om alkohol eller ej när man försöker bli gravid utan om hans kontrollbehov. Han vill inte att du ska åka på möhippa, han kommenterar dina kläder och dina vänner - SPRING! Det här är inte okej! 

Skaffa inte barn med den här mannen! 

Angående alkoholen så är det inte samma sak att dricka under graviditet som att göra det innan man VET att man är gravid. Man uppmanas leva som vanligt! Annars skulle man som kvinna ALDRIG kunna dricka isåfall, då inget preventivmedel är 100%-igt och man potentiellt alltid kan bli gravid? Herregud dessa moralkärringar på FL. 

Jag tycker definitivt att du ska gå på möhippan, dricka vin och sen ska du lämna din kontrollerande svartsjuka sambo och träffa någon som inte begränsar dig och får dig att må dåligt. Skaffa inte barn "bara för att". Det är något du aldrig kan ta tillbaka. Ska du vara 1 av 3 kvinnor han har barn med som helst inte vill ha någon kontakt med honom? 
    Läs dina svar och sen föreställer du dig att en vän till dig skriver detta. Hade du rått henne att stanna kvar med denna man?

• Core

Att man är en bra pappa behöver inte betyda att man är en bra partner. Han har ett inneboende stort kontrollbehov som man inte bara blir av med i en handvändning.

Varför tog hans förra förhållande slut, vet du hela historien?

Du måste vara medveten om vad du ger dig in i om du skaffar barn med den mannen. Han kan mycket väl bättra sig på kort sikt, men ett sånt kontrollmönster kommer inte bara försvinna, det kommer att blossa upp igen så småningom.
  • Heloma023

Ja vet att den Första relationen handlade om att de inte var rätt för varandra, träffades unga och fick barn. Mycket struktur och organisering så det gick ut över förhållandet då han valde att lämna. 

andra relationen så var det dåligt i 3 år, båda har Adhd och det blev för mycket bråk som eskalerade och känslorna svalnade. Han lämnade relationen efter parterapi etc. Men han träffa mig under skilsmässan så det var lite jobbigt i början Eftersom de har barn ihop och då behövde han sova där när han skulle ha barnen, då jag inte hade presenterats ännu såklart, det var för tidigt. Men det blev bra tills slut. 

dock börja hans svartsjuka osv ca 8 mån in i relationen?

• Anonym (L)
    Heloma023 skrev 2023-01-18 13:00:49 följande:

Ja vet att den Första relationen handlade om att de inte var rätt för varandra, träffades unga och fick barn. Mycket struktur och organisering så det gick ut över förhållandet då han valde att lämna. 

andra relationen så var det dåligt i 3 år, båda har Adhd och det blev för mycket bråk som eskalerade och känslorna svalnade. Han lämnade relationen efter parterapi etc. Men han träffa mig under skilsmässan så det var lite jobbigt i början Eftersom de har barn ihop och då behövde han sova där när han skulle ha barnen, då jag inte hade presenterats ännu såklart, det var för tidigt. Men det blev bra tills slut. 

Och du tycker han verkar vara en stabil partner? Nej, Ts. Som sagt: Läs din tråd och föreställ dig att det är din syster eller bästa vän som skrivit den och så funderar du på vad du hade rått henne att göra. 
  • Core
    Heloma023 skrev 2023-01-18 13:00:49 följande:

När man är nykär har man ett helt annat mönster i en relation .. Det är först efter första året man kan börja utvärdera hur sin partner egentligen är och så vidare. När man faller in i en vardag utan sprudlande kärlek när man ses varje gång
  • Anonym (S)

Jag tänker att vara en bra förälder handlar om så mycket mer än bara omsorgen och bemötandet av barnet, det handlar om att vara en förebild och att ge grundvärderingar och lära livsstrategier.
    Då kan man inte vara en "skit" mot sin partner för det formar ju både barnets syn på sig själv och synen på kärlek och relationer...och att växa upp med en förälder som utövar psykisk misshandel på den andre är väldigt skadligt...

Sen är det väl bra att han har tagit hjälp men det räcker ju inte enbart.
    Förutsättningen för långvarig förändring är ju att HAN vill förändras för SIN skull, inte av rädsla att du ska försvinna.
    Hade han bestämt sig att "verkligen kämpa med sitt beteende" om inte ultimatumet hade funnits?
    Mest troligt inte...utan han hade kört på tills du hade backat från möhippan...och sen hade det kommit nya saker han hade velat kontrollera...

Han behöver ju lära sig att sätta gränser för sig själv annars kommer ert eller något förhållande aldrig att fungera.
Svar på tråden Alkohol och planerar barn