• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 20:00:16 följande:

Dottern fyllde 13.

Och aktiviteten var?
  • Anonym (H)
    Anonym (Karin) skrev 2025-01-11 20:37:31 följande:
    Och aktiviteten var?
    Helt irrelevant.
  • Anonym (Om man bjuder betalar man)

Situation 1 du betalar eftersom du har bjudit in. Att en extra person dyker upp som du inte kan säga nej till ska inte belasta de andra gästerna. Om du och dina barn blev inbjuden på ett kalas och sedan förväntas du helt plötsligt betala för dig själv och dina tre barn, hur hade du själv reagerat? 

Situation 2 din dotter betalar eftersom hon avgjorde om kompisen fick följa med eller inte. Du bad din dotter avgöra detta inte kompisens föräldrar. Om din dotter inte kan betala (och inte du heller) ska du inte ge din dotter befogenheten att ta detta beslutet. Ansvaret för betalningen ligger på dig då du gav befogenheten till din dotter att avgöra om kompisen fick följa med eller inte. Du borde frågat kompisens föräldrar först om du vill att de ska stå för kostnaden.

Om man bjuder in betalar man annars bjuder man inte i ordets rätta mening. Då tigger man om pengar från andra för aktiviteter/saker/kalas som man själv vill göra eller ha. Hälften av de som gick på din dotters kalas kanske hellre gjort något annat av sin tid men kände sig tvingade att gå och då vill du dessutom att de ska betala för det utan förvarning innan. Din dotters kompis föräldrar kanske hellre vill lägga pengar på att göra andra saker med sitt barn än att barnet ska åka på aktiviteter med dig och din dotter, men din dotter fick ta beslutet att kompisen skulle följa med. Du sätter folk i jobbiga situationer när du efterfrågar pengar efter att du redan bjudit in.

• Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 20:57:25 följande:
    Helt irrelevant.
    Alltså man blir ju verkligen nyfiken på vad det är. Snälla berätta.
  • Krocko
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 20:57:25 följande:
    Helt irrelevant.
    Men eftersom vi är så sjukt nyfikna så kan du väl ändå berätta? Tungan ute
  • Lynx123
    Krocko skrev 2025-01-12 10:52:50 följande:
    Men eftersom vi är så sjukt nyfikna så kan du väl ändå berätta? Tungan ute
    Tror inte att TS vill det för då kommer vi alla se att det visst gick att fortskrida med planerna...
  • Anonym (E)
    Lynx123 skrev 2025-01-12 19:38:15 följande:
    Tror inte att TS vill det för då kommer vi alla se att det visst gick att fortskrida med planerna...
    Som jag förstod det så gick det att klämma in en till om någon annan avstog lite av sin tid.... Kanske typ gokart eller nåt, ingen aning men eftersom ts och hennes barn skulle åka med i pappans bil så gick det inte längre eftersom sambon var med, det verkar inte ha funnits plats i någon annan bil och möjlighet att åka kommunalt verkar inte heller finnas. Lite skumt är det dock att ts inte åkte på en avbokningsavgift då avbokade aktiviten med noll framförhållning, eftersom hon inte visste att sambon var med förrän de satt i bilen
  • Teresse7
    Anonym (E) skrev 2025-01-12 19:59:47 följande:
    Som jag förstod det så gick det att klämma in en till om någon annan avstog lite av sin tid.... Kanske typ gokart eller nåt, ingen aning men eftersom ts och hennes barn skulle åka med i pappans bil så gick det inte längre eftersom sambon var med, det verkar inte ha funnits plats i någon annan bil och möjlighet att åka kommunalt verkar inte heller finnas. Lite skumt är det dock att ts inte åkte på en avbokningsavgift då avbokade aktiviten med noll framförhållning, eftersom hon inte visste att sambon var med förrän de satt i bilen
    Jag fattade det som att TS skulle ringa och boka på en till men struntade i det eftersom dom ändå inte fick plats I bil(en). Rörigt detta 
  • Anonym (E)
    Teresse7 skrev 2025-01-12 20:10:28 följande:
    Jag fattade det som att TS skulle ringa och boka på en till men struntade i det eftersom dom ändå inte fick plats I bil(en). Rörigt detta 
    Hon skrev att hon ringde och frågade, man kan skapa problem eller leta lösningar helt enkelt och eftersom ts inte gillar pappas sambo så blev det lätt att skylla på henne
  • Teresse7
    Anonym (E) skrev 2025-01-12 20:48:34 följande:
    Hon skrev att hon ringde och frågade, man kan skapa problem eller leta lösningar helt enkelt och eftersom ts inte gillar pappas sambo så blev det lätt att skylla på henne
    Ja jag hade för mig jag läst att hon ringde men också att TS inte ringde eftersom dom ändå inte fick plats i bilarna. Men jag minns nog fel. Jag är helt med på att detta handlar om pappas sambo i grund och botten. Nu ska det läggas bitthet där. Vi får nog inget svar på vad det var för aktivitet. 
  • Anonym (SA)

