• Anonym (Solen)

Vänner sviker

Hej
    Vi fick en sladdis vid 40 o har några vänner vid stugan som är 50. Vi är överlyckliga över vår sladdis men blir numera inte inbjudna på grillkvällar mm . De har inte små barn men någon av dem har varit en nära vän till mig o jag tycker inte man gör så. Man frågar inte längre o det kan man väl ändå göra när 3av familjerna vi brukar umgås med sitter där. Vi har ett annat liv o en busig tjej på 3år men en vän är väl en vän. Eller har jag fel? Känner mig ledsen o arg när vi går förbi o alla vi umgåtts med sitter o inte ens frågar oss. Sedan kanske jag hade gått hem tidigare o jag hade inte kunnat sitta o prata som innan men är vänskap inte mer värt

• Svar på tråden Vänner sviker
  • Miss Skywalker

Lustigt att så många här låtsats att det inte gör någon skillnad med småbarn och tom blir kränkta över att medelålders vill kunna slappa på sin semester med vin och mys..

• Anonym (Galet gästvänlig)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-08-05 14:27:41 följande:

Men precis.

Det är väldigt många i tråden som hävdar att det inte passar med barn på denna tillställning som om det vore ett cocktail event eller bröllop av ragn. Men den enda som egentligen skulle kunna avgöra hur lämpligt det är i tråden är just TS som deltagit flera gånger innan. 

TS vet väl bäst hur mycket alkohol som brukar flöda och om hon orkar hålla koll på sitt barn på denna grillfest. 

Men precis.

Det är väldigt många i tråden som hävdar att det inte passar med barn på denna tillställning som om det vore ett cocktail event eller bröllop av ragn. Men den enda som egentligen skulle kunna avgöra hur lämpligt det är i tråden är just TS som deltagit flera gånger innan. 

TS vet väl bäst hur mycket alkohol som brukar flöda och om hon orkar hålla koll på sitt barn på denna grillfest. 

Ja men exakt,skönt att någon fattar hur jag ser på situation 😅
  • Anonym (Stora barn)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-08-05 15:46:36 följande:

Du som inbjudare bestämmer givetvis hur du vill ha det och ingen gäst kan säga något om det.

Men att anpassa mat för barn kräver knappast mer ansträngning vid en grillfest än vad vuxna med allehanda kostpreferenser och allergier gör. 

Att anpassa samtalet för en treåring är sannerligen överkurs??Vad för samtalsämnen brukar du ha på ett grillparty som inte lämpar sig för en treåring? Fine om du vill prata självmord, sexuella övergrepp och swingerparty med en kompis i ett förtroligt samtal, men sådant gör man på tu man hand.

Att hålla en bjudning ok för en treåring och ändå ha genuina saker att samtala om är inte svårt. 

Senast tillställningen  jag var på var det en femåring med och en treåring. Märkte knappt ungarna. Den ena satt med sin surfplatta i två timmar och den andra hade några leksaker den lekte med. Den enda personen som blev avbruten ibland var dess förälder. De störde inte mig. Alla ungar orsakar inte kaos och att utgå från att en treåring gör det är faktiskt rätt förmätet. 

Då barn i min umgängeskrets är mer kräsna än de vuxna så är maten enklare att ordna åt vuxna än åt barn.
    Att ordna mjölkfri/glutenfri mat är som inte ett bekymmer.

Sen med samtal så har man kanske ingen lust att bli avbruten med frågor/berättelser/titta på mig när man har ett djupt samtal om kanske något känsligt.

Utgår inte från att ett barn gör kaos, men utgår från att barn kan störa/förändra stämningen/föra samtal i en annan inriktning.

Barn är välkomna, men inte jämt, precis som att vi vuxna inte alltid är välkomna när barnen har kalas

• Anonym (H)

Men precis.

Värden tycker tydligen inte att det är lämpligt med småbarn eller vill ej bjuda just TS. 
    Det är inte en objuden person som bestämmer vilka ska bjudas in. 
    Och alkohol har inte nödvändigtvist att göra med saken.

Man kan vara nykterist och grilla med vara vuxna. 
  • Anonym (50)

Är 50 år. Våra tre barn är vuxna eller nästan vuxna, och har sina egna liv. När vi har middagar ihop med dem är vi nu fem vuxna som diskuterar. Underbart!
    Jag upplevde småbarnsåren som väldigt intensiva, och kände ofta att jag inte kunde prata med en vän utan att bli avbruten eller att jag behövde springa efter något av barnen just när vännen berättade något. Eller att något av barnen var sjukt. Kan inte säga att jag satte mina vänner på paus, men hade litet utrymme för att underhålla vänskapen. Men det var ju i stort sett likadant för alla som vi umgicks med.

