• Lisia

    Jag tror min sambos kollega är kär i honom

    Sedan 4 år tillbaka har min sambo sedan 7 år jobbat på samma ställe som en annan tjej. Hon är lite yngre och har alltid varit singel. Hon har alltid känts lite skum och hon älskar att festa och dra igång AWs osv. Dessa har jag aldrig varit bjuden på från hennes håll fastän att en del utomstående till det arbetet dykt upp på dessa AWs. Det kom även upp till ytan nyligen att hon och min sambo skrivit mycket till varandra på messenger. När hon jobbar och han är ledig, när han jobbar och hon är ledig, nära båda jobbar eller när båda är lediga. Det är mycket GIFs och internskämt. Hon skriver även alltid "hahaha" med stora bokstäver väldigt ofta och nog för att sambon är rolig men tack vet ja så rolig är han inte! Hon har även vid flera tillfällen gått till jobbet på sin lediga tid när sambon jobbat för att "hänga". Vid flera tillfällen har dom chattat vid 00 på natten om slumpmässiga saker och det är alltid hon som skriver först. Min sambo lovar att han bara tycker hon är jobbig och att han bara har ögon för mig och ofta svarar han ej på hennes meddelanden men hon skriver ändå. Jag har vid flera tillfällen kommit förbi hans jobb och hon varken hälsar på mig eller söker kontakt, snarare  tvärtom. Den senaste tiden har hon dessutom skrivit och tjatat till min sambo om att festa ihop (jag får se deras konversationer). Varenda gång han säger att han inte kan så skriver hon om att hitta ett annat datum då han kan! Nu så har hon tillslut frågat min sambo om jag vill följa med på hennes fest efter att han vid ett tillfälle valde att säga "vid nästa fest kanske min sambo kan få följa med?"
    Det är första gången på över 4 år. Vad tror ni? Ska jag försöka bli vän med henne eller är detta ett trick för att få min sambo att hänga mer med henne? Kan även tillägga att han har en del kvinnliga kollegor som sagt till mig att hon svansar efter honom så mycket hon kan. Hur hanterar jag detta? Min sambo vill inte tro på att hon skulle vara intresserad av honom på det sättet men min magkänsla säger att hon kommer göra allt för att komma honom nära och försöka få mig ur bilden. Vi ska på en fest där även hon kommer att vara, ska bli intressant att se hur hon agerar runt mig. Har ni några tips på hur man bäst kan bemöta henne?
  • Svar på tråden Jag tror min sambos kollega är kär i honom
  • Anonym (f)
    Tecum skrev 2023-05-23 20:00:59 följande:
    Sambon hanterar det redan genom att avslå hennes inviter. Det ska han fortsätta med och dessutom dra ner på sms. Att blocka henne blir inte bra då de jobbar ihop och måste fungera där.

    Klart TS ska följa med på festen och lära känna sin fiende. TS ska klä sig supersnyggt, hänga vid sambons arm hela kvällen, se till att pussa och ta på varann och visa hur kära de är och hur bra de passar ihop. Vara vänligt nedlåtande mot tjejen och på så sätt visa var skåpet ska stå.
    Vara vänligt nedlåtande kommer få ts framstå som svartsjuk och skapa konstig stämning på jobbet om hon nu faktiskt inte har ett sådant intresse. Hon kanske bara ser honom som en rolig vän?

    Finns det intresse så kommer det nog bara knuffa dem närmre varandra. 

    Jag hade försökt vara så trevlig mot tjejen att hon får dåligt samvete, om intresse verkligen finns.

    Sedan finns det ju tyvärr människor som inte får dåligt samvete.
  • Anonym (f)

    Jag har själv en kollega som är väldigt på, en manlig sådan då. Han är gift. Han klagar ofta på att hans fru är svartsjuk och att hon tycker att han är flirtig, vilket han också är. Han tycker bara att han är trevlig säger han. Det finns en risk att din sambo är likadan, sedan om han menar något seriöst med det vet jag inte.

  • Anonym (000)

    Varför svarar han att han inte kan, när hon föreslagit tider att festa tillsammans?Varför svarar han inte "tack men jag vill inte". 

    Han låter vek- men bra nu då om han ska byta jobb. Då får han fasa ut henne i och med det. 
    Om hon förväntar sig at de ska hänga nu efter han bytt jobb får han bara svara: "men vi var ju bara jobbarkompisar" 
    Men gå inte på den där festen - ingen av er., för det öppnar ju upp för att ha relation utanför arbetet. 

  • Anonym (abc)

    Ja alltså hon låter ju helt klart intresserad. Men han verkar ju uppenbarligen inte intresserad så det spelar väl ingen roll om hon får stånga huvudet i väggen.

