• Anonym (Mamma)

    Er inställning till värnplikt

    Jag läste följande artikel där man konstaterar attd et kan bli svårt att få fylla upp dom platser som ska finnas senare när fler ska göra värnplikt.

    www.expressen.se/ledare/ar-tva-av-tre-unga-verkligen-kronvrak/

    Min pappa gjorde värnplikt på 60-talet och det må ha varit rätt tufft men det gjorde män av pojkar och jag har aldrig fått intrycket av att det är nåt han skulle vilja ha ogjort. 

    Var aldrig tal om allmän värnplikt för mig som kvinna, men jag tror inte jag hade haft några problem att göra det som 18-åring så länge jag hade fått någon form av dispans några dagar vid mens då jag alltid haft rätt stora problem med den. 

    Min man däremot kallades så klart MEN han ljög sig fri via ett fejkat intyg. Och här har man hyckleriet som jag misstänker fler ägnar sig åt. Han har ingenting emot att ungdomar Nu ska bli mer tvingade till det men att han själv fuskade sig ur det vill han inte nämna och han skulle knappast vara den första än idag som tänker på att försvara landet vid behov utan snarare gömma sig eller fly.

    Jag är därför nyfiken på er egen inställning samt er partners till värnplikt både för era barn och för egen del i en tid då vi ser ökande hot utifrån.

  • Svar på tråden Er inställning till värnplikt
  • Tukt
    Anonym (Hannah) skrev 2024-03-28 10:24:18 följande:
    Det är ju lite orättvist att jämföra hur han gjorde som 18-åring och vad han nu tycker flera år senare i vuxen ålder. Är man en hycklare om man ändrar åsikt om något?
    Det verkar som "mamma" lämnat tråden redan. Och det verkade mer som att det handlade om att spy galla över sin man, snarare än en allmän diskussion. Till hjälp hade hon ju också en länk till en ganska tvivelaktig intervju. Men sedan, inte mycket mer.
  • Anonym (Haha)
    Tukt skrev 2024-03-28 11:25:52 följande:
    Det verkar som "mamma" lämnat tråden redan. Och det verkade mer som att det handlade om att spy galla över sin man, snarare än en allmän diskussion. Till hjälp hade hon ju också en länk till en ganska tvivelaktig intervju. Men sedan, inte mycket mer.

     


    Nu var det inte en intervju, men en ledare. Men du tänker att siffrorna som uppges i ledaren är felaktiga? 


    (jag har inte granskat dem, men om dom stämmer så känns det faktiskt allvarligt)

  • Anonym (....)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-27 07:15:06 följande:
    Er inställning till värnplikt

    Jag läste följande artikel där man konstaterar attd et kan bli svårt att få fylla upp dom platser som ska finnas senare när fler ska göra värnplikt.

    www.expressen.se/ledare/ar-tva-av-tre-unga-verkligen-kronvrak/

    Min pappa gjorde värnplikt på 60-talet och det må ha varit rätt tufft men det gjorde män av pojkar och jag har aldrig fått intrycket av att det är nåt han skulle vilja ha ogjort. 

    Var aldrig tal om allmän värnplikt för mig som kvinna, men jag tror inte jag hade haft några problem att göra det som 18-åring så länge jag hade fått någon form av dispans några dagar vid mens då jag alltid haft rätt stora problem med den. 

    Min man däremot kallades så klart MEN han ljög sig fri via ett fejkat intyg. Och här har man hyckleriet som jag misstänker fler ägnar sig åt. Han har ingenting emot att ungdomar Nu ska bli mer tvingade till det men att han själv fuskade sig ur det vill han inte nämna och han skulle knappast vara den första än idag som tänker på att försvara landet vid behov utan snarare gömma sig eller fly.

    Jag är därför nyfiken på er egen inställning samt er partners till värnplikt både för era barn och för egen del i en tid då vi ser ökande hot utifrån.


    Jag är positiv till värnplikt, likaså min man som är aktiv inom hemvärnet. Nu är våra barn så små att det inte är aktuellt på många år, men jag tänker att ju bättre rustade dom är desto säkrare för dom i händelse av krig eller katastrof. Sedan förstår jag absolut varför folk är rädda idag. Att göra lumpen när jag var ung var ju lite på lek, det var ju ingen som i sin vildaste fantasi var orolig över att behöva rycka ut i krig. Idag ser ju situationen ganska annorlunda ut. 