Nu har vi sedan ett par år inga barn som behöver skjutsas, passas eller underhållas. Vi kan resa iväg ensamma, med vänner eller med våra nu stora barn. Vårt vänumgänge är numera bara trevligt och avslappnat kravlöst. Alla kan prata till punkt, och alla hinner lyssna. Vi kan ha glas framme på ett bord, ha öppen eld, låta maten stå framme osv. Måste säga att jag njuter av att inte ha småbarn runt mig, för sedan kommer troligen barnbarn inom 10 år, och då blir det den verkligheten som gäller

Om min allra bästa vän hade fått ett sladdbarn så hade jag fortsatt umgänget lika frekvent med henne, men anpassat mig till hennes förutsättningar och vad hon önskade. Jag hade erbjudit mig att passa hennes barn etc. Men hon är som en syster, och jag gör precis allt för henne.
    Däremot när det gäller resten av världen så hade jag nog backat lite. Är fortfarande för euforisk över tillvaron utan barn, så att vi inte väljer småbarn just nu. Hade försökt att umgås med dessa vänner på ett sätt som funkade, men kanske inte på middagar och liknande ihop med andra "barnlösa" människor.
    Det mesta av det är helt enkelt att jag inte slappnar av med småbarn runt mig. Är rädd att de skall ramla, hitta en kniv, springa in i grillen, dra ner en bordsduk, krossa vinglasen, peta i maten, ramla ner för trappan ute eller inne.
    Det innebär att det helt enkelt inte blir avslappnat att bjuda hem folk med småbarn. De gånger vi gör det, är vi inställda på en dag/middag med småbarn.
    Sorry.

• Anonym (50)

Är 50 år. Våra tre barn är vuxna eller nästan vuxna, och har sina egna liv. När vi har middagar ihop med dem är vi nu fem vuxna som diskuterar. Underbart!
    Jag upplevde småbarnsåren som väldigt intensiva, och kände ofta att jag inte kunde prata med en vän utan att bli avbruten eller att jag behövde springa efter något av barnen just när vännen berättade något. Eller att något av barnen var sjukt. Kan inte säga att jag satte mina vänner på paus, men hade litet utrymme för att underhålla vänskapen. Men det var ju i stort sett likadant för alla som vi umgicks med.

Nu har vi sedan ett par år inga barn som behöver skjutsas, passas eller underhållas. Vi kan resa iväg ensamma, med vänner eller med våra nu stora barn. Vårt vänumgänge är numera bara trevligt och avslappnat kravlöst. Alla kan prata till punkt, och alla hinner lyssna. Vi kan ha glas framme på ett bord, ha öppen eld, låta maten stå framme osv. Måste säga att jag njuter av att inte ha småbarn runt mig, för sedan kommer troligen barnbarn inom 10 år, och då blir det den verkligheten som gäller

Om min allra bästa vän hade fått ett sladdbarn så hade jag fortsatt umgänget lika frekvent med henne, men anpassat mig till hennes förutsättningar och vad hon önskade. Jag hade erbjudit mig att passa hennes barn etc. Men hon är som en syster, och jag gör precis allt för henne.
    Däremot när det gäller resten av världen så hade jag nog backat lite. Är fortfarande för euforisk över tillvaron utan barn, så att vi inte väljer småbarn just nu. Hade försökt att umgås med dessa vänner på ett sätt som funkade, men kanske inte på middagar och liknande ihop med andra "barnlösa" människor.
    Det mesta av det är helt enkelt att jag inte slappnar av med småbarn runt mig. Är rädd att de skall ramla, hitta en kniv, springa in i grillen, dra ner en bordsduk, krossa vinglasen, peta i maten, ramla ner för trappan ute eller inne.
    Det innebär att det helt enkelt inte blir avslappnat att bjuda hem folk med småbarn. De gånger vi gör det, är vi inställda på en dag/middag med småbarn.
    Sorry.

• Anonym (Verkligen)
    Anonym (H) skrev 2023-08-05 17:38:39 följande:
    Värden tycker tydligen inte att det är lämpligt med småbarn eller vill ej bjuda just TS. 
    Det är inte en objuden person som bestämmer vilka ska bjudas in. 
    Och alkohol har inte nödvändigtvist att göra med saken.

