• Anonym (Kvinna 55)

Maken har ingen lust

Min man och jag har levt ihop i ca 25 år, de första åren hade vi ett bra samliv, men de senaste 10-15 åren har det varit väldigt sällan. Jag har hög lust och sköter om mig själv. Tränar och har gått ner mina klimakteriekilon. Min man har en kronisk sjukdom och när han sökte för erektionsproblematik häromåret upptäckte de att han har högt blodtryck.
    Nu medicineras han för det.
    Han tänker inte på sex och ser det inte som ett större bekymmer att det saknas i vårt liv (säger han). Han säger att lusten är sammankopplad med förmågan till erektion. Vi har haft några samtal de sista (både bra och dåliga) han säger att han skall söka hjälp igen men han drar på det. Säger att han inte har tid.
    Någon som har liknande erfarenheter?
    Jag är 55 och min man har fyllt 66. 

• Svar på tråden Maken har ingen lust
  • Anonym (hmm)
    New Dawn skrev 2025-04-22 13:28:42 följande:
    Min åsikt är definitivt att den med mer lust har mer ansvar, att anpassa sig, och att hjälpa den som har det svårare. 

Signaturen Il dottore, tyckte att man skulle ha sex även om man tycker att det är tråkigt. Jag tror inte på den typ av sex. Jag tror det minskar lusten. Att ha sex utan lust riskerar att försämra lusten framåt. Det är som att sätta i gång en negativ spiral. 

Jag tror många missar att de med mindre lust väldigt ofta har gjort det för mycket, dvs anpassat sig, ställt upp, haft sex fastän det inte är så skönt, försökt. De har försökt lösa problemet och haft sex för ofta, mest för den andres skull.
    Jag tror att det är jättevanligt, särskilt när kvinnan är den som vill mindre. Män som har problem drar sig mer undan, som TS man.

Jag tycker du är ute och cyklar när du pratar om jämställdhet. Jag skulle tycka det var rent osmakigt och avtändande, om jag levde med en man som tyckte sex skulle bygga på någon typ av jämställdhetsprincip. 
    Och jag tycker att man har en väldigt trist syn på förhållanden om man tycker att den som inte har lust inte i någon större utsträckning har något ansvar för att gå till botten med problemet och utan betänkligheter ska kunna dumpa ansvaret för sitt känsloliv och sin kommunikation på partnern. Det handlar ju inte om att ställa upp på sex eller att man ska få sex exakt varje gång man vill ha det, utan om att båda bör försöka bidra till att lösa gemensamma problem som vuxna människor. 
  • Anonym (hmm)
    New Dawn skrev 2025-04-22 15:38:20 följande:
    Såg att jag svarade lite fel. Tänkte att det var TS jag svarade. 
    Ok, jag förstår nu.
  • New  Dawn
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-22 07:16:30 följande:

Men han skriver ju att han inte tycker att hon ska ha penetration mot sin vilja och att han vill att båda ska ha ett så bra sexliv som möjligt. 

Jag tycker att det är en väldigt ojämställd syn att tycka att den som har lust har mycket mer ansvar att lösa problemet med olika lust. Att ta reda på varför lusten saknas och försöka lösa problemet med det handlar om känslomässigt arbete, något som det talas allt mer om i jämställdhetssammanhang. Och det innebär självklart inte att man ska ställa upp på sex som man inte vill ha.

Nej inte mot sin vilja, typ om det gör ont, men han tycker att hon "borde vilja" även om det är tråkigt. 

Det finns individuella skillnader mellan människor. Alla har inte lika mycket lust. Alla har inte samma förmåga att bli kåta lika ofta.
    Tycker du även att den som är svagare fysiskt ska tex bära lika mycket, tex möbler, eller väskor? Man kan ha olika talanger och färdigheter, och då måste man anpassa sig efter varandra. 

Jag tror det är väldigt lätt att den med mindre lust blir väldigt pressad, med eran syn på sex. Inte konstigt att det blir svårt att få ett levande sexliv. 
    Jag tror att sex måste vara något positivt, och lustfyllt, och i relationer behöver man känna kärlek, och förståelse. 

Om man hela tiden känner att man borde ha mer lust och funktion än man har, är det väldigt lätt att det i stället låser sig. 

Det är svårt att råda över ett känslomässigt arbete, om det grundar sig att man vet att den andre inte tycker att man duger, men att det är ens egna problem att lösa. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-22 18:11:06 följande:
    Och jag tycker att man har en väldigt trist syn på förhållanden om man tycker att den som inte har lust inte i någon större utsträckning har något ansvar för att gå till botten med problemet och utan betänkligheter ska kunna dumpa ansvaret för sitt känsloliv och sin kommunikation på partnern. Det handlar ju inte om att ställa upp på sex eller att man ska få sex exakt varje gång man vill ha det, utan om att båda bör försöka bidra till att lösa gemensamma problem som vuxna människor. 
    Har du funderat på hur det känns att ha samlag som bara känns okej, men inte(!) om det blir för mycket, för länge eller för djupt. Om man tänker ett steg längre borde man ändå reflektera över att de här tre sakerna är väldigt nära varenda gång man har samlag.
    Att man, i denna situation, ändå vill ha sex bygger på att man inte tycker dessa känslor är väsentliga. . Det väsentliga är att han (i Detta fall) får komma till.
    Jag förstår hur denna syn, utan förståelse för din partner, kan förstöra glädjen med sex.
    Jag tycker att sex är viktigt, och har skapligt hög drift, men detta hade varit döden för mig. Att inte få förståelse, bara ett krav att se till att vara duglig....dessutom detta okänsliga fyrkantiga snack jämställdhet...Nej, fy.

