• Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • Anonym (Tessan)
    mammatill6 skrev 2025-01-11 20:57:26 följande:
    Fast de flesta människor behöver inte det men fungerar ändå. Trots alla motgångar livet bjuder på. Sen kan man behöva terapi men inte i nån form är kristeam som man kontaktat jämt.
    Nu kan det ju dröja 3 månader emellan mina terapisamtal ibland? så jag klarar mig väldigt bra utan också. Men när det inträffar större saker har ju ett team i ryggen som jag kan ta hjälp av. Hellre det än att åka till psykakuten och träffa läkare jag aldrig träffat i hela mitt liv och som gör olika nya bedömningar som kan vara direkt felaktiga? dom som har erfarenhet av detta dom vet. 
  • Anonym (Johi)
    Anonym (sorry) skrev 2025-01-11 18:06:28 följande:

Det är inte bara onormalt, det låter även som att allihop är institutionaliserade.

För den som inte hört uttrycket förut, det är ett begrepp som myntades för personer som en gång levt på någon slags institution där "peka med hela handen" gällde, framför allt fängelser och mentalsjukhus o dyl. När långtidsfångar kom ut och sådana mentalsjukhus och "vård"hem avvecklades och personerna skulle börja leva i samhället igen var de så vana vid att andra skulle fatta deras beslut, sätta deras rutiner och hantera deras kontakter och konflikter att de helt enkelt inte visste hur de skulle göra det själva.

Men TS och flera i familjen har ju sjukdomar. Teamet omkring dem hjälper dem så att deras sjukdomar inte ska ställa till det för dem eller människor omkring dem. 

Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är negativt att en person med problem själv ser till att få hjälp och på så vis varken belastar samhället, anhöriga eller kollegor/anställda. Jag uppfattar det TS familj gör som klokt och ansvarstagande. Det är inte alla människor som vågar se sina egna svagheter på det viset. Många ignorerar behovet av hjälp länge och hamnar hos trx Kronofogden och Socialtjänsten. Istället driver TS familj, med den hjälp de själva sökt och betalar för, företag som bidrar till samhället. Är inte det något väldigt positivt? 

Är det bara folk med psykisk sjukdom som du anser vara institutionaliserade när de behöver återkommande stöd/vård eller gäller det även folk med andra livslånga sjukdomstillstånd som diabetes eller reumatism? 

• Anonym (Väldigt dyrt)

Det är inte normalt att en familj har ett kristeam. Det är väldigt dyrt så de flesta har inte råd med det.

• Anonym (Opsie Daisy)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 11:39:42 följande:
    Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

Nja, det låter ju lite extremt faktiskt. Som att familjen är kriminella sociopater eller nåt. Är ni involverade i maffian eller liknande? 

Annars, tja, om det fungerar för er och ni betalar för detta själva utan skattemedel, så är det väl ingen som behöver lägga sig i era affärer. Och hur skulle man ens veta om detta om ingen av er själva berättade. 

Jag skulle vilja veta hur du tror att eran familj skulle se ut idag utan denna sk insats? Vad tror du skulle ha hänt annars? 

• Anonym (Tessan)
    Anonym (Opsie Daisy) skrev 2025-01-11 23:11:43 följande:

Nja, det låter ju lite extremt faktiskt. Som att familjen är kriminella sociopater eller nåt. Är ni involverade i maffian eller liknande? 

Annars, tja, om det fungerar för er och ni betalar för detta själva utan skattemedel, så är det väl ingen som behöver lägga sig i era affärer. Och hur skulle man ens veta om detta om ingen av er själva berättade. 

Jag skulle vilja veta hur du tror att eran familj skulle se ut idag utan denna sk insats? Vad tror du skulle ha hänt annars? 

Alternativet hade nog varit att många av oss inte ens levt idag och det hade påverkat dom överlevande dåligt?

Och nej vi har inga kriminella kopplingar och är inte sociopater. 
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-11 23:13:47 följande:
    Alternativet hade nog varit att många av oss inte ens levt idag och det hade påverkat dom överlevande dåligt?

Man kan vara sociopat utan att veta om det själv 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Mja) skrev 2025-01-12 05:11:25 följande:
    Man kan vara sociopat utan att veta om det själv 
    Vi är sönderanalyserade hela bunten så det Hade nog framkommit redan nu. 
  • Anonym (Opsie Daisy)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-11 23:13:47 följande:

Ok, intressant. Men varför advokat på speed dial? Jag kan se hur det kan behövas i tex usa, men i Sverige? Knappast.

Men som sagt, om det funkar för er så, det är väl det enda som räknas. 
  • Anonym (Hej)

Ja den är onormal, har aldrig stött på en familj som har det som er under mitt 40- åriga liv. 

• Jemp
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-11 19:34:57 följande:
    Så i lyxfällan då så borde inte folk gå in och fatta beslut över huvudet? Menar du att det är bättre att vara inlagd med psykiatrisk tvångsvård, vara självmordsbenägen, aktivt alkoholiserad än att ha konstant ett team som kan hoppa in vid behov Och ändå har det bra? 

Fast du har frågat om det är normalt och varför inte fler gör det. De flesta i tråden konstaterar ändå att det är ju bra att ni hittat något som funkar för er.

Men sanningen är att det inte är särskilt vanligt. De flesta skulle inte ha råd, men behoven är inte särskilt vanliga heller. Och har man både råd och behov är nog det vanligaste ändå att lägga upp det på ett annat sätt.

De flesta har inte era diagnoser.
    De flesta hamnar inte i lyxfällan.
    De flesta har övergripande koll på vad de spenderar pengar på.
    De flesta skulle inte komma på tanken att spontanköpa en sommarstuga.
    Skulle man komma på tanken att spontanköpa en sommarstuga, blir banken ett naturligt stopp för de flesta om affären är olämplig.
    De flesta som har behov av en advokat använder inte samma som till företaget, och inte samma som sin syster trots olika ärenden.
    De flesta i terapi drar nog inte in hela familjen i det. 

osv. 

• Anonym (Johi)
    Anonym (Opsie Daisy) skrev 2025-01-12 12:11:33 följande:
    Ok, intressant. Men varför advokat på speed dial? Jag kan se hur det kan behövas i tex usa, men i Sverige? Knappast.

Men som sagt, om det funkar för er så, det är väl det enda som räknas. 
    Ett tips är att välja Visa endast så att du ser allt som TS skrivit. Då slipper du ta upp frågor som redan har fått svar. Man får upp den möjligheten om man klickar på de tre prickarna i listen där användarnamnet står. 
  • Anonym (Signe)

Haha, skulle vara intressant att få höra hur "teamet" ser på er från sin sida....kan lova det är bland de märkligaste, konstigaste, sjukaste, mest absurda dom tagit på sig. Fast som professionell erkänner man ju aldrig det. Min spontana tanke var "vilket tungt liv ni har". Sedan tänkte jag stackars partners som dragits in dit. Men, om ni är nöjda så ....go for it. Själv har jag talat med en psykolog typ 3ggr i mitt 57åriga liv....aldrig en advokat.  

• Anonym (Hm)

Är syftet med tråden att vi ska komma fram till att ni är normala?

Verkar det luta åt det hållet såhär efter 14 sidors utveckling av det onormala?

Svar på tråden Är vår familj onormal?