    Jag är av uppenbarliga skäl för gammal för värnplikt, men också i lite för dålig hälsa för att bidra på det sättet. Skulle det hända något så är det helt klart min man som är bäst lämpad av oss så det är bättre att jag tar hand om våra barn och annat som behöver göras, än tvärt om. För jag har svårt att se att den som rycker ut i krig kan sköta sådant som att lämna och hämta på förskola utan det antar jag den andra föräldern får göra.  
  • Tukt
    Anonym (Haha) skrev 2024-03-28 11:29:31 följande:

     


    Nu var det inte en intervju, men en ledare. Men du tänker att siffrorna som uppges i ledaren är felaktiga? 


    (jag har inte granskat dem, men om dom stämmer så känns det faktiskt allvarligt)


    Du hade rätt och jag hade fel. På något sätt hade jag denna artikel som valsat runt en del i sociala medier, i åtanke.
    www.expressen.se/nyheter/sverige/elliot-17-ska-monstra-mot-sin-vilja-angest/
  • Anonym (Haha)
    Tukt skrev 2024-03-28 11:51:06 följande:
    Du hade rätt och jag hade fel. På något sätt hade jag denna artikel som valsat runt en del i sociala medier, i åtanke.
    www.expressen.se/nyheter/sverige/elliot-17-ska-monstra-mot-sin-vilja-angest/

    Ja, den var ju en lite annan sak. Mer ett namn bakom siffrorna. 


    Men jag tycker ändå att det är lite alarmerande att så många unga i sverige mår så dåligt att dom inte kan fungera normalt. 

  • Tukt
    Anonym (Haha) skrev 2024-03-28 13:25:27 följande:

    Ja, den var ju en lite annan sak. Mer ett namn bakom siffrorna. 


    Men jag tycker ändå att det är lite alarmerande att så många unga i sverige mår så dåligt att dom inte kan fungera normalt. 


    Fast frågan är ju också om ungarna mår så dåligt och är så klena. Det var väl just ingen som frågade hur kidsen mådde förr i tiden. Man bara utgick från att det var saker som skulle göras utan att det skulle kännas efter.
    I dag gör man mycket mer mätningar och bryr sig om barnen mycket mer, vilket kan få det att låta som om de skulle vara så mycket klenare. Men det är ju inte säkert  de är.
    Det har ju rapporterats från olika håll att barn har har svårare med motoriken. Det är väl belagt. Men lite oklart om det påverkar eventuell militärtjänstgöring, eller om den går att träna upp efter behov.
  • LFF
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 16:16:51 följande:
    Att du var matstörd var ju en rätt typisk kvinnlig grej, eller..? Tomte Och idag är det fler unga kvinnor än någonsin, som krånglar med maten och bantar, de ska leka veganer och jag vet inte allt. Hur sjutton tror du att de skulle kunna klara av värnplikten? Och ännu mer - verklig krigstjänstgöring? Då får man vara tacksam om man får någon mat, det finns inget utrymme för att fråga efter fläskfri ärtsoppa...

    Eller alla dessa bruttor med ankläppar, silikonbröst och -bak, fillers, botox, ögonfrans- och hårförlängningar, antirynkkrämer redan i tonåren, stilettklackar och ett ton med smink. Kan du se dem i en skyttegrav?

    Jag skulle vilja säga, att trots att det är så att kvinnor aldrig någonsin i världshistorien före 60-70-talet varit soldater, så har de heller aldrig någonsin varit så illa lämpade som de är just nu. 
    Matstörd = det som idag kallas selektiv ätstörning. Absolut inte något "typiskt kvinnligt". 

    Tjejer är som regel inga hjälplösa våp. Din syn på tjejer/kvinnor är rätt patetisk. 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 16:08:01 följande:
    Du säger ju själv att alla inte behöver göra vapentjänstgöring - så är det såklart - och då tycker jag att det är lämpligt att man i första hand delar upp det så, att männen gör med vapen och kvinnorna något annat. Så har det varit i hela världshistorien, överallt på hela jorden (om man inte räknar med vissa sagofolk som man inte ens kunnat belägga att de existerat, som amazonerna). Detta är förmodligen av en anledning, tror du inte det..?

    Om man börjar tvinga in kvinnor, tror jag tyvärr att det kommer att bli som i USA - där de inte har värnplikt, men där unga kvinnor luras att skriva på femåriga kontrakt, utan någon provperiod. D.v.s. de vet inte vad det innebär, vid det tillfället då de skriver under för fem år. 

