• Anonym (Orolig)

Hur skyddar man sig från kronofogden

Vi pratar om att gifta oss men ska först flytta ihop hos mig men jag är rädd för vad som händer om han tar lån som hamnar hos kronofogden. Om kronofogden kommer till oss när vi bor ihop och ska utmäta så kan dom ta allt som finns hemma om jag inte kan visa kvitto på allt som är mitt. Jag har inga kvitton alls kvar på nåt av möbler osv så om han flyttar hit kan alltså kronofogden komma och ta allt som är mitt då? speldator och möbler och samlarobjekt och TV Osv? Hur skriver man i ett samboavtal så jag och mina saker är skyddade från det? 

• Svar på tråden Hur skyddar man sig från kronofogden
  • Yllop
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 22:40:57 följande:
    Det är svårt att ta reda på saker när folk inte kan svara på det man frågar om. jag vill veta vad jag kan göra för att skydda mig om Min framtida sambo skulle bli skuldsatt och få utmätning så inte kronofogden tar MINA saker istället för hans
    Bästa sättet är att inte bli sambo.
  • Anonym (Orolig)
    Lönnsirap skrev 2024-03-08 23:44:49 följande:
    Du får se till att dina prylar tydligt är bevisligen dina om du inte vill ha dem indrivna p.g.a en annan människas skulder. Jag fattar faktiskt inte hur du kan ha just detta som prioritet, men det är du fri att ha.

Ingen människa kan idag svara på hur du skyddar tillgångar i FRAMTIDEN på skulder som inte ens uppkommit än, eftersom lagstiftningen ändras och det pågår förändringar både i de faktiska lagarna som i praxis.

Jag vet inte vad du är ute och fiskar efter i din tråd, men uppenbarligen vill du i nuläget inte bekräfta något om din partners ekonomi, eller varför du har oro för utmätning av egendom. 

I min värld låter det som orimliga prioriteringar att just fokusera på detta. 

Nej det är tydligt att du inte förstår.
    jag vill veta Hur jag ska göra för att skydda mig och kunna visa att mina saker är mina när jag inte har kvitton kvar på möbler och grejor i hemmet. OM situationen uppstår att min framtida sambo blir utmätt. Jag fiskar efter svar på precis den frågan, vad är så svårt att förstå? Hur ser jag till att mina prylar tydligt är bevisligen mina När jag inte har kvar kvitton? uppenbarligen har du inget svar på det utan vill bara fokusera på annat 

• Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-09 00:05:46 följande:

Nej det är tydligt att du inte förstår.
    jag vill veta Hur jag ska göra för att skydda mig och kunna visa att mina saker är mina när jag inte har kvitton kvar på möbler och grejor i hemmet. OM situationen uppstår att min framtida sambo blir utmätt. Jag fiskar efter svar på precis den frågan, vad är så svårt att förstå? Hur ser jag till att mina prylar tydligt är bevisligen mina När jag inte har kvar kvitton? uppenbarligen har du inget svar på det utan vill bara fokusera på annat 

Tydligast är att inte förvara dem i gemensam bostad. Likaså att st till att ha kvar dokumentation om att grejerna är dina. Vidare så se till att personen inte har på sig dina dyra klockor/smycken/kläder OM och när polisen gör razzia.

Och se till att kvitton på saker som du införskaffar efter ni flyttat ihop faktiskt sparas. Samt att det är tydligt att pengarna som sakerna köpa av är dina.
  • Anonym (Orolig)
    Lönnsirap skrev 2024-03-09 06:52:28 följande:
    Tydligast är att inte förvara dem i gemensam bostad. Likaså att st till att ha kvar dokumentation om att grejerna är dina. Vidare så se till att personen inte har på sig dina dyra klockor/smycken/kläder OM och när polisen gör razzia.

Och se till att kvitton på saker som du införskaffar efter ni flyttat ihop faktiskt sparas. Samt att det är tydligt att pengarna som sakerna köpa av är dina.

Du vet alltså inte svaret på frågan. hur man skyddar saker i hemmet man inte har kvitton på. Låter det rimligt att flytta hela bohaget till ett förråd tycker du? Resa tillbaka i tiden och spara dokumentation? Se till att han inte använder mina tjejsmycken Och handväskor? Hur gör jag med dyra saker jag fått i present för 15 år sedan där givaren inte längre lever Till exempel?  

finns det verkligen ingen här som kan svara på detta? 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-09 10:26:55 följande:

Du vet alltså inte svaret på frågan. hur man skyddar saker i hemmet man inte har kvitton på. Låter det rimligt att flytta hela bohaget till ett förråd tycker du? Resa tillbaka i tiden och spara dokumentation? Se till att han inte använder mina tjejsmycken Och handväskor? Hur gör jag med dyra saker jag fått i present för 15 år sedan där givaren inte längre lever Till exempel?  

Varför frågar du inte Kronofogden? De bör ju veta. 

Sedan bör du kanske fundera på hur du ska skydda dina saker från din blivande sambo. En desperat människa med så stora ekonomiska problem att kronogogden hotar i bakgrunden lär inte dra sig gör att säljs eller pantsätts andras saker. Risken finns. 

• Anonym (Cecily)

Ring kronofogden och fråga.

Men skulle tro att den krassa sanningen är: du kommer inte kunna skydda dina prylar utan kvitto om det kommer så långt som till att kronofogden vill sälja av  saker. Och är det väldigt dyra saker då kommer kvitto inte göra någon nytta då de kan anse att det ändå är din sambos saker och du är målvakt för dem. Det finns ju tex tillfällen då kronofogden tagit bilar som den skuldsatte kört trots att bilen är skriven på någon annan, då det kan anses att den som kör egentligen är den rätta ägaren och den som står på pappret är målvakt.

