• Anonym (Pappa)

Sambo svarar inte i telefonen

Min sambo som är 40+ svarar bara när hon vet vem det är som ringer och ibland inte ens då. Problemet är att vi har barn och de kan ringa från sjukvården eller förskolan. Eller så är det arbetsförmedlingen eller något liknande. Hon verkar inte heller speciellt engagerad i att ha koll på telefonen. Jag tycker det inte är ett vuxet beteende. 

Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling.

Jag gissar på att han valde henne för att mammor brukar ha bättre koll. Men sen när han ringde flera gånger svarade hon inte. Han var märkbart irriterad när vi träffade honom nästa gång och kommenterade att man borde svara i telefonen. Hon verkade inte förstå att det var riktat till henne. Han bad om mitt nr denna gång och fick det. När han ringde nästa gång svarade jag på en gång.

I morse ringde telefonen och hon stod helt paralyserad framför mig och stirrade på telefonen.

Då gick jag fram och kollade vilket nummer som stod. Det är någon på kommunen sa jag. Vilket då brukar innebära att det handlar om våra barn. Hon svarade fortfarande inte. Då sa jag bestämt åt henne att svara och då gjorde hon det.

Efteråt tyckte hon att jag hade gjort fel som stressade på henne. Hon tycker bara att hon inte behöver svara I telefonen. Och är det något viktigt får de ringa igen.

Eftersom hon inte har bra koll på telefonen så har hon även missat viktiga telefonsamtal från arbetsförmedlingen. Gör man det flera gånger så kan man bli av med ersättningen.

Jag tycker hon beter sig omoget. Vad säger ni och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Vet) skrev 2024-12-05 00:44:57 följande:
    Du misstolkade mig,  jag menar hjälpa henne att komma ur sin psykiska ohälsa. 
    Det har han ju uppmuntrat henne till men hon har avfärdat. Tror inte på behandling. Vad ska han då göra? Detta ska vården hjälpa med. Hur ska han ta henne ur hennes psykiska ohälsa själv?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lars) skrev 2024-12-05 12:14:44 följande:
    Och om det är ett jätteviktigt samtal som du INTE väntar på, hur gör du då?
    Då hoppas jag att jag hör telefonen och hinner svara. Är det någon jag känner står numret. Ser jag att numret liknar kommun eller landsting svarar jag definitivt. Är det ett vanligt okänt mobil nummer kan jag tveka. Ibland svara. Är det säljare, klick. Har jag kollat upp numret snabbt på Google ser jag om det är säljare. Står det att det tillhör någon ringer jag upp.
  • Anonym (Lisa)

Missar jag ett okänt mobil nummer kollar jag alltid upp. Kan vara viktigt samtal. Struntar inte bara i samtal. Är ju helt galet.

• RaYzLeR
    KimLinnefeldt skrev 2024-12-05 12:18:16 följande:

Jag har registrerat mig i NIX-registret, som de flesta företag respekterar. De ringer alltså inte.

Ett fåtal försäljare och skojare ringer, kanske en i månaden. Då säger jag bara att jag inte är intresserad. I de allra flesta fall nöjer de sig med det.

Ibland ringer någon bekant eller i mitt nätverk, som vill prata med mig, någon som inte finns i mitt telefonregister. Det är klart att jag svarar även om det inte är ett nummer jag känner igen. Vad är det värsta som kan hända?

Jag har ställt in så att mitt nummer inte är synligt på nummerupplysning, eniro och hitta.se. Då slipper man även skojarna. Det har inte ringt en försäljare över huvud taget på drygt tio år.
  • Anonym (O)
    RaYzLeR skrev 2024-12-05 15:13:25 följande:
    Jag har ställt in så att mitt nummer inte är synligt på nummerupplysning, eniro och hitta.se. Då slipper man även skojarna. Det har inte ringt en försäljare över huvud taget på drygt tio år.
    Hur gör man det?

Kommer inte att svara på många år förrän jag är säker på att en som har stalkat mig helt säkert har lagt ner. Kan ändå vara trevligt att slippa alla bedrägliga försäljare.
  • molly50
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 23:56:09 följande:
    Svarar inte heller på alla nummer som ringer, på fritiden kan jag ibland helt släppa telefonen. Men man har någorlunda koll ifall man väntar viktiga samtal eller på hur kommun, landsting, förskolans nummer ser ut. Detta är något helt annat.
    Ja,exakt. Det är så jag menar.
    Vet jag att jag väntar ett viktigt samtal så kan jag svara. Inte om jag misstänker att det är en försäljare eller bedragare.
    Sen brukar det ju synas om det är t ex ett kommunnr eller från regionen. I alla fall här.
  • RaYzLeR
    Anonym (O) skrev 2024-12-05 16:58:14 följande:
    Hur gör man det?

Kommer inte att svara på många år förrän jag är säker på att en som har stalkat mig helt säkert har lagt ner. Kan ändå vara trevligt att slippa alla bedrägliga försäljare.
    Det beror på vilken operatör du har. Jag har Comviq just nu och då loggar man in på comvic.se med BankID så kan man ändra inställningar för numret där.
  • Anonym (Vet)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-05 14:03:53 följande:
    Det har han ju uppmuntrat henne till men hon har avfärdat. Tror inte på behandling. Vad ska han då göra? Detta ska vården hjälpa med. Hur ska han ta henne ur hennes psykiska ohälsa själv?
    Ja alltså det finns ju inget svart på vitt svar här. Men jag anser att man har ett ansvar att hjälpa sin partner så gott man kan. TS antar jag har startat tråden just för den anledningen. Ibland räcker det ju inte att ge råd för att hjälpa en människa och behöver man värderinga om det är värt att fortsätta försöka. 

Visst är vården rätt väg att gå. Det vet ju TS oxå men nu vill ju inte personen i fråga få hjälp av vården. 

En idee till TS kan vara att försöka tvinga med på parterapi och då gå den vägen istället, skicka artiklar i ämnet till partner som kanske kan vara en ögonöppnare, själv läsa artiklar och sitta och prata om med partner eller kanske bara tjata om att hon måste få söka hjälp. 

TS känner ju sin partner bäst så det blir ju väldigt svårt för oss att lista ut vad som kan ha effekt. Men det är klart man måste visa empati och inte kalla TS fru för galen. Tror du själv måste förstå att alla människor inte är kopplade likadant och samma uppleve kan ge olika resultat. Vi kan inte döma varken TS eller partnern efter den lilla info vi fått här. Så om du inte vill försöka lista ut vad TS kan göra är det bättre du lämnar tråden. Vilken nytta har TS av att du berättar vilka telefonnummer du svarar på och vem som förtjänar empati. 
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-05 14:07:17 följande:

Missar jag ett okänt mobil nummer kollar jag alltid upp. Kan vara viktigt samtal. Struntar inte bara i samtal. Är ju helt galet.

Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 23:47:01 följande:
    Hmm. Jag tyckte mig läsa att ts skrev att han ställer upp konstant för sin sambo och tar det jobbiga för henne. Hon avfärdar dessutom psykologbehandling som han föreslagit. Uppfattar det som att hon får mycket stöttning av honom. Personligen har jag väldigt svårt för människor som har ett problem, får massa stöttning men inte gör något åt saken. Dvs prata om det och söka och ta emot hjälp. Gör man det tycker jag dessa personer förtjänar empati osv annars nej.

• Anonym (Vet)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2024-12-05 11:37:07 följande:
    Oavsett vad hennes problem är, så har hon inte en chans mot dig. Hon är inte bra nog. Du beskriver henne som "omogen" och nu "för svag" och "stressad". Inte en speciellt kärleksfull beskrivning. Och till och med hennes positivitet är dålig i dina ögon, den är "toxisk". Vad hon än gör, så kan hon inte göra rätt. Hon kan inte göra dig nöjd.
    Du själv däremot verkar vara en riktig toppensnubbe. Behöver ingen hjälp av din sambo, tycker inte att saker är svåra eller obehagliga, och du är till och med så fantastisk att du gör saker som är obehagliga, fast de är obehagliga. På så vis växer du som människa. Yes. Vilken kille, låter som en arbetsgivares våta dröm att få in en jobbansökan från en sån som du. 

Men...sett utifrån är det troligen inte så att hon är alltigenom dålig och du själv är alltigenom bra. Det synsättet är inte fakta, det är din åsikt. 
    Fundera över om du är ihop med denna enligt dig omogna, arbetslösa kvinna som till råga på allt elände lider av telefonskräck - för att du själv ska få känna att du är den bättre av er två!

Släpp henne. Hon behöver hjälp för sitt/sina neuropsykiatriska funktionshinder.  Hon behöver inte bli ständigt nedtryckt i skorna av en självrättfärdig "man" som beklagligtvis blivit far till hennes barn.
    Ush kan du inte vara lite trevligare. Din åsikt får du gärna ha men "arbetsgivares våta dröm" kan du gärna hålla för dig själv nästa gång.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Vet) skrev 2024-12-05 20:53:39 följande:
    Ja alltså det finns ju inget svart på vitt svar här. Men jag anser att man har ett ansvar att hjälpa sin partner så gott man kan. TS antar jag har startat tråden just för den anledningen. Ibland räcker det ju inte att ge råd för att hjälpa en människa och behöver man värderinga om det är värt att fortsätta försöka. 

Visst är vården rätt väg att gå. Det vet ju TS oxå men nu vill ju inte personen i fråga få hjälp av vården. 

