• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Always choklad
    Björkenli skrev 2025-12-24 11:59:29 följande:

På 3d ultraljud såg jag ju att hon hade så stora läppar! De ser inte liiika stora ut i verkligheten som på 3d bilden men ändå rätt stora. Tydlig amorbåge. Tycker hennes läppar är så fina :)

Hej vilken söt liten tjej. Riktigt liten pussmun.
    Grattis till att allt gått bra.

God Jul och Gott Nytt år 🥳👶
  • Anonym (Daisy)
    Björkenli skrev 2025-12-24 11:59:29 följande:

På 3d ultraljud såg jag ju att hon hade så stora läppar! De ser inte liiika stora ut i verkligheten som på 3d bilden men ändå rätt stora. Tydlig amorbåge. Tycker hennes läppar är så fina :)

Grattis, vad fin hon är! Vilken härlig julklapp :)
  • LMSM
    Björkenli skrev 2025-12-24 11:50:55 följande:

God jul alla!

Min lilla tjej fick komma med tidigare kejsarsnitt pga tidig vattenavgång! Hon kom den 9e decided. Bf 28 december egentligen. 

Hon är så himla söt!!! 

åååå stort grattis till dig!! Så underbart ! Hoppas att allt gick bra och att ni båda mår bra 
  • Always choklad

Hej
    Känns som jag kanske är näst på tur här med förlossning. Jag går in i V38 imorgon Fre. Lyckades sätta mig på rumpan ikväll med min 2åring. Satte mig på en babypall i plast istället för träpallen brevid. Gjorde inte ont men vi rasade givetvis i backen. Ringde förlossningen då jag är Rh-neg även. De sa att så länge det rör sig som det ska och inget blod eller fostervatten sipprar ut alt jag har ont då behöver jag inte åka in. Var en nervös halvtimme ringde först 1177 men parallellt i kön googlade jag att ring förlossningen istället. Om inget händer innan blir vi igångsatta 6 Feb❤️
    Kan bli så tokigt när man har gravidhjärna..En pall var röd den andra var rosa de stod vid varandra..Jag har haft broddar sen Oktober typ, inte i hemmet man tänker att man ska kunna ramla direkt, känns lite snopet och onödigt. 

Läser i nyheterna om Eliva kliniken man blir ju bestört och upprörd. Att profitera på oss som är i den situationen vi är och utsätta familjer och kvinnor för missvård så grovt. Inte sett reportage ännu, vet inte om jag mäktar med och se det faktiskt, inte nu i alla fall..

Ta hand om er alla därute 😊

• Anonym (Daisy)

Nu har jag haft mitt RUL och allt såg jättebra ut, herregud vilken lättnad! Var så nervös innan? har känt rörelser sedan v 15-16 men har inte alls varit säker på vad det varit, men när jag fick se vart bebisens ben var var det helt uppenbart att det varit små sparkar hela tiden 💙

• Meliora

Hej! Ber om ursäkt att jag skriver i en gammal tråd men jag såg att den här är aktiv och är den senaste jag hittade.

Jag är snart 34 år. Vi började försöka bli gravida i juni 2024 och kom till kvinnokliniken i januari 2025.

Vi genomförde vårt första IVF-försök i maj 2025, där ett ägg togs ut men tyvärr inte blev befruktat. Det andra IVF-försöket i augusti 2025 fick avbrytas. Därefter blev jag diagnostiserad med för tidigt klimakterium (POI).

Vi står nu i kö för äggdonation och planen är att donationen ska i april med återföring maj senast juni om allt går bra

• Always choklad
    Meliora skrev 2026-01-28 09:47:29 följande:

Hej! Ber om ursäkt att jag skriver i en gammal tråd men jag såg att den här är aktiv och är den senaste jag hittade.

Jag är snart 34 år. Vi började försöka bli gravida i juni 2024 och kom till kvinnokliniken i januari 2025.

Vi genomförde vårt första IVF-försök i maj 2025, där ett ägg togs ut men tyvärr inte blev befruktat. Det andra IVF-försöket i augusti 2025 fick avbrytas. Därefter blev jag diagnostiserad med för tidigt klimakterium (POI).

Vi står nu i kö för äggdonation och planen är att donationen ska i april med återföring maj senast juni om allt går bra

Meliora skrev 2026-01-28 09:47:29 följande:

Hej
    Tråden är aktiv vi är i lite olika stadium här. En del som försöker andra som är nyligen gravida eller just ska få barn 🙂

Varit en tillflyktsort för mig i alla fall och bolla ideer och tankar. 
    Hoppas du får samma utbyte. 

• Björkenli

@meliora

Å va tufft att få det beskedet. Verkligen. 
    Hoppas nu allt går bra med hjälp av äggdonation 
    Hur känns det?

