• Anonym (Gift)

Leva separata liv som gifta

Maken och jag har glidit isär sen rätt många år nu men på senare tid har han börjat med en hobby som gör att det enda han tänker på är sig själv. 

Vi har barn i äldre tonåren och enda gången han pratar med dom är 5 minuter vid middagsbordet där han upprepar exakt samma basic-frågor varenda dag. Han berättar noll för egen del utan ställer bara sina frågor. Det här gör att barnen alltid frågar mig om pappa är hemma om dom vill honom nåt för han säger inte till dom när han ska iväg. Och det har gått så långt att han varit borta i flera dagar med jobbet innan barnen ens märkt att han inte är hemma. Sonen vill även ha viss bygghälp av maken pga ett projekt han jobbar med men maken kan, men är tämligen ointresserad att ta sig tid till det. 

Är det någon som varit i nån liknande situation där ni bara harvar på och lever helt separata liv? Hur slutade det?

Är SÅ less på att maken bara bryr sig om sig själv och har noll fokus på barnen. Känner mig också ekonomiskt svagare i dagsläget då jag har betydligt mindre lön än maken trots att den knappast kan räknas som dålig. Kommer dock ärva min moster om några år (tanten är 80 i år) och då kommer jag sitta på runt 4 mkr vilket gör min situation helt annorlunda.

• Svar på tråden Leva separata liv som gifta
  • Anonym (gifta)
    Goneril skrev 2024-05-31 10:26:49 följande:

Nog blir man beklämd när man läser om TS syn på resor som ett sätt att "bränna pengar på onödigheter.".Detta liv har vi fått som en gåva och att uppleva det som bjuds oss, konst, litteratur, främmande kulturer ser jag som att inte fatta den varma hand som sträckts ut mot oss.                                                                                                                                                                      Att inte ha sett solen gå ner över Manhattan från Empire State Building, högst upp, att inte vandrat runt på Louvren och inte ha stått framför Picassos Guernica eller att ha stått som "groundling" vid Themsen på Shakespeares egen teater ser jag som en stor förlust. Shakespeare blev för övrigt tema i mina kandidatuppsatser.                                                                                                                                                                        40 länder har jag besökt, suttit i Hemingways stol på Raffles och besökt operor och museer runt om i världen. ingen resa har varit ointressant,  bott utomlands, flerspråkig. Vissa resor har varit ett uppvaknande, forna östblocket gav politisk insikt som inte nyhetsmedier kunde skänka och Indien var en skakande upplevelse.                                                                                                                                                                        Jag skriver detta i en förhoppning om att "skaka om" TS lite och få henne att reflektera över detta korta liv som vi fått alldeles till skänks. Läser du och din moster böcker åtminstone? Mostern är ju inte förlamad eller svårt sjuk,  jag önskar verkligen att hon skulle få uppleva åtminstone en resa på ålderns höst, varför inte en kryssning i Medelhavet?                                                                                                                                                              Hela min umgängeskrets, vi är alla 70÷, lever enligt dessa principer. Vi är alla friska och oerhört nyfikna, går gärna på krogen och ordnar goda middagar och reser så mycket vi hinner. Kan nyfikenheten och hälsan ha ett samband? Det tror jag faktiskt.

Det mest intressanta är att du skriver inlägg på inlägg om hur en för dig helt okänd person borde göra med sina pengar. Och du skriver inte det ens till personen det berör, utan någon helt annan.

Vad tror du att du ska uppnå med dina inlägg? Att tanten ska ändra sitt levnadssätt utifrån en främlings ord på ett diskussionsforum? En tant som inte vet att du ens existerar eller att hon är föremål för diskussionen här.
  • Goneril

TS, inläggen är riktade till dig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg borde du ta med mostern på en resa, låta henne uppleva något i sitt liv innan det är för sent.                                                                                                            Risken finns alltid att någon börjar intressera henne för upplevelser, kanske i pensionärsföreningen eller i något annat sammanhang där hon träffar äldre.                                                                                                                              Det här synsättet, att äldre ska lämna över allt till släktingar, har jag stött på under de första av mina år i bank, vi yngre blev alltid uppbragta över denna girighet. Det är ju mosterns pengar och hon borde leva upp dem, vartenda öre. Jag har oerhört svårt att dela TS inställning här, hon räknar kallt med att få ärva. Det är enligt mitt förmenande girigt. Jag skriver detta för att TS ska förstå hur många av oss ser på detta. Äldre ska njuta av sina pengar så länge hälsan står dem bi. Endast om man har förvärvat ett företag eller ett större gods kan man ha ett ansvar; att överlämna till nästa generation. Köper mostern åtminstone snygga kläder eller är det onödigt? Tandimplantat om tänderna börjar bli dåliga? 

