Anonym (Stella) skrev 2023-10-08 10:48:28 följande:
Jag tror på att vara ärlig med sina barn så de vet att de kan lita på att man säger sanningen till dem. Ljuger man för barnen när det är små blir det svårt att börja tala sanning när de är äldre. Dessutom tar barn efter och om du undviker att prata om saker som är svårt att prata om så kommer dina barn också göra det. Då lämnar du dem ensamma med sina svåra tankar.
Säg att deras pappa inte klarar av att vara en bra pappa till dem nu men förhoppningsvis så kommer han bli bättre. Just nu klarar han bara av att tänka på sig själv men han vet att barnen har det bra eftersom de är med dig. Han har inte lämnat dem på gatan utan i trygga händer och det behöver dina barn få höra. Deras pappa vet att de har det bra med sin mamma men klarar inte av att vara där själv just nu.
Även om det är jobbigt så måste ju barnen få prata om hur ledsna och besvikna de är. Du ska bara lyssna och varken förstärka eller förminska deras känslor men visa att du hör dem och att det är ok att vara arg och ledsen. När de frågar saker du inte kan svara på är det ok att säga att du inte vet och att du själv undrar samma sak.
Tyvärr kommer det här kanske bli ett samtal ni kommer fortsätta ha under deras uppväxt och det är lättare att få till ett öppet samtal med små barn än med stora
Måste få fråga dig, hur tusan ska jag tänka i denna situation framöver?
Skrev ett inlägg men fick inget svar av någon så jag citerar dig och hoppas du kan svara :)
Måste få hjälp igen av kloka människor.
Farmorn till barnen hörde av sig och frågade om hon kunde ta med sig barnen till stugan.
Har inte haft någon hjälp på två månader så jag svarade Ja, utan att tänka.
Vecka 44 är det lov så då kommer även deras pappa vara där uppe.
Kan säga att farmorn står bakom sin son till 100%. Hon struntar heller i allt runt omkring så länge hon har en bra relation till sin son. Så hon bryr sig inte att han inte sett sina små barn på två månader.
Men nu vet jag att farmorn kommer att ta hand om små barnen och han kommer glida runt där uppe bara utan ansvar.
Denna gång så får de bli så här, men om de kommer fler gånger.
Ska jag acceptera att hon är en mellan hand och får ta med sig barnen, eller ska jag faktiskt säga nej? För jag tror att de kommer bli jobbigt igen med barnen när de träffas och sen vet man inte när nästa gång blir.
Är så extrem kluven, vill bara barna det bästa men jag vet inte vad de bästa är?