• Anonym (Besviken)

Så besviken efter lönesamtalet

Min chef säger att jag gör ett toppenjobb, över förväntningarna. Jag har inte en enda sjukdag senaste året. Är aldrig sen. Tar mycket stort ansvar och är en omtyckt medarbetare. 

Jag fick 1% i löneökning. Ett skämt. Har under mina 25 år i arbetslivet aldrig fått så lite.
    Min lön i förhållande till andras är inte hög. Jag ligger snarare en tusenlapp under. Och då jämför jag med de som har lika mycket erfarenhet och ålder. 

Räntorna rusar, inflation. Har knappt hämtat mig efter elräkningarna. hade verkligen trott och hoppats att jag skulle få en bra löneökning. Och så detta. Så besviken. Verkligen.

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men har pluggat fem år för detta yrke. Ej privat anställd. Skulle lätt hitta ett annat arbete och få högre lön men trivs så bra på mitt nuvarande jobb. Men all lust att prestera det där extra är som bortblåst.

Vad har ni andra fått i löneökning?

• Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Devid) skrev 2023-04-21 13:03:50 följande:

Tråkigt ts. Men det finns inget som hindrar det att få det lika trevligt på nästa jobb. Hört någonstans att man ska byta jobb var 3-4 år. Du kan ju göra en sväng på ett annat jobb och sen söka dig tillbaka?

Ja, har hört det jag med. Men är inte sugen på att söka mig vidare just nu. Trivs väldigt bra. Har mycket annat som är bra, förutom detta med lönen som just nu stör. Gör mitt bästa för att inte visa chefen min irritation. 
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-21 20:07:21 följande:
    Ja, precis. Jag besitter inte några oumbärliga kunskaper, är inte unik. Skulle dock inte kalla arbetet banalt då det krävs en hel del erfarenhet innan man kan arbeta med det jag gör, förutom högskoleutbildningen då. Och jobbet kräver sin man, eller kvinna. Man behöver ha en vissa förmågor för att klara jobbet. Men man är absolut inte unik på något sätt. Vilket också är positivt då jag har mycket bredd och  skulle kunna byta till ett motsvarande väldigt snart, om jag nu ville det.
    Men då är du inte så lätt att ersätta. Underskatta inte dig och var inte för lojal för det kommer snarare utnyttjas än belönas. Om du är nöjd i övrigt skulle jag låta bli det ett år men nästa år har du ännu starkare argument att kräva en löneförhöjning.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Jz) skrev 2023-04-21 20:29:43 följande:
    Men då är du inte så lätt att ersätta. Underskatta inte dig och var inte för lojal för det kommer snarare utnyttjas än belönas. Om du är nöjd i övrigt skulle jag låta bli det ett år men nästa år har du ännu starkare argument att kräva en löneförhöjning.

Tack. Tänker lite samma. Nu sa jag ungefär bara att jag hade trott jag skulle få mer. Nästa år kommer jag vara mer ifrågasättande. Tycker faktiskt det är väldigt konstigt att jag fick så lite som 1 % när chefen både vid medarbetarsamtalet och även nu sa att jag gör ett väldigt bra jobb och hon inte hade något att anmärka på. Vet att det finns kollegor som inte gör ett bra jobb. Dom kanske inte fick något alls. Men funderar också vem som fick del av  ?min? löneökning som jag tycker jag borde fått. Kanske någon med lägre lön dom ville höja eller någon som gör ett ännu bättre jobb.

Jag är ingen som klagar eller gnäller, gör alltid mitt bästa. Säger sällan emot chefen vilket heller sällan behövs då chefen i princip aldrig lägger sig i vad jag gör eller ifrågasätter något, Jag planerar allt arbete själv oberoende av chefen. Svårt att beskriva mer utan att säga vad jag gör, vill inte nämna det ifall någon skulle förstå vem jag är. Men när vi har diskussioner om hur saker behöver göras inom företaget och hur vi ska lösa problem så är jag alltid delaktig och arbetar framåt. 

Kanske därför jag fick låg löneökning, chefen tänkte kanske att jag inte skulle tjafsa utan bara nöja mig. Önskar så här i efterhand att jag skulle frågat mer varför jag bara fick 1 % när allt var så bra.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-21 21:32:09 följande:

Kanske därför jag fick låg löneökning, chefen tänkte kanske att jag inte skulle tjafsa utan bara nöja mig. Önskar så här i efterhand att jag skulle frågat mer varför jag bara fick 1 % när allt var så bra.