    Gissar att de är ett större gäng kollegor som hänger tillsammans och då är det ju enklast för honom att bara vara artig och normaltrevlig tillbaka istället för att börja skapa drama med att aktivt ta avstånd. Om han aktivt tar avstånd kan också  inbjuda till att det tolkas som att det är du som är en som "håller hårt i kopplet" och inte låter honom vara med (även om det skulle vara på hans eget initiativ). 

    Det vettigaste sättet för honom att visa att han inte är intresserad känns som att inkludera dig i planerna (då det ju verkar som att utomstående är välkomna, skulle vara konstigt om det var enbart kollegorna + du) vilket han ju också verkar göra.

    Och sedan att du på plats är helt normal och trevlig och någon som kollegorna tycker om. Så att de snarare blir "lägg ned det där" mot tjejen istället för att tänka att du är bitchig och tycka att tjejen ska satsa ännu hårdare för att hon skulle vara ett bättre kap för honom. 

  • Tecum
    Anonym (xxx) skrev 2023-05-24 10:14:27 följande:
    Om min partner skulle lämna mig för att jag inte markerar att han är min när vi är ute bland folk, då får han gärna lämna. Aldrig att jag skulle agera så mot en vuxen människa. Vuxna människor i en bra relation behöver inte vaka svartsjukt på varandra. 
    Då visar du tydligt att han inte är viktig för dig och det märker både han och den andra kvinnan. Hon tolkar det till att ert förhållande inte är bra och kommer att intensifiera sitt flirtande. Och han undrar om du inte bryr dig och kanske är på väg ur relationen.
    Alltså en livsfarlig taktik om man vill stärka relationen och avskräcka andra kvinnor. Men du verkar inte bry dig... 
  • Lisia

    Intressanta svar! Jag vill självklart kämpa för vårt förhållande och vi har kommunicerat om allt men det känns som att "hon vinner" om han skulle markera med något meddelande. Att "åh hans partner är avis, alltså är jag ett hot". Jag vill inte ge henne eller hennes kompis det. För ett år sedan stötte vi på varandra ute allihopa(jag, min sambo och hans kollegor/hon) och jag minns hur jag fick en puss på kinden av honom och hon såg ut som att hon skulle börja gråta. Vi ska ju även gifta oss nästa år som hans kollega vet om och han har ring på fingret men det har aldrig verkat vara något hon tagit på allvar. Att "sluta svara" verkar inte funka bra för hon kan låta det gå en månad utan att hans svarat henne men ändå skriva och "hitta loopholes" där han tillslut måste svara. Sen är han för snäll och lite trög ja, det är han själv medveten om men när det börjar skada vårt förhållande alltså sådana tjafs man helst sluppit, så undrar man varför det fortsätter? Jag frågade "vill du ha henne som vän så kan jag försöka bita ihop och göra det bästa av situationen, OM det går, kan inte lova något". Han säger nej. Så ja.

  • Kvittning
    Lisia skrev 2023-05-24 17:16:15 följande:

    Intressanta svar! Jag vill självklart kämpa för vårt förhållande och vi har kommunicerat om allt men det känns som att "hon vinner" om han skulle markera med något meddelande. Att "åh hans partner är avis, alltså är jag ett hot". Jag vill inte ge henne eller hennes kompis det. För ett år sedan stötte vi på varandra ute allihopa(jag, min sambo och hans kollegor/hon) och jag minns hur jag fick en puss på kinden av honom och hon såg ut som att hon skulle börja gråta. Vi ska ju även gifta oss nästa år som hans kollega vet om och han har ring på fingret men det har aldrig verkat vara något hon tagit på allvar. Att "sluta svara" verkar inte funka bra för hon kan låta det gå en månad utan att hans svarat henne men ändå skriva och "hitta loopholes" där han tillslut måste svara. Sen är han för snäll och lite trög ja, det är han själv medveten om men när det börjar skada vårt förhållande alltså sådana tjafs man helst sluppit, så undrar man varför det fortsätter? Jag frågade "vill du ha henne som vän så kan jag försöka bita ihop och göra det bästa av situationen, OM det går, kan inte lova något". Han säger nej. Så ja.


    Jag tycker du tänker rätt i inledningen av ditt inlägg. Han verkar ju uppenbarligen inte bry sig om henne så då finns det ingen anledning för dig att göra det heller. Och som du säger, ge inte henne eller hennes kompisar möjlighet att lägga på dig att du är avis. 

    Se det istället som ett nöje att vara extra kärleksfull (men inte klängig) med din partner när ni träffas allihop och iaktta reaktionerna. Och få kollegorna att älska dig så att de alla blir på din/er sida. 