Sex för mig måste vara något positivt, något varmt och intimt, där båda njuter. Förvånansvärt många här på FL som inte gör den kopplingen, utan tycker att jämställdhet ska utgöra basen, på samma sätt som städning och andra plikter. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Kvinna 55)
    New Dawn skrev 2025-04-22 15:44:32 följande:
    Varför känner du dig pressad?

Jag har hela tiden fått känslan att du tycker att han borde vara bättre, han borde söka hjälp, han borde jobba på sitt självförtroende, han borde se till att må bättre, att gå ner i vikt.Han borde träna. Han borde äta bättre. Han borde se till att få mer lust, stånd osv. 

Egentligen låter det som att du mest tycker han är en looser.
    Pressad kanske var fel uttryckt. Dålig självkänsla och periodvis olycklig är nog mer rätt.

Jag tycker definitivt inte att min man är en looser. Jag älskar honom och han är min bästa vän.
  • Anonym (M34)
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-04-20 19:57:49 följande:
    Jag har tagit upp det men då är det slut säger han 
    Efter att ha läst alla saker du prövat så börjar jag undra om inte det här är den enda vägen fram. Det är tråkigt men det känns inte som att din man plötsligt kommer få ett större intresse för sex eller lägga ner krut på att få ordning på problemen. En extra man kanske hade kunnat lösa upp den situation ni fastnat i. Antingen genom att väcka din man till liv känslomässigt och sexuellt - svartsjuka kan vara en rätt stark drivkraft. Eller genom att han fann sig tillrätta och slapp känna pressen att han inte klarar av att prestera. Kanske han till och med skulle kunnat bli delaktig i att titta på och bli upphetsad av att se dig få njuta. 

Vill han inte så går det inte förstås. Men det kanske är värt att prata om saken igen och förklara vilken inverkan det har på ditt mående att aldrig kunna ha sex. Jag kan faktiskt tycka att det är själviskt av honom att inte göra några försök att tillfredsställa dig. Oavsett om ens egen lust är hög eller låg så vill man ta hand om den människa man älskar och lever tillsammans med. 

Jag ser iallafall inte så många andra alternativ (förutom separation då). Känns som du uttömt det mesta.
  • New  Dawn
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-04-22 22:17:54 följande:
    Pressad kanske var fel uttryckt. Dålig självkänsla och periodvis olycklig är nog mer rätt.

Jag tycker definitivt inte att min man är en looser. Jag älskar honom och han är min bästa vän.
    Okej, det har här mest låtit som att problemet ligger hos honom bara, och du kommer med olika exempel på allt han misslyckas med. 

Kanske är problemet mer att ni bara är just vänner. Då är det svårt. 
  • Anonym (Il Dottore)
    New Dawn skrev 2025-04-22 15:34:56 följande:
    Du skrev att hon tyckte det var okej med penetration (men inte för mycket, för djupt och för länge)
    Sedan gav du exempel på att du skulle ge massage i 20 min även om det var tråkigt, och i nästan mening tig du upp att det var ett känsligt ämne att gå mannen till mötes..

Först och främst... Du skriver att hon tycker det är "okej". Det är väldigt torftigt bara det. Här återkommer vi till samma problem. Om sex bara känns okej, riskerar kroppen snart att stänga ner. Lusten undermineras.

Dessutom, det låter som att det kan bli obehagligt, eller smärtsamt om det blir för mycket, för djupt, eller för länge. Har du tänkt på vad det innebär...? När ni har peneterade sex kan det väldigt lätt bli lite för mycket, för länge, eller för djupt, och det betyder att hon varje samlag riskerar obehag. Antagligen hinner hon ofta känns lite obehag innan hon säger till.  Jag tycker det låter som att ni verkligen borde undvika samlag, så länge det är så här.

Hormonsalvor kan förbättra själva slemhinnan, men hur mycket det påverkar hennes strålskador kan bara hon veta. 
    Du skriver att hon inte provat det "fullt ut". Har du frågat varför? Har du funderat på varför?  Som det låter på dig tror jag inte alls hon känner för att ha peneterade sex. Om hon börjar använda salvan känner hon kanske ett högre tryck att ha det. 

För mig är det obegripligt varför ni nödvändigtvis måste ha samlag? 
    Jag litar på att hon bara gör det hon gillar. Hon är bra på att säga ifrån om det är något hon inte gillar.

Varför hon inte följer vårdens rekommendationer? Ja, säg det. Lättja, kanske. En känsla av att det inte är så viktigt?

Penetration är jätteviktigt för mig, och för de flesta män. 

Du låter väldigt bestämd, närmast dömande, som om det är du som vet. Så tycker inte jag att det är. Det är olika.
  • Anonym (Kvinna 55)

Maken och jag har haft en del  samtal senaste tiden. Även ett visst samliv. Det har visat sig att han inte har någon lust alls. Dett har jag känt och beskrivit i denna tråd.. Det visste jag redan men att det också innebar avsaknad av intresse till all närhet har jag ju kännt av men inte riktigt tagit in.
    För honom hänger det verkligen ihop med förmåga till erektion, inte alls för mig. Jag vill kramas känna närhet, skoja ha roligt. 

Han har ivf sökt till en mansklinik och vi får se var det landar. Sonen med funktionshinder ska snart flytta hemifrån och ävwn om det känns svårt kommer det att bli en stor lättnad för oss. Maken har tagit stort ansvar för honom. 

• Anonym (Il Dottore)
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-04-23 20:20:27 följande:

Maken och jag har haft en del  samtal senaste tiden. Även ett visst samliv. Det har visat sig att han inte har någon lust alls. Dett har jag känt och beskrivit i denna tråd.. Det visste jag redan men att det också innebar avsaknad av intresse till all närhet har jag ju kännt av men inte riktigt tagit in.
    För honom hänger det verkligen ihop med förmåga till erektion, inte alls för mig. Jag vill kramas känna närhet, skoja ha roligt. 

Han har ivf sökt till en mansklinik och vi får se var det landar. Sonen med funktionshinder ska snart flytta hemifrån och ävwn om det känns svårt kommer det att bli en stor lättnad för oss. Maken har tagit stort ansvar för honom. 

Skönt att ni tar tag i saker. Önskar er all lycka.
  • New  Dawn
    Anonym (Il Dottore) skrev 2025-04-23 16:13:52 följande:
    Jag litar på att hon bara gör det hon gillar. Hon är bra på att säga ifrån om det är något hon inte gillar.

Varför hon inte följer vårdens rekommendationer? Ja, säg det. Lättja, kanske. En känsla av att det inte är så viktigt?

Penetration är jätteviktigt för mig, och för de flesta män. 

Du låter väldigt bestämd, närmast dömande, som om det är du som vet. Så tycker inte jag att det är. Det är olika.
    Det handlar inte om att inte "lita på". Det handlar om att du inte tänker efter vad hon säger, hur hon beskriver sex. Du verkar inte ens reagera, när jag påpekar hur hon beskriver peneterande sex.

Det finns många rekommendationer som inte passar alla. Jag har själv testat östrogensuppar och tyckte det var outhärdligt obehagligt. Sveda och klåda. Jag försökte vänta ut det, men fick sedan gå upp och peta ut så mycket som möjligt. Försökte tom spola ut, för att få bort allt. Så illa kanske det inte var för din kvinna, men ändå.
    Du har inte ens frågat varför hon inte använt dem, du förutsätter bara att hon är lat. Som det låter på din beskrivning är peneterande sex verkligen ingen höjdare, för henne, så det kanske inte är så eftersträvansvärt. 
    Att hon både ogillar när det blir för mycket, för djup och för länge tror jag inte kommer avhjälpas av av östrogenbehandling 

Det är faktiskt helt naturligt att det inte känns så bra att ha penetrerande sex om man bara tycker det är okej, och dessutom negativt /obehagligt om det blir för mycket. Om man inte har lust, inte är/blir kåt, är sex ofta obehagligt för en kvinna. (en man har sällan samlag med slak kuk så det blir svårt att jämföra) även utan strålskador.

Jag tvivlar på att peneterande sex är så viktigt för män. Tvärtom är det vanligt att män inte är så intresseserade av samlag om kvinnan inte verkar gilla det. Jag tror majoriteten av män skulle föredra oralsex, smeksex om det passade kvinnan bättre. 

Jag utgår ifrån hur du uttrycker dig. Det är något jag "vet". Jag kan läsa vad du skriver, och det är just din beskrivning jag reagerar på, och den känns väldigt motbjudande
  • New  Dawn
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-04-23 20:20:27 följande:

Jättebra att din man sökt till en mansklinik! Det är ju verkligen ett tecken på att han vill hitta sin lust/förmåga. Det är ju en typ av lust det också. 
    Något som skiner igenom hela tiden är ju din mans dåliga självkänsla, och hans känsla att han inte duger. Hans kropp sviker honom. 
    Jag hoppas att ni klarar det här!
  • Anonym (Kvinna 55)
    ?Jättebra att din man sökt till en mansklinik! Det är ju verkligen ett tecken på att han vill hitta sin lust/förmåga. Det är ju en typ av lust det också. 
    Något som skiner igenom hela tiden är ju din mans dåliga självkänsla, och hans känsla att han inte duger. Hans kropp sviker honom. 
    Jag hoppas att ni klarar det här!?

Det hoppas jag också att vi gör 🙏
Svar på tråden Maken har ingen lust