Det känns som att många chefer har "några sådana" i sina personalgrupper som tyvärr hanteras fel år efter år. Men som utgör stommen och är på ett sätt ovärderliga med sin erfarenhet. De kommer ta vad de får och förmodligen stanna ändå för att de är sådan som personer. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-04-22 08:29:32 följande:
    Det känns som att många chefer har "några sådana" i sina personalgrupper som tyvärr hanteras fel år efter år. Men som utgör stommen och är på ett sätt ovärderliga med sin erfarenhet. De kommer ta vad de får och förmodligen stanna ändå för att de är sådan som personer. 

Kollade faktiskt på nya jobb igår, finns ett par stycken jag skulle kunna söka som uppfyller mina egna kriterier, och där jag uppfyller deras. Tror det är stor chans att jag skulle kunna byta inom snar framtid. Kommer få lite längre restid, ca 15 minuter, vilket innebär tidigare lämning för barnen. 15 minuter är egentligen inte mycket men en stressig morgon så är det ändå det. Snart är barnen större och kan ta sig själva, så vet inte riktigt hur jag gör.

Men en sak är säker, jag vill inte vara den där anställda som får sämre lön för jag är för ?snäll?.

• Studentpappa
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-22 11:29:18 följande:

Kollade faktiskt på nya jobb igår, finns ett par stycken jag skulle kunna söka som uppfyller mina egna kriterier, och där jag uppfyller deras. Tror det är stor chans att jag skulle kunna byta inom snar framtid. Kommer få lite längre restid, ca 15 minuter, vilket innebär tidigare lämning för barnen. 15 minuter är egentligen inte mycket men en stressig morgon så är det ändå det. Snart är barnen större och kan ta sig själva, så vet inte riktigt hur jag gör.

Men en sak är säker, jag vill inte vara den där anställda som får sämre lön för jag är för ?snäll?.

15 min är ju inget att fundera över. Ställ klockan en kvart tidigare. Att få 1% hade jag likställt med att chefen vill bli av med mig, och jag hade sagt upp mig ett par veckor senare och förklarat av vilken anledning.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Privata sektorn)

Fick 4.5% påslag, blev inte nöjd då det är enligt avtal. Hade förväntat mig mer då jag tog på mig en ledarroll för ganska exakt ett år sen.

• Fliselisan
    Anonym (Privata sektorn) skrev 2023-04-22 14:22:33 följande:

Fick 4.5% påslag, blev inte nöjd då det är enligt avtal. Hade förväntat mig mer då jag tog på mig en ledarroll för ganska exakt ett år sen.

Har också extra ansvarsområden. Visst blir man besviken :(
  • Fliselisan
    Anonym (Privata sektorn) skrev 2023-04-22 14:22:33 följande:

Har också en ledarroll och har mycket studenter, som jag inte måste men ändå tyckt det är kul. Som många andra i tråden lite sur på mitt påslag, fick runt 2,5 %, men har i övrigt ganska hög lön jmf med andra i branschen så helt ok just nu. 
  • Anonym (chef2)
    Anonym (Mman) skrev 2023-04-21 15:19:39 följande:
    Förstår faktiskt inte vad du vill säga med ditt exempel, självklart är medarbetare A förlorare i den revisionen. 

Då sällar du dig till alla dem jag träffar. Jag kommer troligen inte kunna förklara för dig heller.

Ett försök dock.

Om A är förlorare så skulle du hellre byta plats med B?

Dvs. och tjäna 42500:- mindre per år (brutto)?

• Anonym (Mman)
    Anonym (chef2) skrev 2023-04-22 19:56:54 följande:

Då sällar du dig till alla dem jag träffar. Jag kommer troligen inte kunna förklara för dig heller.

Ett försök dock.

Om A är förlorare så skulle du hellre byta plats med B?

Dvs. och tjäna 42500:- mindre per år (brutto)?

Självklart inte men du blandar äpplen och päron. 
    I en revision därlöneökningen är baserad på prestation och till det kopplat ett procentuellt påslag är medarbetare A förlorare, men medarbetare A är förlorare I REVISIONEN då medarbetaren får se en del av sin pott fördelad till någon annan. 

Men självklart är inte medarbetare A förlorare när månadslönen betalas ut men det är som sagt till att blanda äpplen och päron och är du verkligen chef bör du nog gå om utbildningarna ni haft för lönebildning och lönesättning. 
  • Anonym (Segt)

Segt med lite i påslag. vet ju inte vilken bransch du är i, men de branscher som har löpande avtal som inte förnyats i år har blivit sådär tror jag. Vi hade ett sifferlöst avtal som löper, jag landade på ca 4,7 procent och fick ett av de högsta påslagen i min del av arbetsgruppe (de jag pratat med). Jag är faktiskt nöjd även om det är en reallöneminskning. Dels för att påslaget är ett av de största sedan jag fastanställdes, samt att jag i relation till andra verkar fått bra påslag. 

Jag tycker du ska överväga att byta arbetsplats. Sök och få ett annat jobb, sedan kan man ju fråga innan man skriver för de andra om din nuvarande arbetsplats vill matcha. Det är bra att ha ett annat jobberbjudande klart så man verkligen kan säga att man fått x kr i erbjudande av y inte bara en vag känsla att det skulle löna sig att byta. När jag fastanställdes såg jag till att ha 2 andra erbjudande, då kunde jag säga med helt annan tyngd att får jag inte lönen x så kommer jag att byta. 

• Anonym (chef2)
    Anonym (Mman) skrev 2023-04-24 06:29:02 följande:
    Självklart inte men du blandar äpplen och päron. 
    I en revision därlöneökningen är baserad på prestation och till det kopplat ett procentuellt påslag är medarbetare A förlorare, men medarbetare A är förlorare I REVISIONEN då medarbetaren får se en del av sin pott fördelad till någon annan. 

Men självklart är inte medarbetare A förlorare när månadslönen betalas ut men det är som sagt till att blanda äpplen och päron och är du verkligen chef bör du nog gå om utbildningarna ni haft för lönebildning och lönesättning. 

räknar du prestation kopplad till utfall stämmer det, ja. Det gäller ofta inom produktion eller försäljning men inte vid lönesättning i offentliga system. 
    Kanske skiljer det mellan olika avtal också.

Som jag fattar det handlar detta case om en offentlig verksamhet och i de avtal jag känner till kopplas arbetsprestation till lön totalt, i första hand. Sedan kan man behöva hitta kompromisser för de som ligger högst, nåt extra påslag etc.
    Det är ett känt problem att man behöver förhålla sig till medarbetare som slår i taket lönemässigt (det finns oftast ganska tydliga intervaller och lönekurvor).

I en offentlig verksamhet (vård, skola, omsorg) är det nödvändigt att hitta en fungerande balans mellan erfarna (högavlönade) och halvnya, skickliga medarbetare som kommer in med ny kompetens/utbildning och snabbt utvecklas i arbetsprestation.
    Ska man kunna behålla dessa kan de inte ligga många tusen efter kollegor som presterar på samma nivå. De behöver få en större del av kakan för att närma sig i lön.

Det är också logiskt:
    En medarbetare som tjänar flera tusen mer än en kollega förväntas prestera på en högre nivå. Det är enkel matematik. Om då båda presterar lika så är det rimligt att den som ligger längre i lön får mer.

hur är då den högavlönade vinnare? Jo;

Normalt sett tar det flera år för den som ligger lägre att komma ikapp i lön - trots att arbetsprestationen alltså är likvärdig.

Det innebär att den högavlönade får orättvist mycket mer - varje månad - ända tills löneskillnaden är utjämnad.

Sett över flera år kan alltså den högre avlönade dra in 100 000:- eller mer, enbart pga. omständigheterna - inte för att man gör ett bättre jobb.

Att då se sig som "förlorare" för att man (fullt rättvist) hamnar lägre i utfall blir  extremt vinklat.

Det handlar inte om äpplen och päron här utan om en fruktsallad med både äpplen och päron. Sen har vi en person som klagar för att hen fått för små päronbitar trots att hens sallad är mycket större och godare.

Som sagt, jag utgår ifrån offentligt finansierad verksamhet inom vård, skola, omsorg.

I grunden är inga system 100% rättvisa, det finns alltid olika sätt att vinkla, prioritera och räkna. och olika incitament som funkar/krävs för olika typer av branscher/arbeten

• Anonym (5 spänn)

Sist jag fick "löneförhöjning" var 6 år sedan, då fick jag 5 kr i höjning. Men det gills inte för det inte är riktig lön och jobbet, trots att det liknar ett riktigt jobb väldigt mycket, är inte ett riktigt jobb utan bara daglig verksamhet.

• intesvensson

Du ska aldrig gå i en löneförhandling och säga "Jag vill ha Xkr i lönehöjning". Du ska alltid fråga: "Vad måste jag göra för att få Xkr i lön?" Det försätter dig i en helt annan förhandlingssituation. 

Antingen så kommer din chef säga: "Du kommer aldrig få den lönen" eller "Du måste göra X Y Z, då kan du få den lönen"

Lycka till

Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet