• Anonym (Why)

    Lördag som eskalera

    Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

    I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

  • Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-11 18:20:18 följande:
    Jag läste på en kvinnojours hemsida. Där står:
    Det första slaget följs ofta av ursäkter och löften om att det aldrig mer kommer att ske. Många kvinnor avfärdar det första slaget som en engångshändelse och väljer att tro på ursäkterna.
    Och? Kvinnan slog första slaget.
  • Tow2Mater
    Core skrev 2024-04-11 18:21:58 följande:

    Googlade på uttrycket en gång är ingen gång, fick direkt träff på en uppsats om våld i nära relationer som är döpt till just det

    https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9036545&fileOId=9036619


    det är ingen slump. Kvinnor som bor med våldsamma alkisar använder sig av den retoriken, som vissa av er backar.


    En del kvinnor lär sig tydligen aldrig räkna ens till två. Vad ska vi gora åt det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-04-11 21:18:37 följande:
    Och? Kvinnan slog första slaget.
    Ja, han borde också lämna. Inte blir det bättre av att ha två i familjen som slåss. Men statistiskt sett är det mycket farligare för TS.
  • Core
    Anonym (F) skrev 2024-04-11 20:37:33 följande:
    Återigen har du svårt att skilja på kön. Pratar om våld mot kvinnor och glömmer vem som slog vem. Varför pratar du inte om kvinnors våld mot män?
    Förlåt , men jag skiter verkligen i kvinnors våld mot män. Jag menar att hormoner testosteron och den fysiska överlägsenheten är nog för att en man måste tänka efter fler gånger innan man kontrar med en näve. Visst, ett slag ska man inte ta från en man eller en kvinna, men nu står vi här med en kvinna som fått ett knytnävsslag av en man, som vi kan förutsätta har större fysiska tillgångar.

    Men självklart ska ni incels försvara rätten att slå tillbaka, istället för att förespråka att backa och lämna situationen.
  • Core
    Anonym (F) skrev 2024-04-11 20:37:33 följande:
    Återigen har du svårt att skilja på kön. Pratar om våld mot kvinnor och glömmer vem som slog vem. Varför pratar du inte om kvinnors våld mot män?
    Med det sagt så är det väl ändå jag som gör skillnad på kön, inte du?
  • Anonym (F)
    Core skrev 2024-04-12 01:13:53 följande:
    Med det sagt så är det väl ändå jag som gör skillnad på kön, inte du?
    Du verkar inte förstå att du använder fördomar baserar på kön och normaliseras våld mot män. I inlägg efter inlägg bagatelliserar du våldet. Ska män tåla våld om de är starka?
  • Anonym (Hmm)
    Core skrev 2024-04-12 01:11:21 följande:
    Förlåt , men jag skiter verkligen i kvinnors våld mot män. 

    Är du på riktigt eller ? 


    Du anser alltså att en kvinna alltid har rätt att slå en man för att hon är klenare än en man?


    Nej du, feminismen ville ha rättvisa mellan könen och då kan ni inte bara plocka russina ur kakan. Slår du en man så räkna med att du får smäll tillbaka. Har du utdelat första slaget så kan du inte sitta och lipa över att du blev slagen tillbaka efteråt. 

  • molly50

    Jag tycker att ni båda har gjort fel.
    Om ni hanterar en konflikt på ett så omoget sätt så borde ni kanske ta hjälp av en familjeterapeut för att lära er hantera det bättre.
    Det andra alternativet är att ni gör slut.
    För ni verkar inte vara bra för varandra om ni efter en så pass kort tid beter er så här.

    Och ja,det var fel av dig att slå. Men han kunde ha backat istället för att slå tillbaka.
    Och du kunde också ha gått undan istället för att slå honom när han provocerade dig.

    Så ska ni fortsätta tillsammans så se till att ta hjälp innan det här händer igen.

  • Tow2Mater

    Alla ni som tycker TS och mannen ska söka hjälp; har ni aldrig betett er destruktivt på ett eller annat sätt i era liv, men insett det inte håller och bara ändrat er av er själva då ni bestämt er? Söker ni verkligen hjälp för allt? eller är ni så perfekta ni aldrig gjort något destruktivt? Själv har jag nog flera saker, men det har bara varit att bestämma sig att inte göra så igen.

  • molly50
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 14:04:01 följande:

    Alla ni som tycker TS och mannen ska söka hjälp; har ni aldrig betett er destruktivt på ett eller annat sätt i era liv, men insett det inte håller och bara ändrat er av er själva då ni bestämt er? Söker ni verkligen hjälp för allt? eller är ni så perfekta ni aldrig gjort något destruktivt? Själv har jag nog flera saker, men det har bara varit att bestämma sig att inte göra så igen.


