Anonym (Verkligen) skrev 2023-08-05 18:19:12 följande:
Det är ingen som har sagt att värden inte får bestämma. Det får givetvis värden. Vi diskuterar rimligheten i värdens regler och prioriteringar (föräldrar göre sig icke-besvär), däri ligger en väsentlig skillnad.
Gör diskussionen att Ts blir inbjuden, självklart inne. Men den hjälper TS i att förstå om hon har rätt att vara besviken.
Nej, säger många, det har hon inte. Det måste få vara barnfritt ibland. Ja, det är säkerligen rimligt. Men nu har TS beskrivit en specifik kontext där ett visst beteende ägt rum och då bör kontexten vägas in.
Och nu är vi några som tycker att just detta eventet borde vara barnfritt låter lite märkligt och jävligt pretto. En grillfest men fine, låt oss säga att värden har goda skäl för att de ska vara barnfritt (Värden har blivit attackerad av en 3-åring nyligen och riskerar att lägga sig i en PTSD-attack vid blotta åsynen av en unge). Inget vi kan göra något åt. Att bli bjuden på barnfritt event har vi väl alla blivit. Fast nu blev TS ju inte bjuden ens??
Då återstår hur kompisgänget har hanterat hela situationen, för det lämnar lite att önska. Bara sluta bjuda utan att säga varför. (brukar ni göra så mot era vänner när de byter status till föräldrar? utesluter man någon utan att säga varför, är det juste?) Prata om eventet inför TS och partner när de inte är bjudna (vem är barnslig i den här situationen egentligen, de tre-åriga barnet eller de vuxna? Det tillhör väl allmän hyfs att man inte pratar om ett event som andra inte är bjudna till inför dem?)
Hade mina kompisar gjort detta mot mig så hade jag 100% blivit besviken. Kränkt? Absolut.
TS verkar fortfarande umgås med grannarna, men blir besviken när de har grillkvällar utan dem. TS tycker inte det räcker att bli bjuden på fika eller göra annat ihop. Det är kontexten jag kan utläsa.
Självklart har TS rätt till sina känslor. Men det är svårt att avgöra om grannarna gör rätt eller fel, när man inte vet mer. TS skriver att treåringen är lugn och snäll, men det är ändå en treåring.
Ofta blir föräldrar "hemmablinda" för sina barn. Våra 10-åringar har aldrig varit jättestökiga, men visst fick man hålla koll på dem när de var yngre. Det får vi fortfarande till viss del. Vi tyckte ändå inte att det var så farligt, men jag vet några barnlösa som tyckte att det störde eller att vi blev avbrutna stup i kvarten. Vi upplevde det inte så, men vi var så vana, som de flesta småbarnsföräldrar.
Grannarna kanske helt enkelt föredrar grillkvällar utan barn. Eller så har de inget emot treåringen, men tror inte att TS familj vill komma eftersom de har småbarn. Det kanske dricks alkohol, en del kanske blir lite på lyset? Inte lämpligt med barn närvarande. Det kan finnas tusen skäl till att grannarna inte bjuder in till just grillkvällarna.