Man kan vara nykterist och grilla med vara vuxna. 

Det är ingen som har sagt att värden inte får bestämma. Det får givetvis värden. Vi diskuterar rimligheten i värdens regler och prioriteringar (föräldrar göre sig icke-besvär), däri ligger en väsentlig skillnad.

Gör diskussionen att Ts blir inbjuden, självklart inne. Men den hjälper TS i att förstå om hon har rätt att vara besviken. 

Nej, säger många, det har hon inte. Det måste få vara barnfritt ibland. Ja, det är säkerligen rimligt. Men nu har TS beskrivit en specifik kontext där ett visst beteende ägt rum och då bör kontexten vägas in.

Och nu är vi några som tycker att just detta eventet borde vara barnfritt låter lite märkligt och jävligt pretto. En grillfest men fine, låt oss säga att värden har goda skäl för att de ska vara barnfritt (Värden har blivit attackerad av en 3-åring nyligen och riskerar att lägga sig i en PTSD-attack vid blotta åsynen av en unge). Inget vi kan göra något åt. Att bli bjuden på barnfritt event har vi väl alla blivit. Fast nu blev TS ju inte bjuden ens??

Då återstår hur kompisgänget har hanterat hela situationen, för det lämnar lite att önska. Bara sluta bjuda utan att säga varför. (brukar ni göra så mot era vänner när de byter status till föräldrar? utesluter man någon utan att säga varför, är det juste?) Prata om eventet inför TS och partner när de inte är bjudna (vem är barnslig i den här situationen egentligen, de tre-åriga barnet eller de vuxna? Det tillhör väl allmän hyfs att man inte pratar om ett event som andra inte är bjudna till inför dem?)

Hade mina kompisar gjort detta mot mig så hade jag 100% blivit besviken. Kränkt? Absolut. 

• Anonym (S)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-08-05 18:19:12 följande:

Det är ingen som har sagt att värden inte får bestämma. Det får givetvis värden. Vi diskuterar rimligheten i värdens regler och prioriteringar (föräldrar göre sig icke-besvär), däri ligger en väsentlig skillnad.

Gör diskussionen att Ts blir inbjuden, självklart inne. Men den hjälper TS i att förstå om hon har rätt att vara besviken. 

Nej, säger många, det har hon inte. Det måste få vara barnfritt ibland. Ja, det är säkerligen rimligt. Men nu har TS beskrivit en specifik kontext där ett visst beteende ägt rum och då bör kontexten vägas in.

Och nu är vi några som tycker att just detta eventet borde vara barnfritt låter lite märkligt och jävligt pretto. En grillfest men fine, låt oss säga att värden har goda skäl för att de ska vara barnfritt (Värden har blivit attackerad av en 3-åring nyligen och riskerar att lägga sig i en PTSD-attack vid blotta åsynen av en unge). Inget vi kan göra något åt. Att bli bjuden på barnfritt event har vi väl alla blivit. Fast nu blev TS ju inte bjuden ens??

Då återstår hur kompisgänget har hanterat hela situationen, för det lämnar lite att önska. Bara sluta bjuda utan att säga varför. (brukar ni göra så mot era vänner när de byter status till föräldrar? utesluter man någon utan att säga varför, är det juste?) Prata om eventet inför TS och partner när de inte är bjudna (vem är barnslig i den här situationen egentligen, de tre-åriga barnet eller de vuxna? Det tillhör väl allmän hyfs att man inte pratar om ett event som andra inte är bjudna till inför dem?)

Hade mina kompisar gjort detta mot mig så hade jag 100% blivit besviken. Kränkt? Absolut. 

Värden är 50 år, är inte det bevis nog till att inte vilja ha ungar på sin bjudning??? Man har på 50 år skaffat sig erfarenhet och i alla fall en handfull argument angående barn vs barnfritt? Utan att behöva ha blivit anfallen av nån unge. Ts' unge föddes heller inte igår. Troligtvis vet vännerna vad de har att vänta sig om de bjuder in.

Som sagt, är det mer sjysst att säga "Ni är välkomna, men lämna telningen hemma!"? Det hade blivit en FL-tråd av det också! 

