• Anonym (Oroliga mamman)

    Orolig för min dotters framtid...

    Jag är genuint orolig för min dotters framtid. Hon tar studenten nu till sommaren, och har jobb fixat efter studenten, då hon börjar arbeta heltid på sitt nuvarande extrajobb. Så långt allt väl. Men blir genuint orolig över vilka yrken hon funderar på i framtiden. Dessa yrken har hon pratat om:
    -Lärare
    -Sjuksköterska
    -Barnmorska
    -Psykolog
    -Socionom

    Mina åsikter kring detta är;
    Lärare: För helvete, bli något annat. Kommer inte orka arbeta 1 år innan ev sjukskrivning. Riktigt trash-yrke.
    Sjuksköterska och barnmorska: Se "lärare", samma tankar där, bortsett från att det inte är ett trash-yrke.
    Psykolog/socionom: Rädd för att hon ska bli deprimerad och må dåligt själv.

    Yrken jag föreslagit skulle passa henne bättre är exempelvis jurist eller något område som har med ekonomi att göra eller någon form av ingenjör. Men det vet hon inte om hon är så sugen på. Samtidigt är det min mardröm om hon blir något av yrkena hon själv drömmer/pratar om.

  • Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...
  • Anonym (Oroliga mamman)
    Anonym (E) skrev 2023-03-14 11:59:47 följande:

    Din dotter är en egen person och utbildar sig till vad hon vill... Så du kan sluta grubbla över det där nu!


    Det var inte svar på min fråga.
    Tukt skrev 2023-03-14 12:03:35 följande:

    Din dotter pratar om att arbeta med människor, men du vill hon ska jobba med döda ting.
    Inget fel i ingenjör eller ekonom. Men om man som läggning dras till människor, så kommer din dotter få en sämre framtid om någon lyckas tvinga in henne i ett renodlat skrivbordsjobb.


    Det är inte säkert.
    Jemp skrev 2023-03-14 12:04:02 följande:

    Du har rent krasst inte med saken att göra. Svälj dina fördomar.


    Det var inte svar på min fråga.
    Anonym (Ragnar Frunk) skrev 2023-03-14 12:06:40 följande:

    Precis så resonerade min mamma. Jag skulle ha ett akademiskt yrke med universitetsutbildning i bakgrunden. Detta trots att jag inte hade något direkt läshuvud och inga vidare betyg. Lyckades ändå komma in på universitetet och hankade mig fram första året. Andra året var katastrofalt och till slut insåg jag att det inte funkade utan hoppade av, till hennes stora besvikelse. Men då hade jag byggt upp mitt självförtroende så pass att jag kunde säga till henne att det är mitt liv och jag är inte hennes trofé att paradera runt sina vänninor.

    Jag ändrade fullständigt bana. Tog ett riktigt knegar-yrke med blåkläder, stämpelklocka och skit på händerna. Där har jag varit i över 20 år och trivs jättebra. Tjänar dessutom mer än vad hon nånsin gjort.

    Låt din dotter välja sin egen väg. Låt henne pröva sig fram själv.


    Jag gör inte min roll som förälder om jag låter henne välja helt själv. Hon är otroligt naiv.
    Anonym (??) skrev 2023-03-14 12:10:32 följande:
    Herregud vad du är fjantig. Referera till Aftonbladet? Tillåt mig garva. Låt din dotter gå sin egen väg!!
    Det var inte svar på det jag undrade över.




  • Spucks
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:31:31 följande:
    Det där är inte svar på min fråga.
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:32:10 följande:
    Det där var inte svar på min fråga.
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:33:09 följande:
    Inget svar på min fundering.
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:34:04 följande:
    Det var inte svar på min fråga.

    Vilken fråga? Det finns inte en enda fråga i din trådstart.


  • Anonym (J)
    Spucks skrev 2023-03-16 09:39:23 följande:
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:32:10 följande:
    Det där var inte svar på min fråga.
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:34:04 följande:
    Det var inte svar på min fråga.

    Vilken fråga? Det finns inte en enda fråga i din trådstart.


    Undrade samma 😅
  • Anonym (Oroliga mamman)
    Spucks skrev 2023-03-14 12:08:28 följande:

    Om du vill att hon ska utbilda sig till vissa jobb, varför har du inte jobbat med det under de 13 år du hemskolade henne? Du måste ju ha haft ett stort inflytande på henne då.


    Jag har gjort allt jag kan för att hon ska välja något av de yrken jag tycker passar henne.
    Anonym (Självbestämmande) skrev 2023-03-14 12:10:56 följande:
    Du är ju ett troll.

    För folk som jobbar utomhus på byggarbetsplatser råkar aaaldrig illa ut? Jurister får aldrig hotbrev hemskickade? 

