• Anonym (Ebba)

Blir "rädd" av tinder

Jag vet inte om det är våren eller vad det är. Jag har haft tinder ett tag men inte varit speciellt aktiv där. Nu i vår bär vädret blivit bra tänkte jag att det var dags att byta bilder och göra en nystart på appen. Inga utlämnade bilder alls! Absolut inte! Står att jag söker seriöst. Så är inga frågetecken där. Men så börjar det plinga i telefonen. Inte mindre än 5 män har letat upp mig på Facebook och instagram. Där har jag meddelande förfrågningar från dessa män. Jag har inte matchat med dem på tinder så dom har alltså valt att leta reda på mig på andra plattformar och skriver där. Och jag blir faktiskt förnärmad. Jag lider av ptsd. Jag har inte svarat någon av dessa men tycker det är väldigt oförskämt. 2 av dem har skrivit att de sett mig på tinder. De övriga gissar jag bara. Utifrån ett förnamn och skola som ligger i en liten stad letar dom upp en och skriver mitt i natten i vissa fall. Överreagerar jag? Har fler varit med om detta? 

• Svar på tråden Blir "rädd" av tinder
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-03 11:26:28 följande:
    För att vi tröttnar på alla rövhål. Det finns andra, bättre sätt att träffa någon.
    På Ica eller ?
  • Mandel
    Anonym (Rob) skrev 2024-05-03 11:50:24 följande:
    På Ica eller ?
    Fritidsaktiviteter?
    Sådant som vi försöker få alla dessa ensamma kränkta män att förstå att man kan ägna sig åt om man vill träffa folk - när ingen skickar sextjat till dem på någon dejtingsida fast de är guds gåva till kvinnorna.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (100%)

Precis så är det. Jag orkar inte hellre med dejtingappar pga av alla idioter som sedan inte heller ger med sig och kan ta ett nej..

Och apropå mansöverskott..  2023 fanns det i Sverige 73 331 fler män än kvinnor. I alla åldrar från 0 till drygt 100 då. Det blir alltså 733 fler män än kvinnor i varje årskull. I hela landet. Tror knappast det är där skon klämmer. Det är inte något stort överskott.

Dessutom var det fram till mars 2015 fler kvinnor än män i Sverige. Så har det "alltid" varit. Främst beroende på att män dör tidigare. För att de kör som idioter och dricker mer och inte tar hand om sig själva. Men just 2015 kom också många unga män och pojkar till Sverige. 

Detta faktaresistenta tjat om mansöverskott är dock i betydligt äldre än 2015. Just saying. SCB finns där för dem som inte tror mig.

• Mandel
    Anonym (moisäääääääääääääää) skrev 2024-05-03 12:36:00 följande:
    Hej. Skulle du kunna utveckla ditt inlägg och påstående lite mer? 

Jag skulle vilja veta hur du ser på männens bilder och profiler. Berätta gärna lite mer om varför de ofta är dåliga, vad som gör de dåliga? 
    Bilderna är i de fallen oftast tagna i en urkass vinkel. Gärna snett underifrån så man ser alla dubbelhakorna veckas och oftast med en tämligen bister uppsyn. Lägg sedan till stökig bakgrund, skabbig t-shirt, ovårdat skägg/skäggstubb - inget fel på vare sig skägg eller skäggstubb, men när det syns att det är lathet och inte för att man ser lite coolare ut i det som gör att man har det...
    Bilder tagna när man ligger/halvligger med bar överkropp i soffan/sängen = urk!
    Inte intressant ens om man är vältränad liksom.

Oftast är det bara en bild och skulle det finas fler är det inte på personen i fråga utan bara totalt nonsens så man kan inte göra om de bara hade otur när de tänkte den dagen de skapade profilen eller om det verkligen är så de ser ut. Vem vill ens lära känna någon med en bitter/butter/bister uppsyn? Vem vill gå på en ev dejt med ett surkart/gubbgrinig person?

En bild tagen framifrån på en man med ett leende och som man ser återspeglar sig även i ögonen fångar definitivt mitt intresse. Han kan troligen ha dubbelhakor med en feltagen bild, men den mannen har fattat att den bilden definitivt inte säljer honom. 

Jag lägger inte upp bilder som jag inte är nöjd med och det är ganska ofta jag kan titta mig själv i spegeln och tycka att så illa ser jag inte ut och så tar jag en bild och konstaterar att jo, det gör jag... Får ta många bilder i olika vinklar och ljus för att få en bild jag ändå är skapligt nöjd med och som jag känner skulle intressera någon i alla fall och inte avskräcka alla.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (100%) skrev 2024-05-03 12:42:09 följande:

Precis så är det. Jag orkar inte hellre med dejtingappar pga av alla idioter som sedan inte heller ger med sig och kan ta ett nej..

Och apropå mansöverskott..  2023 fanns det i Sverige 73 331 fler män än kvinnor. I alla åldrar från 0 till drygt 100 då. Det blir alltså 733 fler män än kvinnor i varje årskull. I hela landet. Tror knappast det är där skon klämmer. Det är inte något stort överskott.