Så det bästa är väl då att du antingen inte köper/gör dig av med dina dyrare prylar eller förvarar dem någon annanstans.

• Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-09 10:26:55 följande:

Du frågade inte efter rimliga lösningar, utan efter hur man gör. Tidsresor kan man ju knappast göra, men man kan göra rimliga åtgärder för att det blir tydligt att prylarna är ens egna, så att de inte blir utmätta. 

Saker i hemmet kan utmätas, och en bra sak är att hålla någorlunda koll på ens partners ekonomiska situation när man bor ihop. 

Om du nu har många prylar som är värda att utmäta är det ju inte smart att bo ihop med någon som har skulder på den nivån att utmätning är aktuellt....
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Klara) skrev 2024-03-09 10:33:28 följande:

Varför frågar du inte Kronofogden? De bör ju veta. 

Sedan bör du kanske fundera på hur du ska skydda dina saker från din blivande sambo. En desperat människa med så stora ekonomiska problem att kronogogden hotar i bakgrunden lär inte dra sig gör att säljs eller pantsätts andras saker. Risken finns. 

Oj, får man dålig moral av att vara skuldsatt alltså? 

jag hade hoppats någon som jobbar på kronofogden skulle läsa här. 

• Anonym (Cecily)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-09 17:46:00 följande:

Är det inte lättare att ringa dem än att sitta och hoppas att någon skulle hitta den här tråden? Dessutom kan ju folk påstå att de är från kronofogden och hitta på allt möjligt, dvs du kan ju ändå inte lita på svaren. Så ring dem.
  • Anonym (H)

Kronofogden är en myndighet och ska inte svara anonymt på forum hur som helst. Dessutom finns det tomtar som vill skämta och utge sig för att jobba där och skriva här. Din fråga är inte ny, ta informationen från rätt källa.
  • Anonym (Klara)

Allt beror på varför man är skuldsatt. Dålig moral kan annars vara att flytta in till sin flickvän och riskera hennes ekonomi. 
  • välbärgad man i mina bästa år

Har inte orkat läsa hela tråden men mitt tips är att utfärda ett äktenskapsförord. Förutsatt att ni har äktenskap i åtanken. Annars... ta kontakt med en advokat som kan svara på era frågor. Misstänker att knappast FAMILJELIV är rätt typ av källa för att finna rätt svar på frågor som kan omkullkasta hela er ekonomi!!!  Rynkar på näsan

• Cereal Killer

Inte läst tråden så någon kanske redan har svarat på frågan. Det är ju bara att ta kort på sakerna och skicka i mail till dig själv. Eftersom ni inte bor tillsammans nu så kommer ju mailet att vara daterat innan datumet för när ni blev sambo. 

• Anonym (Göran)

Äg ingenting på pappret. Jobba svart lura och trixa med allt du kan. Det är så eliten gör, då behöver inte du ha dåligt samvete. 

• Anonym (C)

Angående kvitton: skulle man kanske kunna höra av sig till företaget man har köpt något från och be om ett nytt kvitto? Om det är saker du har beställt, finns det kanske bevis för att du har köpt det hos dem. Om du har betalat med kort i en butik, kanske det finns sparat också - jag vet dock inte hur länge. Jag har fått kvitton i efterhand för privata läkarbesök som jag skickade in till kliniken som skulle täcka kostnaden. Därför tänker jag att det nog skulle fungera att få kvitton i efterhand för köp av varor också.

Gällande din oro: skulle du kunna ställa krav på hur ni sköter er ekonomi (eller hur han sköter sin ekonomi) som villkor för att flytta ihop och gifta er? Kanske kan ni se till att största delen av hans lön dras till ett gemensamt konto precis efter att lönen har kommit in. Sedan kan du ta ansvar för att hans lån betalas av med de pengarna. Även hyra och andra gemensamma kostnader kan dras från de pengarna. Om han sedan tar ut nya lån blir det ju svårt för dig att kontrollera, men du kan ju se om han köper dyra saker som han inte borde ha råd med. Om det är spelberoende det handlar om, kan ni ju gemensamt kontakta spelsidorna för att stänga av honom (tror att man kan göra det). 

• Goneril

De som svarar här lever inte i samma universum som TS. Vi har själva koll på vår ekonomi och har partners som också har det. Det ser man ju på livsstilen. Att TS får det som i hennes tycke är konstiga svar är helt enkelt fenomenet: Som man ropar i skogen får man svar. Det är frågor som ska föreställa hypotetiska, men TS frågar förstås av en anledning. Flera ropar "särbo", nej inte ens det skulle jag fundera på. Även med en särbo delar man liv, resor, middagar och så vidare och då vill man ha någon som spelar i ens egen ekonomiska liga.                                                                                                                                                                       Om TS vill besvära sig ned att googla finns det hur många svar som helst på nätet; Lawline till exempel har haft exakt denna fråga uppe. Det handlar om kontoutdrag, kvitton och att förvara prylar på annan plats än i bostaden. Lawline är gratis men vill man ha snabbt svar kostar det något. Hoppas detta var till någon hjälp; dock vidhåller jag det jag tidigare sagt och det många andra i tråden säger: Vad i allsin dar ska TS med den här snubben till när hon får så dåliga vibbar? Dålig ekonomi förstör livet, ständig oro och begränsningar. 

• Anonym (Dåliga förebilder)
    Anonym (Göran) skrev 2024-03-10 08:02:37 följande:

Äg ingenting på pappret. Jobba svart lura och trixa med allt du kan. Det är så eliten gör, då behöver inte du ha dåligt samvete. 

Den sk "eliten" är skitförebilder!
    Jag är iaf bättre än dem, det tror jag många här på forumet är.
Svar på tråden Hur skyddar man sig från kronofogden