• Anonym (Gift)
    Goneril skrev 2024-05-31 12:20:38 följande:

TS, inläggen är riktade till dig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg borde du ta med mostern på en resa, låta henne uppleva något i sitt liv innan det är för sent.                                                                                                            Risken finns alltid att någon börjar intressera henne för upplevelser, kanske i pensionärsföreningen eller i något annat sammanhang där hon träffar äldre.                                                                                                                              Det här synsättet, att äldre ska lämna över allt till släktingar, har jag stött på under de första av mina år i bank, vi yngre blev alltid uppbragta över denna girighet. Det är ju mosterns pengar och hon borde leva upp dem, vartenda öre. Jag har oerhört svårt att dela TS inställning här, hon räknar kallt med att få ärva. Det är enligt mitt förmenande girigt. Jag skriver detta för att TS ska förstå hur många av oss ser på detta. Äldre ska njuta av sina pengar så länge hälsan står dem bi. Endast om man har förvärvat ett företag eller ett större gods kan man ha ett ansvar; att överlämna till nästa generation. Köper mostern åtminstone snygga kläder eller är det onödigt? Tandimplantat om tänderna börjar bli dåliga? 

Min moster VILL INTE RESA. Hon trivs ypperligt med att påta i sin trädgård, gå på biblioteket för att läsa tidningar eller umgås med gamla vänner hemma hos sig själv eller hos vännerna. Hon köper kläder OM HON BEHÖVER DOM, inte för slit och släng eller "för att se snygg ut". Hon tror inte på ytlighet alls, har noll behov av att impa på nån och är både ekonomisk och miljömedveten så att köpa massa onödig skit är ointressant. Hon är bra precis som hon är. Och tandläkare och doktorer besöker hon så fort hon har behov av dom. 
  • Mamma980915
    Goneril skrev 2024-05-31 12:20:38 följande:

Helt ärligt, vad har du med att göra om TS moster väljer att testamentera sina pengar och ägodelar till TS ? 
    Bara för du spenderar pengar som det är din sista dag på jorden betyder drt inte att alla behlver göra det. Sköt dig själv och skit i TS moster, tråden handlar inte om arv. 
  • Anonym (Ambivalens)

Lite nyfiken TS på hur det gick o hur du valde att göra. Känner igen mig i dina funderingar o står själv inför liknande dilemma nu. 

• Anonym (V)
    Anonym (Ambivalens) skrev 2025-06-16 18:49:46 följande:

Lite nyfiken TS på hur det gick o hur du valde att göra. Känner igen mig i dina funderingar o står själv inför liknande dilemma nu. 

Undrar också.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Ambivalens) skrev 2025-06-16 18:49:46 följande:

Allt ru?lar på som vanligt. Maken gör sitt och jag gör mitt. Barnen börjar nog så smått drömma om att flytta hemifrån så om nåt år skulle jag tro att det kanske är dags för den första att lämna boet.
  • Postman
    Anonym (Gift) skrev 2024-05-27 14:50:06 följande:
    Helt korrekt Men för min del försvann intimiteten innan sexlivet dvs när maken endast var intresserad av sexdelen och inget mer så blev jag helt ointresserad av sex med honom. Och när man sa det till honom slog han bara ifrån sig och menade i princip att jag hade "fel". Finns däremot en och annan som jag hellre skulle kunna tänka mig ha sex med. Varför? Jo, för dom personerna visar ett genuint intresse i att prata med en och lyssna på en. I mitt fall måste man verkligen kunna tända hjärnan först vilket min man slutade med för länge sen.
    Som du resonerar så ska du definitivt begära skilsmässa, ni verkar helt okompatibla. Du verkar vara en skittråkig fru i den situationen som du är i. Ni kommer båda må bättre som skilda. 
  • Anonym (Gift)
    Postman skrev 2025-06-18 22:08:10 följande:
    Som du resonerar så ska du definitivt begära skilsmässa, ni verkar helt okompatibla. Du verkar vara en skittråkig fru i den situationen som du är i. Ni kommer båda må bättre som skilda. 
    Och maken är precis lika trist fast med större fokus på sig själv så t o m barnen irriterar sig på honom.