• Meliora

@Björkenkli: Tack för din omtanke och stöd. det var jobbigt men jag hade äggdonation i bakhuvudet onnsnibf processen började, min läkare/gynekolog sa att det kan bli aktuellt längre fram. Jag har en anhörig som också gått igenom det så jag ber henne som stöd ock ver att det kan bli jättebra.

Även om det är tråkigt med inte mina gener så är jag så glad och tacksam och känner att det här är det bästa lösningen i vår situation.  

Väntar dagligen att de ska ringa och säga att de har hittat vår äggdonator.   

• Funderade

Hej!
    Vi funderar på ÄD privat  men känns som en djungel och tycker det är svårt att få tag på vettig information. 

Har egentligen massvis med frågor men tänker att jag börjar fråga lite allmänt kring olika kliniker och det ekonomiska.

När jag söker runt på ÄD privat förstår jag att det är rejäla priser överlag, över 100 000 för ett försök. Eftersom chansen att lyckas verkar vara ganska låg generellt så känns det sådär att slänga ut de pengarna för något med stor risk för att det misslyckas.

- Får man en del av pengarna tillbaka om det inte fungerar?

- Om man skulle misslyckas första gången, behöver man då betala fullt pris igen (+100 000) för ett nytt försök? Eller får man någon typ av rabatt?

- Antar att de olika klinikerna har olika erbjudanden, vilken skulle ni rekommendera och varför?

Värt att veta är att vi är 37 (kvinnna) samt 39 (man) och att vi använder oss av egna spermier, det är alltså endast äggdonation vi vill göra.

Vi börjar med dessa frågor så tar vi mer allt eftersom 😊

Tacksam för svar och hjälp! Ta hand om er  

• Always choklad
    Funderade skrev 2026-02-28 02:27:27 följande:

Hej!
    Vi funderar på ÄD privat  men känns som en djungel och tycker det är svårt att få tag på vettig information. 

Har egentligen massvis med frågor men tänker att jag börjar fråga lite allmänt kring olika kliniker och det ekonomiska.

När jag söker runt på ÄD privat förstår jag att det är rejäla priser överlag, över 100 000 för ett försök. Eftersom chansen att lyckas verkar vara ganska låg generellt så känns det sådär att slänga ut de pengarna för något med stor risk för att det misslyckas.

- Om man skulle misslyckas första gången, behöver man då betala fullt pris igen (+100 000) för ett nytt försök? Eller får man någon typ av rabatt?

- Antar att de olika klinikerna har olika erbjudanden, vilken skulle ni rekommendera och varför?

Värt att veta är att vi är 37 (kvinnna) samt 39 (man) och att vi använder oss av egna spermier, det är alltså endast äggdonation vi vill göra.

Hej
    Vi sökte oss utomlands. Instituto Bernabeu i Spanien. Hade garanti paket och betalade tillbaka en viss del av pengarna om det ej fungerar. Är man ej nöjd med kliniken har man då möjlighet att söka sig annanstans i slutändan om det ej fungerar och även ha kvar budget till ytterligare försök. Vi har nu två barn. Fick en till liten i början av feb och har en tvååring sedan tidigare
    . Innebar.en del resande men för vår del hade det blivit de ändå om vi fortsatt inom landet, så ingen större skillnad. 

Lycka till på er resa 🙂
  • Kronärtskocka

Funderade skrev 2026-02-28 02:27:27 följande:

Hej!

Hej

Ber om ursäkt för om texten blir i konstigt storlek, har klistrat in den från word och då kan det blir stort ibland.

Välkommen hit. När ni väl börjar sedan kan jag tipsa om att det finns en 2006- tråd också. Där hittar du fler som är i väntan på uppstart just nu.

Äggdonation 2026

( Nu kanske ni inte är berättigade till offentligt finansierad vård, men om ni är det, och funderar på privat vård pga långa kötider vill jag bara tipsa om att ni då kan få vård utomlands betald via Försäkringskassan. Under förutsättning att man följer svenska rutiner och regler. Kräver en del administrativt arbete men det kan det ju vara värt när det är så dyrt. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av det men vet de som gått den vägen.)

Känner igen vilsenheten från när jag skulle övergå till donerade ägg. Så många frågor. Jag skulle slänga med några till som kan vara bra att ha med er. Vad vet kliniken om donatorerna? Har de egna donatorer, hur många gånger brukar de isf donera? Eller importerar de ägg från en klinik utomlands, och hur många barn kan då en äggdonator ge upphov till? Det kan vara bra att veta i val av klinik. Funderar ni på kliniker i Sverige är donatorerna öppna som ni vet, medan det utomlands ser olika ut i olika länder.

När jag valde klinik valde jag en klinik som garanterade mig tre blastocyster för ett visst pris. Just för att det var stressande att inte veta om de där ca 100 000kr skulle innebära ett försök eller flera.

-Får man en del av pengarna tillbaka om det inte fungerar?

Generellt sätt inte. Men det finns kliniker utomlands som har sådana paket, att du får hela kostanden eller en del tillbaka om du inte lyckas precis som Always choklad beskriver. Olgakliniken kommer du möta mkt reklam om då de gör mycket reklam riktat mot Sverige. Men liknande paket finns i andra länder såsom Danmark (ex. Sellmerklinik och Triangeln) och i länder längre bort.

Har bara kikat snabbt men Carl von linne och Eliva clinic (kan dock vara bra att veta att de just varit med i Kalla fakta och kritiserats) har sådana paket där försök två blir billigare om det första bara gett en insättning. Vet att Gynhälsan i Uppsala, numera CMedical tidigare hade så att man köpte ett visst antal frysta ägg (de importerade iaf för några år sedan) och då var man lovad ett visst antal blastocyster. Oumvia i Finland har något liknande, där kostanden är olika beroende på hur många blastocyster det blir. Oumvia i Sverige hade en liknande modell när de öppnade i Sverige men verkar nu ha övergått till den vanligaste svenska modellen med att lova en blastocyst.

-Antar att de olika klinikerna har olika erbjudanden, vilken skulle ni rekommendera och varför?

Det är svårt svara på då det beror på vad man tycker är viktigt. Jag ville ha en öppen donator som donerat direkt kliniken. Sedan ville jag få så många försök som möjligt för pengarna samtidigt som jag inte hade så mycket pengar. Därav att jag köpte ett paket med garanti om tre blastocyster. (Min klinik har inte längre det paketet, så jag antar att det inte var ekonomiskt för dem.) Även om man kan ha otur att bara få en blastocyst brukar de flesta kunna få fler än det. Men, jag som patient äger ju risken med den vanliga utformningen av paketen.

Jag skulle råda dig att googla och jämföra samt ta kontakt med några kliniker och sedan gå på magkänsla. Hur bemöttes du? Hur känns upplägget passa just er? Vad passar er geografiskt? Om ni väljer en klinik utomlands, när behöver ni vara där med spermier respektive din kropp?

Jag har gjort vanlig IVF i Sverige och fördel med behandling hemma i Sverige är att man slipper resor om man bor nära kliniken, de koordinerar din behandling och bokar ultraljud och skriver ut recept som gör att du får medicinen till högkostnadsskydd. När man är patient utomlands behöver man oftast hitta en lokal gynekolog som kan göra ultraljuden på hemmaplan. Beroende på var man bor kan det vara svårt och även i storstäder är det ofta dyrt. Medicinen går hämta ut med utländska recept, men går då inte på högkostnadsskydd så det blir dyrare. Även det kan man komma runt om en svensk gynekolog kan skriva ut läkemedlen till en, men de tar ibland bra betalt för den tjänsten också. Jag har inte räknat på kostnander för resor till Danmark, ultraljud här och medicinen men några tusen extra per försök blev det. Men å andra sidan slapp jag ta ledigt en hel dag för att åka till kliniken för det ultraljud som ingick hos dem.

Lycka till med ert val av klinik! Och det är ändå hoppfullt. Behandling med donerade ägg har de högsta siffrorna för att lyckas!

• Kronärtskocka

Ps. Aagard i Danmark har också något pengarna tillbaka paket, så det kan vara värt att lägga ner tid på att jämföra olika klinikers paket. Glöm dock inte att fråga om väntetid på donator. De kan också vara olika långa hos olika kliniker.

Men öppna donatorer finns också i fler länder. Har dem inte i huvudet just nu utöver Sverige, Danmark och Portugal men finns fler.

• Björkenli

@funderare

Jag gjorde via Olgakliniken och tog 3 embryo garanti men fick 5 embryon. Dock ska man komma ihåg att varje ny insättning kostar rätt mycket, ca 2500euro. Så det är inte direkt gratis att använda upp de embryon man har. 

Att chansen är liten som du skrev stämmer inte. Vid äggdonation är sannolikheten över 50%per insättning för mine live birth, och det är ju riktigt bra!

Med tankepå vad man får tycker jag nu i efterhand inte att det är dyrt. 

Massa ivf med väldigt låga odds att bli gravid är dyrt..
    Men en behandling som med 50% sannolikhet get en en liten människa, där andra människor har donerat något så "privat" som könsceller, osv osv tycker jag nu i efterhand inte är dyrt. Men visst, oavsett är det nu mycket pengar det handlar om!

• Björkenli

Är det någon här som också fått barn via ÄD och som skulle vilja prata lite mer om den upplevelsen, kanske i en annan tråd?

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024