• Anonym (Några tips?)

Hur hinner/orkar man med allt??

Har fyra barn,  12, 6, 4 och 1 år gamla.
    12-åringen behöver mycket hjälp med skoluppgifter, läxor plus att han är väldigt impulsiv.
    6 och 4 åringarna bråkar ofta,  och de är extremt svåra att lägga.  Alltför ofta är de fortfarande vakna när vi vuxna lägger oss vid 23.
    1-åringen blir ofta väckt av de äldre syskonen.
    Barnen har aktiviteter som tar 2-3 vardagar i veckan, plus helger.
    Vi jobbar båda två,  och hur ska man hinna och orka med något annat än barnen?
    Hemmet är stökigt kaos, och jag har inte träffat en vän på flera år.
    Jag är så slutkörd av allt.   Det är ett evigt slit och det värsta är efter jobbet,  handla, hämta, laga mat,  gnäll och bråk etc. 

• Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??
  • TvillingmammaVästgöte

En förälder får gå ner i arbetstid, det är ju enda lösningen, med så många barn måste det ju vara jättejobbigt annars. Jag jobbade deltid fast jag bara hade två. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mx) skrev 2023-05-18 06:33:25 följande:

Men plz. Det går inte att ta TS på allvar. Om man är vuxen och skaffar 4 barn, då förstår man att det kommer bli väldigt hektiskt framöver.

Framför allt tycker jag det borde vara självklart att en förälder behöver jobba deltid för att hinna med barnen, 
  • TvillingmammaVästgöte

Men plz. Det går inte att ta TS på allvar. Om man är vuxen och skaffar 4 barn, då förstår man att det kommer bli väldigt hektiskt framöver.

Framför allt tycker jag det borde vara självklart att en förälder behöver jobba deltid för att hinna med barnen, 
  • TvillingmammaVästgöte

• Anonym (Xyz)
    Cox Orange skrev 2023-05-20 22:47:57 följande:
    De skrev ju att det första och viktigaste rådet är att gå ner i arbetstid. Läste du inte det?

En vuxen människa får väl ta ansvar för sitt eget agerande, de har satt fyra barn till världen? Fyra barn är mera än ett i form av tid, energi pengar och boende. Endera försummar de sina fyra barn och jobbar heltid med mindre ekonomisk stress, eller så flyttar de och ägnar mera tid åt familjen med mindre marginaler. Bo nära far/morföräldrar kanske?
    Du läste nog inte mina svar snarare. Tipsen som kom vsr stt gå ned i tid OCH leja hjälp. Går man ner i tid får man mindre lön. Hur ska man då leja?
  • Cox Orange
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-21 01:22:54 följande:
    Du läste nog inte mina svar snarare. Tipsen som kom vsr stt gå ned i tid OCH leja hjälp. Går man ner i tid får man mindre lön. Hur ska man då leja?
    Föräldrar eller annan släkt som kan hjälpa med avlastning? De kanske kan leka med barnen så får man städa? Få barnen att leka ute och med grannungarna så är det lite lugnare hemma på torpet?
  • Studentpappa

Har mellanbarnen någon problematik? Det låter ju orimligt att så små barn är vakna 23, se till att få ordning på rutiner så de sover i rimlig tid vilken borde vara runt 20.

Rutiner, deltid och flexibelt jobb har varit och är modellen för oss. Sambon jobbar deltid, och jag kan jobba hemma eller flexa i stort sett när som helst det behövs.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Xyz)
    Cox Orange skrev 2023-05-21 07:10:06 följande:
    Föräldrar eller annan släkt som kan hjälpa med avlastning? De kanske kan leka med barnen så får man städa? Få barnen att leka ute och med grannungarna så är det lite lugnare hemma på torpet?
    Absolut. Men det var inte det som föreslogs då.
  • fjanten
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-21 01:22:54 följande:
    Vi arbetar båda deltid, har flexibla arbeten och köper in diverse tjänster (samt förenklar på andra sätt genom att ha t.ex. kombinerad robotdammsugare/robotskurare, har matkassar samt shoppar online med hemkörning, har en dam som är barnens pensionerade f.d. fsk.lärare som passar barnen någon afton ibland). Jag och många andra utgår ifrån att man sett till att ha en nog god ekonomi för sådant om man väljer att sätta fler barn än snittet till jorden (vi har fem).
  • Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-21 14:32:09 följande:
    Vi arbetar båda deltid, har flexibla arbeten och köper in diverse tjänster (samt förenklar på andra sätt genom att ha t.ex. kombinerad robotdammsugare/robotskurare, har matkassar samt shoppar online med hemkörning, har en dam som är barnens pensionerade f.d. fsk.lärare som passar barnen någon afton ibland). Jag och många andra utgår ifrån att man sett till att ha en nog god ekonomi för sådant om man väljer att sätta fler barn än snittet till jorden (vi har fem).
    Ja, men det kanske inte är det man ska ugå från att TS har. Tjänster, hemkörning, matkassar och barnvakt drar ihop en rätt stor summa per månad.
  • fjanten
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-21 14:51:37 följande:
    Ja, men det kanske inte är det man ska ugå från att TS har. Tjänster, hemkörning, matkassar och barnvakt drar ihop en rätt stor summa per månad.
    I och med att TS inte direkt beskrev förutsättningarna så kommer ju kommentarerna baseras på relativt liten mängd information.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Några tips?) skrev 2023-05-16 01:44:29 följande:
    Hur hinner/orkar man med allt??

Har fyra barn,  12, 6, 4 och 1 år gamla.
    12-åringen behöver mycket hjälp med skoluppgifter, läxor plus att han är väldigt impulsiv.
    6 och 4 åringarna bråkar ofta,  och de är extremt svåra att lägga.  Alltför ofta är de fortfarande vakna när vi vuxna lägger oss vid 23.
    1-åringen blir ofta väckt av de äldre syskonen.
    Barnen har aktiviteter som tar 2-3 vardagar i veckan, plus helger.
    Vi jobbar båda två,  och hur ska man hinna och orka med något annat än barnen?
    Hemmet är stökigt kaos, och jag har inte träffat en vän på flera år.
    Jag är så slutkörd av allt.   Det är ett evigt slit och det värsta är efter jobbet,  handla, hämta, laga mat,  gnäll och bråk etc. 

Ett första steg hade ju varit att inte skaffa så många barn om man inte orkar med? Fattar väl vem som helst att det blir mycket med fyra barn?

Dra ner på barnens aktiviteter och börja jobba deltid så hinner du nog både städa och träffa vänner.

• Anonym (Ana)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-21 14:51:37 följande:
    Och då borde väl ts och hennes partner tänkt igenom hur de skulle fixa ekonomin och livspusslet innan de skaffade fyra barn..? 
  • Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-21 17:04:49 följande:
    I och med att TS inte direkt beskrev förutsättningarna så kommer ju kommentarerna baseras på relativt liten mängd information.
    Jo, men om TS haft ekonomi att köpa sig fri från stress hade TS nog gjort det istället för att starta en tråd här.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Ana) skrev 2023-05-21 17:32:07 följande:
    Och då borde väl ts och hennes partner tänkt igenom hur de skulle fixa ekonomin och livspusslet innan de skaffade fyra barn..? 
    Absolut kan det vara så. Fyra barn är praktiskt och ekonomiskt  mycket vilket alla bebissugna vuxna inte alltid tänker på när man tänker att en till vore fint. Det är värt att faktiskt ha i åtanke när man grunnar på hur mångs barn man ska ha.

Ts kan ju också fått ändrade förutsättningar längs vägen såklart. Nu är ju också läget vad det är.
  • Anonym (Pauline)

Klart det blir kaos med 4 ungar! Jag har ett barn som tar mycket energi från mig och pappan. 

säger som alla andra, gå ned i arbetstid. 

• Elin P

Vi har tre barn varav alla har någon typ av särskilda behov inom NPF. Min lösning har varit att gå ner i tid på jobbet och jobba bara nätter och kvällar. Orkar inte med ett vanligt jobb 8-17 och samtidigt få ihop livet. Min man jobbar dagtid så han är hemma på kvällar/nätter och helger då jag jobbar. Jag jobbar ca 80 % en vanlig månad men i rena timmar blir det ju också mindre då min veckoarbetstid på heltid är 34 timmar. Jag jobbar ca 27 timmar/vecka. Tidigare har min man varit hemma mer än mig med barnen men nu har vi bytts av.

Vi har råd med detta genom att vi har ett ganska billigt boende och har undvikit alla typer av lån och dylikt som det bara går. Försöker hålla konsumtionen låg. Vi har tex äldre elektronik och en äldre bil utan lån. Cyklar mycket istället för att ta bilen. Åker ej utomlands eller andra dyra semestrar. Och andra saker som gör att vi inte behöver ha in så mycket pengar.

Det är verkligen värt det. Är medveten om att min pension blir lidande men för mig finns inte alternativet att jobba heltid.

Vi har heller inte så mycket styrda aktiviteter åt barnen. Max en bokad aktivitet per vecka och barn, för att inte ha den stressen. Nu är våra barn inte så intresserade heller av att ha en massa idrott med träningar osv vilket jag faktiskt är tacksam över.

Så sammantaget är mitt råd att downshifta om man kan. Fråga er vad pengarna går till och om ni måste ha in så mycket? Man kan ju liksom byta pengar mot tid.

• Elin P
    Studentpappa skrev 2023-05-21 08:11:07 följande:

Har mellanbarnen någon problematik? Det låter ju orimligt att så små barn är vakna 23, se till att få ordning på rutiner så de sover i rimlig tid vilken borde vara runt 20.

Rutiner, deltid och flexibelt jobb har varit och är modellen för oss. Sambon jobbar deltid, och jag kan jobba hemma eller flexa i stort sett när som helst det behövs.

Jag tänker också att det inte låter normalt att barnen inte somnar före 23. Ni kanske ska söka hjälp för det via BVC? Man kan få Melatonin om barnen har stora sömnproblem. Bara det kanske kan hjälpa er enormt.
  • Anonym (Några tips?)

Tack för svar och tips! 
     Jag jobbar deltid, mannen heltid.  Är knapert då vår boendekostnad är rätt hög, men det går knappast att få det lägre om vi inte byter till ett mindre boende.  

Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??