    Låt det inte påverka ert förhållande. det är klart att det är en jobbig situation för honom att hantera också så se det något som ni gör tillsammans och inte något där han blir pressad från henne genom ovälkommet flirtande och från dig att ta avstånd mer än han redan gör.
  • Anonym (......)
    Lisia skrev 2023-05-24 17:16:15 följande:

    Intressanta svar! Jag vill självklart kämpa för vårt förhållande och vi har kommunicerat om allt men det känns som att "hon vinner" om han skulle markera med något meddelande. Att "åh hans partner är avis, alltså är jag ett hot". Jag vill inte ge henne eller hennes kompis det. För ett år sedan stötte vi på varandra ute allihopa(jag, min sambo och hans kollegor/hon) och jag minns hur jag fick en puss på kinden av honom och hon såg ut som att hon skulle börja gråta. Vi ska ju även gifta oss nästa år som hans kollega vet om och han har ring på fingret men det har aldrig verkat vara något hon tagit på allvar. Att "sluta svara" verkar inte funka bra för hon kan låta det gå en månad utan att hans svarat henne men ändå skriva och "hitta loopholes" där han tillslut måste svara. Sen är han för snäll och lite trög ja, det är han själv medveten om men när det börjar skada vårt förhållande alltså sådana tjafs man helst sluppit, så undrar man varför det fortsätter? Jag frågade "vill du ha henne som vän så kan jag försöka bita ihop och göra det bästa av situationen, OM det går, kan inte lova något". Han säger nej. Så ja.


    Om du/ni tror det är fel taktik att klippa av så att hon tror du är avis så tänker jag att vad han kan göra är att eftersom han ska börja nytt jobb glesa ut kontakten, det brukar man ju göra ändå om man ska byta jobb och så? 

    Om han däremot sitter på mer info än vad du gör i nuet, eller han kommer göra, och vet 100% att hon är intresserad (min fick veta på mer än jag senare) då måste han ju markera med att klippa tänker jag. Då är det inte överdrivet eller skulle visa på att du skulle vara avis? 
  • Anonym (......)
    Anonym (000) skrev 2023-05-24 14:41:38 följande:

    Varför svarar han att han inte kan, när hon föreslagit tider att festa tillsammans?Varför svarar han inte "tack men jag vill inte". 

    Han låter vek- men bra nu då om han ska byta jobb. Då får han fasa ut henne i och med det. 
    Om hon förväntar sig at de ska hänga nu efter han bytt jobb får han bara svara: "men vi var ju bara jobbarkompisar" 
    Men gå inte på den där festen - ingen av er., för det öppnar ju upp för att ha relation utanför arbetet. 


    Av egen erfarenhet tror jag hon är som de tjejer jag sett efter min man. De blir mer desperata och aggressiva och kan kompromissa, så att TS är inbjuden nu som hon aldrig varit förr tidigare talar för det. Det positiva är att ju mer hon blir så desto mer borde tålamodet tryta även hos den mest snälla, upptagne killen. Jag har varit med mer om detta gällande min man som jag tror är för snäll, än mitt X. Jag visste inte om det då men mitt X fick för sig att den här kvinnan (i vårt fall) kontaktat mig, vilket inte var sant. Han kunde bli väldigt obehaglig om han ville och tydligen så hade han sökt upp henne sedan. Hon verkade genuint rädd sedan. Så exet överdrev på sitt vis, men min nuvarande var för snäll men kunde bita ifrån när han väl förstod, och avlägsna sig helt. Jag kände mig otrygg på ett sätt att mitt ex kunde bli så obehaglig mot andra (kvinnan då) om han uppfattade från mig att det var något fel, men otrygg på ett helt annat sätt med min man som inte insåg och var för snäll. Tills han inte var det längre. Gäller kanske att hitta den där balansen för TS:s man.
  • Anonym (man)
    Anonym (Extremt hett) skrev 2023-05-24 09:58:53 följande:

    Varför det här blir så extremt hett för en man kan utläsas på svaren och attityderna i tråden:"Det är hans fel! Hans ansvar! Jag tänker inte visa att jag gillar honom, tvärtom skall jag ignorera detta! Jag skall absolut inte markera någonting tvärtom ta avstånd!".

    Då känner mannen att han inte betyder något, att han är utbytbar, oviktig och du kommer inte göra dig minsta besvär för honom. Men kvinnan som uppvaktar honom gör ju det, hon vill ha just honom. Han är inte utbytbar och oviktig för henne. Hon anstränger sig för honom, därför framstår därför hon som bättre.  

    Så vad TS borde göra är att visa att hon gillar honom, ha mer sex med honom och faktiskt markera att han är min och jag älskar honom inför andra kvinnor, särskilt inför hon som är förtjust i honom.


    Dra inte in alla män i ditt resonemang, jag är man och tycker ditt resonemang är helt jäkla sjukt.