    De ser till att bli gravida, för att det är det enda sättet att ta sig ur det, utom att typ vådaskjuta sig själv...

    Hur har du för övrigt tänkt att det ska funka med graviditet, amning och omhändertagande av bebisar och småbarn, ifall det verkligen blir så att en stor del av alla kvinnor i fertil ålder blir inkallade till krigstjänstgöring? I och för sig är det vettigt att inte skaffa barn under krigstid, hur eller hur, men så kommer det inte att bli. Folk har t.ex. fler utomäktenskapliga förbindelser och otrohetsrelationer under krigstid, för att frun/mannen/pojkvännen/flickvännen är långt borta, och de tänker "jag vet inte om jag kommer att leva i morgon, bäst att passa på idag". 
    Sagofolk som de i Israel t.ex.?

    Ditt underbara resonemang går ju att applicera i fredstid också. Kvinnor har inte i företagsledningar och liknande att göra, de ska vara hemma och städa/passa barnen så som det alltid har varit :)
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-03-29 06:59:04 följande:
    Sagofolk som de i Israel t.ex.?

    Ditt underbara resonemang går ju att applicera i fredstid också. Kvinnor har inte i företagsledningar och liknande att göra, de ska vara hemma och städa/passa barnen så som det alltid har varit :)
    Kvinnlig värnplikt är en ganska ny idé i Israel också. Den är inte heller lika lång som för män, de slipper repmånader och gifta kvinnor slipper helt. Vilket gör att många skyndar sig att gifta sig för att slippa... Vet inte om det är så bra heller, att tvingas gifta sig i panik med någon som man knappt känner... Dessutom tar den regeln inte höjd för att många unga kvinnor även i Israel blir gravida utanför äktenskap i dag...

    Förresten förstår jag inte varför vissa av er här tar upp Israel och Ryssland. Tycker ni att de länderna är föredömen? Det kanske är ett fint arbete för en ung kvinna, att stå vid en gränspostering med ett automatgevär, och hindra hjälptransporter att komma in i Gaza? Så att några ytterligare tusental barn får svälta ihjäl? Tycker du det, du som tog upp Israel som ett positivt exempel?

    Fast dessa kvinnor är väl inte i styrelserummet dygnet runt flera månader i taget? Inte heller utsätter de sig väl för livsfara där, så att de kanske aldrig kommer hem till sitt barn igen? Sedan kan man ha invändningar även mot det, jag tycker att en kvinna ska ge sitt barn åtminstone småbarnsperioden - eller avstå från barn. Men det är en annan diskussion.

    Du svarade inte på vad man ska göra åt alla gravida och ammande kvinnor och småbarnsmammor, när dessa ska skickas till fronten? Svara på det är du snäll! Tänk på att värnplikten gäller 18-48-åringar, d.v.s. just fertila kvinnor och småbarnsmammor. Ska vi tvångssterilisera alla kvinnor som genomgått värnplikt, för att vara säkra på att de är stridsberedda den dagen då den ledde Fi kommer? För jag ser ärligt talat ingen annan lösning. Utbildar vi i stället enbart män, så kan vi i alla fall vara säkra på att de inte är gravida eller ammar när den dagen (förhoppningsvis inte) kommer.
  • Alessia
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-29 09:39:33 följande:
    Kvinnlig värnplikt är en ganska ny idé i Israel också. Den är inte heller lika lång som för män, de slipper repmånader och gifta kvinnor slipper helt. Vilket gör att många skyndar sig att gifta sig för att slippa... Vet inte om det är så bra heller, att tvingas gifta sig i panik med någon som man knappt känner... Dessutom tar den regeln inte höjd för att många unga kvinnor även i Israel blir gravida utanför äktenskap i dag...

    Förresten förstår jag inte varför vissa av er här tar upp Israel och Ryssland. Tycker ni att de länderna är föredömen? Det kanske är ett fint arbete för en ung kvinna, att stå vid en gränspostering med ett automatgevär, och hindra hjälptransporter att komma in i Gaza? Så att några ytterligare tusental barn får svälta ihjäl? Tycker du det, du som tog upp Israel som ett positivt exempel?

    Fast dessa kvinnor är väl inte i styrelserummet dygnet runt flera månader i taget? Inte heller utsätter de sig väl för livsfara där, så att de kanske aldrig kommer hem till sitt barn igen? Sedan kan man ha invändningar även mot det, jag tycker att en kvinna ska ge sitt barn åtminstone småbarnsperioden - eller avstå från barn. Men det är en annan diskussion.