En idee till TS kan vara att försöka tvinga med på parterapi och då gå den vägen istället, skicka artiklar i ämnet till partner som kanske kan vara en ögonöppnare, själv läsa artiklar och sitta och prata om med partner eller kanske bara tjata om att hon måste få söka hjälp. 

TS känner ju sin partner bäst så det blir ju väldigt svårt för oss att lista ut vad som kan ha effekt. Men det är klart man måste visa empati och inte kalla TS fru för galen. Tror du själv måste förstå att alla människor inte är kopplade likadant och samma uppleve kan ge olika resultat. Vi kan inte döma varken TS eller partnern efter den lilla info vi fått här. Så om du inte vill försöka lista ut vad TS kan göra är det bättre du lämnar tråden. Vilken nytta har TS av att du berättar vilka telefonnummer du svarar på och vem som förtjänar empati. 
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-05 14:07:17 följande:

Jag tycker du själv kan lämna tråden ifall du tror du kan bestämma hur folk ska uttrycka sig, vilka råd de ger, vad de tycker osv. Dessutom har jag inte kallat ts fru för galen. Lär dig läsa ordentligt. Bara pinsamt. Som du säkert vet är människor olika. Min åsikt och uppfattning är att ts gjort mycket för att stötta och bära sin partner och uppmuntrat henne till att söka hjälp och diskuterat ämnet i omgångar men att hon viftar bort, skiter i, avfärdar hjälp av psykolog. Jag tycker att han behöver ställa krav. För allas bästa, hennes bästa. Att något måste ju göras. Finns bara viljan att ta emot hjälp kan nog ts stötta henne så det ryker om det, och klappa pälsen hennes medhårs. Men vet du? Jag lämnar faktiskt denna tråd. Extremt tjatig tråd och diskussioner som inte hör till ämnet. Telefonförsäljare och gud vet vad. Hejdå.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-05 22:45:51 följande:
    Jag tycker du själv kan lämna tråden ifall du tror du kan bestämma hur folk ska uttrycka sig, vilka råd de ger, vad de tycker osv. Dessutom har jag inte kallat ts fru för galen. Lär dig läsa ordentligt. Bara pinsamt. Som du säkert vet är människor olika. Min åsikt och uppfattning är att ts gjort mycket för att stötta och bära sin partner och uppmuntrat henne till att söka hjälp och diskuterat ämnet i omgångar men att hon viftar bort, skiter i, avfärdar hjälp av psykolog. Jag tycker att han behöver ställa krav. För allas bästa, hennes bästa. Att något måste ju göras. Finns bara viljan att ta emot hjälp kan nog ts stötta henne så det ryker om det, och klappa pälsen hennes medhårs. Men vet du? Jag lämnar faktiskt denna tråd. Extremt tjatig tråd och diskussioner som inte hör till ämnet. Telefonförsäljare och gud vet vad. Hejdå.
    Nyttan kan vara att förstå hur andra gör. Flera som givit exempel om hur de tänker, gör och resonerar. Inget konstigt alls, kallas för att reflektera, ge perspektiv. Om du gillar denna tjattrande papegoje tråd tycker jag du ska läsa från början ordentligt så att du kan ge ett strålande curling råd till ts som botar hans sambo.
  • Anonym (Lisa)

Till ts, återigen ge ditt nummer till alla viktiga kontakter i ditt och barnens liv. Problemet löst. Din sambo får lycka till. Hoppas det löser sig för er. Tänker på barnen. Lycka till!

• Anonym (Vethurdetkänns)

Jag kanske förstår vad det här handlar om. Lever själv med telefonskräck och är verkligen inte ensam om det. 
    För mig är det väldigt stressande när t.ex en myndighet ringer. Tror att det bottnar i att många ärenden jag haft med myndigheter har gått fel, misstolkats och fått mig att känna mig dålig som människa. Har t.ex fått dåliga besked, felaktiga beslut m.m.  Dåligt självförtroende, arbetslöshet, sjukskrivning m.m kan få en person att må dåligt och det kan leda till elefonskräck eller något helt annat. Ser flera svar i den här tråden där man inte alls känner till telefonskräck och vad det kan innebära. Sorgligt att ni måste klanka ner på en person så som ni gör. Alla är vi olika! För mig har det hjälpt med samtalsterapi. Önskar henne all lycka till! 

• Anonym (O)
    RaYzLeR skrev 2024-12-05 17:19:02 följande:
    Det beror på vilken operatör du har. Jag har Comviq just nu och då loggar man in på comvic.se med BankID så kan man ändra inställningar för numret där.
    Tack! Hoppas att det funkar på 3 också. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (O) skrev 2024-12-05 16:58:14 följande:
    Hur gör man det?

Installera TrueCaller och slå på automatisk blockering så slipper du alla försäljare.
Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen