• Anonym (Vad hade du tyckt?)

    Vän som vänder sig till din man istället för dig?

    Tänk dig att du har en nära väninna med äktenskapsproblem. Men istället för att vända sig till dig med sitt ältande vänder hon sig istället till din man, och söker hans råd, öppnar sig mycket mer till honom än till dig och din mans telefon har långa...noveller till sms om detta och din egen har meddelanden som hej vill du gå på Bodypump med mig på söndag kl12? Det är inte så att din man är psykolog eller något eller på något sätt bättre än dig att vända sig till, och hon är ju din vän från början, men hon gör det här ändå? 

    Vad hade du tyckt om detta? Bara ta det eller ifrågasätta?

  • Svar på tråden Vän som vänder sig till din man istället för dig?
  • Jemp

    Bevisligen är det numera inte bara din vän utan bådas vän. Det blir ju ofta så när man umgås. 

  • Tukt
    Anonym (mikaela) skrev 2023-01-20 10:21:43 följande:
    Eller så får man vända sig till någon annan än sin väninnas make när man behöver många och långa konversationer om sin situation. Det behöver ju inte vara att hon vänder sig till väninnan för det, hon har väl andra vänner och släktingar? Det är ingen mänsklig rättighet att få ha djupa konversationer med sin kompis man. 
    Nej, men det är heller ingen mänsklig rättighet att vända sig till sin kompis när en är i kris. De flesta vänder sig nog till den som verkar förstående och kan vara ett stöd. Det är faktiskt den enda avgörande parametern. Inte att vänskap per automatik inkluderar stöd vid livskriser.
    Och den sm krisar vänder sig väl till dit det går. Den kanske inte har någon annan att vända sig till. Förmodligen hade den gjort det, om det fanns. Här låter det som att den krisande vännen är illasinnad. Det kanske hon är, men det rimligaste är väl att tro att det är en medmänniska i behov av hjälp, och som söker den där hjälp finns.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Vad hade du tyckt?) skrev 2023-01-20 00:25:07 följande:
    Vän som vänder sig till din man istället för dig?

    Tänk dig att du har en nära väninna med äktenskapsproblem. Men istället för att vända sig till dig med sitt ältande vänder hon sig istället till din man, och söker hans råd, öppnar sig mycket mer till honom än till dig och din mans telefon har långa...noveller till sms om detta och din egen har meddelanden som hej vill du gå på Bodypump med mig på söndag kl12? Det är inte så att din man är psykolog eller något eller på något sätt bättre än dig att vända sig till, och hon är ju din vän från början, men hon gör det här ändå? 

    Vad hade du tyckt om detta? Bara ta det eller ifrågasätta?


    Upplever du själv att du är bra på att lyssna? Tänkte på att du kallar hennes prat för ältande.

    Kan vara så som många sagt att hon vill ha en mans perspektiv och din man verkar vara en sympatisk trygg man så du behöver knappast vara orolig.

    Om ni alla är nära vänner tycker jag inte det behöver vara gränslöst att fråga honom, men visst tycker jag som man det är lite konstigt även om jag också har fått den rollen vid två tillfällen.
  • Ascendere
    Anonym (Vad hade du tyckt?) skrev 2023-01-20 00:25:07 följande:
    Vän som vänder sig till din man istället för dig?

    Tänk dig att du har en nära väninna med äktenskapsproblem. Men istället för att vända sig till dig med sitt ältande vänder hon sig istället till din man, och söker hans råd, öppnar sig mycket mer till honom än till dig och din mans telefon har långa...noveller till sms om detta och din egen har meddelanden som hej vill du gå på Bodypump med mig på söndag kl12? Det är inte så att din man är psykolog eller något eller på något sätt bättre än dig att vända sig till, och hon är ju din vän från början, men hon gör det här ändå? 

    Vad hade du tyckt om detta? Bara ta det eller ifrågasätta?


    Gränslöst beteende av henne, det enda rimliga är att hon vänder sig till dig som är hennes vän eller, via dig, till er som par. 
    Att direkt kontakta din man på det sättet är väldigt oförskämt och respektlöst. Din man borde sätta ner foten och markera att hon går över gränsen. 
  • Ddny
    Ascendere skrev 2023-01-20 12:21:06 följande:
    Gränslöst beteende av henne, det enda rimliga är att hon vänder sig till dig som är hennes vän eller, via dig, till er som par. 
    Att direkt kontakta din man på det sättet är väldigt oförskämt och respektlöst. Din man borde sätta ner foten och markera att hon går över gränsen. 
    Hur kan det vara gränslöst, oförskämt och respektlöst att skriva till någon om hjälp?
    Det verkar ju inte vara en flyktigt bekant utan en väninna, de brukar iaf jag träffa och lära känna när min fru bjuder hem sina på mat eller skitsnack. Vissa bättre, andra sämre.

    Låter väldigt stelt att inte få prata med vem man vill utan att be frun om lov först, likt de religioner/tider mannen förde kvinnans talan.

    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om fruns vän messade nåt i stil med "gaah! Hur tänker/funkar ni karlar egentligen?!" Och skulle bara ta det som bekräftelse på att jag gett ett bra intryck, att hon litar på mig och känner att hon vågar vända sig till mig, som utomstående neutralt bollplank.
  • Mimosa86
    Anonym (Vad hade du tyckt?) skrev 2023-01-20 08:47:24 följande:
    Att hon skulle kunna försöka? kanske. Trodde inte det innan men kanske nu då hon vänder sig till honom. På sätt och vis klandrar jag inte ens henne för det, han säger inte så mycket men lyssnar och är rätt sympatisk och försöker hjälpa även när han inte vet hur. Är snygg med. Lätt att älska. Så tanken att någon annan vill ha honom och kanske försöker känns inte helt utesluten.  
    Fast det är just det som är grejen, din första rad.

    Att din man inte gör något dumt får vi utgå ifrån. Jag litade på min kille och han var inte heller otrogen mot mig. MEN om man har en väninna som (även om det bara ett är kanske) kan lägga in en stöt under relationen eller precis efteråt- då bör man ifrågasätta om det är en person man vill ha i sitt liv.

    Jag älskar mina vänner. Jag skulle aldrig någonsin ens tänka tanken på att svika dem genom att kontakta deras män och riskera att utsätta dem för obehag för att jag är ledsen, sviken, egoistisk med sultan efter manlig respons. Och jag förväntar mig likvärdig lojalitet av dem.

    Din vän visar inte dig respekt här. Hon utgår helt ifrån sig själv och bjuder inte ens in dig i samtalen eller mötena. Det är ganska konstigt. Och suspekt.
  • Ascendere
    Ddny skrev 2023-01-20 12:51:02 följande:
    Hur kan det vara gränslöst, oförskämt och respektlöst att skriva till någon om hjälp?
    Det verkar ju inte vara en flyktigt bekant utan en väninna, de brukar iaf jag träffa och lära känna när min fru bjuder hem sina på mat eller skitsnack. Vissa bättre, andra sämre.

    Låter väldigt stelt att inte få prata med vem man vill utan att be frun om lov först, likt de religioner/tider mannen förde kvinnans talan.

    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om fruns vän messade nåt i stil med "gaah! Hur tänker/funkar ni karlar egentligen?!" Och skulle bara ta det som bekräftelse på att jag gett ett bra intryck, att hon litar på mig och känner att hon vågar vända sig till mig, som utomstående neutralt bollplank.
    Jag läste fel, trodde hon försökt få med mannen på bodypump men så var det visst inte. 

    Varför kan ni inte ha en chatgrupp alla tre på WhatsApp, Messenger eller whatnot så blir det inga konstigheter för någon?
  • Anonym (Casanova)

    En tjej jag var tillsammans med för länge sedan hade en kusin som hade problem med sitt förhållande och vände sig till mig för att söka tröst och stöd.

    Jag satt på henne på en filt i skogen vid en badplats. Ett bra minne, kom en svampplockare förbi och såg eländet.

    Nu säger jag inte att din man är som jag. Men hennes avsikter har jag inga problem med att tolka.

  • Anonym (jury)
    Anonym (Vad hade du tyckt?) skrev 2023-01-20 00:25:07 följande:

    Vad hade du tyckt om detta? Bara ta det eller ifrågasätta?


    Tycker det är lite konstigt att din man bara utan vidare spelar med på väninnans illa dolda försök på att inleda en affär. Han måste nog själv ha en dold agenda någonstans.

    Det är ju så mycket som är uppenbart fel. Att ta kontakt med en väns partner direkt. Att bli väninnan anförtror mannen om sina relationsproblem och mannen då påtar sig en roll som själasörjare. Att hon börjar föreslå gemensamma aktiviteter på tu man hand. 

    Här gäller det nog att ifrågasätta och då speciellt mannens agerande, eftersom väninnan verkar helt hopplös och det ju är helt uppenbart vad hon vill.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (jury) skrev 2023-01-20 17:26:48 följande:
    Tycker det är lite konstigt att din man bara utan vidare spelar med på väninnans illa dolda försök på att inleda en affär. Han måste nog själv ha en dold agenda någonstans.

    Det är ju så mycket som är uppenbart fel. Att ta kontakt med en väns partner direkt. Att bli väninnan anförtror mannen om sina relationsproblem och mannen då påtar sig en roll som själasörjare. Att hon börjar föreslå gemensamma aktiviteter på tu man hand. 

    Här gäller det nog att ifrågasätta och då speciellt mannens agerande, eftersom väninnan verkar helt hopplös och det ju är helt uppenbart vad hon vill.
    Nu har ju inte väninnan föreslagit aktiviteter på rum man hand. Och jag kanske är trög, men då det hände mig att en kompis sambo bollade med mig så tänkte jag att hon ville prata och inte att hon hade någon dold agenda.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

    Det skulle ju kunna vara så enkelt att denna vännina är så pass skarpsinnt att hon fattar att det är mer konstruktivt att ställa frågor som rör sin mans beteende till en annan man som hon har förtroende för..... Än att bara ha en oändlig dialog ang hur oduglig hennes man är med sin kvinnliga vän i syfte att ösa skit mer än att faktiskt lösa något?

    Det finns faktiskt sånna kvinnor.

  • Anonym

    Jag skulle på något sätt säga till min man att avsluta kontakten,

  • Anonym
    Anonym skrev 2023-01-20 21:21:28 följande:

    Jag skulle på något sätt säga till min man att avsluta kontakten,


    Det är inte svårare än att han slutar svarar på hennes meddelanden
  • Anonym (,,,)

    Det komiska här är att ts inte ens vet vad de pratar om..

  • Core

    Jag är en jävel på att ge råd, för att jag är intresserad av att vrida och vända, utvecklas, filosofi etc. Frun är mer enkel av sig och har inget intresse, vilket innebär att det är mig av oss två folk vänder sig till.

    Har umgåtts och pratat med hennes systrar, vänninor och kvinnliga bekanta till mig, utan att det för den sakens skull är något konstigt.

    Man får däremot vara lyhörd, det kan vara att det växer fram känslor från hennes håll även om han inte tänker så! För känns det som att hon medvetet exkluderar dig och vill hålla dig på avstånd i detta så är det något lurt

  • Anonym (mmmm)
    Ascendere skrev 2023-01-20 12:21:06 följande:
    Gränslöst beteende av henne, det enda rimliga är att hon vänder sig till dig som är hennes vän eller, via dig, till er som par. 
    Att direkt kontakta din man på det sättet är väldigt oförskämt och respektlöst. Din man borde sätta ner foten och markera att hon går över gränsen. 
    +1
Svar på tråden Vän som vänder sig till din man istället för dig?