• Anonym (Ledsenochbesviken)

Sambons farsa sabbade väggarna helt

Hej! Jag och min sambo har nyligen köpt vårt drömhus. Vi är jätteglada, och har haft en målare här som målat om hela undervåningen. Kalaset blev DYRT, men jag var SÅ nöjd. Jag hade verkligen det där fina jag alltid velat ha. Sen hade vi sambons farsa här som hjälpt oss med lite snickarjobb, vilket jag såklart är jättetacksam över. 

men! Hans farsa började även MÅLA listerna kritvita utan vår vetskap när vi inte var där. Och såhär, missförstå mig rätt- jag hade blivit jätteglad och tacksam om han faktiskt kunde måla. Men nu har han antagligen maskerat dåligt, eller inte alls och det är nu kritvit färg runt ALLA lister, dörrkarm, golvlister, taklister, runt fönster osv på väggarna som målaren för några veckor sedan gjorde så fina. Jag blev jätteleden när jag såg detta. Min sambo ryckte mest på axlarna och tyckte att jag var otacksam för att hans far har ju faktiskt ?försökt hjälpa till?. nu köpte jag ny färg (exakt samma som målaren hade) och försökte måla i hans misstag, på den vita färgen utanför listerna, men tyvärr blev det fult då man ser en supertydlig kant efter var jag målat. ÖVERALLT. jag bröt ihop och började gråta som en tok. Nu är ju allt bara ännu mer förstört. Och min sambo blir mer eller mindre bara sur på mig för att jag är ?otacksam? och säger att vi får väll måla om hela rummet igen ?bara?. Jag ser bara utgifter, och att behöva köpa färg och allt och måla över allt igen känns inte alls kul. man är ju inte direkt gjord av pengar som nybliven husägare. nu undrar jag verkligen, är jag otacksam över hans fars ?hjälp? ? Eller hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt
  • molly50
    Core skrev 2024-05-12 20:24:18 följande:
    Snälla människor. Uppenbarligen var han ombedd att hjälpa till med listerna, ska man behöva skriva kontrakt med sina barn vart gränsen för den hjälpen går?

Jag hoppas gubben låter den här tafatta familjen som till och med tar in hjälp för att måla väggar, lösa allt själv i framtiden. De klarar inte att måla själv, eller lista, hur fan ska han då första att de minsann ska kladda listen på egen hand när de uppenbarligen inte klarar av något annat?
    Han var kanske ombedd att hjälpa till med snickeriet. Men inte med att måla listerna.
    Dessutom hade han gått dit utan TS och hennes sambos vetskap när de inte var hemma.
    Jag tycker att man åtminstone frågar om det går bra innan man tar sig friheten att gå in och måla om i någon annans hem.
  • Core
    ClumsySmurf skrev 2024-05-13 03:43:24 följande:
    "Har jag missat något, är det här ett ställe för autister?"

det verkar snarare som vi som förstör när vi hjälper till tar förstöra är inte att hjälpa personligt, alla är inte strategiskt inkompetenta vissa är bara inkompetenta och likgiltiga.
    Nu har du missuppfattat tror jag. Jag har byggt två hus på egen hand och har lång erfarenhet i stor bredd. Men jag hjälper inte folk av den enkla anledningen man kan läsa i trådstarten, så även om jag skulle haft luckor i kompetensen drabbar det inte andra.

Det jag vill få fram, lär er själv och förlita er inte öht på andra om du vill ha full kontroll över slutresultatet. Eller anlita med skriftliga ramar om vad som gäller och vad som ska göras. Tar ni gratishjälp, räkna med att det kan hända saker på vägen som ingen kan stå till svars för.

