• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Björkenli

Always choklad 

Grattis!!! Skönt att du mår bra!!

Kan verkligen tänka mig att det blir ännu mindre fokus på att känna in med en 2 åring med i bildenGlad

Moderkakan ligger framåt för mig också + viss övervikt så jag kände barnet först för någon vecka sen!!
    Ja väldigt häftigt att se ultraljud och att det faktiskt finns några där inne. 

• LMSM

Hej! 

så kul att att höra från dig björkenli! Jag förstår att det är svårt att ta in men samtidigt kanske man väl börja förstå när magen växer tänker jag  ?

jag hade åyerföring av en perfekt kläckande blastocyst förra veckan. Igår testade jag med testa tidigt och det var helt vitt. till det plötsligt dök upo en suuuuupetunn linje som knappt gock att se och det var nog stramt utanför 5 min tiden. Testade igen på kvällen och samma ska hände då. Tänkte på morgonen att det måste vara positivt för så har Jag aldrig någonsin fått. Den på kvällen började jag läsa om spänsteci och skuggor och tänkte jaha var väl det då! Sen idag köpte jag ett glest blue ultratidigt smed text. Gravid!! kan helt ärligt inte ta in det trodde jag skulle vara gladare men mest såklart extrem jäkla lättnad. Gråt av panik när jag trodde det var negativt igår. gud alltså nu händer det. Äntligen !

mår ganska konstigt men trodde det berodde på den sjuka mängden hormoner jag tar. Prolutex injektioner estrofem cyclogest clexane. Trodde det var dem som gav alla sjuka biverkningar men kanske är en blandning hehe 

• Björkenli

LMSM

Å GRATTIS!

Det du beskriver låter faktiskt nästan identiskt med hur det var för mig. 
    Köpte ett clear blue testa tidigt sen och ett sträck kom fram. 
    Jag blev också mest chockad och lättad först. Sen kom typ glädjetårar någon kort minut, innan typ oron att ta ut glädjen i förskott tog över. 

Vilken känslomässig berg och dalbana alltså!!

Hur va det, gör du också (som jag) med Olgakliniken?
    Låter så med prolutex och de höga doserna. 

Ja usch va mycket hormoner de proppar i en alltså....!!!!
    Men vad gör man inte!!!

Men så himla roligtHjärta
    Så det var igår du testade positivt? 
    Då kommer ditt barn vara nästan exakt 6 månader yngre än mitt!!

Man kan ju tro att jag borde känna det när magen växer haha. Men jag tror det beror på att jag har haft så silja problem med magen hela graviditeten.. vilket gjort att magen ofta är så svullen så att jag ser ut r bara i typ 8e månaden... Det låter konstigt, men jag har faktiskt inte kunnat följa hur magen växer pga det!!

Det har typ varit så att magen någon gång ibland med flera veckors mellanrum INTE varit svullen, och då har jag varit jättenyfiken hur magen eg ser ut så att säga,  och passar på att ta bilder då. 

Jag hade en period på 10 dagar i augusti när magen inte var svullen alls!!! Då kände jag mig mer gravid! För då såg jag ju magen hela tiden. Men nu hela september har den varit svullen hela tiden,  och då ser man inte det jag är gravid så att säga eftersom svullnaden är så mycket större så det inte syns om det makes sense.

Men jag tror att faktumet att jag inte kunnat följa magen växa, och att jag inte haft illamående knappt,  inte lätt någon slags craving eller att man inte vill ha kaffe eller nåt annat som folk brukar berätta...

Sen är min mage väldigt liten fortfarande i förhållande till hur långt jag kommit, märker jag de få dagarna då jag jag se hur den faktiskt ser ut. 

Men igen- grattis!! Blir så glad för din skull!! Ska bli kul att följa he det går för dig framöver!:))

• Livshopp2025

Hej!

Beslutade mig för att jag inte kan åka till Ryssland som världen ser ut nu utan kommer åka till Olgas klinik på Cypern i december för hysteroskopi.
    Är det någon av er som har tips på bra och helst billigt boende där?

Sen undrar jag hur ni löst det med medicinerna, har ni beställt online utomlands eller fått översatt till svenskt recept och köpt här? Har fått (köpt) hjälp av gynekologen med första receptet inför nedreglering men kanske är det mer ekonomiskt att köpa online?
    Bor i Göteborg, har ni tips på var ni fått bra hjälp med blodprover och allt annat som ska fixas med? Den gynekolog jag gick hos förut finns inte kvar, gick till Gynrama nu senaste besöket.

Övriga tips och bra saker att tänka på?

Är under nedreglering nu, dags för andra sprutan Zoladex snart. 

• Livshopp2025

Glömde skriva grattis till graviditeter!! Så inspirerande och hoppfullt att läsa att det faktiskt kan lyckas 💕

• Anonym (Daisy)
    Livshopp2025 skrev 2025-10-02 00:44:06 följande:

Hej!

