• Anonym (TS)

Skolans ansvar för hemmasittare?

Mitt barn har haft väldigt mycket frånvaro denna termin. Först berodde det på fysisk sjukdom men nu verkar det ha övergått till psykiska problem (säkert kopplat till sjukdomen). Jag har haft regelbunden kontakt med skolan för att förklara läget och jag upplever att de är förstående men de kommer inte själva med förslag på åtgärder. Jag börjar känna mig handfallen och det tär på mig att både försöka hjälpa barnet att hänga med i skolan och samtidigt heltidsarbeta. 

Jag skulle önska mer engagemang från skolan. Både vad gäller pedagogiskt stöd och även kanske kontakt med kurator eller liknande för att kunna reda ut varför det just nu är omöjligt för barnet att ta sig till skolan utan kraftig ångest, huvudvärk, illamående etc.

Vad kan jag kräva av skolan i ett sånt här läge? Barnet går i högstadiet.

• Svar på tråden Skolans ansvar för hemmasittare?
  • Anonym (Poppy)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-31 12:58:02 följande:

Uppdatering! Jag fick tag på rektorn och hade ett långt samtal med henne, mitt barn var med på delar av samtalet på högtalartelefon. Det visade sig att hon inte alls fått en rättvisande bild av barnets frånvaro och hon lät mellan raderna inte så nöjd över mentorns hantering. Vi ?

Men vad gott att höra! Den där mentorn lär få höra några sanningens ord, får vi hoppas. Stort lycka till! 

• Anonym (Tyvärr får man ro ensam)
    Anonym (Nix) skrev 2024-05-31 10:19:09 följande:

Föräldrar får faktiskt lov att ta hand om sin egen avkomma. Må ha barn idag är så känsliga och klarar inga motgångar alls. 

Det är svårt när det är skolplikt.
    Skolan är inte för alla idag
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Poppy) skrev 2024-05-31 14:53:01 följande:

Men vad gott att höra! Den där mentorn lär få höra några sanningens ord, får vi hoppas. Stort lycka till! 

Det kanske inte är så lätt att vara lärare idag, med alla dessa krav och alla särskilda anpassningsr som krävs för enskilda elever. 
  • TvillingmammaVästgöte

Kraven som vi i samhället ställer på skolor och enskilda 
    lärare idag är oerhörda. Skolan kan inte lösa allt som är fel med psykisk ohälsa , stress och kriminalitet hos unga, säger jag , som inte ens är lärare. 

• Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-31 15:33:20 följande:

Kraven som vi i samhället ställer på skolor och enskilda 
    lärare idag är oerhörda. Skolan kan inte lösa allt som är fel med psykisk ohälsa , stress och kriminalitet hos unga, säger jag , som inte ens är lärare. 

Man kan ju fundera på vad som är hönan och vad som är ägget. Att skolsystemet inte är hållbar för många elever är ju knappast elevernas eller föräldrarnas fel. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-30 10:43:43 följande:

Men vad menar du är mitt ansvar? Jag lägger massor av tid på att försöka ta reda på vad de gör i skolan i de olika ämnena och hjälper mitt barn att plugga. Men det är långt ifrån alla lärare som delar tydlig information och uppgifter på classroom och hur jag ska stötta barnet i t.ex. träsdlöjd utan tillgång till en slöjdsal begriper jag inte.

Jag sköter också så klart alla kontakter med vården för att försöka gå till botten med varför barnet inte vill gå men där är det ju skolan som har bäst insikt i hur förhållandena är där. Barnet mår inte dåligt hemma, jag kan inte hemma göra så att barnet sluta vantrivas i skolan.

Det är inte så att jag lämpar över allt på skolan men något måste ju även ligga på deras bord.

Och hur menar du att skolan ska stötta barnet i träslöjd när barnet inte är där och faktiskt går på träslöjden? 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Love) skrev 2024-05-30 11:50:22 följande:
    Hur gör man då om man har en 14-15-åring som gråter av ångest när man kommer utanför dörren? 

När man som förälder också har ett jobb att sköta för att betala räkningar och sätta mat på bordet?

Och när BÅDE vården och socialen säger att det är OK att sätta måendet först, fokusera på att barnet ska må bra, skolan kan vi ta sen.
    Ja då får man väl följa de råden då och sätta barnets mående först och pausa skolan. Men inte kan man då samtidigt sitta och vara sur på skolan för att de inte lyckas med något som inte heller föräldrarna eller vården lyckats med?
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Rut) skrev 2024-05-31 21:13:52 följande:
    Ja då får man väl följa de råden då och sätta barnets mående först och pausa skolan. Men inte kan man då samtidigt sitta och vara sur på skolan för att de inte lyckas med något som inte heller föräldrarna eller vården lyckats med?
    Eller hur kan man förvänta sig annat än att slussa ut barnet i arbetslöshet eller Samhalljobb för resten av livet när man inte ens lyckades få barnet att gå till skolan?
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-31 15:40:36 följande:
    Man kan ju fundera på vad som är hönan och vad som är ägget. Att skolsystemet inte är hållbar för många elever är ju knappast elevernas eller föräldrarnas fel. 
    Men det är knappast lärarnas heller. Lärarna kan inte dra lasset i att få till en ändring, vi föräldrar måste engagera oss och trycka på politikerna för det är faktiskt där vi kan få till en ändring. 
    Rektorn får sparkrav, lärarna ska individualanpassa undervisningen fast de ska samtidigt ge tid till alla elever och hinna med att dokumentera rätta osv, och vi föräldrar bara gillar läget...
  • Anonym (Rut)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-30 13:57:25 följande:
    Och du tycker att ditt exempel med en lite allmänt skoltrött tjej som tar sig i kragen när pappa är pinsam känns som en relevant jämförelse med mitt barn som nyligen tillfrisknat efter en svår sjukdom och får ångest så hen kräks av tanken att gå till skolan?

