• Anonym (Mamsen)

Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?

I veckan hade vi utvecklingssamtal i skolan för vårt barn. Samtalet skedde på fritidstid. Efteråt lämnade jag kvar barnet i skolan och åkte hem. Ingenstans framkom någon information som kunde tolkas som att detta avvek från vanlig fritidsdag. Vårt barn har en fritidsaktivitet i lokal precis intill till skolan som skedde samma dag, så hen önskade därför få stanna kvar och gå direkt dit.

När hen kom hem visade det sig att personalen verkade helt ovetande om att hen skulle gå. Hen fick inget mellis, utan en i personalen grävde fram ett gammalt äpple (i vanliga fall serveras en ordentligt grov smörgås med antingen yoghurt eller ägg till). 

Jag har inte hunnit prata med dem själv än, men är det kutym att avsluta dagen efter utvecklingssamtalet?

• Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-02-03 18:16:20 följande:
    Möjligt att detta fungerar olika...

Men på de skolor mina barn går/gått så är skolan o fritids väldigt tätt knutna till varandra, nyttjar samma lokaler och fritidspersonalen är involverade under stora delar av skoldagen som t.ex rastvakter.... Fritids är som en naturlig förlängning av skolan, det är inte 2 skilda verksamheter.

De gånger jag tar sovmorgon o inte nyttjar morgonfritids o istället lämnar barnen direkt till skolan på morgonen så checkas barnen ändå in i fritids system vid skoldagens start.

Sen kan jag också tycka att den korta tid det handlar om mellan skoldagens slut och fritids stängning inte är något att bråka om, får man tid för utv-samtal under den tiden så blir det naturligt att man tar ledigt resten av dagen o går hem med barnet efteråt.
    Vad är det för poäng med att gå tillbaka till jobbet nån timme? För de allra flesta blir ju restiden längre så hela grejen känns bortkastad.....
    I yngre åldrar har man inte så långa dagar. Mitt barn i lågstadiet slutar 13-14. Så det är 3-4 timmar kvar att jobba. Kan ju inte ta nästan en halvdag ledig pga av ett utv samtal som tar typ max 30 minuter. 

Ts jobbade hemifrån. Ofta bor man nära barnens skolor. I alla fall i tättbebyggt område. Så ts har väl bara smitit från hemmajobbet en snabbis för att gå på samtalet och sen bara dragit hem och fortsatt arbetsdagen. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-02-03 18:16:20 följande:
    Möjligt att detta fungerar olika...

Men på de skolor mina barn går/gått så är skolan o fritids väldigt tätt knutna till varandra, nyttjar samma lokaler och fritidspersonalen är involverade under stora delar av skoldagen som t.ex rastvakter.... Fritids är som en naturlig förlängning av skolan, det är inte 2 skilda verksamheter.

De gånger jag tar sovmorgon o inte nyttjar morgonfritids o istället lämnar barnen direkt till skolan på morgonen så checkas barnen ändå in i fritids system vid skoldagens start.

Sen kan jag också tycka att den korta tid det handlar om mellan skoldagens slut och fritids stängning inte är något att bråka om, får man tid för utv-samtal under den tiden så blir det naturligt att man tar ledigt resten av dagen o går hem med barnet efteråt.
    Vad är det för poäng med att gå tillbaka till jobbet nån timme? För de allra flesta blir ju restiden längre så hela grejen känns bortkastad.....
    Hos oss är det också så att det  är samma lokaler men eftersom att ts skriver att barnet gick själv från skolan till fritids efter samtalet så utgår jag från att det inte var samma lokaler. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-03 19:01:59 följande:
    I yngre åldrar har man inte så långa dagar. Mitt barn i lågstadiet slutar 13-14. Så det är 3-4 timmar kvar att jobba. Kan ju inte ta nästan en halvdag ledig pga av ett utv samtal som tar typ max 30 minuter.
    Klart som tusan man kan "kosta på sig" en halvdag ledigt vid 1-2 tillfällen om året?
    Gör en grej av det o ta med ungen på nått kul efteråt innan man åker hem?

Jag brukar passa på att kompa hem efter lunch 1-2gånger/ vecka när mina barn bor med mig för att kunna hämta direkt efter skolan, så att de inte behöver vara på fritids varje dag.....
  • Anonym (N)
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-03 12:16:01 följande:
    Med största sannolikhet har ts redan gjort det eftersom att (mig veterligen) alla frids vill att man skriver in vistelsetid för barnen. Detta sker på alla förskolor och fritids så att man kan planera verksamheten så man vet vilka timmar det behövs personal osv. 

Det lättaste för alla är om man meddelar när man tänker avvika från tidigare angivna vistelstid. Verkar krångligt att ha ett system där man gör tvärtom och säger till när man ska göra som vanligt. "Hej idag tänkte vi inte avvika från tiderna". "Hej idag tänkte vi inte heller avvika från tiderna". 
    Men nu kan TS skicka ett mejl varje dag "Hej idag tänkte vi inte heller avvika från tiderna". 
    ;) 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-02-03 19:28:25 följande:
    Klart som tusan man kan "kosta på sig" en halvdag ledigt vid 1-2 tillfällen om året?

Jag brukar passa på att kompa hem efter lunch 1-2gånger/ vecka när mina barn bor med mig för att kunna hämta direkt efter skolan, så att de inte behöver vara på fritids varje dag.....
    Men du, nu skulle ju barnet tillbaka till huset precis bredvid skolan för att vara med på sin fritidsaktivitet, som inte gick att avstå från då det var föreställning idag. Och mitt barn tyckte att det var trevligare att hänga i skolan där ungefär 10 kompisar också skulle vidare till ovan nämnda aktivitet. Jag kostar på mig lediga dagar då och då, inte minst på våren då vi gärna åker till landet så fort skolan slutar på fredagar. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (N) skrev 2024-02-03 19:35:55 följande:
    Men nu kan TS skicka ett mejl varje dag "Hej idag tänkte vi inte heller avvika från tiderna". 
    ;) 
    Jag ska börja med det. Tider har vi så klart angett för länge sen. Liksom tid för både sportlov och påsklov eftersom dessa skulle anges nyligen. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-02-03 19:28:25 följande:

Gud vilket översittarsvar. Alla har inte komp, tillräckligt med semester eller råd att ta obetald ledighet. Vem säger ens att man har ett barn som har 1-2 utvecklingssamtal om året? Man kanske har 3 barn där alla har utv samtal, besök hos läkare, besök hos tdl, skolaktiviteter som ligger tidigt på kvällen osv, uppvisningar, skolans dag osv. 
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-03 21:15:56 följande:
    Gud vilket översittarsvar. Alla har inte komp, tillräckligt med semester eller råd att ta obetald ledighet. Vem säger ens att man har ett barn som har 1-2 utvecklingssamtal om året? Man kanske har 3 barn där alla har utv samtal, besök hos läkare, besök hos tdl, skolaktiviteter som ligger tidigt på kvällen osv, uppvisningar, skolans dag osv. 
    Med så många barn måste du ha en sjujävla massa föräldraledigt att nyttja till detta, utöver rätten att arbeta deltid då vill säga.

O dessutom flerbarnstillägg.....
  • Anonym (Psss)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-02-03 21:56:01 följande:
    Med så många barn måste du ha en sjujävla massa föräldraledigt att nyttja till detta, utöver rätten att arbeta deltid då vill säga.

Finns inget som säger att folk har kvar föärldrardagar samt att folk har råd att låta flerbarnstillägg täcka obetald semester/tjänstledighet  
  • Anonym (Psss)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-02-03 21:56:01 följande:

Flerbanrstillägg har ju inget med till tjänstledighet att göra. Du sänker din SGI om du är tjänstledig hur mycket flerbanrsntillägg du än har.

Deltid har inte alla möjlighet att göra heller. Kanske ännu mindre om du är ensamstående. 
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-04 14:19:36 följande:
    Finns inget som säger att folk har kvar föärldrardagar samt att folk har råd att låta flerbarnstillägg täcka obetald semester/tjänstledighet  
    Det är ju givetvis upp till var o en hur man väljer att sköta sin privatekonomi.

Men faktum är att fram till barnet är 12 så har man rätt att ta ut föräldraledighet.
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-04 14:21:09 följande:
    Flerbanrstillägg har ju inget med till tjänstledighet att göra. Du sänker din SGI om du är tjänstledig hur mycket flerbanrsntillägg du än har.

Deltid har inte alla möjlighet att göra heller. Kanske ännu mindre om du är ensamstående. 
    Se svaret ovan.

Föräldraledighetslagen gäller alla, hur man väljer att utnyttja den är upp till var o en. Men ingen kan komma dragandes med att "det går inte"-retoriken.....

Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?