Är du själv inkompetent -anlita! Enkelt.
  • Core
    molly50 skrev 2024-05-13 12:24:34 följande:
    Han var kanske ombedd att hjälpa till med snickeriet. Men inte med att måla listerna.
    Dessutom hade han gått dit utan TS och hennes sambos vetskap när de inte var hemma.
    Jag tycker att man åtminstone frågar om det går bra innan man tar sig friheten att gå in och måla om i någon annans hem.
    Vart står det att han hade tagit sig in utan deras vetskap? Såvitt jag ser var han där för att göra jobbet åt dom, gratis,  och det framgår inte om vad som skulle göras var preciserat innan.

Men till skillnad från många här inne så fattar jag att lämnar jag över ansvaret till någon annan för min skit får jag vara tydlig med exakt vad som ska göras och inte. Men enklast är då att göra det själv.
  • Core
    Anonym (Ledsenochbesviken) skrev 2024-05-13 04:21:06 följande:

Fast nej. Han var inte redan där. 

Han visste bara var vi lagt nyckeln eftersom han varit här tidigare. När han var här och målade så fint på eget initiativ, för att HAN tyckte det skulle vara finare så, var vi och flyttstädade i vårt gamla boende och hade ingen aning om att han var där. 

Såg inte det här, men då hr ni ju ett helt annat problem. Då är han ju en sociopat och ska anmälas för intrånget ?

Om han går in fast han inte får? Då är det ju olaga intrång.
  • molly50
    Core skrev 2024-05-13 13:28:16 följande:
    Vart står det att han hade tagit sig in utan deras vetskap? Såvitt jag ser var han där för att göra jobbet åt dom, gratis,  och det framgår inte om vad som skulle göras var preciserat innan.

Men till skillnad från många här inne så fattar jag att lämnar jag över ansvaret till någon annan för min skit får jag vara tydlig med exakt vad som ska göras och inte. Men enklast är då att göra det själv.
    Det står i trådstarten att han har hjälpt till med snickeriet.
    Det står även i TS kommentarer att han inte var ombedd att gå dit och måla deras lister.
    Läs TS kommentarer så ser du det själv.
    Så TS har inte lämnat över något ansvar till sin svärfar utan han har gått dit oombett då han sett var de har lagt nyckeln till huset och gått in utan deras vetskap.
    Och sen målat listerna för att han tyckte att det skulle bli finare.
    Du kanske tycker det är helt i sin ordning att ta sig friheten att bestämma hur andra ska ha det i sitt hus.
    Jag gör det inte.
  • Anonym (Ol)
    Core skrev 2024-05-12 22:08:45 följande:

Eller kan det sätt ut som de allra flesta gånger man blandar in familjen, man ber om hjälp och man får hjälp, det handlar liksom inte om uppsatta ramar om exakt vilken hjälp.

Tala för dig själv. Jag skulle aldrig i livet be mina släktingar om hjälp med huset och sen låta dem gå loss som de ville. Givetvis väljer jag själv tapeter, färg och delar ut uppgifter. 

Men du kan alltså be din pappa tex om hjälp med huset och sen går han in när du inte är hemma och fixar lite som han vill, utan att stämma av med dig, och du är bara tacksam och glad även om han tex rivit ner tapeten du satte upp förra veckan?  

• Core
    Anonym (Ol) skrev 2024-05-13 15:04:13 följande:

Tala för dig själv. Jag skulle aldrig i livet be mina släktingar om hjälp med huset och sen låta dem gå loss som de ville. Givetvis väljer jag själv tapeter, färg och delar ut uppgifter. 

Men du kan alltså be din pappa tex om hjälp med huset och sen går han in när du inte är hemma och fixar lite som han vill, utan att stämma av med dig, och du är bara tacksam och glad även om han tex rivit ner tapeten du satte upp förra veckan?  

Som jag skrivit otaliga gånger nu ber jag inte om hjälp om jag vill ha kontroll över slutresultatet. Alternativt betalar. Att be om gratishjälp är att be om ett skitresultat.