Beslutade mig för att jag inte kan åka till Ryssland som världen ser ut nu utan kommer åka till Olgas klinik på Cypern i december för hysteroskopi.

Sen undrar jag hur ni löst det med medicinerna, har ni beställt online utomlands eller fått översatt till svenskt recept och köpt här? Har fått (köpt) hjälp av gynekologen med första receptet inför nedreglering men kanske är det mer ekonomiskt att köpa online?
    Bor i Göteborg, har ni tips på var ni fått bra hjälp med blodprover och allt annat som ska fixas med? Den gynekolog jag gick hos förut finns inte kvar, gick till Gynrama nu senaste besöket.

Jag har gått på Vasakliniken, hos Sara Nejdet. Hon har nu startat en egen klinik i Nya Hovås som verkar toppen, Jag fick alltid recept utskrivet av henne utan problem. Skandnaviska gynekologi och fertilitetsklinikem tror jag hennes nya ställe heter. Men det finns kanske någon annan på Vasakliniken också. 

På göteborgs IVF klinik gör de också olika blodprov, de verkar göra det mesta Även översättning sv recept. De är verkligen underbara på den kliniken, så fint bemötande. Jag gjorde hystereskopi där och fick ett väldigt bra intryck av läkaren Johanna, enda nackdelen med dem är att det är svårt med til för UL då de prioriterar sina egna IVF-patienter. 

Man kan beställa alla mediciner online på Serpha om man har recept redan, supersmiidigt med snabb leverans.Man kan dock inte betala med kort utan det går genom Paypal, vilket är litre meckigt. leveranskostnaden är ca 600 kr så blir lite dyrare än att hämta ut på apotek..

• Always choklad
    Livshopp2025 skrev 2025-10-02 00:44:06 följande:

Hej!

Hej
    Jag har haft en lokal gynekolog som jag skickar mina spanska recept till som utfärdat dem sen på svenska så jag har kunnat hämta ut på apoteket. Alt om jag vet att det är billigare med vissa mediciner har jag köpt dem utomlands på plats. Bara beställt vitaminer online. Men känns rätt tryggt och hämta ut dem hemma. Högkostnadsskyddet kommer man upp i rätt snabbt. Så billigare blir det. Gynekologen har även tagit blodprov, gynundersökningar, hysteroskopi fick jag via landstinget. Hitta en lokal du är trygg med som är lätt att kontakta och kommunicera med, gärna två så att du har alt om en är sjuk, sem etc..
  • Livshopp2025

Tack snälla Daisy och Always choklad för era svar och tips!

Jag hörde om Sara på Vasakliniken så försökte boka hos henne i somras men det fanns ingen tid, gick till en annan på samma klinik (hon verkade väldigt noga och duktig men dessvärre inte så trevlig 🙈). När jag sedan skulle göra nästa ultraljud i slutet av sommaren sa de att deras gynekologer slutat (?) så det fanns inga tider hos någon där. Bokade då tid för ultraljud på Gynrama och fick fint bemötande så kanske kan jag fortsätta där. Men ska absolut kolla upp Sara Nejdets klinik! 

Göteborgs IVF har jag gått hos tidigare under utredning inför IVF. Gjorde även hysteroskopi hos Johanna. Har väldigt bra intryck av dem men jag var på gränsen att vara för gammal för dem förra året så de hjälpte mig lite på undantag. Så tror inte att de tar emot mig nu men kanske.

Tror inte jag kan köpa medicinerna och samla ihop till högkostnadsskydd (=blir snordyrt), gynekologen senast sa att hon inte kunde skriva ut till mig inom förmånen. Tror antingen det var pga att det är utländskt recept eller pga min ålder (46) som är över IVF-gräns i Sverige?

• Anonym (Daisy)
    Livshopp2025 skrev 2025-10-02 12:17:04 följande:

Tack snälla Daisy och Always choklad för era svar och tips!

Jag hörde om Sara på Vasakliniken så försökte boka hos henne i somras men det fanns ingen tid, gick till en annan på samma klinik (hon verkade väldigt noga och duktig men dessvärre inte så trevlig 🙈). När jag sedan skulle göra nästa ultraljud i slutet av sommaren sa de att deras gynekologer slutat (?) så det fanns inga tider hos någon där. Bokade då tid för ultraljud på Gynrama och fick fint bemötande så kanske kan jag fortsätta där. Men ska absolut kolla upp Sara Nejdets klinik! 

Göteborgs IVF har jag gått hos tidigare under utredning inför IVF. Gjorde även hysteroskopi hos Johanna. Har väldigt bra intryck av dem men jag var på gränsen att vara för gammal för dem förra året så de hjälpte mig lite på undantag. Så tror inte att de tar emot mig nu men kanske.

Tror inte jag kan köpa medicinerna och samla ihop till högkostnadsskydd (=blir snordyrt), gynekologen senast sa att hon inte kunde skriva ut till mig inom förmånen. Tror antingen det var pga att det är utländskt recept eller pga min ålder (46) som är över IVF-gräns i Sverige?

Jag är 45 så är nog inte åldern utan att det är utländskt recept. Gynrama skriver recept för 500 kr, dock går inte alla mediciner på högkostnadsskyddet oavsett (tex prolutex ingår inte). 
  • Livshopp2025
    Anonym (Daisy) skrev 2025-10-02 12:27:37 följande:
    Jag är 45 så är nog inte åldern utan att det är utländskt recept. Gynrama skriver recept för 500 kr, dock går inte alla mediciner på högkostnadsskyddet oavsett (tex prolutex ingår inte). 
    Ja det kan nog vara så! De hjälpte mig med mitt förra recept, när jag skulle köpa på apoteket blev hon i kassan fundersam över varför det inte var inlagt som förmån (så jag hade väl chansen där antar jag att luras och få det billigare/samla till högkostnadsskydd) så jag fick säga att det stämde och skulle vara så. Så just den medicinen, Zoladex, ingår.
    Nu har jag ju en lista på fler mediciner, vet du om de tar 500:- totalt för det eller per medicin?
  • Anonym (Daisy)
    Livshopp2025 skrev 2025-10-02 12:57:58 följande:
    Ja det kan nog vara så! De hjälpte mig med mitt förra recept, när jag skulle köpa på apoteket blev hon i kassan fundersam över varför det inte var inlagt som förmån (så jag hade väl chansen där antar jag att luras och få det billigare/samla till högkostnadsskydd) så jag fick säga att det stämde och skulle vara så. Så just den medicinen, Zoladex, ingår.
    Nu har jag ju en lista på fler mediciner, vet du om de tar 500:- totalt för det eller per medicin?

Vet tyvärr inte det då jag har bara behövde en. Tycker det är lite snålt att det inte ingår i besökskostnaden då det tog max 2 minuter att förskriva och särskilt då hela besöket i sig tog 15 minuter. Det blir ju 6000 kr i timpeng för dom, helt orimligt men det finns ju knappt några att privata gyn att mellan så de kan väl ta vad de vill?

• Björkenli

Jag hade en privat gynekolog i Stockholm som skrev ut inom högkostnadsskyddet när jag gjorde IVF och gick ibland till en annan som inte gjorde det. Han menade på att eftersom jag fyllt 40 skulle jag inte fått betala IVF själv i Sverige och då är inga recept heller inom högkostnadsskyddet. 

Så verkar som alla gör olika. 

Jag hade ett hotell i Limaasol som jag verkligen trivdes på. 
    Kan kolla upp namnet. 
    Det låg i början av stan, vid vattnet,  så tog väl 20 m. Med buss längst vattnet till centrum och därifrån 10 min att gå till kliniken. 

Det jag gillade var just att det låg direkt vid havet. Inte så många som gjorde det. 
    Det var underbart att ha balkongen mot havet och se soluppgången och solnedgången osv. 
    Dessutom ingick inträde till spa på hotellet med pool,  bastu och jacuzzi och middagsbuffe ingick i priset. 

För mig var det väldigt skönt att slippa gå ut och leta restaurang utan bara kunna hänga på hotellet på kvällarna. 

• Always choklad
    Björkenli skrev 2025-10-02 14:25:47 följande:

Jag hade en privat gynekolog i Stockholm som skrev ut inom högkostnadsskyddet när jag gjorde IVF och gick ibland till en annan som inte gjorde det. Han menade på att eftersom jag fyllt 40 skulle jag inte fått betala IVF själv i Sverige och då är inga recept heller inom högkostnadsskyddet. 

Så verkar som alla gör olika. 

Jag hade ett hotell i Limaasol som jag verkligen trivdes på. 
    Kan kolla upp namnet. 
    Det låg i början av stan, vid vattnet,  så tog väl 20 m. Med buss längst vattnet till centrum och därifrån 10 min att gå till kliniken. 

Det jag gillade var just att det låg direkt vid havet. Inte så många som gjorde det. 
    Det var underbart att ha balkongen mot havet och se soluppgången och solnedgången osv. 
    Dessutom ingick inträde till spa på hotellet med pool,  bastu och jacuzzi och middagsbuffe ingick i priset. 

För mig var det väldigt skönt att slippa gå ut och leta restaurang utan bara kunna hänga på hotellet på kvällarna. 

Vad konstigt att ni fått betala Xtra det har jag aldrig behövt. Sen högkostnadsskyddet beror det inte på apoteket är det knutet till läkaren. Det visste jag ej. Högkostnadsskyddet har jag nog mycket kommit upp i i en kombination av besök i sjukvården + medicinerna. Tycker det gått rätt fort. Är väl olika vad man har för medecin. Den konstigaste jag tog inom ivf behandling var en man tog i rumpan som gavs i normalfall till män med testikelcancer..
    Den fick jag köpa ut själv på apoteket via recept som min svenska gynklinik ordnade att jag kunde ta ut på apoteket. Sedan övertyga en sköterska på hälsocentralen att injicera den då jag inte fick ta den själv. Vill inte tänka på ibland vad man injicerat i sig och svalt och stoppat upp så mycket olika. Just nu har jag imorgon V21 bara Trombyl kvar..
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2025-10-02 20:59:46 följande:
    Vad konstigt att ni fått betala Xtra det har jag aldrig behövt. Sen högkostnadsskyddet beror det inte på apoteket är det knutet till läkaren. Det visste jag ej. Högkostnadsskyddet har jag nog mycket kommit upp i i en kombination av besök i sjukvården + medicinerna. Tycker det gått rätt fort. Är väl olika vad man har för medecin. Den konstigaste jag tog inom ivf behandling var en man tog i rumpan som gavs i normalfall till män med testikelcancer..
    Den fick jag köpa ut själv på apoteket via recept som min svenska gynklinik ordnade att jag kunde ta ut på apoteket. Sedan övertyga en sköterska på hälsocentralen att injicera den då jag inte fick ta den själv. Vill inte tänka på ibland vad man injicerat i sig och svalt och stoppat upp så mycket olika. Just nu har jag imorgon V21 bara Trombyl kvar..
    V22 ska det vara
  • Björkenli

Ja det är läkaren som kryssar för om det ska vara inom högkostnadsskyddet eller inte. 

Vissa mediciner går aldrig att få inom högkostnadsskyddet oavsett hur läkaren kryssar,  som prolutex som Olgakliniken ordinerar ..

Behövde också ta i rumpan när jag hade slut på prolutex och fick ta annan tillfälligt innan prolutex kom in. 

Fy vad jag avskydde att sticka den tjocka nålen i rumpan dvs i sätesmusken. Jag la mig på mage på golvet så att jag inte skulle ha någonstans att ramla om jag svimmade..

Inte klokt allt man gjort för att bli gravid...

Men nu ligger jag här i v28 och ska försöka somna men det är som en torktumlare i magen.  Lillkillen som passar på att vakna lagom till att jag ska sova :D

• LMSM
    Björkenli skrev 2025-10-02 23:31:43 följande:

Ja det är läkaren som kryssar för om det ska vara inom högkostnadsskyddet eller inte. 

Vissa mediciner går aldrig att få inom högkostnadsskyddet oavsett hur läkaren kryssar,  som prolutex som Olgakliniken ordinerar ..

Behövde också ta i rumpan när jag hade slut på prolutex och fick ta annan tillfälligt innan prolutex kom in. 

Fy vad jag avskydde att sticka den tjocka nålen i rumpan dvs i sätesmusken. Jag la mig på mage på golvet så att jag inte skulle ha någonstans att ramla om jag svimmade..

Inte klokt allt man gjort för att bli gravid...

Men nu ligger jag här i v28 och ska försöka somna men det är som en torktumlare i magen.  Lillkillen som passar på att vakna lagom till att jag ska sova :D

SÅ konstigt det hr med medicinen. Jag fick också prolutex utskrivet och när jag skule hämta ut sa de att det inte ingick i högkostnad så jag fick betala. Nu har jag precis beställt två nya paket som jag betalade ca 250 kr styck för Dvs de ingår helt plötsligt i högkostnadsskyddet? förstår ingenting haha. 

Ja verkligen helt sjukt vad man gjort för att bli gravid. tusentals nålaroch konstiga hormoner allt från behandling till prostatacancer och klimakterimediciner. Så trött på det men snart slipper vi :) hur länge behövde du ta prolutex osv? gör så ont i magen after bara 1 vecka och stora tjocka hårda knölar och kan inte sprida ut dem för har bara fett på ett enda ställe på magen. Läst att man brukar ta tio veckor och förstår helt ärligt inte hur det ska gå till! 
  • Anonym (Daisy)

Vi gjorde vår 4e transfer (nu med ny donator) den 30 sep och plussade på sticka igår på RD 4, äntligen!! Visste redan på RD 3 att det tagit sig då det kändes så oerhört tydligt i kroppen, men det var först idag när jag fick ?gravid? på digitalt som sambon vågade tro på det. 

Har haft en tydlig stegring på test mellan idag och igår så än så länge känns det positivt, hoppas nu bara den stannar kvar? Min 10:e graviditet så hoppas det blir 10:e gången gillt!

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024