• Johan111

Har FK gjort rätt?

Osäker på vilket familjeliv-forum detta skall skrivas i, så jag försöker här. 
    Vet inte riktigt var man egentligen bör fråga om sådana här frågor. Om någon har direkt kunskap i ämnet eller vet var man kan få juridisk rådgivning i frågorna, och/eller om sådant är/inte är lämpligt, så skulle det hjälpa jättemycket (förutsatt att de inte kostar vansinnigt mycket förstås, men jag är fullt öppen för att köpa några timmar juristhjälp om det finns chans att det hjälper).
    Bakgrund:
    Jag är ombud hos FK åt min hustru som efter många års sjukdom har svårt för att följa försäkringskassans resonemang (sjukdomen påverkar till viss grad kognitiv förmåga), så ärendet gäller inte mig personligen, men det spelar egentligen ingen jättestor roll.
    Min hustru har sedan slutförd utbildning (22-23år gammal, nu 35 år) varit heltidsanställd för att sedan gradvis förlora mer och mer av sin arbetsförmåga pga sjukdom (ej möjligt f.n. avgöra hur permanent detta är). FK har gått in och täckt upp med sjukpenning. Fram till för 5år sedan hade hon fortfarande en heltidsanställning (på papper), men var sjukskriven till 50%.
    För ca 5 år sedan (30 år gammal) flyttade vi till en ny ort, en flytt som det efter en del försök det visade sig vara för komplicerat att pendla till det gamla arbetet från från (pga sjukdomen). Hustrun var vid denna tid sjukskriven på 50%, och hennes fack gav då rådet att säga upp sig från gamla arbetet och söka nytt på nya orten. Uppenbarligen kunde hon enbart söka arbete till den vidd som hon har förmåga att arbeta. Efter några månader (minns ej exakt, runt 5) fick hon ett jobb på 50% som vi hade hoppats på. Nu skulle allt funka tänkte vi. (självklart hade vi varit noggranna och skyddat SGI hos arbetsförmedl osv)
    Men, nu sitter vi med ett beslut från FK som vi undrar om detta verkligen kan stämma.
    FKs Beslut:
    Eftersom vi flyttat till ny ort och skaffat nytt jobb på 50% (dvs hon jobbar fortfarande efter flytten hela sin arbetsföra tid), så anser FK att hustrun inte längre har rätt till full sjukpenning. FK anser att hon är arbetslös till 50%. Det spelar tydligen ingen roll att hon hade heltidsjobb innan och att fick ersättning därefter, eller att SGI skyddats. Eftersom det bara har en 50%ig anställning nu så betraktas man som arbetslös. Men det stannar inte där - vidare hävdar FK också att det inte spelar någon roll om hon nu skulle få en 100%ig anställning på nya orten - hon skulle fortfarande anses arbetslös på 50%, eftersom hon tydligen behöver bevisa att hon faktiskt klarar att arbeta 100% innan hon han återfå sin fulla sjukpenning.
    För de som undrar över varför att skydda SGI inte hjälper helt: Sjukpenning begränsas till ett tak vid "arbetslöshet" till ca 540kr/dag (före skatt, heltid). Detta tak gäller vid sjukpenning oavsett om man skyddar SGI eller inte. I vårt fall ist för SGI-baserad sjukpenning som hade varit ca 750/dag (en rätt märkbar skillnad).
    Med andra ord: Om man flyttar till ny ort så får man sänkt ersättning om var sjuk under flytten :S. Det räcker alltså inte med att man skaffar nytt jobb på nya orten som gör att man arbetar hela sin kapacitet :S. Notera att hon ej nekas sjukpenning av FK, de bara hävdar prompt att eftersom vi flyttat så anses hon arbetslös. De säger ordagrannt (men vill inte motivera skriftligt, de vill bara säga det över telefon) att hon hade fått sin gamla ersättning om vi inte flyttat.
    Kan detta verkligen vara möjligt? Ska man få markant lägre ersättning (potentiellt livet ut, pga sjukdomen förmodligen begränsar hennes arbetsförmåga permanent) bara för att man flyttat till annan ort, trots att man jobbar efter sin fulla förmåga där...?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-09 21:26
    Det verkar inte som att familjelivs forum bevarade mellanrum i inlägget, så saknas en del radbrytning (allt blev en enda stor text-klump) :/. Ser inte att det är möjligt att ändra inlägget. Hoppas ni orkar läsa det ändå!
  • Svar på tråden Har FK gjort rätt?
  • Anonym (AS)