Jag kommer göra precis som jag själv vill när det passar mig. Får maken för sig att dra upp skilsmässa så hakar jag på direkt men det lär inte hända. 
  • Postman
    Anonym (Gift) skrev 2025-06-18 22:17:10 följande:
    Och maken är precis lika trist fast med större fokus på sig själv så t o m barnen irriterar sig på honom.

Jag kommer göra precis som jag själv vill när det passar mig. Får maken för sig att dra upp skilsmässa så hakar jag på direkt men det lär inte hända. 
    Fast med den bittra inställningen förstår jag inte vad du väntar på, dra plåstret nu. 
  • Anonym (Ambivalens)

intressant med återkoppling. Har själv varit i liknande situatio länge, många år, och är nog på väg att bryta den nu. Men det är svårt då den är invand och omställningen är stor om än den må på sikt leda till något mycket bättre. Har ett barn halvt på väg ut. En kvar några år troligen. 

• Anonym (Gift)
    Postman skrev 2025-06-18 22:22:44 följande:
    Fast med den bittra inställningen förstår jag inte vad du väntar på, dra plåstret nu. 
    Har ingen bitter inställning alls, oavsett vilka epitet du försöker projicera på andra, men ett ganska chill liv och gör som jag själv vill. Har inga problem med att vänta ett eller två år till. 
  • Postman
    Anonym (Gift) skrev 2025-06-19 00:04:45 följande:
    Har ingen bitter inställning alls, oavsett vilka epitet du försöker projicera på andra, men ett ganska chill liv och gör som jag själv vill. Har inga problem med att vänta ett eller två år till. 
    Du framstår som bitter av det jag läst men det ser du inte själv. Självklart är det ditt val att vänta några år till men då är detta knappast något större problem egentligen, eller så är du en ren självplågare. Mycket snack men lite verkstad. 
  • Anonym (Gift)
    Postman skrev 2025-06-19 07:21:10 följande:
    Du framstår som bitter av det jag läst men det ser du inte själv. Självklart är det ditt val att vänta några år till men då är detta knappast något större problem egentligen, eller så är du en ren självplågare. Mycket snack men lite verkstad. 
    Du framstår som dömande och har noll input till huvudfrågan som gällde igenkänningsfaktorer. Från det du skriver ger du översittarvibbar online men är mest troligt en rätt liten person som få lyssnar på irl. 
  • Anonym (the blessing)
    Postman skrev 2025-06-18 22:22:44 följande:
    Postman skrev 2025-06-19 07:21:10 följande:

håller med.
  • Postman
    Anonym (Gift) skrev 2025-06-21 12:37:21 följande:
    Du framstår som dömande och har noll input till huvudfrågan som gällde igenkänningsfaktorer. Från det du skriver ger du översittarvibbar online men är mest troligt en rätt liten person som få lyssnar på irl. 
    Oj hoppla, så tråkigt att du väljer att gå till grovt personangrepp istället för skriva om sakfrågan. Det säger långt mer om dig som person än mig faktiskt. Av vad du skriver så gör man tolkningar, det är ett öppet forum så det är inget konstigt. Du kanske bara förväntade dig att alla skulle smeka dig medhårs men på ett forum kan man få svar där man också blir ifrågasatt, inget konstigt heller. Hur eller hur så tolkar jag dig som att du redan verkar ha bestämt dig, att då vänta ett till två år till framstår som mycket märkligt för mig, det är för mig självplågeri och blir också väldigt motsägelsefullt. Tycker du att er relation inte fungerar, dra plåstret nu.
Svar på tråden Leva separata liv som gifta