Jag vet vad jag kan göra och tro mig, jag gör allt det och lite till. Frågan jag ställde är vad skolan är skyldig att göra för jag vägrar köpa att allt ansvar ligger på mig när det är skolmiljön som gör mitt barn sjukt.
    Kanske .missuppfattade tidigare inlägg men tyckte du skrev att hon varit fysiskt sjuk med mycket frånvaro som sedan övergått till psykiska problem. Hur blev det då skolmiljön som gjorde henne sjuk?
  • Anonym (D)

Krävs inte så mycket föreställningsförmåga för att se att ett barn som kanske redan tidigare upplevde skolmiljön som jobbig och saknar kompisar kan uppleva skolan ännu jobbigare efter att ha varit frånvarande en längre period p.g.a fysisk sjukdom.

Om skolan dessutom inte gjort mer än minimum medan barnet varit sjukt ska barnet efter en längre tids frånvaro kanske tillbaka till en stressig miljö, där hen ska försöka komma ifatt utan ordentligt stöd, och med klasskamrater som inte direkt är stöttande och inkluderande. Har barnet dessutom fortfarande vissa svårigheter p.g.a. sjukdomen är det ännu större risk att det sociala inte fungerar och att kunskapsinhämtningen kan kännas jobbig.

Har barnet dessutom upplevt faktiska problem i skolan när hen kom tillbaka efter sjukdomsperioden är det inte alls konstigt att det låser sig. 

• Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2024-05-31 21:32:36 följande:
    Men det är knappast lärarnas heller. Lärarna kan inte dra lasset i att få till en ändring, vi föräldrar måste engagera oss och trycka på politikerna för det är faktiskt där vi kan få till en ändring. 
    Rektorn får sparkrav, lärarna ska individualanpassa undervisningen fast de ska samtidigt ge tid till alla elever och hinna med att dokumentera rätta osv, och vi föräldrar bara gillar läget...
    Nej, men jag uppfattade att skulden lades i första hand på föräldrarna. Visst finns det föräldrar som inte bryr sig men jag tror att det som skapar de största svårigheterna i skolan för många elever beror på många dåliga politiska beslut och inkompetens hos Skolverket. Men nu är vi OT så jag lämnar den frågan till nån annan tråd.
  • baam77
    Anonym (TS) skrev 2024-05-30 09:12:26 följande:
    Skolans ansvar för hemmasittare?

Mitt barn har haft väldigt mycket frånvaro denna termin. Först berodde det på fysisk sjukdom men nu verkar det ha övergått till psykiska problem (säkert kopplat till sjukdomen). Jag har haft regelbunden kontakt med skolan för att förklara läget och jag upplever att de är förstående men de kommer inte själva med förslag på åtgärder. Jag börjar känna mig handfallen och det tär på mig att både försöka hjälpa barnet att hänga med i skolan och samtidigt heltidsarbeta. 

Jag skulle önska mer engagemang från skolan. Både vad gäller pedagogiskt stöd och även kanske kontakt med kurator eller liknande för att kunna reda ut varför det just nu är omöjligt för barnet att ta sig till skolan utan kraftig ångest, huvudvärk, illamående etc.

Vad kan jag kräva av skolan i ett sånt här läge? Barnet går i högstadiet.

min dotter låg efter i klass 6 så när hon började 7an så var hon tvungen att hänga med i den vanliga farten plus ta igen det hon låg efter med. vilket resulterade till hon fick stress symtomer. Hon var hemma mycket och jag hade ständig kontakt med skolan. Detta var skolan fel, men ändå så skickade dom oss till socialtjänsten. det kommer säkert hända med dig också
  • Anonym (Poppy)
    baam77 skrev 2024-06-01 11:40:40 följande:
    min dotter låg efter i klass 6 så när hon började 7an så var hon tvungen att hänga med i den vanliga farten plus ta igen det hon låg efter med. vilket resulterade till hon fick stress symtomer. Hon var hemma mycket och jag hade ständig kontakt med skolan. Detta var skolan fel, men ändå så skickade dom oss till socialtjänsten. det kommer säkert hända med dig också

Skolor verkar göra lite olika. Vår skola har inte orosanmält. Soc kom ändå in i bilden från annat håll (och betedde sig minst sagt illa). Men jag vet att en del skolor anmäler per automatik efter en viss mängd frånvaro. 

Jag skulle råda TS att söka hjälp hos elevhälsa och BUP snarast. De var oumbärliga för oss när Soc kom in med en massa skit, och även att bearbeta efteråt. 

Ska ju sägas också att om man har tur med handläggare kan man säkert få bra hjälp från Soc. Men generellt kan socionomer inte npf (ingår inte i utbildningen) och deras arbetssätt kring hemmasittare vilar inte på vetenskaplig grund. 

Svar på tråden Skolans ansvar för hemmasittare?