Heloma023 skrev 2023-01-18 10:01:13 följande:
vi har barnen varannan helg, det funkar ej att ha de hör på vardagar pga skolorna. Då träffas syskonen varje gång, så på så sätt har det funkat.
julen funkar också då barnen firar på dagen med mammorna och så har det alltid varit innan han träffade mig sedan på kvällen med min mans familj. Det har bara blivit så att vi aldrig ses med mammorna för man går om varandra och det är min man som åker och hämtar de, då ja kan jobba lite på helger.
han är förövrigt en bra pappa det ska jag inte ljuga om, tar sitt ansvar vad det än är. Men nu lever jag med honom det är ju en annan femma. Hans kontrollbehov är jätte jobbigt för mig.
vi har tjafsat återigen hela helgen om möhippan igen! Denna gång eskalerade det faktiskt så till slut sa jag att jag lämnar honom. Det tog han jätte hårt och efter 3 dagar kom jag hem igen och nu ska han verkligen ?kämpa med sitt beteende?
han träffar en psykoterapeut också, men jag har helt ärligt inget förtroende för honom, så mitt ultimatum är att jag ska märka av skillnad nu fram till sommaren. Då har jag iaf gjort allt jag kunnat och gett psykologhjälp en ärlig chans. vet bara att jag ej klarar av att leva såhär, är 30+ vill bara ha lugn och ro.
Jag tänker att vara en bra förälder handlar om så mycket mer än bara omsorgen och bemötandet av barnet, det handlar om att vara en förebild och att ge grundvärderingar och lära livsstrategier.
Då kan man inte vara en "skit" mot sin partner för det formar ju både barnets syn på sig själv och synen på kärlek och relationer...och att växa upp med en förälder som utövar psykisk misshandel på den andre är väldigt skadligt...
Sen är det väl bra att han har tagit hjälp men det räcker ju inte enbart.
Förutsättningen för långvarig förändring är ju att HAN vill förändras för SIN skull, inte av rädsla att du ska försvinna.
Hade han bestämt sig att "verkligen kämpa med sitt beteende" om inte ultimatumet hade funnits?
Mest troligt inte...utan han hade kört på tills du hade backat från möhippan...och sen hade det kommit nya saker han hade velat kontrollera...
Han behöver ju lära sig att sätta gränser för sig själv annars kommer ert eller något förhållande aldrig att fungera.