Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Förstagångsgravid)

Oron för missfall gör att jag tappar mig själv

Hej på er! 

Jag söker råd från er som varit med om liknande eller har tankar att dela med er av till en person som inte vet varken från eller till längre. 

Jag är gravid i vecka 7+0 (vecka 8) med det som kommer att bli första barnet. Testade positivt i vecka 4+2 (vecka 5) och har sedan dess haft fruktansvärt ont i brösten och molande mensvärk till och från. Mitt luktsinne har skjutit i höjden, så graviditetssymptomen har ju funnits där. 

Men de har avtagit. Jag har fortfarande ömma bröst och molande mensvärk. Men känner inget annat. Börjar fundera på om jag ens är gravid? Har jag drömt eller hittat på? 

Fick ljusrosa blödningar till och från under vecka 7 varpå barnmorskan säger att det är vanligt och att de gör ändå ingenting även om det skulle bli ett missfall. 

Problemet för mig är att jag är så fruktansvärt orolig så att det nästan förlamar mig. Jag vågar inte känna glädje, jag vågar inte hoppas att fostret lever. Jag klarar inte av att leva på som vanligt och känner mig deprimerad. 

Mim fråga är: finns det verkligen inget man kan göra för att veta hur det ligger till? Har fått tid för ultraljud i vecka 14, 6 veckor kvar! Jag kommer inte klara att gå och vänta så länge! 

Hjälp mig ni som har erfarenhet ❤️

• Svar på tråden Oron för missfall gör att jag tappar mig själv
  • Nenni0026
    Supersemlan skrev 2025-02-09 08:32:49 följande:

Nu är det jättemånga som har tipsat om att du ska boka in ett privat UL, varför gör du inte bara det? 

Jag var, likt dig, pga olika tidigare erfarenheter väldigt orolig innan vecka 12 (också med blödningar) och gick på ungefär ett UL varannan vecka som vi bekostade själva. 

Har du ingen klinik i din omedelbara närhet så går du väl göra dig omaket att ta dig till närmsta?

Jag har försökt hitta snabba tider på de privata kliniker som finns inom räckhåll. Första lediga tid har jag bokat, men det är 3 veckor dit. Så jag får inget svar förrän dess 🤷?♀️
  • Siripiri
    Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-07 23:03:04 följande:

Jag åkte in till akuten idag på inrådan av 1177 då min ljusrosa blödning tilltagit till kraftigt, blivit rött och medfört smärtor liknande mensvärk. Fick träffa en ssk som ringde till gynmottagningen och blev sedan hemskickad med "Eventuellt har du fått ett missfall, och vi har inte tid idag. Då detta inte ett akut läge så får du åka hem och avvakta". 

Jag fick alltså ingen undersökning och inga svar. Dom hade inte tid för mig. Jag bröt ihop och sa att jag kan inte leva såhär i ovisshet längre. Kan inte sova, äta eller jobba.
    Men läget var fortfarande inte akut. 

Hur ska jag veta om det är ett missfall eller om det är någonting farligt såsom utomkvedshavandeskap eller så utan att de kollar? 

De säger att jag ska ta ett graviditetstest igen om 5 veckor. 

Jag gick hem. 

Lovar att du vet om det är utomkveds, gått igenom båda. Gått igenom tidiga missfall och ett utomkveds som slutade i uppdriven äggledare och operation. Ett X kommer inte bara ge dig mensvärksliknande smärtor, du kommer skaka av smärtan när det väl börjar krisa. 

Ta ett gravtest, är teststrecket svagare än sist du tog är det antagligen ett missfall💔 

Jag fick hoppa in på en avbokning på ett privat ultraljud 🙏 

Visade sig att det inte finns någon graviditet kvar och nu är jag inne på utredning för utomkvedshavandeskap då hcg är väldigt högt. 

Jag vill bara skicka med er att lita på magkänslan och våga söka hjälp om något känns fel ❤️ 

• Anonym (Privat)
    Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-13 07:17:30 följande:

Visade sig att det inte finns någon graviditet kvar och nu är jag inne på utredning för utomkvedshavandeskap då hcg är väldigt högt. 

Jag vill bara skicka med er att lita på magkänslan och våga söka hjälp om något känns fel ❤️ 

Tur i oturen att du ändå fick en tidigare tid och fick svar ❤️
    Hoppas allt löser sig för dig och ni snart får en ny graviditet 🌈 🙏
  • cutepenguin

Beklagar verkligen ❤️ Tur att du lyckades få en tidigare tid. Hoppas allt går bra och att du blir gravid snart igen. ????🏼

• Siripiri

Åh nej.. hur högt? kommer du få ta cellgifter? ♥️ 

• Nenni0026
    Siripiri skrev 2025-02-13 20:11:05 följande:

Åh nej.. hur högt? kommer du få ta cellgifter? ♥️ 

Läkaren som gjorde ultraljudet sa 3000 om jag inte minns helt fel. Därför behövde det utredas. Vet inget om eventuell medicin men han sa att om det inte sjunker som förväntat så blir det operation. Vet inte hur mycket det behöver sjunka? 
  • Ikaros12

Va tråkigt och jobbigt för dig och er. Jag vet att det kan kännas så tungt och ensamt i er situation. Hoppas att ni får allt stöd och hjälp ni är värda. Oftast kände jag att det fanns många människor i vården som var så otroligt fina och stöttande. Hoppas att ni också möter dem. Leta upp dem annars. Ta hand om er!

• Siripiri
    Nenni0026 skrev 2025-02-13 21:09:56 följande:
    Läkaren som gjorde ultraljudet sa 3000 om jag inte minns helt fel. Därför behövde det utredas. Vet inget om eventuell medicin men han sa att om det inte sjunker som förväntat så blir det operation. Vet inte hur mycket det behöver sjunka? 
    Har för mig att upp till 5000 i HCG kan du få cellgifter om du inte vill göra operation. Men tar dem bort fostret innan det hinner spricka så kan dem rädda äggledaren. Så hoppas dem gör ett snabbt beslut isåfall! Börjar du blöda och du får ensidiga smärtor så är det snabbaste vägen till akuten! 
    Siripiri skrev 2025-02-14 17:01:06 följande:
    Hej och tack för ditt svar!

Fick veta igår kväll att jag nu ligger på 1500. Tror du att det finns risk för operation/cellgifter? Jag har svårt att förstå den bilden du la ut.. 

Vill också tacka alla andra som skrivit peppande ord, det betyder så mycket att läsa när man befinner sig i min situation!

• Siripiri
    Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-15 10:05:13 följande:
    Hej och tack för ditt svar!

Fick veta igår kväll att jag nu ligger på 1500. Tror du att det finns risk för operation/cellgifter? Jag har svårt att förstå den bilden du la ut.. 

Det är ju jätte bra att det sjunkit då kan kroppen ha tagit hand om det själv 🙏🏼♥️ För det kan den göra om jag inte minns fel när jag läste som mest om de.  

Jag hade bara 464 i HCG  dagen innan min äggledare sprack.. var aldrig uppe i över 500 i HCG. Dock gick den lite uppe ner, plussade olika stark dagarna innan operationen. 

Bilden: om du har under 5000 i HCG är cellgifter fortfarande ett alternativ, är det över blir operation om jag förstått saken rätt. 

Finns för och nackdelar med både operation och cellgifter, hoppas läkaren tar upp dem med dig! Jag hade läst att man inte fick försöka på ett halvår efter dem (så var nästan glad att det blev operation) men sedan har andra fått höra bara 3 månader. 

Men du har ingen ensidig smärta eller? Utan värker i hela? 

• Anonym (Jj)
    Mkay skrev 2025-02-02 17:46:28 följande:

Man kan boka in sig på ultraljud (på privat klinik eller alla klinker? Vi gjorde det på privat klinik) som man betala själv om man vill kolla läget/är orolig. Det gjorde vi efter att jag fått en blödning då det inte är något man blir erbjuden även vid blödning innan man gått över perioden då missfall är som vanligast. Det var skönt att se att allt var som det skulle där inne 

Jag gjorde det min senaste graviditet. Jag har fått två missfall och har precis fått mitt fjärde barn nu. Med andra barnet blödde jag flera gånger och nu med fjärde fick jag en liten blödning i vecka 6. Jag gjorde privat ultraljud i vecka 8+0 och sen igen i vecka 10+2 tror jag det var. Det kostade 900 nånting per gång men kände att det var värt det för att slippa vara så orolig. Såklart tar det inte bort all oro men det hjälper iallafall.
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Jj) skrev 2025-02-15 14:57:33 följande:
    Jag gjorde det min senaste graviditet. Jag har fått två missfall och har precis fått mitt fjärde barn nu. Med andra barnet blödde jag flera gånger och nu med fjärde fick jag en liten blödning i vecka 6. Jag gjorde privat ultraljud i vecka 8+0 och sen igen i vecka 10+2 tror jag det var. Det kostade 900 nånting per gång men kände att det var värt det för att slippa vara så orolig. Såklart tar det inte bort all oro men det hjälper iallafall.
    Förlåt såg nu att TS redan hade kollat. Beklagar och hoppas allt går bra för dig TSHjärta
Svar på tråden Oron för missfall gör att jag tappar mig själv