Robert 558 skrev 2025-04-23 22:11:47 följande:
Om du tänker efter lite så är det en väldigt skillnad i att älska sin mor, sitt barn eller sin syster kontra att älska den du valt in att dela ditt liv och som har valt att dela sitt med dig.
Menar du med detta inlägg att det är omöjligt att älska mer än en människa?
Det var detta som jag svarade på.
För min egen del är jag 100% säker på att jag har förmåga älska fler än en. Förutom min egen make älskar jag bl a båda mina barn, jag älskar min syster, min mamma och pappa, och också fler nära och kära.
Min kärlek till dem alla är både äkta och djup.
Självfallet finns skillnader i min kärlek till alla de olika individerna.
Men det råder ingen som helst tvekan om att jag älskar dem alla och jag känner djup och äkta kärlek för var och en av dem.
Men i det här fallet resonerade jag inte om de olika sätten jag älskar olika individer utan jag svarade bara på den eller de medlemmar som försöker hävda att man bara kan älska en person.
Jag är fullkomligt övertygad att jag inte är unik, utan snarare att de allra flesta har motsvarande förmåga som jag, alltså att det är fullt möjligt att på djupt och äkta sätt älska fler än en.
Till fasa för vissa enögda medlemmar, och de fullkomligt blinda, som inte ens klarar av att resonera om otrohet utan att framstå som rabiata, så kan jag berätta att jag för några år sedan också har varit kär i en av mina älskare.
Inte exakt samma kärlek som jag känner för min egen make men likväl handlade det om att det kom att utvecklas en typ av äkta, stark, djup och ömsesidig kärlek mellan mig och min älskare.
Allt skedde med min makes insyn och vetskap, med hans förståelse genom mång a öppna och långa samtal och också med hans fina och stöd till mig. Vår egen starka grund och plattform som vilar på vår egen starka och ömsesidiga kärlek påverkades inte.
Allt detta bidrog till att min äkta kärlek till min make aldrig påverkades och aldrig blev svagare.
Efter en tid började de allra starkaste och hetaste känslorna av kärlek mellan mig och min älskare att ebba ut, medan den ömsesidiga kärleken mellan mig och min make fortsatte oförändrad och vår kärlek har utan tvekan stärkts ännu mera sedan dess.
Jag har full förståelse för och jag accepterar att alla inte gillar detta.
Alla har förmodligen inte samma förmåga som min egen make att hantera en sådan situation. Jag skulle nog inte klara hantera det lika bra som han. Men mitt exempel är likväl ännu ett bevis på att man, åtminstone jag, mycket väl kan älska fler än en.