Ta hål i örat - Ålder?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Jag förstår inte argumentet att barnen måste kunna tvätta rent själva innan de får ta hål.
När min 9-åringa dotter tog hål var det självklart jag som förälder som hjälpte henne att rengöra noggrant morgon och kväll i 2-3 månaders tid.
Komplikationer är ganska ovanliga ? men helt riskfritt är det inte:
? Jag tycker personligen inte att man ska låta göra det före 12 års ålder. Varje hål som görs i kroppen kan orsaka en infektion, och det är något man ska undvika om det inte är nödvändigt, har Mitra Liaghat, distriktssköterska på Blackebergs vårdcentral, sagt till Råd & Rön.
ah.
lätt att missa ändå
Hål i örsnibbarna är mindre riskfyllt än annan piercing, så det går inte att jämföra.
Men det ska fortfarande vara barnens egen önskan och vilja. Och de ska någorlunda förstå vad det innebär. Därför har seriösa piercingstudios en nedre åldersgräns på minst 6 år. En del har 7 år eller högre.
Vi bor i en mindre stad med 80-90 procent svensk medelklass. Många flickor har hål i öronen i lågstadiet, men bara några få innan.
Det ses bara som trashigt om barnen är små och inte kan välja själva, eftersom det säger så mycket om föräldrarna.
Det är pga de olika infektionsriskerna som seriösa piercare har 6-årsgräns eller 7-årsgräns för örsnibbar, men 15-årsgräns eller 18-årsgräns för piercing på andra ställen.
Min dotter började tjata när hon var 4 år om örhängen. Jag väntade ifall hon skulle ändra sig men hon höll fast vid det, pratade nästan dagligen om hål i örat. När hon skulle fylla 7 då tog vi hålen. Jag hjälpte henne hålla rent, snurra dom osv. Hon snurrade också själv. Vi valde blomdahls örhängen, småpluppar. Tänkte mindre olycksrisk att fastna i något. hon är 11 idag och har sina kvar, utan problem
DU och hon bestämmer när det är dags
Lycka till