• Friger

Ta hål i örat - Ålder?

Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.

Är det okej?

Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?

• Svar på tråden Ta hål i örat - Ålder?
  • Anonym (12 år)
    Anonym (.) skrev 2023-08-30 08:52:06 följande:

Jag förstår inte argumentet att barnen måste kunna tvätta rent själva innan de får ta hål.

När min 9-åringa dotter tog hål var det självklart jag som förälder som hjälpte henne att rengöra noggrant morgon och kväll i 2-3 månaders tid. 

Som om man inte hade nog att göra ändå i en barnfamilj? Bara för något så onödigt?
  • Anonym
    Anonym (12 år) skrev 2023-08-30 06:12:51 följande:
    www.svenskdam.se/kungligt/prinsessan-estelle-tagit-hal-oronen-orhangen/9063021

Estelle var bara några veckor från 11-årsdagen när hon fick göra hål, och det var något som hon hade tjatat om länge. Hur kan det jämföras med att ta hål på bebisar, som inte kan uttrycka någon egen önskan?

Dessutom skulle våra kungligheter (utom Silvia som är utvald och ingift) VARA White Trash om de inte hade ärvt sin ställning och sina pengar. De skulle aldrig (fortfarande utom Silvia) själva ha kunnat tjäna ihop så mycket pengar, om de varit tvungna att utbilda sig och söka arbete och göra karriär på samma villkor som alla andra. De kan ju inte ens läsa och skriva! :o

Dock läste jag en intressant sak i artikeln från Svensk Damtidning ovan. Madeleine fick tydligen hål när hon var bara sju år, medan Victoria måste vänta till efter konfirmationen, när hon var 16 år, på grund av att hon var tronarvingen. Jag antar att det beror på att Madeleine var mindre viktig, hon skulle ändå bara vara den söta prinsessan, men när det gällde Victoria som ska ta över tronen en dag, kunde man inte ta några risker och publicera bilder som fick folk att tänka "jaha trash". Eller vad tror du var orsaken till att Victoria måste vänta till efter konfirmationen, men inte lillasyster?

I slutet av artikeln står detta - jag satte som sagt samma gräns, 12 år:

Komplikationer är ganska ovanliga ? men helt riskfritt är det inte:

? Jag tycker personligen inte att man ska låta göra det före 12 års ålder. Varje hål som görs i kroppen kan orsaka en infektion, och det är något man ska undvika om det inte är nödvändigt, har Mitra Liaghat, distriktssköterska på Blackebergs vårdcentral, sagt till Råd & Rön.

Hoppsan då!
    Hur som helst så fick Leonore när hon var sju precis som mamma prinsessan Madeleine. Det glömde du att kommentera va?

Resten orkar jag inte lägga energi på, det är för dumt helt enkelt.
  • Anonym (a)
    Anonym skrev 2023-08-30 11:40:28 följande:
    Du missade det jag skrev om Leonore va?
    Eller för den delen Madeleine.
    Personen är väl ingen tidsresare.
  • Anonym (a)
    Anonym (a) skrev 2023-08-30 11:43:28 följande:

ah.

lätt att missa ändå

• Anonym
    Anonym (a) skrev 2023-08-30 11:43:28 följande:
    Mina två inlägg är efter varandra. Känns osannolikt att man läser ett och missar nästa. I synnerhet när inläggen är korta.
  • Anonym (12 år)
    Anonym skrev 2023-08-30 11:40:28 följande:
    Du missade det jag skrev om Leonore va?
    Eller för den delen Madeleine.
    Nej då, jag missade det inte. Madde har alltid varit rätt trashig. Bland annat röker hon - eller har i alla fall gjort. Chris är förmodligen alkoholist. Så jag ser inte riktigt varför detta par ska vara ett föredöme?

Sedan tycker jag - som jag skrev också - att det var intressant att Madeleine fick hål när hon var sju, medan Victoria måste vänta tills hon var 16 och hade konfirmerats, för att hon "var tronföljaren". Förstår du varför de gjorde den skillnaden? Att det viktigaste barnet med högst status måste vänta till efter konfirmationen (som var den gamla gränsen för mycket sådant för flickor, även för att t.ex. permanenta eller färga håret eller använda make-up)?
  • Anonym
    Anonym (12 år) skrev 2023-08-30 11:47:47 följande:
    Nej då, jag missade det inte. Madde har alltid varit rätt trashig. Bland annat röker hon - eller har i alla fall gjort. Chris är förmodligen alkoholist. Så jag ser inte riktigt varför detta par ska vara ett föredöme?

Sedan tycker jag - som jag skrev också - att det var intressant att Madeleine fick hål när hon var sju, medan Victoria måste vänta tills hon var 16 och hade konfirmerats, för att hon "var tronföljaren". Förstår du varför de gjorde den skillnaden? Att det viktigaste barnet med högst status måste vänta till efter konfirmationen (som var den gamla gränsen för mycket sådant för flickor, även för att t.ex. permanenta eller färga håret eller använda make-up)?
    Ojdå, du känner alltså kungafamiljen.
    Jaha, nej men då ger jag mig såklart.
  • Anonym (12 år)
    Anonym skrev 2023-08-30 11:45:38 följande:
    Mina två inlägg är efter varandra. Känns osannolikt att man läser ett och missar nästa. I synnerhet när inläggen är korta.
    Svarar själv på min fråga: jag tror att detta med Victorias och Madeleines olika åldrar vid håltagning, beror på att Silvia växte upp i Brasilien, där det fortfarande anses vara normalt med hål i öronen på småflickor än idag. Jag tror att Brasilien till och med är ett av de länder, där man kan få det gjort på BB. Sydamerika ligger ju mycket efter Europa när det gäller synen på barnens rätt till självbestämmande, och även när det gäller medicin och hygien. Så Silvia ville säkert ha hål i öronen på sina döttrar tidigt. 

Men kungen - eller Hovet - var emot det, och så kompromissade de. Silvia fick sätta de - i hennes ögon, eftersom hon var uppväxt med det - söta örhängena på Madeleine redan vid sju år, men Victoria som är viktigare för att det är hon som ska bli drottning en dag, och som på ett helt annat sätt representerar det officiella Sverige - fick följa de gamla reglerna och vackert vänta till efter konfirmationen. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hål i örsnibbarna är mindre riskfyllt än annan piercing, så det går inte att jämföra.

Men det ska fortfarande vara barnens egen önskan och vilja. Och de ska någorlunda förstå vad det innebär. Därför har seriösa piercingstudios en nedre åldersgräns på minst 6 år. En del har 7 år eller högre.

Vi bor i en mindre stad med 80-90 procent svensk medelklass. Många flickor har hål i öronen i lågstadiet, men bara några få innan.

Det ses bara som trashigt om barnen är små och inte kan välja själva, eftersom det säger så mycket om föräldrarna.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det är pga de olika infektionsriskerna som seriösa piercare har 6-årsgräns eller 7-årsgräns för örsnibbar, men 15-årsgräns eller 18-årsgräns för piercing på andra ställen.

• Alexandria79

Min dotter började tjata när hon var 4 år om örhängen. Jag väntade ifall hon skulle ändra sig men hon höll fast vid det, pratade nästan dagligen om hål i örat. När hon skulle fylla 7 då tog vi hålen. Jag hjälpte henne hålla rent, snurra dom osv. Hon snurrade också själv. Vi valde blomdahls örhängen, småpluppar. Tänkte mindre olycksrisk att fastna i något. hon är 11 idag och har sina kvar, utan problem

DU och hon bestämmer när det är dags

Lycka till

• Anonym (.)
    Anonym (12 år) skrev 2023-08-30 09:01:32 följande:
    Som om man inte hade nog att göra ändå i en barnfamilj? Bara för något så onödigt?
    Jag som 2-barnsmamma har inga som helst problem med att ägna 5 minuter morgon och kväll åt min dotters örontvätt. Förut lade jag ju den tiden på tandborstning, men nu borstar hon själv.
Svar på tråden Ta hål i örat - Ålder?