    Vad jobbar du själv med och vad är du utbildad till?
    Har inte med tråden att göra vad jag arbetar med.
    Djurvän03 skrev 2023-03-14 12:12:14 följande:
    Samtliga yrken kräver högskoleutbildning och där får hon med sig verktyg hur man hanterar olika situationer beroende på yrke. Inget man behöver Aftonbladet till.
    Fortfarande inte svar på min fråga. Varför svarar du helt irrelevanta saker?
    Tukt skrev 2023-03-14 12:22:22 följande:

    Ett namn kommer för mig: Fritzl.


    Jag frågade inte efter namn.



  • Djurvän03
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:31:31 följande:
    Det där är inte svar på min fråga.
    Det är tämligen svårt att svara på en fråga som inte finns. Vad är det du undrar över?
  • Anonym (Oroliga mamman)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-03-14 14:36:45 följande:
    Nä precis så då kan vi kanske enas om att det inte är så enkelt som att "det är hennes val, punkt" för alla val en tonåring kan göra är ju kanske inte så bra... eller hur?
    Stort tack till dig! Vi tänker exakt lika.
  • humlan123

    Tycker egentligen detta borde ignoreras. Övertygad om att det är ett troll. Troll beter sig just så, kan aldrig svara på direkta frågor och vill inte ha en vettig diskussion. Enbart ute efter att provocera. 

  • Xenia
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:35:05 följande:
    Exakt, håller med. Är rädd att hon slösar bort massa tid på studier och sen vantrivas. Risken är stor.
    Det är ju ännu större risk att hon slösar bort sin tid om hon blir ekonom eller jurist trots att hon egentligen inte vill.

    Vad var frågan förresten?

    Den underförstådda frågan är väl "hur manipulerar jag min dotter så att hon väljer det yrke JAG vill ha".

    Eller så trollar TS.
  • Anonym (Nn)

    Kan instämma med de andra att du har en ganska hård syn på vanliga yrken. Men samtidigt så måste man utgå från henne själv och vad hon vill. 

    En tanke är att hon har listat upp yrken där det är ganska självklart vad man faktiskt gör. Lärare har hon såklart bra koll på, sjuksköterska och psykolog säger sig självt. Finn såklart annat man kan göra men jag hoppas du förstår min poäng. 

    Men har hon koll på vad olika utbildningar faktiskt kan leda tid? Ingenjör, vad gör man sen? (Oerhört brett) Ekonomi är också väldigt brett osv. 


    Kan du ta med henne till utbildningsmässor så hon lär sig lite mer om vad som faktiskt finns därute? 

    Du kan även lite fint nämna att nu har världen gått mer mot att folk kan jobba hemifrån, dvs om man har ett yrke som inte finns på hennes lista. Inte så kul sen att sitta fast på jobbet när alla kompisar har mer flexibilitet. 

    Eller så säger hennes lista tvärtom, hon vill jobba på en arbetsplats med mer fysiska arbetsuppgifter. 

  • Anonym (Jösses!)
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:38:16 följande:
    Det var inte svar på min fråga.
    Det är inte säkert.
    Det var inte svar på min fråga.
    Jag gör inte min roll som förälder om jag låter henne välja helt själv. Hon är otroligt naiv.
    Det var inte svar på det jag undrade över.




    Hon är 18-19 år. Myndig alltså. Inget barn. Hon får tom gifta sig om hon vill. Ska du lägga dig i då med för du vet "bäst"? Fattar du inte att hon gör precis som hon vill? Hon vill ju faktiskt utbilda sig vidare. Inte alls alla som vill. Inte alla som ens går ut gymnasiet. Men för dig duger inte de yrken hon vill ha. Kommer nåt hon gör nånsin duga är min undran?
  • AndreaBD
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-16 09:41:03 följande:
    Jag har gjort allt jag kan för att hon ska välja något av de yrken jag tycker passar henne.
    Anonym (Självbestämmande) skrev 2023-03-14 12:10:56 följande:
    Du är ju ett troll.

    För folk som jobbar utomhus på byggarbetsplatser råkar aaaldrig illa ut? Jurister får aldrig hotbrev hemskickade? 

    Vad jobbar du själv med och vad är du utbildad till?
    MEN det är hennes liv, inte ditt. 

    Och om hon är så otroligt naiv, så har du kanske redan överbeskyddat henne? Och då skulle det vara jättebra om hon t.ex. vikarierar lite i skolan eller på nåt sjukhus, för då skulle hon ju mogna, och om det verkligen inte är hennes grej, så märker hon ju det. 

    Det fungerar INTE att tala barnet ur saker och ting när de börjar bli vuxna. Hon behöver testa på. 
  • Anonym (Lärare är ett bra jobb)

    Lärare är ett jättebra jobb om man inte är på en skola i en förort eller det är för mycket förortsdemografi bland eleverna. Jag vill nog hävda att det är världens bästa jobb trots att man inte får erkänna att det är som jag skrev.

Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...