• Anonym (Livet blev INTE som jag tänkt mig)

    Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?

    Hej,

    Kortfattat: Jag och min nuvarande, men väldigt snart ex-sambo, har ett gemensamt barn på drygt 3 år. Nu blev jag gravid, helt oplanerat hävdar mannen, men han VET att jag varit utan spiral i ett drygt år. Det kan ju liksom inte slå ner som blixten i skithuset att man kan bli gravid om man chansar lite godtyckligt och inte tar något aktivt ansvar själv anser jag. Jag ville ha ett barn, jag är lite till åren också så det var verkligen inte självklart att det skulle bli. Jag ville nog helt ärligt ge det ett försök eftersom det gnagde och skavde så i mig, och jag tycker inte att jag lurat honom eftersom jag informerat honom om att vi saknar preventivmedel från min sida.
    Man kan tycka vad man vill om upplägget, men jag har naivt nog tagit hans passivitet som ett silent-comitment... Oavsett både hans och mitt eget bristande ansvar så är graviditeten ett faktum, och då väljer han att lämna mig eftersom han inte kan tänka sig ett barn till, han slår hellre sönder familjen.

    Han hävdar också att det enda moraliska jag kan göra nu är att inte uppge honom som pappa, barnet ska stå som faderslös tycker han. Trots att det finns ett helsyskon som är  3,5 år äldre. Han vill heller inte ha någon som helst kontakt med sitt yngsta barn, han vill inte ens se det vid överlämningar av vårt större barn. Det barnet säger han sig älska förbehållslöst och kräver delat boende på 50 %.

    Är det inte att skada det äldre barnet att förskjuta det yngre? Jag vet att jag får förklara för det yngre barnet så småningom om jag inte hemlighåller vem som är hens pappa att pappan bara vill ha storasyskonet. Men är det ett ansvarsfullt försäldraskap att förskjuta ett av två helsyskon? Hur skulle familjerätten se på hans förmåga att se till barnens bästa om han på fullt allvar beter sig så mot sina barn? Det äldre barnet kommer ju ta illa vid sig när småsyskonet vänds ryggen?

  • Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?
  • Anonym (X)
    Anonym (Ja) skrev 2023-07-20 23:22:53 följande:
    Han hade kunnat insistera på skydd. Läs gärna Mollys kommentar annars.

    Ok, jag fattar. Man behöver inte diskutera barnfrågan. Man meddelar att man inte använder skydd. Punkt. 


    Ja, det fungerade ju jättebra för TS. Och nu ska ett oskyldigt barn betala priset. Men TS får ju sitt barn, det är väl viktigare än att båda ska vilja. 

  • Anonym (X)
    molly50 skrev 2023-07-20 23:18:26 följande:
    Självklart!
    Men om ens partner talar om att hon slutar med sina p-medel så begriper man vad det kan leda till om man inte har missat alla biologilektioner i skolan.
    Då ser man till att själv använda skydd om man inte vill ha fler barn.
    Det är att idiotförklara män att tro att han inte ska begripa det.

    I detta fall rör det sig om en idiot, så det hade ju varit bra om hon behandlade honom som en sådan. 


     

  • molly50
    Anonym (X) skrev 2023-07-20 23:45:49 följande:

    I detta fall rör det sig om en idiot, så det hade ju varit bra om hon behandlade honom som en sådan. 


     


    Ja,det håller jag med om. Och det hoppas jag att hon gör. 
    Men det var kanske inte vad hon tänkte innan. De har ju ett barn sedan innan så han borde ju förstå hur det gick till.
    Och det var kanske också en orsak till att hon inte tänkte att hon behövde berätta för honom vad oskyddat sex kan leda till.
    Speciellt som han själv inte heller sa något när hon berättade att hon tagit ut sin spiral.
  • molly50
    molly50 skrev 2023-07-20 23:57:07 följande:
    Ja,det håller jag med om. Och det hoppas jag att hon gör. 
    Men det var kanske inte vad hon tänkte innan. De har ju ett barn sedan innan så han borde ju förstå hur det gick till.
    Och det var kanske också en orsak till att hon inte tänkte att hon behövde berätta för honom vad oskyddat sex kan leda till.
    Speciellt som han själv inte heller sa något när hon berättade att hon tagit ut sin spiral.
    Tillägg: Jag tror inte heller att TS hade förväntat sig den reaktion hon fick av sin man.
  • Anonym (Mina)

    Jag tycker att oavsett omständigheterna som lett fram till graviditeten så är det inte ursäkt nog för att han inte skulle vilja bli skriven som fader okänd, utsätta minstingen för psykisk misshandel (genom att fortfarande finnas i 3,5 åringens liv, så "in your face" mot barnet).

    Man kan inte backa bandet, men man kan starta med att börja göra rätt någonstans på vägen, inte ha det som en ursäkt för att fortsätta göra fel och det mot ett barn som inte gjort honom något.  

    TS ex(man?) förefaller inte särskilt intelligent, empatisk och han fortsätter med sin stil med sitt resonemang såklart då med. 

    Vet man om att kvinnan inte är skyddad och man inte diskuterat eller är överens om att få barn då är det upp till mannen att stå för skyddet. 

  • Mimosa86
    Anonym (X) skrev 2023-07-20 21:39:25 följande:
    Så det är så man kommunicerar när man vill ha barn? Man säger att man slutat med preventivmedel. Jag trodde man pratade om det och diskuterade om man skulle skaffa fler barn och hur man ska göra om någon inte vill. 
    Nej det är jättemärkligt att han inte tog upp detta för diskussion när hon meddelade honom att hon är oskyddad.
  • Mimosa86

    Får mig att tänka på ett rättsfall i USA:

    Kvinnan köpte hett kaffe på McDonalds. satte pappmuggen mellan sina knän, startade bilen och körde iväg. Kaffet skvimpade ut och brände hennes lår.                 Hon stämde MCDonalds för att de har hett kaffe

    Än är inte den siste idioten född 

  • LFF
    Anonym (X) skrev 2023-07-20 23:42:06 följande:

    Ok, jag fattar. Man behöver inte diskutera barnfrågan. Man meddelar att man inte använder skydd. Punkt. 


    Ja, det fungerade ju jättebra för TS. Och nu ska ett oskyldigt barn betala priset. Men TS får ju sitt barn, det är väl viktigare än att båda ska vilja. 


    Ja, visst är det konstigt att HAN inte sa något eller tog upp frågan om vad de nu ska ha för preventivmedel när hon sa att hon skulle ta ut sin spiral. Visst är det konstigt att HAN väljer att stoppa huvudet i sanden och köra på när HAN inte verkar vilja ha fler barn. Visst är det konstigt att HAN förutsätter att HON ska göra abort om det blir en graviditet när HAN inte nämnt något om att HAN inte vill ha fler barn men inte heller ser till att ordna så det inte blir fler barn. 

    Visst är det konstigt att frågan om graviditetsprevention så gott som alltid ska ligga på kvinnan.
  • LFF
    Mimosa86 skrev 2023-07-21 09:14:42 följande:

    Får mig att tänka på ett rättsfall i USA:

    Kvinnan köpte hett kaffe på McDonalds. satte pappmuggen mellan sina knän, startade bilen och körde iväg. Kaffet skvimpade ut och brände hennes lår.                 Hon stämde MCDonalds för att de har hett kaffe

    Än är inte den siste idioten född 


    Eller personen som satte på "cruise control" i husbilen och sen gick bak för att fixa något i köket. "Det stod ju inte att man inte kunde lämna ratten".
  • ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2023-07-20 22:45:12 följande:
    Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?

    Men

    Ts är den av dem som vill ha barn. För honom är det otänkbart. Om nu TS varit tydlig med att hon är oskyddad och att hon är intresserad av ett till barn. VARFÖR ser då inte den som absolut inte vill ha barn då till att uppdatera sig i enkel biologi? Varför är HAN inte noga med att förtydliga situationen eftersom det är HAN som förlorar mest på det? Vart ligger HANS ansvar?

    Jag ser bara två tänkbara scenarion här:

    1) han hade IG i biologi och är mentalt efterbliven. Tror på storken helt enkelt.

    2) Han är en ond människa. Han räknar kallt med att TS ska göra abort om han gör henne med barn. Ett ingrepp som både är fysiskt smärtsamt och känslomässigt jobbig för många (speciellt för en som vill ha barn- som TS förklarat för honom). 