Ts får väl fråga sina vänner varför de inte är bjudna då! Men då får hon ju antingen förbereda sig på "attack" mot deras gullunge eller konflikträdsla med icke godtagbara bortförklaringar. Tycker Ts' inlägg och attityd förklarar en hel del till varför de inte blir bjudna, med eller utan "solstråle".
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (S) skrev 2023-08-05 18:51:35 följande:
    Värden är 50 år, är inte det bevis nog till att inte vilja ha ungar på sin bjudning??? Man har på 50 år skaffat sig erfarenhet och i alla fall en handfull argument angående barn vs barnfritt? Utan att behöva ha blivit anfallen av nån unge. Ts' unge föddes heller inte igår. Troligtvis vet vännerna vad de har att vänta sig om de bjuder in.

Som sagt, är det mer sjysst att säga "Ni är välkomna, men lämna telningen hemma!"? Det hade blivit en FL-tråd av det också! 

Ts får väl fråga sina vänner varför de inte är bjudna då! Men då får hon ju antingen förbereda sig på "attack" mot deras gullunge eller konflikträdsla med icke godtagbara bortförklaringar. Tycker Ts' inlägg och attityd förklarar en hel del till varför de inte blir bjudna, med eller utan "solstråle".
    Men att kommunicera lärde sig tydligen inte 50-åringen under sina levnadsår. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS verkar fortfarande umgås med grannarna, men blir besviken när de har grillkvällar utan dem. TS tycker inte det räcker att bli bjuden på fika eller göra annat ihop. Det är kontexten jag kan utläsa.

Självklart har TS rätt till sina känslor. Men det är svårt att avgöra om grannarna gör rätt eller fel, när man inte vet mer. TS skriver att treåringen är lugn och snäll, men det är ändå en treåring.

Ofta blir föräldrar "hemmablinda" för sina barn. Våra 10-åringar har aldrig varit jättestökiga, men visst fick man hålla koll på dem när de var yngre. Det får vi fortfarande till viss del. Vi tyckte ändå inte att det var så farligt, men jag vet några barnlösa som tyckte att det störde eller att vi blev avbrutna stup i kvarten. Vi upplevde det inte så, men vi var så vana, som de flesta småbarnsföräldrar.

Grannarna kanske helt enkelt föredrar grillkvällar utan barn. Eller så har de inget emot treåringen, men tror inte att TS familj vill komma eftersom de har småbarn. Det kanske dricks alkohol, en del kanske blir lite på lyset? Inte lämpligt med barn närvarande. Det kan finnas tusen skäl till att grannarna inte bjuder in till just grillkvällarna.
  • Tow2Mater
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-05 15:03:20 följande:
    Absolut , har vi alltid gjort och kräftskivor mm. Men nu har jag slutat . 
    Slutade du bjuda in efter du fick din sladdis kan man ju förstå att de inte bjuder dig på grillkvällar längre. De antar du inte vill.
  • Anonym (Galet gästvänlig)

Kan inget annat än instämma.
    Ts fick ingen inbjudan, ingen förklaring, hon fick inte ens någon chans att försöka lösa barnfrågn att tex ordna barnvakt om det nu var det som var problemet eller what ever. 
    Ts fick inget val överhuvudtaget.
    Vad jag förstod var detta första gången som Ts inte blev medbjuden OCH får det sagt i ansiktet!! 
    Man kan faktist ta luren och ringa och tala om vad som är önskvärt inför inbjudan, bättre än att få det slängt på det där viset! 

Mycket mycket dåligt om man anser sig vara vänner. 

• Anonym (Elsie)
    Anonym (Galet gästvänlig) skrev 2023-08-05 21:31:06 följande:

Kan inget annat än instämma.
    Ts fick ingen inbjudan, ingen förklaring, hon fick inte ens någon chans att försöka lösa barnfrågn att tex ordna barnvakt om det nu var det som var problemet eller what ever. 
    Ts fick inget val överhuvudtaget.
    Vad jag förstod var detta första gången som Ts inte blev medbjuden OCH får det sagt i ansiktet!! 
    Man kan faktist ta luren och ringa och tala om vad som är önskvärt inför inbjudan, bättre än att få det slängt på det där viset! 

Mycket mycket dåligt om man anser sig vara vänner. 

Fast TS skriver ju att hon inte heller längre bjuder dem. Oklart om hon slutade när barnet kom eller i år så vi kan bara spekulera. Ett scenario är att TS slutade först och grannarna tänker hon inte är intresserad av annat än fika (som hon blir bjuden på). 
  • Anonym (Mimmi)

Jag vill inte ha småungar med om jag skulle anordna en grillkväll. 
    Jag är så trött på ungar generellt och då avstår  jag dem gärna på MIN bjudning också.

Svar på tråden Vänner sviker