Flytten har ju inget med FKs beslut att göra. Detsamma hade gällt om hon bytt arbetsgrad på gamla orten utan flytt. 

när det avsågs att hon skulle jobba 40h men bara kunde jobba 20h så fick hon ss för 20h. 

nu anses det att hon ska jobba 20h så de resterande 20h finns inte kvar. 

anledningen till att hon inte kan ta en tjänst på 40h och sjukskriva sig på 20h handlar heller inte om att ni har flyttat. Det handlar helt enkelt bara om att man inte ska kunna ta en högre tjänstgöringsgrad för att få ut sjukskrivning från FK. Det är också logiskt. 

Sjukersättning kommer dock lösa alla era problem så sök det asap. De går lättare igenom om läkaren är väl insatt i patientfallet så sök på gamla orten hos den VC som tidigare har skött alla sjukskrivningar. Det är mkt bök och stök för att få till, men det enda val ni har om hon inte lyckas arbeta 100% den tid som fk förordrar. 

• Anonym (AS)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:03:28 följande:
    Då undrar jag ... hur tusan skulle man ha agerat i en sådan här situation?

Om man är 50% sjukskriven från en 100% tjänst under en flytt til ny ort. Vad ska man göra för att inte falla i denna fälla? Vi trodde ju att vi gjort rätt när hon sökte arbete till hennes fulla förmåga, och att det inte skulle leda till sämre förutsättningar ekonomiskt.

Finns det något sätt vi kunde ha flyttat på utan att tappa ersättningen?
    Om ni hade flyttat utan att byta arbete alternativt om hon hade lyckats arbeta 100% på nya arbetet den tid som krävs. 
  • Anonym (sjp)

Har hennes SGI sänkts till att motsvara 50 procent så måste man tillträda ett nytt jobb på heltid för att höja SGI till heltid igen. Det är väldigt lätt att få en ny SGI om man tillträder ett arbete men det handlar om avsikt. Dvs man måste ha för avsikt att arbeta heltid för att få en SGI på heltid. Det skulle ju hon inte ha om hon får ett heltidsarbete men inte kan ta det.

• Anonym (AS)

Dessutom ska hon ju egentligen inte kunna vara sjukskriven från sitt gamla 100%iga arbete år ut och år in på 50% heller. Till slut blir hennes arbetsförmåga testad på hela marknaden och har inget med hennes tjänst att göra så ni hade åkt på denna förr eller senare även om ni inte hade flyttat. 

• Anonym (V)
    Anonym (AS) skrev 2023-05-09 22:05:02 följande:

Flytten har ju inget med FKs beslut att göra. Detsamma hade gällt om hon bytt arbetsgrad på gamla orten utan flytt. 

när det avsågs att hon skulle jobba 40h men bara kunde jobba 20h så fick hon ss för 20h. 

nu anses det att hon ska jobba 20h så de resterande 20h finns inte kvar. 

anledningen till att hon inte kan ta en tjänst på 40h och sjukskriva sig på 20h handlar heller inte om att ni har flyttat. Det handlar helt enkelt bara om att man inte ska kunna ta en högre tjänstgöringsgrad för att få ut sjukskrivning från FK. Det är också logiskt. 

Sjukersättning kommer dock lösa alla era problem så sök det asap. De går lättare igenom om läkaren är väl insatt i patientfallet så sök på gamla orten hos den VC som tidigare har skött alla sjukskrivningar. Det är mkt bök och stök för att få till, men det enda val ni har om hon inte lyckas arbeta 100% den tid som fk förordrar. 

Tror dock att sjukersättning nästan alltid är en betydligt lägre ersättning än sjukpenningen.
  • Anonym (S)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:00:59 följande:
    Situationen är denna för henne:
    1. Är sjukskriven till 50% från heltidstjänst under flytt till en ny ort
    2. Du får jobb på 50% på nya orten (dvs allt du har förmåga att arbeta)

På vilket sätt bidrar du mindre till systemet? På vilket sätt arbetar du mindre?

Men kanske viktigare: På vilket sätt skulle du ha agerat för att inte sabba för dig själv ekonomiskt? Ställa in flytten?