    Jag tycker det snarare låter som att du gör det jävligt enkelt för dig själv och vill hävda att det är andras uppgift att ständigt hålla sin partner 100% nöjd 24/7 året runt så den stackars lillponken inte ska få för sig att bara råka stoppa kuken i nån annan i rent missnöje och frustration....vilket givetvis är ett väldigt narcissistiskt sätt att tänka. Hur du beter sig är helt och hållet DITT ansvar inte andras och beter du dig som ett rövhål kan du inte skylla det på att andra inte curlat dig tillräckligt mycket.

    Givetvis ska inte rövaktigt beteende premieras utan snarare konfronteras och fördömas, annars kan ju folk lätt få för sig att det är helt ok att bete sig som ett rövhål.

    En partner är ALLTID utbytbar, det är därför man inte ska springa runt och flirta med första bästa brud på jobbet för då bli man nog ganska snart utbytt mot en pålitligare partner. Och det är kanske på tiden att TS man får det förklarat för sig så han förstår vad han riskerar.
  • molly50
    Anonym (Extremt hett) skrev 2023-05-24 00:16:12 följande:
    Tänk såhär, vem vill du spendera livet med? Någon som anser att du är utbytbar och finner idén om att anstränga sig för dig störtlöjlig, eller någon som uppvaktar dig och tydligt visar att hon är beredd att anstränga sig för dig?
    Hur mycket tycker du att mannen verkar anstränga sig för sin kvinna om han låter andra kvinnors flirtande med honom fortgå?
    Om han låter det pågå utan att göra något åt det så är han också utbytbar,ska du se.
  • Anonym (......)

    Fast jag inte håller med Extremt Hett här så tror jag ändå jag förstår mig på tankesättet, men det är då mer om man är missnöjd i sin relation, är olycklig och inte känner sig sedd, hörd, förstådd, älskad av sin partner. Då är faran där att båda två kan då få det behovet uppfyllt av någon annan som visar intresse och faran är då att man glider ännu längre ifrån sin partner. Att den andra då tar hem poäng. Jag fattar det så har TS och hennes man hade det bra ihop innan allt detta och nu trots detta ändå bra. Jag hade det bra med mitt X när det hände som hände och likaså den man jag är med nu.

    Min man brukade säga att de kan flörta hur mycket de vill, men ingenting kommer hända om inte han gör något. Men han förstod inte att han måste markera mer än han gjorde. Inte vara så jävla passiv som han var för det är också att godkänna något. Han lät ju de här kvinnorna hålla på, det var signalen att det var bara att fortsätta, till nästa steg. När det då kom till nästa steg var då han reagerade. 

    Jag håller med om att det är männen som detta händer som ska bli rädda och vara de som anstränger sig mer för sin kvinna för att visa att hon kan lita på dem. Jag tog ett känslomässigt och fysiskt avstånd rent instinktivt, osäker på vad som höll på att hända. Bilden var inte riktigt klar för mig. Sen kan man bli bitter för att man ens behövt bli utsatt för det.

    Jag har aldrig utsatt mitt X och min man för det då jag sätter stopp långt innan. Jag har jobbat i förväg för att förhindra så att man inte når dit där TS man nu nått. Det har varit av respekt för den jag är tillsammans med, men också respekten, integriteten för mig själv. Jag vill inte befinna mig i någon sådan situation. Jag ser inget positivt med det. Och ser man något positivt med det, föder det ens ego och man sårar, gör sin partner osäker och så vidare, då ska man inte ha belöningen att partnern kommer anstränga sig än mer och må bästa kvinna vinna typ. Vem f-n vill vinna en sån? Nej, man vill ge bort en sån. 

    Jag hade gjort skillnad på mitt professionella liv och mitt privata och inte haft de här kontaktvägarna öppna för arbetskamrater. Särskilt aldrig någonsin de manliga. När de har försökt (för det har de) så har jag inte svarat och sagt sedan att jag jobbade inte då. Verkligen markerat att enda anledning varför vi har kontakt är under arbetstid och då en professionell kontakt, inget mer. De jag har de öppna för är bara sms för väldigt nära och få kvinnliga kollegor och vi sköter det bra. Inte hela konversationer på messenger som kan hända dygnet runt. Jag har inte vetat av något sådant från mitt X eller min man. Det glider alltför mycket in i det privata livet då. Då hade man verkligen undrat. 

    Om vi inte hade behövt gå på den där festen så hade jag heller inte gjort det då som 000 skrev. Jag och nuvarande gick aldrig mer på någon fest eller umgicks för övrigt efter vi hade det där samtalet. Jag förbjöd honom inte, men tror att hade han gått (och jag inte med) fast han vetat om vad jag visste då så hade jag lämnat. Han måste själv veta hur han ska bete sig, jag ska inte som annan förälder behöva tala om det för honom. Man vill inte ha en man som tänker som en idiot (=är en idiot). 

Svar på tråden Jag tror min sambos kollega är kär i honom