    Man utsätter inte den man älskar för abort av bekvämlighetsskäl. Det är riktigt illa. TS ska vara glad att hon slipper honom så hon kan träffa någon som är man nog att kunna ta eget ansvar.


    Varför planerar någon barn med hoppas han chansar en gång för mycket och silent comitment?
    Jag tror inte det kom som en newsflash för TS att sambon inte ville ha barn.

    Jag vill lägga ett tredje scenario där båda rationaliserat bort det egna ansvaret och lagt det helt på den andra.
  • Anonym (Mina)
    Mimosa86 skrev 2023-07-21 09:07:34 följande:
    Nej det är jättemärkligt att han inte tog upp detta för diskussion när hon meddelade honom att hon är oskyddad.
    helt med. 

    hon kan under älskandet sett det som en "fin gest" av honom att samtycka till att de ska försöka få ännu ett barn när han vet om att hon är oskyddad och vet om att hon vill bli gravid igen. 
  • ClumsySmurf
    LFF skrev 2023-07-21 09:23:14 följande:
    Eller personen som satte på "cruise control" i husbilen och sen gick bak för att fixa något i köket. "Det stod ju inte att man inte kunde lämna ratten".
    Husbil med dubbelkommando, två som gasar men ingen som styr.
  • Anonym (X)
    LFF skrev 2023-07-21 09:21:46 följande:
    Ja, visst är det konstigt att HAN inte sa något eller tog upp frågan om vad de nu ska ha för preventivmedel när hon sa att hon skulle ta ut sin spiral. Visst är det konstigt att HAN väljer att stoppa huvudet i sanden och köra på när HAN inte verkar vilja ha fler barn. Visst är det konstigt att HAN förutsätter att HON ska göra abort om det blir en graviditet när HAN inte nämnt något om att HAN inte vill ha fler barn men inte heller ser till att ordna så det inte blir fler barn. 

    Visst är det konstigt att frågan om graviditetsprevention så gott som alltid ska ligga på kvinnan.

    Med tanke på att en graviditet påverkar en kvinna så mycket mer än en man borde det även ligga i hennes intresse att få ett samtycke om fler barn. 


    Jag tycker de båda har ansvar för detta, båda hade sex oskyddat, båda visste att de kunde bli barn. Ändå öppnade inte någon av dom käften för att prata om konsekvenserna. 

  • Anonym (X)
    Mimosa86 skrev 2023-07-21 09:07:34 följande:
    Nej det är jättemärkligt att han inte tog upp detta för diskussion när hon meddelade honom att hon är oskyddad.
    Lika märkligt som att hon inte gjorde det. Men hon hade ju en agenda, så på detta sättet blev det som hon ville. 
  • Anonym (Steff)

    Det här är knappast ett svartvitt fall där den ena är helt oskyldig till den uppkomna situationen och den andra är ensamt helt skyldig. Båda föräldrarna är såklart medskyldig till att det blev som det blev, de hade båda oskyddat sex utan att fullt ut planerat för och pratat igenom konsekvenserna. 


    Men nu är situationen som den är och ett barn är på väg. I den här situationen finns det bara en person som är snövit när det gäller skuldfrågan, det kommande barnet. 


    Som vuxen tar man ansvar för sina barn om man inte är en empatilös idiot, det gäller även om man faktiskt blivit lurad in i föräldraskapet. I det här fallet kan pappan knappast säga att han blev lurad, han visste ju att han körde oskyddat och att mamman ville ha ett till barn. 


    Att abortera ett önskat barn förstår de flesta att det är värre än att hugga av sig en arm så hur kan någon förvänta sig att TS ska göra det? 

  • Tow2Mater
    Mimosa86 skrev 2023-07-21 09:07:34 följande:
    Nej det är jättemärkligt att han inte tog upp detta för diskussion när hon meddelade honom att hon är oskyddad.
    Hur vet vi det? Han kanske nämnde att det finns ju abort och hon kanske inte sa nåt. Så han antog hon var ok med det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mina) skrev 2023-07-21 09:45:48 följande:
    helt med. 

    hon kan under älskandet sett det som en "fin gest" av honom att samtycka till att de ska försöka få ännu ett barn när han vet om att hon är oskyddad och vet om att hon vill bli gravid igen. 
    Hur vet du att han visste om det? Hon kanske inte sa det.
Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?