FKassan hävdar ordagrannt att om hon skriver på för 100% på nya orten så betraktas hon fortfarande som 50% arbetslös. Hon måste nämligen bevisa att hon klarar denna 100%iga anställning.
    Jag? Hon menar du väl?

Du missförstår, det handlar inte om vad hon bidrar med till systemet. SGI baseras på inkomst. Jag tycker inte jag ska behöva upprepa mig så du kan läsa mina senaste två inlägg igen.

Flytten var antagligen ett misstag, ja. Hon lämnar ju tjänsten som sjukskrivningen är baserad på. Då förlorar hon även rätten till sjukskrivning och nu jobbar hon bara halvtid. Andra halvan är hon arbetslös. Man skulle till och med kunna hävda att hon inte har behov av någon sjukskrivning nu eftersom hon redan bara arbetar halvtid.

Antagligen har de slarvat om de kallar henne arbetslös fast hon arbetar fulltid. Är du säker på att det inte är ersättningsgraden de talar om? Att hon i nuläget räknas som 50 % arbetslös när det gäller SGI, eftersom det faktiskt är så som det är? Däremot kommer de inte att bevilja sjukskrivning på halvtid bara för att hon söker en ny heltidstjänst eftersom hon måste arbeta upp sin SGI igen. Det är vad de menar i grunden, att hennes ersättning fortfarande blir för en halvtidstjänst och inte en heltid.
  • Johan111
    Anonym (AS) skrev 2023-05-09 22:08:28 följande:
    Om ni hade flyttat utan att byta arbete alternativt om hon hade lyckats arbeta 100% på nya arbetet den tid som krävs. 

Bara för att jag ska förstå: Om vi tänker oss situationen utan någon flytt inblandad alls, utan att man gick från en 100%ig anställning till en annan 100%ig anställning, men att man var sjukskriven 50% i själva övergången. Blir man då också betraktad som arbetslös till 50%? Eller är det uppehåll mellan anställningar som triggar det? (säg att det var ett hål på 2-3 mån mellan). Är det då själva uppehållet mellan ansällningarna som blir avgörande?

• Anonym (AS)
    Anonym (V) skrev 2023-05-09 22:12:28 följande:
    Tror dock att sjukersättning nästan alltid är en betydligt lägre ersättning än sjukpenningen.
    Så är det säkerligen men att ha sjukpenning på 50% år ut och år in håller inte i längden. Till slut blir man utförsäkrad. 
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2023-05-09 22:13:31 följande:
    Antagligen har de slarvat om de kallar henne arbetslös fast hon arbetar fulltid. Är du säker på att det inte är ersättningsgraden de talar om? Att hon i nuläget räknas som 50 % arbetslös när det gäller SGI, eftersom det faktiskt är så som det är?
    Tillägg. Alltså, det jag menar är att det inte är hon personligen som kommer att kallas arbetslös utan att de talar om ersättningens grunder, att det är där hon fortfarande kommer att räknas som "arbetslös".
  • Anonym (AS)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:14:20 följande:

Bara för att jag ska förstå: Om vi tänker oss situationen utan någon flytt inblandad alls, utan att man gick från en 100%ig anställning till en annan 100%ig anställning, men att man var sjukskriven 50% i själva övergången. Blir man då också betraktad som arbetslös till 50%? Eller är det uppehåll mellan anställningar som triggar det? (säg att det var ett hål på 2-3 mån mellan). Är det då själva uppehållet mellan ansällningarna som blir avgörande?

Är inte 100% juridiskt kunnig men skulle säga att det inte handlar om uppehållet utan om en ny anställning på 100% som man tar utan att ha för avsikt att arbeta 100%. Så mitt svar är att det sannolikt hade lett till samma situation. Någon får rätta mig om jag har fel?
  • Anonym (AS)

Är inte 100% juridiskt kunnig men skulle säga att det inte handlar om uppehållet utan om en ny anställning på 100% som man tar utan att ha för avsikt att arbeta 100%. Så mitt svar är att det sannolikt hade lett till samma situation. Någon får rätta mig om jag har fel?
  • Anonym (S)

Det finns ingen som kommer att anställa en person på 100 % om denne i nuläget är sjukskriven 50 % utan säkra garantier för att hen faktiskt klarar tjänsten. T ex kan en person som är sjukskriven pga fysiska besvär fortfarande ta andra arbeten som är lättsammare. Om man går över till ett annat heltidsjobb faller sjukskrivningen eftersom man bevisligen klarar av ett heltidsjobb igen, och sjukskrivningen är dessutom baserad på den andra anställningen så det kan också bli en orsak. Om det också finns ett glapp på 2-3 månader så kan det också sänka ens SGI rejält.
  • Anonym (V)
    Anonym (AS) skrev 2023-05-09 22:17:41 följande:
    Håller med dig.

Men Ts, detta skedde för fem år sen. Är det först nu som du upptäcker detta?
  • Johan111
    Anonym (V) skrev 2023-05-09 22:19:29 följande:
    Håller med dig.

Men Ts, detta skedde för fem år sen. Är det först nu som du upptäcker detta?
    Situationen är rätt rejält förenklad för att inte göra detta alltför personligt och för att inte krångla till texten. Är mest intresserad av vad som är juridiskt rätt och fel här.

Uppsägningen/jobb-bytet skedde mer nyligen än så (ca 1 år sedan), och det är ett tag efter det som jag gick in som ombud och började hjälpa henne (i julas ungefär) och upptäckte att ersättningen ej verkade stämma med registrerad SGI (utan med 540-gränsen).
  • Anonym (V)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:23:46 följande:
    Situationen är rätt rejält förenklad för att inte göra detta alltför personligt och för att inte krångla till texten. Är mest intresserad av vad som är juridiskt rätt och fel här.

Uppsägningen/jobb-bytet skedde mer nyligen än så (ca 1 år sedan), och det är ett tag efter det som jag gick in som ombud och började hjälpa henne (i julas ungefär) och upptäckte att ersättningen ej verkade stämma med registrerad SGI (utan med 540-gränsen).
    Ok. Men det är helt korrekt att hon får sänkt ersättning utifrån det du beskrivit.
  • Johan111
    Anonym (S) skrev 2023-05-09 22:18:51 följande:
    Det finns ingen som kommer att anställa en person på 100 % om denne i nuläget är sjukskriven 50 % utan säkra garantier för att hen faktiskt klarar tjänsten. T ex kan en person som är sjukskriven pga fysiska besvär fortfarande ta andra arbeten som är lättsammare. Om man går över till ett annat heltidsjobb faller sjukskrivningen eftersom man bevisligen klarar av ett heltidsjobb igen, och sjukskrivningen är dessutom baserad på den andra anställningen så det kan också bli en orsak. Om det också finns ett glapp på 2-3 månader så kan det också sänka ens SGI rejält.

Exakt, så resonerade vi också gällande potentiella arbetsgivare. Därför hon sökte på 50%. Mycket bra inlägg - jag hade inte alls tänkt på de andra argumenten i detta inlägg. (Dock sänks inte SGI med glapp om man skyddar den, såvitt jag vet, kanske kan vara bra att veta)

Tack för alla svar. 

Jag tror denna tråd besvarat mig säkert 1-2 månaders bollande med FK plus kanske (om vi har tur/otur beroende på hur man ser på det) också kan hjälpa andra i framtiden som hamnar i samma situation.

• Aniiee
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:49:32 följande:
    Fast det är inte vad FKassan hävdar :). Dom hävdar ordagrannt att det inte spelar någon roll om hon får en 100%ig anställning på nya orten.
    Och det är inte riktigt relevant. Flytten i sig är inte relevant, det är arbetsförhållandena dom är. Hade hon gjort samma sak på er gamla ort hade utfallet varit detsamma. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (S)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:28:01 följande:

Exakt, så resonerade vi också gällande potentiella arbetsgivare. Därför hon sökte på 50%. Mycket bra inlägg - jag hade inte alls tänkt på de andra argumenten i detta inlägg. (Dock sänks inte SGI med glapp om man skyddar den, såvitt jag vet, kanske kan vara bra att veta)

Tack för alla svar. 

Jag tror denna tråd besvarat mig säkert 1-2 månaders bollande med FK plus kanske (om vi har tur/otur beroende på hur man ser på det) också kan hjälpa andra i framtiden som hamnar i samma situation.

Det jag menade med glappet är att ens årsinkomst sänks och att det kan göra skillnad.
Svar på tråden Har FK gjort rätt?