    Du svarade inte på vad man ska göra åt alla gravida och ammande kvinnor och småbarnsmammor, när dessa ska skickas till fronten? Svara på det är du snäll! Tänk på att värnplikten gäller 18-48-åringar, d.v.s. just fertila kvinnor och småbarnsmammor. Ska vi tvångssterilisera alla kvinnor som genomgått värnplikt, för att vara säkra på att de är stridsberedda den dagen då den ledde Fi kommer? För jag ser ärligt talat ingen annan lösning. Utbildar vi i stället enbart män, så kan vi i alla fall vara säkra på att de inte är gravida eller ammar när den dagen (förhoppningsvis inte) kommer.
    I kris- och krigstid kan och måste alla som kan stå på sina ben och använda sina händer göra en insats och vi har som sagt skyldighet att göra det också. De som inte frontplaceras har definitivt andra uppgifter av mer civil karaktär och man får nog tänka sig att kvinnor med barn får åta sig att ta hand om ytterligare något/några barn vars förälder inte kan ta hand om barnet just då.

    Du har något egenartade,personligt färgade åsikter och inte helt aktuella uppgifter angående kvinnlig värnplikt och möjlighet att rekryteras till soldat i länder som USA och Israel. Uppdatera dig!
  • Anonym (Mixx)
    Anonym (Haha) skrev 2024-03-28 13:25:27 följande:

    Ja, den var ju en lite annan sak. Mer ett namn bakom siffrorna. 


    Men jag tycker ändå att det är lite alarmerande att så många unga i sverige mår så dåligt att dom inte kan fungera normalt. 


    Fast personen i artikeln är väl ett typexempel på en ungdom som är bekväm av sig och tycker att det är för jobbigt att göra lumpen med allt vad det innebär. Hade det handlat om någon förlamande dödsångest så hade fokus knappast legat på hur tråkigt det vore för honom att tappa ett år av sin ungdom med resor, nya upplevelser och allt annat.

    Jag har arbetat rätt mycket med unga vuxna som inte mår bra. En väldigt stor andel av dem har inga problem att göra alla möjliga slags fritidsaktiviteter - resor, åka skidor, kampsporter, ut och träffa vänner och familj, sitta och spela dataspel sent på nätterna osv. Men så fort de ska sätta foten på en arbetsplats så får de alla möjliga slags symptom och mår för dåligt. Tyvärr kan man inte säga det rakt ut utan får lirka kring ämnet - t ex prata om deras sömnvanor och hur det är viktigt att lägga sig i tid om man ska kunna orka upp till jobbet.

    Sen finns naturligtvis de som verkligen mår dåligt och som inte klarar av att göra värnplikten, gå till ett arbete eller vad det nu handlar om. Men ofta är det på ren svenska lathet och en vana av att övertolka sina egna känslor samtidigt som man inte har förståelse eller känner ansvar för samhället som grupp.
  • Anonym (Alice)
    Alessia skrev 2024-03-29 10:21:55 följande:
    I kris- och krigstid kan och måste alla som kan stå på sina ben och använda sina händer göra en insats och vi har som sagt skyldighet att göra det också. De som inte frontplaceras har definitivt andra uppgifter av mer civil karaktär och man får nog tänka sig att kvinnor med barn får åta sig att ta hand om ytterligare något/några barn vars förälder inte kan ta hand om barnet just då.

    Du har något egenartade,personligt färgade åsikter och inte helt aktuella uppgifter angående kvinnlig värnplikt och möjlighet att rekryteras till soldat i länder som USA och Israel. Uppdatera dig!
    Ja och DET har väl ingen sagt något om? Självklart ska vi ha civilplikt. Nu diskuterade vi VÄRNPLIKT, alltså strid med vapen i hand. Stor skillnad.

    Jaså, uppdatera oss du då!
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mixx) skrev 2024-03-29 12:05:26 följande:
    Fast personen i artikeln är väl ett typexempel på en ungdom som är bekväm av sig och tycker att det är för jobbigt att göra lumpen med allt vad det innebär. Hade det handlat om någon förlamande dödsångest så hade fokus knappast legat på hur tråkigt det vore för honom att tappa ett år av sin ungdom med resor, nya upplevelser och allt annat.