Helt sjukt att utgå ifrån att man blir bjuden, på allt utom typ kanske kaffe och tårta om kalaset är hemma! Men även där skulle jag känna mig tvungen att "bjuda igen" när det var födelsedag hos mig. Klart man inte utgår från att bli bjuden på restaurang, det fattar ju alla! Visar det sig att det faktiskt är så så är det ju bara att tacka och ta emot, men känna tacksamhetsskuld sen!
    Och helt självklart att inte bjuda ungarnas kompisar på aktiviteter, varför ska man göra det?? Är väl jättegulligt av er att fråga, inte fasen förväntar man sig att den andras föräldrar ska betala! Normala människor förväntar sig aldrig att bli bjudna!

• Fliselisan
    Anonym (SA) skrev 2025-01-12 23:09:52 följande:

Helt sjukt att utgå ifrån att man blir bjuden, på allt utom typ kanske kaffe och tårta om kalaset är hemma! Men även där skulle jag känna mig tvungen att "bjuda igen" när det var födelsedag hos mig. Klart man inte utgår från att bli bjuden på restaurang, det fattar ju alla! Visar det sig att det faktiskt är så så är det ju bara att tacka och ta emot, men känna tacksamhetsskuld sen!
    Och helt självklart att inte bjuda ungarnas kompisar på aktiviteter, varför ska man göra det?? Är väl jättegulligt av er att fråga, inte fasen förväntar man sig att den andras föräldrar ska betala! Normala människor förväntar sig aldrig att bli bjudna!

Svårt fråga att generalisera kring och skriva hur en normal människa skulle göra. De flesta förväntningarna bygger på hur du själv skulle agerat och gjort i omvänd situation. Således, de som skulle bjuda har troligen högre förväntningar att själva bli bjudna och vise versa. 
  • HerrNilsson

Båda situat låter det som personer har bjudit med sig själva på födelsedagskirande och mamman dotter dag, och då borde folk förstå att de borde betala för sig.
    Jag tror du behöver bli tydligare på att sätta gränser, om du planerat för ett firande och någon vill haka på fast det inte finns plats. Säg att hen kan få fira dottern en annan gång när det finns plats. Om dotterns kompis vill följa med på mamma dotter dag, säg att det är mamma dotter dag och att kompis och dottern får umgås vid annat tillfälle.

• EpicF
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:39:56 följande:
    Jag godkände ärligt talat inte, men jag känner hen. Hen gör som hen vill oavsett vad man säger.
    Så det var inte du som föreslog restaurang istället? 
  • Anonym (Ui)
    Anonym (H) skrev 2025-01-11 19:58:50 följande:
    Visst inte. Hon är elak, men jag är inte bitter. Vi fick inte plats i bilen.
    Så varför åkte ni inte utan henne då?!?!
Svar på tråden Vem betalar?