Dessutom var det fram till mars 2015 fler kvinnor än män i Sverige. Så har det "alltid" varit. Främst beroende på att män dör tidigare. För att de kör som idioter och dricker mer och inte tar hand om sig själva. Men just 2015 kom också många unga män och pojkar till Sverige. 

Detta faktaresistenta tjat om mansöverskott är dock i betydligt äldre än 2015. Just saying. SCB finns där för dem som inte tror mig.

Du måste titta lite på demografin också...  Kolla hur det ser ut i mindre orter i Norrland tex.  Kvinnor mellan 20-40 år flyttar ifrån medan männen blir kvar.  Det är i stort problem i många kommuner. Lägg där till att det är flest inga män som invandrat till Sverige.   Förutom på sistone. Men de ukrainska kvinnor är rätt få till antalet och har oftast barn med sig. Dessutom som du nämner lever kvinnor längre. Vilket gör att du inte kan titta på demografin över alla åldrar...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mandel skrev 2024-05-03 12:49:16 följande:
    Bilderna är i de fallen oftast tagna i en urkass vinkel. Gärna snett underifrån så man ser alla dubbelhakorna veckas och oftast med en tämligen bister uppsyn. Lägg sedan till stökig bakgrund, skabbig t-shirt, ovårdat skägg/skäggstubb - inget fel på vare sig skägg eller skäggstubb, men när det syns att det är lathet och inte för att man ser lite coolare ut i det som gör att man har det...
    Bilder tagna när man ligger/halvligger med bar överkropp i soffan/sängen = urk!
    Inte intressant ens om man är vältränad liksom.

Oftast är det bara en bild och skulle det finas fler är det inte på personen i fråga utan bara totalt nonsens så man kan inte göra om de bara hade otur när de tänkte den dagen de skapade profilen eller om det verkligen är så de ser ut. Vem vill ens lära känna någon med en bitter/butter/bister uppsyn? Vem vill gå på en ev dejt med ett surkart/gubbgrinig person?

En bild tagen framifrån på en man med ett leende och som man ser återspeglar sig även i ögonen fångar definitivt mitt intresse. Han kan troligen ha dubbelhakor med en feltagen bild, men den mannen har fattat att den bilden definitivt inte säljer honom. 

Jag lägger inte upp bilder som jag inte är nöjd med och det är ganska ofta jag kan titta mig själv i spegeln och tycka att så illa ser jag inte ut och så tar jag en bild och konstaterar att jo, det gör jag... Får ta många bilder i olika vinklar och ljus för att få en bild jag ändå är skapligt nöjd med och som jag känner skulle intressera någon i alla fall och inte avskräcka alla.
    Ja, där skiljer det sig lite. Kvinnor tar ofta bilder uppifrån istället, så att man ser ner i hennes urringning. Många kvinnor ser glada ut och ler, och det är attraktivt.
    Dock så läste jag nånstans att kvinnor blir mer attraherade av män som har bilder där han inte ler. Han ska ju inte se sur ut bara för det, men har för mig det var nåt att många kvinnor får dåliga vibbar av män som ler. De får känslan av att han är försäljartypen, nån man inte kan lita på.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Rob) skrev 2024-05-03 12:54:48 följande:
    Du måste titta lite på demografin också...  Kolla hur det ser ut i mindre orter i Norrland tex.  Kvinnor mellan 20-40 år flyttar ifrån medan männen blir kvar.  Det är i stort problem i många kommuner. Lägg där till att det är flest inga män som invandrat till Sverige.   Förutom på sistone. Men de ukrainska kvinnor är rätt få till antalet och har oftast barn med sig. Dessutom som du nämner lever kvinnor längre. Vilket gör att du inte kan titta på demografin över alla åldrar...
    *unga män som invandrat skulle det stå.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Rob) skrev 2024-05-03 11:50:24 följande:
    På Ica eller ?
    Är det där du hänger på fritiden? 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-03 12:56:37 följande:
    Är det där du hänger på fritiden? 
    Där och på gymmet man ser andra kvinnor. Annars är jag mest hemma på fritiden.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Rob) skrev 2024-05-03 12:58:52 följande:
    Där och på gymmet man ser andra kvinnor. Annars är jag mest hemma på fritiden.
    Då så, då får du söka på nätet. Vi andra träffas på ställen man träffades på innan internet. Vi som har ett liv, alltså. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-03 13:02:15 följande:
    Då så, då får du söka på nätet. Vi andra träffas på ställen man träffades på innan internet. Vi som har ett liv, alltså. 
    Jag ser många som har ett liv med många vänner, de reser, är med i föreningslivet, festar, syns i offentliga sammanhang, men ändå verkar de inte ha träffat rätt, så de är med på dejtsidor också.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-03 13:02:15 följande:
    Vad innebär ett liv ?   Har inte alla ett liv?  Jag tog inte ens jobbet då det är flest män som jobbar där.
  • Mandel
    Anonym (Rob) skrev 2024-05-03 12:54:48 följande:
    Varför flyttar kvinnorna och varför blir männen kvar?
    Vad gör männen för att kvinnorna ska vilja vara kvar?
  • Anonym (Rob)
    Mandel skrev 2024-05-03 13:22:53 följande:
    Varför flyttar kvinnorna och varför blir männen kvar?
    Vad gör männen för att kvinnorna ska vilja vara kvar?
    Det undrar jag också?    

www.svd.se/a/d7K1/pajalas-utmaning-fa-kvinnorna-att-stanna

Överskottet av pojkar i tonårsgenerationen gör att könsobalansen snart kan vara lika stor i Sverige som i Kina. Och inför kvinno­dagen är det för första gången fler män än kvinnor i Sverige
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (moisäääääääääääääää) skrev 2024-05-03 12:43:39 följande:

Varför använder du ditt riktiga fulla namn på nätet på olika sajter? Det gör ju att du enkelt kan spåras. Du behöver inte skriva Elin Jansson 29 år, om det är din riktiga identitet. Du kan ju skriva nått som gör att inte vem som helt kan hitta dig genom ett knapptryck.  

Varför tror du jag skriver ut mitt efternamn? Är ju bara nått du antar och ifrågasätter innan du vet. 

Jag blir hittad när jag enbart skriver ut mitt verkliga förnamn. Hur dessa män hittar mig får du fråga dom. 

Men det klart om jag hade skrivit ut min fulla identitet så är deg ju helt ok att jaga en kvinna man inte matchar med?? Bland det dummaste här idag
  • Anonym (JK)

Nu är jag inte singel men hade Tinder ett tag förut och det var personer jag känner t.ex en före detta granne som har varit jobbig mot mig som började skriva att de såg mig på Tinder .. tyckte det kändes lite obehagligt så jag bytte till ett påhittat namn. Har haft stalkers förut (inte från dejtingsidor) så kanske är lite paranoid.

Har faktiskt aldrig träffat nån från Tinder eller nån annan dejtingsida , har inte blivit så. Min nuvarande partner som är pappa till min yngsta träffade jag genom vänner men skaffade Tinder igen för några månader sen när det var slut mellan oss ett tag.. och då började det direkt ?Jag såg dig på Tinder?..  Håller med dig om att det inte är ok att de letar upp dig 

• Anonym (Rob)
    Anonym (JK) skrev 2024-05-03 15:19:46 följande:

Nu är jag inte singel men hade Tinder ett tag förut och det var personer jag känner t.ex en före detta granne som har varit jobbig mot mig som började skriva att de såg mig på Tinder .. tyckte det kändes lite obehagligt så jag bytte till ett påhittat namn. Har haft stalkers förut (inte från dejtingsidor) så kanske är lite paranoid.

Har faktiskt aldrig träffat nån från Tinder eller nån annan dejtingsida , har inte blivit så. Min nuvarande partner som är pappa till min yngsta träffade jag genom vänner men skaffade Tinder igen för några månader sen när det var slut mellan oss ett tag.. och då började det direkt ?Jag såg dig på Tinder?..  Håller med dig om att det inte är ok att de letar upp dig 

Läskigt,  hade också tyckt detta beteende var gränsöverskridande om kvinnor hade gjort så ...
  • Tobben
    Anonym (JK) skrev 2024-05-03 15:19:46 följande:

Det sjukaste jag varit med om i det avseendet var en tjej som letade igen mitt telefonnummer och ringde mig för att få höra min röst. Snacka om psykopatvarning.
    Jag visste inte ens vem hon var.

Folk som försöker gå runt dejtingappar utan att fråga blockeras omedelbart. Har jag orken skriver jag en förklaring först, men ibland orkar jag inte med sånt.
    Alla oönskade beteenden ska bestraffas i detta avseende.
  • Anonym (JK)
    Anonym (Ebba) skrev 2024-05-03 14:54:04 följande:
    Varför tror du jag skriver ut mitt efternamn? Är ju bara nått du antar och ifrågasätter innan du vet. 

Jag blir hittad när jag enbart skriver ut mitt verkliga förnamn. Hur dessa män hittar mig får du fråga dom. 

Men det klart om jag hade skrivit ut min fulla identitet så är deg ju helt ok att jaga en kvinna man inte matchar med?? Bland det dummaste här idag
    Jo det går absolut att hitta även om man bara skriver förnamn , om de vet ungefär var man bor t.ex eller om man har gemensamma bekanta .. eller om man har ett ovanligt namn. Jag bytte till ett påhittat namn men det ska man ju inte behöva göra och då kanske folk blir misstänksamma mot en istället 
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (JK) skrev 2024-05-03 16:29:50 följande:
    Jo det går absolut att hitta även om man bara skriver förnamn , om de vet ungefär var man bor t.ex eller om man har gemensamma bekanta .. eller om man har ett ovanligt namn. Jag bytte till ett påhittat namn men det ska man ju inte behöva göra och då kanske folk blir misstänksamma mot en istället 
    Självklart kan man hitta en person som bara skrivit ut sitt förnamn är ju exakt det som hänt mig många gånger. Vilket är helt sjukt. Det är det tråden handlar om. 
Svar på tråden Blir "rädd" av tinder