• Core
    molly50 skrev 2024-05-13 13:50:25 följande:
    Det står i trådstarten att han har hjälpt till med snickeriet.
    Det står även i TS kommentarer att han inte var ombedd att gå dit och måla deras lister.
    Läs TS kommentarer så ser du det själv.
    Så TS har inte lämnat över något ansvar till sin svärfar utan han har gått dit oombett då han sett var de har lagt nyckeln till huset och gått in utan deras vetskap.
    Och sen målat listerna för att han tyckte att det skulle bli finare.
    Du kanske tycker det är helt i sin ordning att ta sig friheten att bestämma hur andra ska ha det i sitt hus.
    Jag gör det inte.
    Jo det förtydligades långt efter jag började svara i tråden. Så att han smyger in utan tillstånd är ju ett större problem än att han var kass på att måla om man säger så.

Men, åter igen. Lär er grundläggande sker själv, anlita eller räkna med vilket slutresultat som helst utan rätten att sen klaga.

Men att han bryter sig in är ju ett problem, ja.
  • molly50
    Core skrev 2024-05-13 16:27:53 följande:
    Jo det förtydligades långt efter jag började svara i tråden. Så att han smyger in utan tillstånd är ju ett större problem än att han var kass på att måla om man säger så.

Men, åter igen. Lär er grundläggande sker själv, anlita eller räkna med vilket slutresultat som helst utan rätten att sen klaga.

Jag har inga problem med det då jag har en händig man.
    Och TS hade ju redan anlitat en målare.
    Så hon var alltså nöjd med resultatet innan sambons pappa dök upp och började måla listerna utan tillåtelse.
    Jag tycker också att man frågar om lov innan man bara tar en nyckel och går in hos någon som inte är hemma.
    Även om det är ens egna familj.
  • ClumsySmurf
    Core skrev 2024-05-13 13:25:24 följande:
    Nu har du missuppfattat tror jag. Jag har byggt två hus på egen hand och har lång erfarenhet i stor bredd. Men jag hjälper inte folk av den enkla anledningen man kan läsa i trådstarten, så även om jag skulle haft luckor i kompetensen drabbar det inte andra.

Det jag vill få fram, lär er själv och förlita er inte öht på andra om du vill ha full kontroll över slutresultatet. Eller anlita med skriftliga ramar om vad som gäller och vad som ska göras. Tar ni gratishjälp, räkna med att det kan hända saker på vägen som ingen kan stå till svars för.

Är du själv inkompetent -anlita! Enkelt.
    Om jag ber dej att hjälpa till att snickra på altanen så är inte det en inbjudan till att göra något helt annat när jag inte är hemma, speciellt inte om du har luckor i kompetensen. Man ska inte behöva behandla folk som småbarn och förklara självklarheter. och det ligger på ditt ansvar att fråga och dessutom upplysa om att det blir skit av det.

Vad spelar det för roll om man skulle anlita dej som har lång erfarenhet av hantverk mot betalning om du anser att man inte har rätt att klaga när man fått inkompetent hjälp som man inte bad om?
    Ska man behöva göra en lång lista på allt du ska ge fan i för att inte få en extra kryddad räkning?

• Core
    ClumsySmurf skrev 2024-05-13 17:07:25 följande:
    Om jag ber dej att hjälpa till att snickra på altanen så är inte det en inbjudan till att göra något helt annat när jag inte är hemma, speciellt inte om du har luckor i kompetensen. Man ska inte behöva behandla folk som småbarn och förklara självklarheter. och det ligger på ditt ansvar att fråga och dessutom upplysa om att det blir skit av det.

Vad spelar det för roll om man skulle anlita dej som har lång erfarenhet av hantverk mot betalning om du anser att man inte har rätt att klaga när man fått inkompetent hjälp som man inte bad om?
    Ska man behöva göra en lång lista på allt du ska ge fan i för att inte få en extra kryddad räkning?

😂 Att du anlitar är för att du har du kontrakt på vad som ska utföras, och du kan avkräva ansvar om något blir fel.