    Jag har arbetat rätt mycket med unga vuxna som inte mår bra. En väldigt stor andel av dem har inga problem att göra alla möjliga slags fritidsaktiviteter - resor, åka skidor, kampsporter, ut och träffa vänner och familj, sitta och spela dataspel sent på nätterna osv. Men så fort de ska sätta foten på en arbetsplats så får de alla möjliga slags symptom och mår för dåligt. Tyvärr kan man inte säga det rakt ut utan får lirka kring ämnet - t ex prata om deras sömnvanor och hur det är viktigt att lägga sig i tid om man ska kunna orka upp till jobbet.

    Sen finns naturligtvis de som verkligen mår dåligt och som inte klarar av att göra värnplikten, gå till ett arbete eller vad det nu handlar om. Men ofta är det på ren svenska lathet och en vana av att övertolka sina egna känslor samtidigt som man inte har förståelse eller känner ansvar för samhället som grupp.
    Ja, jag har också hört mycket sådant, och inte bara från de helt unga heller. Vi har lärt människor att känna efter för mycket, att ta för givet att de har rätt till allt som de känner för... men inga skyldigheter.

    Kommer ihåg en kvinna (då runt 40 år) som tyckte att hon skulle ha 1000 kr extra i försörjningsstöd en månad, för att hon ville köpa ett par moderiktiga skor av ett visst märke. Hon menade att hon BEHÖVDE just dessa skor för sitt psykiska måendes skull... Alla försök att förklara för henne att inte ens de flesta kvinnor som arbetar har råd att köpa skor för tusen kr, slog slint... Det var hennes RÄTT att ha de skorna, det var ORÄTTVIST och FEL att hon inte skulle få köpa dem! Att spara ihop till dem själv genom att lägga undan kanske 200 kr varje månad, och då kunna köpa dem efter fem månader, fungerade inte heller för henne, det var helt omöjligt.
  • Tom Araya

    Jag är positiv till värnplikt. De flesta unga killar och tjejer borde göra grundutbildning inom det civila eller militära försvaret.

    De som fejkar sig ur förstår inte vad de missar.

    Eventuellt blir det svårare i framtiden, då läkartyg föreslås krävas för att bli befriad.

  • Anonym (Alice)
    Tom Araya skrev 2024-03-29 12:43:01 följande:

    Jag är positiv till värnplikt. De flesta unga killar och tjejer borde göra grundutbildning inom det civila eller militära försvaret.

    De som fejkar sig ur förstår inte vad de missar.

    Eventuellt blir det svårare i framtiden, då läkartyg föreslås krävas för att bli befriad.


    Ja, jag har också hört dom som fuskade sig ur som ångrar sig. T.ex. en vän till mig, vars far hade en läkarvän, som skrev ett intyg om att min vän hade ett allvarligt hjärtfel. (De var en grupp gamla vänner med olika yrken som hjälpte varandra att fuska på olika sätt - fadern till min vän var revisor, och hjälpte i sin tur sina vänner att komma undan att betala skatt och sådant.) Det var inte sant, min vän föddes med ett mycket vanligt hjärtfel som läkte ut som det gör på nästan alla barn, och han hade aldrig några problem med det. 

    Han säger nu när han är 40+ och allt i den vägen är för sent, att han alltid har känt sig utanför i manliga gemenskaper, för att han saknar militär erfarenhet. De andra pratar lumparminnen och han har inget att berätta. Om de tittar på en krigsfilm tillsammans, så förstår de andra arbetsuppgifterna, organisationen, graderna, uppförandet, reglerna... men han förstår inte, för han har ju ingen erfarenhet. Han säger nu att det var jättedumt. 

    Flickor har dock naturligtvis inget att vinna på detta, för det är inget som förväntas av kvinnor. De tjänar mycket mer på att komma utomlands ett år som au pair, lära sig att sköta barn och hem och vara hemifrån och klara sig själva på det sättet, och sedan kommer de hem och talar ett till språk flytande!
  • Anonym (Mixx)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-29 12:30:32 följande:
    Ja, jag har också hört mycket sådant, och inte bara från de helt unga heller. Vi har lärt människor att känna efter för mycket, att ta för givet att de har rätt till allt som de känner för... men inga skyldigheter.

    Kommer ihåg en kvinna (då runt 40 år) som tyckte att hon skulle ha 1000 kr extra i försörjningsstöd en månad, för att hon ville köpa ett par moderiktiga skor av ett visst märke. Hon menade att hon BEHÖVDE just dessa skor för sitt psykiska måendes skull... Alla försök att förklara för henne att inte ens de flesta kvinnor som arbetar har råd att köpa skor för tusen kr, slog slint... Det var hennes RÄTT att ha de skorna, det var ORÄTTVIST och FEL att hon inte skulle få köpa dem! Att spara ihop till dem själv genom att lägga undan kanske 200 kr varje månad, och då kunna köpa dem efter fem månader, fungerade inte heller för henne, det var helt omöjligt.
    Ja det är också en variant som man känner igen. Många tycker att försörjningsstöd och annan ersättning är kass och att det är orättvist att de får så lite men då ska man komma ihåg att i vissa länder får man ingenting. Jag tycker ändå att det är bra att man får så man har mat för dagen och kan bo någorlunda drägligt. 

    Den här "ska ha" mentaliteten gör även att de inte förstår att det oftast krävs en prestation för att komma någonstans. Deras föräldrar kanske har gett dem allt de pekat på men det är inte så samhället i stort fungerar.
  • Anonym (Alice)
    Tom Araya skrev 2024-03-30 20:19:24 följande:
    Exakt så. Jag hade inte kunnat formulera det bättre själv.
  • Anonym (Göran)

    Jag har gjort lumpen 1988?

    Då var Sverige ett helt annat land. Jag älskade det Sverige. 


    Man var lite naiv i 20-års åldern. Men i stoet sett var Sverige ett bra land att leva i. 


    I dag är Sverige ett splittrat land. Många olika invandrargrupper som inte tycker om Sverige som inte bryr sig om Sverige som inte vill bli ?svenskar?.

    vi är så uppdelade utifrån olika åsikter om nästan allt. 


    klimat, HBTQ, SD, feminism osv. 


    jag tycker att det är tydligt att politk finansvärlden (eliten) inte själva bryr sig om Sverige och den svenska befolkningen. 


    så idag har jag gett upp tanken på att Sverige är svenskarnas land. Det går inte att ändra tillbaka tiden  


    Idag är Sverige inte en idyll. det är ett land i kaos. 


    10,000-tals gängkriminella, klaner, parallella livsval pga religon kultur mm.  


    dessutom så kan svenskar skickas utomlands gällande konflikter som inte angår oss. Att vara soldat idag är inte enbart att försvara Sverige.


    jag ser det så här. Människor med mina åsikter är inte omtyckta. Jag har inga som helst fördelar av att vara svensk. Sverige är så förändrat att jag anser att jag inte har några skyldigheter till nationen.


    jag är positiv till Trump nationalstaten mot nato EU islam mångkultur allt vad PK står för.


    Det är tvärtom mot vad som anses vara rätt. Så därför vill jag inte göra någonting för Sverige.


     

  • Tom Araya
    Anonym (Göran) skrev 2024-04-02 10:36:37 följande:

    Jag har gjort lumpen 1988?

    Då var Sverige ett helt annat land. Jag älskade det Sverige. 


    Man var lite naiv i 20-års åldern. Men i stoet sett var Sverige ett bra land att leva i. 


    I dag är Sverige ett splittrat land. Många olika invandrargrupper som inte tycker om Sverige som inte bryr sig om Sverige som inte vill bli ?svenskar?.

    vi är så uppdelade utifrån olika åsikter om nästan allt. 


    klimat, HBTQ, SD, feminism osv. 


    jag tycker att det är tydligt att politk finansvärlden (eliten) inte själva bryr sig om Sverige och den svenska befolkningen. 


    så idag har jag gett upp tanken på att Sverige är svenskarnas land. Det går inte att ändra tillbaka tiden  


    Idag är Sverige inte en idyll. det är ett land i kaos. 


    10,000-tals gängkriminella, klaner, parallella livsval pga religon kultur mm.  


    dessutom så kan svenskar skickas utomlands gällande konflikter som inte angår oss. Att vara soldat idag är inte enbart att försvara Sverige.


    jag ser det så här. Människor med mina åsikter är inte omtyckta. Jag har inga som helst fördelar av att vara svensk. Sverige är så förändrat att jag anser att jag inte har några skyldigheter till nationen.


    jag är positiv till Trump nationalstaten mot nato EU islam mångkultur allt vad PK står för.


    Det är tvärtom mot vad som anses vara rätt. Så därför vill jag inte göra någonting för Sverige.


     


    10 000-tals gängkriminella är en grov överdrift, men jag förstår tankarna du bär.
    Jag tycker dock att din lösning borde vara att flyta till USA och hoppas på att Trump blir president.

    Själv hoppas jag inte att Trump blir president, det vore mycket olyckligt för många, exempelvis Ukraina.
Svar på tråden Er inställning till värnplikt