• Anonym (nervös mamma)

För låga meritpoäng från högstadiet

Till hösten är det tänkt att vår dotter ska börja i gymnasiet.
    Vi har varit på lite olika presentationer från olika gymnasieskolor där hon skulle kunna tänka sig att gå. Det är dels skolor som alla ligger hyfsat nära där vi bor.

Ett bekymmer är då att de alla är väldigt populära. Snittpoängen ligger mellan 270-300 cirka. Lite olika beroende på program och varierar förstås från läsår till läsår.

Problemet är bara att dottern ligger rätt långt däifrån. Det krävs alltså mycket A och B i betyg och hon har mycket C och D i betyg. Visserligen har hon ju chans att höja, men frågan är om hon kan höja så mycket så att hon kommer in någonstans. 
    Funderar på hur det kunnat bli så här. Blir hon godkänd i alla ämnen måste det väl ändå vara möjligt att plugga vidare på gymnasiet? Visst, det finns ju skolor längre bort som har läge intagningspoäng, men frågan är väl dels hur bra de är och dels om hon kommer sitta orka och resa så långt bort varje dag. 
    De skolor som vi varit och lyssnat på vill gärna framhäva hur stor procent det är som börjar som faktiskt slutför utbildningarna. Alla över 90%.

På skolor med lägre meritpoäng som ligger längre bort är den siffran ofta betydligt lägre. Tänker att det knappast är en slump att det ser ut på det viset. 

Så vad gör man då? Är det ens möjligt att ta ett år ledigt och försöka höja sina meritpoäng från högstadiet? Har fått för mig att staden bara erbjuder det för dem som inte uppnått betyget minst D. 

Vi vill förstås att hon fortsätter och läser på gymnasiet och det vill hon ju själv också, men det blir förstås svårt om hon inte kommer in någonstans. 

• Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet
  • Anonym (nervös mamma)
    EpicF skrev 2025-04-20 20:25:46 följande:
    Jag nämnde aldrig att det gällde de som har godkänt i allt. Det är något du tolkat in. 

Och nej, jag har heller aldrig sagt att det alternativet finns för din dotter. 
    Om du missat det är det alltså jag som startat tråden som handlar om min dotter. Har du tolkat in något annat är det din läsförståelse som brister. 
  • Anonym (nervös mamma)
    EpicF skrev 2025-04-20 20:27:55 följande:
    Istället för att sitta hör och låtsas vara vuxen, så bör du återgå till dina läxor så du iallfall kommer in på ett gymnasium. 
    Kryp tillbaks under den sten du kom ifrån. 
  • Anonym (nervös mamma)
    EpicF skrev 2025-04-20 20:26:46 följande:
    Hon har rätt i det hon säger eftersom det är hennes son. 
    Hon har uppenbarligen allvarliga problem med sin son som kräver mycket stöttning. Tyvärr verkar det tagit sig de mest besarra uttryck. Vad ger du henne för råd? 
  • Anonym (shj)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-20 20:25:25 följande:
    Nej, felet ligger hos dig och dina helt grundlösa påhopp på en person som du inte känner. Du har ingen aning om bakgrund och förutsättningar i övrigt. Återvänd du till din knarkarkvart. Det är väl där du gör dig bäst. 
    Jag förlåter dig. Förstår att du är i en stressad situation. Men ditt beteende rättfärdigar inte hur du behandlar andra. I övrigt så har jag antagligen högre utbildning än vad du har.
  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (shj) skrev 2025-04-20 20:37:35 följande:
    Jag förlåter dig. Förstår att du är i en stressad situation. Men ditt beteende rättfärdigar inte hur du behandlar andra. I övrigt så har jag antagligen högre utbildning än vad du har.
    Ska du förlåta mig för dina grundlösa påhopp? Du verkar inte frisk någonstans. Sök hjälp! 

Du har knappast någon hög utbildning. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Nej, felet ligger hos dig och dina helt grundlösa påhopp på en person som du inte känner. Du har ingen aning om bakgrund och förutsättningar i övrigt. Återvänd du till din knarkarkvart. Det är väl där du gör dig bäst. 
    varför har din dotter för låga meritpoäng från högstadiet? 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-20 19:50:50 följande:
    Varför dessa påhopp på mig? Du får väl fortsätta att knarka. Försök inte att mästra dem med dubbelt så hög IQ som du har och dubbel examen från universitet. Det är dömt att misslyckas. 
    Hur många har du anklagat för att knarka?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Emsie)
    Den enda som kommer med påhopp är du
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Emsie) skrev 2025-04-20 21:54:14 följande:
    Ja jag har jätte allvarliga problem med min son. Men vet du? han kommer in på det han vill och han kommer bli jurist om han fortfarande vill det om 3 år. Din dotter kommer gå på ett dåligt gymnasium, om hon har tur så går hon ut gymnasiet med nöd och näppe och kommer ha ett skitjobb resten av livet.på grund av dig.
    Det finns inga skitjobb. Alla jobb behövs och är värdefulla. Alla människor behövs och är värdefulla.
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet