Exets sambo
Hej jag behöver hjälp och råd!
Det är så att jag har två barn, deras pappa har en sambo sen ett par år, som sedan några månader har varit föräldraledig på måndagar med vår yngsta. Måndagar är bytesdag och jag lämnar alltså yngsta hos dem på måndag morgon.
Jag tyckte ju från början att måndagar inte var den bästa dagen, dels för att det blir omständigt att åka först och lämna hos dem och sen lämna äldsta på skolan. Men jag anpassade mig och har inte sagt mer om det.
Normalt hörs jag och exet på söndags eftermiddagarna, jag brukar meddela när jag kommer, vilket i princip alltid är samma tid, tror det varit en gång jag lämnar en annan tid när exets sambo varit ledig . Nu senast hade jag det riktigt körigt på söndagen och han aldrig ringa utan skicka ett meddelande senare på kvällen, dels hade jag för mig att jag nämnt att det blir som vanligt när jag träffade exet par dagar tidigare men var osäker så skickade ett meddelande och tänkte att det inte är något större problem. På måndag morgon får jag höra att hon har migrän och behöver vila så jag får lämna yngsta på förskolan ett par timmar. Jag säger inte så mycket om det.
Sen på söndagen efter säger exet att hans sambo tyckte det var så jobbigt att jag inte hörde av mig i tid så hon tyckte att jag kunde ju lämna på förskolan istället så hämtar hon en timme senare. Jag säger som jag känner att det känns inte okej och man får ju inte lämna barnet på förskolan när man är föräldraledig. Det är väl bara att jag hör av mig i god tid då så är problemet löst, även om jag tycker det är löjligt då det nästan alltid är samma tid det handlar om. Men jag försöker vara tillmötesgående, och se till att det blir bra för dottern i första hand
Iaf jag hör av mig och meddelar i princip en vecka före och talar om att det blir som vanligt. Istället för på söndagen som vi brukar och varit överrens om. Jag får efter fyra dagar meddelande om att nej jag får lämna på förskolan iaf. Inget samtal eller diskussion om detta, ingen annan förklaring än att jag inte hör av mig i tid,1 gång! Jag blir skitsur så det blev ju inte superbra.
Jag tycker inte detta är okej dels för att det är idiotiskt att lämna dottern på förskolan en timme, hon kommer i princip åka dit för att äta frukost. Och för att jag känner att jag vet inte hur jag ska förklara detta för dottern som såklart kommer undra varför det blir såhär, och dessutom kommer bli ledsen.
Dessutom är det exets sambo som valt måndagar, jag har sagt att det vore lämpligare med en annan dag. Kan ju tycka att man borde tycka det själv så man kan lägga upp det som man själv vill då. Vi har ändå varit överrens om upplägget så som det var, detta upplägget har de däremot bestämt själva över huvudet på mig utan att diskutera med mig eller ta hänsyn till varför jag inte tycker det är okej. Så jag tycker att antingen lämnar jag hos dem som vanligt på måndag eller så får hon byta dag, eller helt enkelt strunta i att ta ut dagarna över huvud taget. Detta är väl inte orimligt eller överdrivet av mig? Det är väl inte så märkligt att jag blir förbannad över att de fattar ett beslut över huvudet på mig om hur jag ska göra i något som vi haft en överenskommelse om , som dessutom jag anser är negativt för dottern.