• Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 

Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 

• Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
  • Anonym (Jessica)

Bara onödigt annars 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 22:03:37 följande:
    Ett tips är att fundera ut vad du vill bli innan du börjar plugga 
    Det har jag självklart funderat på annars hade jag inte sökt till universitetet. 
  • Anonym (Lisa)

Kan ni inte sluta leta problem hela tiden? Om man inte kan glädjas för Ts tycker jag man kan sluta ifrågasatta precis allting..

• EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 22:00:22 följande:

Det är exakt det jag använt tiden till också. Det är inte som att jag suttit och latat mig. 

Du får leta upp den källan själv om du är intresserad. 

Men om du verkligen har jobbar så ska du väl kunna klara iallfall ett E, som egentligen är på gränsen till godkänt? 

Nej, jag är egentligen inte intresserad utan ville mest veta om du hade en källa men då har ingen källa till det. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 22:33:24 följande:

Kan ni inte sluta leta problem hela tiden? Om man inte kan glädjas för Ts tycker jag man kan sluta ifrågasatta precis allting..

Vissa har tydligen inget bättre för sig. Jag har fått svar från SU nu jag behöver inte bevisa att jag jobbat undantaget är redan klart. Nu ska jag fokusera på att plugga och så jag kan skriva tentan igen. Måste vara klar senast 1 juli 2025 då ändrar de reglerna för alla som inte uppnått kraven. 

• Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 22:52:44 följande:
    Men om du verkligen har jobbar så ska du väl kunna klara iallfall ett E, som egentligen är på gränsen till godkänt? 

Nej, jag är egentligen inte intresserad utan ville mest veta om du hade en källa men då har ingen källa till det. 
    Jag kommer bara ha läst 75% av kursen när jag skriver tentan kanske räcker det kanske inte. Hade liksom inte räknat med att läsa 150 poäng extra för att klara kursen. Fick läsa matte 1 och 2 först för att förstå något. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 23:05:50 följande:
    Jag kommer bara ha läst 75% av kursen när jag skriver tentan kanske räcker det kanske inte. Hade liksom inte räknat med att läsa 150 poäng extra för att klara kursen. Fick läsa matte 1 och 2 först för att förstå något. 
    Är väl rätt logiskt att man repeterar grunderna innan man kan ta steget till nästa nivå. Speciellt om det var längesedan man läste kursen. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 23:09:06 följande:
    Är väl rätt logiskt att man repeterar grunderna innan man kan ta steget till nästa nivå. Speciellt om det var längesedan man läste kursen. 
    Vi kan inte alla vara lika perfekta som dig.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 23:24:02 följande:
    Men sluta ta allt så personligt 
  • Anonym (Jessica)

Som att man klagar eller att man skulle vara perfekt. 

Jag kan väl inte hoppa på matte B heller, bara sådär. Den skulle jag vilja läsa men hade projlem med den. Klart man behöver läsa annan kurser innan då? Det är inte att tvunget vara perfekt för det 

• Anonym (Jessica)

Eller ja ursäkta matte 2, samma sak

• EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 23:02:16 följande:

Vissa har tydligen inget bättre för sig. Jag har fått svar från SU nu jag behöver inte bevisa att jag jobbat undantaget är redan klart. Nu ska jag fokusera på att plugga och så jag kan skriva tentan igen. Måste vara klar senast 1 juli 2025 då ändrar de reglerna för alla som inte uppnått kraven. 

Du har ett år på dig att göra klart den tentan, om det är den enda du har kvar. 
  • EpicF
    Sa jag att jag var perfekt?
    Jag läste inte ens gymnasiet i Sverige och fick komplettera några få kurser på komvux innan jag kom in på universitetet. Det dock mer än 20 år sedan. Så perfekt är jag inte. 
  • Anonym (Hoppas)

Uppdatering! 

Jag klarade provet! Men det var på gärdsgården, det krävdes minst 18 poäng för att få ett E och jag hade exakt 18 poäng. 

• Anonym (Lisa)

Så roligt att höra, grattis!!

• Anonym (B)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-26 09:06:35 följande:

Uppdatering! 

Jag klarade provet! Men det var på gärdsgården, det krävdes minst 18 poäng för att få ett E och jag hade exakt 18 poäng. 

Wow grattis! ❤️ jag som har svårt för matte blir impad eftersom du bara läste 75% av kursen men ändå klarade provet ☺️
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-26 09:08:11 följande:

Så roligt att höra, grattis!!

Anonym (B) skrev 2024-05-26 09:16:10 följande:
    Wow grattis! ❤️ jag som har svårt för matte blir impad eftersom du bara läste 75% av kursen men ändå klarade provet ☺️

Tack Hjärta 
  • Anonym (Reell kompetens)

Hej!
    Kom du in med reell kompetens?

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Reell kompetens) skrev 2025-10-17 13:00:04 följande:

Hej!
    Kom du in med reell kompetens?

Hej, jag hade gjort det men jag klarade sista provet så jag fick ett fullständigt gymnasiebetyg i tid för att komplettera så den reella kompetensen behövdes inte. 
  • Anonym (Reell kompetens)
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-10-17 15:59:30 följande:
    Hej, jag hade gjort det men jag klarade sista provet så jag fick ett fullständigt gymnasiebetyg i tid för att komplettera så den reella kompetensen behövdes inte. 
    Hej,
    Ja, OK! Bra jobbat!
    jag har sökt in med reell kompetens, med ofullständigt gymnasiebetyg och utan att gjort högskoleprovet. Kommer troligtvis inte att gå. Men tänker att man kan ju alltid försöka. På min arbetsplats är jag den enda utan någon form av ekonomisk utbildning. Jag har fått mitt arbete pga lång ekonomisk erfarenhet 
Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?