    Jag har själv levt i en destruktiv relation med en sjukligt svartsjuk man som ständigt provocerade mig med sina anklagelser om att jag hade varit otrogen. (Enligt honom)
    Det eskalerade och han slog och försökte strypa mig och jag slog då tillbaka.
    Men där och då insåg jag också att vi aldrig skulle kunna få det att funka tillsammans.
    Så jag gjorde slut.
    Jag ville inte leva i ett förhållande som präglades av bråk och respektlöshet.
    Jag är inte sådan som person själv.
    Så visst kan saker spåra ur och man kan bete sig destruktivt i stridens hetta.
    Men man bör också ta sitt ansvar och försöka lösa problemet istället för att fortsätta i samma spår och bete sig lika illa som sin partner.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2024-04-13 14:22:41 följande:
    Jag har själv levt i en destruktiv relation med en sjukligt svartsjuk man som ständigt provocerade mig med sina anklagelser om att jag hade varit otrogen. (Enligt honom)
    Det eskalerade och han slog och försökte strypa mig och jag slog då tillbaka.
    Men där och då insåg jag också att vi aldrig skulle kunna få det att funka tillsammans.
    Så jag gjorde slut.
    Jag ville inte leva i ett förhållande som präglades av bråk och respektlöshet.
    Jag är inte sådan som person själv.
    Så visst kan saker spåra ur och man kan bete sig destruktivt i stridens hetta.
    Men man bör också ta sitt ansvar och försöka lösa problemet istället för att fortsätta i samma spår och bete sig lika illa som sin partner.
    Sjuklig svartsjuka präglade er relation, du borde ju kanske gått redan tidigare om man ser det krasst. Tycker inte det är riktigt jämforbart i sammanhanget med TS situation. I ert fall satt destruktiviteten djupare, inte bara ett tillfälle.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 15:08:16 följande:
    Sjuklig svartsjuka präglade er relation, du borde ju kanske gått redan tidigare om man ser det krasst. Tycker inte det är riktigt jämforbart i sammanhanget med TS situation. I ert fall satt destruktiviteten djupare, inte bara ett tillfälle.
    Ja,det borde jag har gjort. Det har du rätt i.
    Men jag var i djup sorg efter att min pappa hade gått bort och tänkte väl inte riktigt klart.
    Jag var väl för svag,helt enkelt.
    Men det jag menar är att jag också har gjort saker i stridens hetta,som du frågade om.

    I TS fall så tycker jag att de antingen borde ta hjälp av en samtalsterapeut eller gå skilda vägar.
    Har de varit tillsammans så pass kort tid och redan bråkar så pass mycket så är de kanske inte rätt för varandra.
    Det här kan ju mycket väl hända igen om de inte försöker lösa problemet.
  • Anonym (Why)
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 14:04:01 följande:

    Alla ni som tycker TS och mannen ska söka hjälp; har ni aldrig betett er destruktivt på ett eller annat sätt i era liv, men insett det inte håller och bara ändrat er av er själva då ni bestämt er? Söker ni verkligen hjälp för allt? eller är ni så perfekta ni aldrig gjort något destruktivt? Själv har jag nog flera saker, men det har bara varit att bestämma sig att inte göra så igen.


    Tack 🙏 . 
  • Lynx123

    Nej jag har aldrig slagit någon, inte heller hotat någons liv. Ingen har gjort det mot mig heller. Det är helt rubbat att tro att en man som gör sådant inte kommer göra om det igen. TS slog också men en normal man hade i det läget antingen gått därifrån eller hållit fast i henne, inte använt knytnävarna. Och att hota att döda eller lemlästa någon är helt sinnessjukt. Det här inte en frisk person, och förhållandet är dömt att sluta i elände. Och mitt i det finns det barn som aldrig ska behöva uppleva sådana saker.

  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 14:04:01 följande:

    Alla ni som tycker TS och mannen ska söka hjälp; har ni aldrig betett er destruktivt på ett eller annat sätt i era liv, men insett det inte håller och bara ändrat er av er själva då ni bestämt er? Söker ni verkligen hjälp för allt? eller är ni så perfekta ni aldrig gjort något destruktivt? Själv har jag nog flera saker, men det har bara varit att bestämma sig att inte göra så igen.


    Jag har betett mig destruktivt flera gånger i mitt liv och så lätt har det inte varit att ändra sig och förbättra sig. De flesta klarar inte att bara bestämma sig och så gör de aldrig om det. Det kräver väldigt mycket självkontroll och det tycker jag inte att jag ser så mycket av i den när historien. 


    I mitt liv har det dock aldrig varit i närheten av denna nivå, med knytnävsslag och dödshot . 


    Verkar som att många verkar  tycka att hon förtjänar att bli dödshotad för att hon hotade gå till en annan man? TS har rätt att träffa alla män hon vill, utan att bli hotad till död och lemlästning. Hennes sambo har all rätt i världen att lämna henne, men han har aldrig rätt att skada henne på något sätt. 

Svar på tråden Lördag som eskalera