Om jag däremot tar hjälp av dig, och du skruvar sönder materialet felmonterat så ligger det ändå på mig, jag kan inte lägga det på dig om jag ber om gratis hjälp.

F.ö bytte jag bransch, och när jag var hantverkare körde jag bara mot företag. En trend som är genomgående i hela branschen, privatpersoner är ett otyg att hålla på med.

Det som sakta händer är att folk måste ringa en totalentreprenad som håller i även deras små projekt, som tar en enorm summa pengar för att förmedla en tjänst via en hantverkare som inte vill ha kontakt direkt med slutkunden. Så om tio år finns knappt firmor man kan kontakta direkt, tyvärr.
    Sorry för sidospår, hade egentligen inte alls med ämnet att göra. 

Och visst håller jag med om att göra något genom ett inbrott är vrickat, och sätter situationen i ett annat ljus.

• Anonym (nej)

Tycker verkligen synd om dig TS i den sitsen du är i. Jag har haft tålamod med min svärförälder där min partner/make inte haft det utan rutit ifrån. När svärfadern gjort fel har denne erbjudit sig själv att betala eller åtgärda skadorna utan att någon av oss öppnade munnen om det. Det är inte ni som ska betala för detta, det är din svärfar naturligtvis. 

Situationen blev till slut för mycket för min partner, och det dröjde länge innan svärföräldern kom på besök igen, jag kunde erbjuda fika men svärföräldern hade bråttom iväg om hen kom kort förbi. Långt om länge gick svärföräldern genom dörren och åt middag efter inbjudan och var väldig artig av sig. Har accepterat ordningen att inte hjälpa till. 

Det här handlar inte bara om gränser, om respekt, utan jag skulle tro att din man aldrig haft någon rebellisk period i tonåren, aldrig stått upp mot sin far, de har inte en vuxen relation, och inte nu ens är han så arg att han kan säga till fast hans pappa övergett er i skiten som han har skapat åt er. Det är han som borde ta den här fighten med sin pappa, du ska inte behöva. Det är er ekonomi som får sota för det här, också dina pengar, dina lån, din investering i huset, kan jag tänka mig, för att någon från hans sida tagit sig de här friheterna och inte känner något samvetskval över det. Min svärfar har känt samvetskval, tagit på sig all skuld efteråt, utan att någon behöver säga till honom, och alla gånger så har det löst sig, därför också kanske jag har haft svårt att bli arg på honom när det gäller det här. 

Jag tror det här har också med vem som är familjens överhuvud. Jag har sett familjedynamiker där det anses respektlöst att låta maken eller sonen få vara just det, utan den rollen ska den äldre, föräldern, fortfarande bära, kronan på huvudet, och denne vill den äldre fadern inte släppa ifrån sig för allt vad han är värd, om det så innebär ett livslångt klampande på sina vuxna barns revir. Familjer som inte klarar av övergången.

Man ska inte göra så att den äldre generationen tappar ansiktet, men regeln som alltid gäller i alla relationer för att de ska vara lyckade, i alla familjer, gäller även här: Ömsesidig respekt. Inte bara att det vuxna barnet ska vara skyldig att visa den äldre respekt. 

Din man låter sig bli trampad på i sitt eget hem inför sin egen fru av sin egen far så att fadern ska fortfarande bära dominans, kronan. Fadern måste förstå att han kan bära sin krona, bära sig åt som han vill i sitt hem, men inte i ert. 

Jag hade haft ett tufft samtal med min man om han var som din för det här måste få ta ett slut. Han borde också kunna räkna med att hur du ser på honom förändras till det sämre. 

Jag har sett de som är barn till dominanta föräldrar som fortfarande har problem i vuxenlivet att känna igen när respektlöshet sker från föräldrarna. Din man måste komma till insikt.

Det kan komma något gott ur det här om din man jobbar med sig själv och förändras och verkligen visar att han förändras. Annars är jag rädd att detta bara är början. 

Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt